Ben jij alert op teken als je de natuur ingaat?

• 24 April 2019
  • 41 reacties
  • 14707 Bekeken

Toon eerste bericht

41 reacties

Ooow, het zijn gewoon parende teken, ik kwam er niet op omdat de mannetjes zoveel kleiner zijn dan de vrouwtjes. Zie Wikipedia -Teken (dieren)- de foto; ‘Paring van de schapenteek.’ Ik had zo,n stel gevangen bij de hond en in een bak water met een beetje afwasmiddel gedaand daar bleven ze na ca 15 min. doodstil op de bodem liggen. Na 23 uur heb ik ze er uit gehaald, het vrouwtje was toen dood, het mannetje maakte zich na een half uur los van het vrouwtje; springlevend!
Ja, nu verbrand ik alle teken. Is het in verband met besmettingsgevaar niet juist gevaarlijk om teken te pletten?’
Reputatie 3
Badge +2
eventuele besmetting gaat via besmet speeksel tijdens een beet/ het bloedzuigen. Ze lopen eerst over je huid tot ze een geschikt plekje vinden om toe te slaan, dat duurt een paar minuten.

Ik plet ze los van mijn huid met een papiertje oid. Dus nee, geen gevaar.

babesiosis is overigens ook een risico voor mensen zonder milt(functie).

Ik vind teken wel super intrigerend. Net als bedwantsen 😉
Bedankt voor de tip over de tekenkaarten. Ja leuk, bedwantsen...vertel!
Reputatie 3
Badge +2
graag, maar niet hier hoor, ik krijg namelijk weleens de kritiek dat ik afdwaal van het onderwerp, wat ik inderdaad vaak doe 😉
Er komt vast nog weleens het onderwerp 'bedwantsen', want deze beestjes rukken ook op en zijn nogal eens een ongewenste gast na vakanties en bestrijden is lastig (en soms duur).
Als fanatiek mountainbiker ben ik ook alert op teken. Gelukkig vinden ze mij niet interessant of heb ik gewoon geluk gehad, ik check wel voor zover dat kan vanwege het ontbreken van een menselijke huisgenoot. Mijn katten zijn/waren daar wel wat meer gevoelig voor en die controleer ik wel geregeld. De tekenkaart kende ik niet, wel allerlei lasso' s en tangen. Ik heb net een aantal kaarten besteld. Bedankt voor de tip, ziet er erg bruikbaar uit.
Waar bestel je die tekenkaarten?
Als een teek bij de hond op een lastige plek zit, bv als er geen bot direct onder de huid aanwezig is, dan pak ik een flink stuk huid rondom de teek tussen duim en wijsvinger, zodat de teek bovenop een heuveltje komt te zitten. Het is dan veel makkelijker om de teek er goed uit te trekken.
Reputatie 7
Als ze zich hebben volgezogen houden ze het minstens een half jaar vol in een flesje met een stukje gaas er overeen.
Badge +8

Ik dacht… misschien goed als dit topic weer omhoog gehaald wordt (of is dat niet de bedoeling?), want ook nu weer erg actueel. 

Zeker een goed idee, @survivallaar:thumbsup:

Badge
Van de week een artikel van de Telegraaf over reuzenteken die gevonden zijn in Nederland, bij de Duitse grens. Heeft iemand deze al gezien in het echt?
Reputatie 7
Badge +7
Wat goed dat jullie hier zo alert op zijn, @R.J.T. van Weersch!
Afgelopen najaar met mooi weer gewandeld in het Drentse veengebied, met een lange broek aan. Blijkt dat teken gewoon in de broek omhoog klimmen! Ik ben gebeten op mijn bovenbeen net boven de knieholte. En ja, daardoor ook de ziekte van Lyme opgelopen. Dus een lange broek is niet voldoende, de broekspijpen in de sokken biedt een betere bescherming.
Ja, een tekenbeet lijkt mij niet leuk, maar de kans erop is klein en de kans op ziekte van lyme is nog veel kleiner. In principe is het niet dodelijk, zoals o.a. het verkeer wel dodelijk kan zijn. Ik vind het prima om op tekenbeten te letten, maar ik ga mijn kleding of gedrag daar niet op aanpassen (kinderen speel maar lekker in de struiken als jullie dat willen). Het is niet goed om je leven door angst te laten leiden.
Reputatie 7
@Maharicha

https://www.tekenradar.nl/ziekte-van-lyme/over-de-ziekte-van-lyme/welke-behandeling-of-antibiotica-worden-gegeven-bij-lyme

Misschien goed om even door te lezen. Je hoeft niet bang te zijn, voorzichtig is iets anders.
Reputatie 7
Altijd goed nakijken, ook je haar en je huisdieren want er kan nog weleens een teek die zich nog niet heeft vastgebeten van je hond, kat, konijn of ander harig huisgenootje afvallen en in je bed of je kleding terechtkomen. Iedereen weet wel dat een rode kring na een tekenbeet geen goed teken is. Er is nog een andere ziekte die door teken wordt overgebracht, babesiosis, ik moet even kijken of ik het goed schrijf, voor honden kan dat dodelijk zijn, onze hond werd ieder jaar ingeënt, vroeger kwam het in Nederland niet vaak voor, wel in zuidelijke landen maar de laatste jaren zijn die krengen opgerukt uit het zonnige zuiden.

Reageer