Consumentenbond.nl

Ben jij alert op teken als je de natuur ingaat?

• 24 april 2019
  • 41 reacties
  • 14565 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
De temperaturen stijgen en het seizoen van buiten leven is weer begonnen! Het warmere weer heeft als nadeel dat teken, de kleine beestjes die de ziekte van Lyme kunnen veroorzaken, ook weer oprukken. Want hoewel teken het hele jaar door actief kunnen zijn, kent hun activiteit een piek in de lente en zomer.

Jaarlijks worden ruim 1 miljoen mensen in Nederland door een teek gebeten. Een kleine 3% ontwikkelt vervolgens de ziekte van Lyme. Mogelijke klachten zijn bijvoorbeeld verkleuring van de huid op de plek van de tekenbeet (vaak in de vorm van een ring), koorts, spierpijn, gewrichts-, huid-, zenuw- en hartklachten.

Houd jij rekening met teken als je eropuit trekt?

41 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Jazeker. Geen blote benen en letten op de kenmerkende rode cirkel op de huid.
Reputatie 7
Badge +5
Absoluut en heb je een hond, die zeker nakijken na een wandeling.

Voor meer informatie over teken zie: https://www.tekenradar.nl

Tekenradar.nl is sinds de oprichting in 2012 door het RIVM en Wageningen University een platform met een groot bereik onder het Nederlands publiek, waarin voorlichting over tekenbeten en de ziekte van Lyme hand in hand gaat met citizen science based onderzoek.

De Tekenverwachting op Tekenradar.nl geeft voor elk deel van Nederland aan hoe actief de nimfen gemiddeld zijn. De nimf is het stadium van de teek waardoor mensen het vaakst gebeten worden.
Reputatie 4
Badge +4
Wij hebben ze in onze tuin zitten, daar heb ik geen radar voor nodig. Ons zoontje weet dat hij niet in de struiken moet spelen en dat, als dat toch gebeurt, wij hem daarna controleren op teken. Toen we nog een hond hadden, werd deze in de warme maanden minstens één keer per maand gebeten door een teek. Die haalden we zelf met een tekentang weg.
Zelf werk ik in de tuin, met snoeien e.d., altijd in een lange werkbroek en meestal ook lange mouwen. Tot op heden nog nooit gebeten. En uiteraard controleren we elkaar, na gedane arbeid, op teken. Op vakantie in warme landen controleren we elkaar 's avonds, voor het slapen, altijd op teken.
Reputatie 7
Badge +7
Wat goed dat jullie hier zo alert op zijn, @R.J.T. van Weersch!
Afgelopen najaar met mooi weer gewandeld in het Drentse veengebied, met een lange broek aan. Blijkt dat teken gewoon in de broek omhoog klimmen! Ik ben gebeten op mijn bovenbeen net boven de knieholte. En ja, daardoor ook de ziekte van Lyme opgelopen. Dus een lange broek is niet voldoende, de broekspijpen in de sokken biedt een betere bescherming.
Reputatie 7
Altijd goed nakijken, ook je haar en je huisdieren want er kan nog weleens een teek die zich nog niet heeft vastgebeten van je hond, kat, konijn of ander harig huisgenootje afvallen en in je bed of je kleding terechtkomen. Iedereen weet wel dat een rode kring na een tekenbeet geen goed teken is. Er is nog een andere ziekte die door teken wordt overgebracht, babesiosis, ik moet even kijken of ik het goed schrijf, voor honden kan dat dodelijk zijn, onze hond werd ieder jaar ingeënt, vroeger kwam het in Nederland niet vaak voor, wel in zuidelijke landen maar de laatste jaren zijn die krengen opgerukt uit het zonnige zuiden.
Een lange broek helpt niet. Teken kunnen zelfs onder een pantykousje kruipen. Ik vind dat de informatie van de overheid beter moet.:

• Duidelijke filmpjes waarop echte tekenbeten te zien zijn
  • verwijdering van een teek wordt door het RIVM veel te gemakkelijk voor gesteld. Ze zijn zo klein dat ik het advies voor een verwijdering onder een vergrootglas zou waarderen.
  • het gebruik van een " pincet of tekentang" zoals het RIVM adviseert vind ik ook onduidelijk. Ik wist niet eens wat een tekentang was. En zonder een vergrootglas heb ik niets aan pincet. Ook graag filmpjes van echte verwijderingen.
  • ook zijn veel tekenbeten niet te verwijderen door degene die gebeten is, doordat de beet op een onbereikbare plaats zit. Als de beet bijvoorbeeld op de rechterarm zit, dan is het moeilijk om deze met de linkerhand te verwijderen. Zo zijn er veel plaatsen die moeilijk te bereiken zijn: buitenzijde bovenbeen, achterzijde kuit.
  • Bij mij blijft vaak heel lang een rood vlekje / bobbeltje aanwezig: ik wil graag meer weten over een eventuele infectie op die plek.
Ook vind ik dat als iemand heel vaak gebeten wordt, ( bijvoorbeeld 10x per zomer), een antibiotica profylaxe aan te bevelen is.
Nooit alert.
Reputatie 7
Als je zelf niet bij die teek kunt vraag je het toch aan iemand anders? Al is het de buurman.
Een bandje of pipetje uit de dierenwinkel zal bij mensen ook wel werken, of het aan te raden is weet de huisartsm misschien.
Reputatie 5
Badge +7
Een lange broek helpt niet. Teken kunnen zelfs onder een pantykousje kruipen.
Dat idee had ik ook al ja. Vorig jaar in de jungle in Bolivia hebben 3 van de 5 mensen in ons groepje teken opgelopen. Degene die altijd braaf haar shirt (met lange mouwen) in haar broek gepropt had zitten, vond er een vastgezogen aan haar buik.
Helaas lijdt mijn oma al vele jaren aan Lyme omdat toentertijd geen enkele dokter de besmetting erkende (zelfs niet in het Havenziekenhuis) ondanks haar herhaalde pogingen alarm te slaan over de rode kring op haar huid. Wat mij betreft is alle aandacht voor teken en Lyme welkom!
Reputatie 7
Ik denk dat veel mensen er geen erg in hebben omdat die loeders heel klein zijn, als je vluchtig kijkt denk je misschien aan een spinnetje maar voor je het weet is dat "spinnetje" zich aan het ingraven.
Reputatie 3
Badge +2
je moet (ook) iedere dag je complete lijf controleren. Dat kun je niet zelf alleen.
Ook als geen 'rode ring' kun je antibiotica nodig hebben, als er een teek zat; direct huisarts benaderen.
Gelukkig hebben wij alleen lyme in mijn leefomgeving en dan heb je 24 uur de tijd.

Als de TBE oprukt in heel het land is dat niet meer zo, dan is de infectie in je lichaam al direct na de beet en ben je altijd te laat.
Dan is preventie NOG belangrijker. (mijden/smeren/kleding)

de TBE zit al in salland en de utrechtse heuvelrug maar rukt verder op uit het oosten, is een kwestie van tijd.
Daar is wel weer een vaccin tegen.
Ja, een tekenbeet lijkt mij niet leuk, maar de kans erop is klein en de kans op ziekte van lyme is nog veel kleiner. In principe is het niet dodelijk, zoals o.a. het verkeer wel dodelijk kan zijn. Ik vind het prima om op tekenbeten te letten, maar ik ga mijn kleding of gedrag daar niet op aanpassen (kinderen speel maar lekker in de struiken als jullie dat willen). Het is niet goed om je leven door angst te laten leiden.
Reputatie 7
Badge +5
Elk jaar worden ruim 1 miljoen mensen door een teek gebeten.
Ongeveer 2 op de 100 mensen krijgen de ziekte van Lyme na een tekenbeet, zo’n 27.000 mensen per jaar.
Per jaar zijn er 1000 tot 2500 mensen die langdurig klachten houden.

Dat zijn toch flinke cijfers om rekening mee te houden.
Je hoeft je niet door angst te laten leiden, op het ijs en op een trap ben je ook voorzichtiger dan op een stoep.
Reputatie 7
@Maharicha

https://www.tekenradar.nl/ziekte-van-lyme/over-de-ziekte-van-lyme/welke-behandeling-of-antibiotica-worden-gegeven-bij-lyme

Misschien goed om even door te lezen. Je hoeft niet bang te zijn, voorzichtig is iets anders.
Het plaatje bij dit stuk is nogal misleidend, want zo ziet een volwassen teek eruit en niet die geniepige kleintjes die je pas ziet als ze als bezig zijn om zich vol te zuigen (en dan groter worden en jeuk geven). En die Lyme veroorzaken. Er zit niet anders op dan jezelf direct helemaal na te kijken als je in de natuur geweest bent. Een scheerspiegel kan behulpzaam zijn. Overigens heb ik er ooit een opgelopen op de begraafplaats De Nieuwe Ooster in Amsterdam, dus het begrip "natuur" is zeer breed. Ik heb ooit een uitstekende tekenpincet, met vergrootglaasje, desinfecterende spullen en een duidelijk boekje gekocht bij SAAG, Stichting Samenwerkende Artsen en- Adviesorganisaties in de Gezondheidzorg. Schijnt onder de naam Teek it easy te worden verkocht. Ik ben kennelijk vatbaar voor teken dus ik ben er inmiddels aan gewend geraakt en aardig handig in het verwijderen van die kleine krengen.
Reputatie 7
Er zijn nog steeds misverstanden over teken, zoals verdoven voor je ze verwijdert, dat moet je niet doen, dan laten ze al hun gif los. Ze vallen niet aan de lopende band uit bomen en struiken waar ze overigens wel kunnen zitten maar ze zitten ook in het gras. Gebruik een tekenpincet en kijk of de kop er aanzit als je de teek eruit haalt. Dan ontsmetten.
Minstens een op de tien teken die ik vang bij mijn hond, minstens drie per dag, heeft een klein teekje op zn buik, is dat kannibalisme? Ik kan er niets over vinden. Ik naai onderin mijn broekspijpen delen van een legging die ik in of over mijn sokken draag zo hoef je niet voor gek te lopen met je sokken over je pijpen. Verder een grote zijden of katoenen mannenblouse van voren helemaal dichtgenaaid. Snoeien in de bosjes; Over de mouwen stukken van een panty met gat voor de duimen daarover tuinhandschoenen. Een tropenpet met rondom een zijden sjaal genaaid dwz van oor tot oor, achterom uiteraard. Het stikt van de teken in onze tuin en aangrenzend park, vandaar. “Waar is mijn tekenbroek, waar is mijn tekenpet?” Ik heb een super handig schijfje om teken te verwijderen, komt weg bij de Peergroup Drenthe, ik ben als de dood dat ie stukgaat, heb er maar een. Bij de. Action hebben ze redelijke tekentangen.
Reputatie 7
Huh?
Vlooien die ik bij mijn hond vang gaan eerst in een bakje water met een klein beetje afwasmiddel, de teken die ik erin deed leefden na twaalf uur nog. Hoe is dat mogelijk?
Reputatie 7
Badge +5
@Mikkie Rozendaal Mogelijk omdat het spinachtigen zijn en er zijn soorten die 24 uur onder water overleven.
Reputatie 7
Afwasmiddel breekt het wateropervlak waardoor vlooien verdrinken, teken kunnen beter zwemmen. 😉
Zwemmen, nee echt ze lagen doodstil op de bodem, haalde ik ze er de volgende dag uit dan begonnen ze na een tijdje weer te kruipen, creapy! Dank je Bert, 24 uur, dat ga ik uitproberen. Nu ben ik nog heel nieuwsgierig naar die “dubbele teek” waar ik het over had, wie heeft dat ook ooit gezien?
Ooow, het zijn gewoon parende teken, ik kwam er niet op omdat de mannetjes zoveel kleiner zijn dan de vrouwtjes. Zie Wikipedia -Teken (dieren)- de foto; ‘Paring van de schapenteek.’ Ik had zo,n stel gevangen bij de hond en in een bak water met een beetje afwasmiddel gedaand daar bleven ze na ca 15 min. doodstil op de bodem liggen. Na 23 uur heb ik ze er uit gehaald, het vrouwtje was toen dood, het mannetje maakte zich na een half uur los van het vrouwtje; springlevend!
Reputatie 3
Badge +2

Teken niet door de wc spoelen of in de bak doen. ik plet ze altijd dood. Het zijn taaie overlevers.

Als ik ergens ben en ik vraag mij af of er veel teken zitten doe ik weleens een proef; de sleeptest. Met een witte lap. in mijn eigen buurt ving ik 2 jaar geleden met 1x slepen 12 teekjes vlak naast het bospad! In ben toen maar goed op het pad gebleven. Die teken heb ik in een potje gestopt. Ik kon ze (met een beetje vocht, dus geen 'eten') 1,5 jaar in leven houden. Ook handig om te weten: Ze overleven een wasmachinebeurt van 40 graden, niet van 60.

Bij het verwijderen: als een stukje van de kop achter blijft is dat ongevaarlijk.

20% van de tekenbeten vindt plaats in eigen stad/tuin, dus ook dan opletten en niet alleen na een dagje weg in de natuur.
Ik zie wel duidelijke foto's met de teken in verschillende stadia overigens.

Tekenkaarten werken idd goed. Je kunt ze voor een paar euro bestellen. Bij evenementen worden ze ook regelmatig gratis uitgedeeld.

Reageer