Consumentenbond.nl

Ben jij alert op teken als je de natuur ingaat?

• 24 april 2019
  • 39 reacties
  • 14269 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
De temperaturen stijgen en het seizoen van buiten leven is weer begonnen! Het warmere weer heeft als nadeel dat teken, de kleine beestjes die de ziekte van Lyme kunnen veroorzaken, ook weer oprukken. Want hoewel teken het hele jaar door actief kunnen zijn, kent hun activiteit een piek in de lente en zomer.

Jaarlijks worden ruim 1 miljoen mensen in Nederland door een teek gebeten. Een kleine 3% ontwikkelt vervolgens de ziekte van Lyme. Mogelijke klachten zijn bijvoorbeeld verkleuring van de huid op de plek van de tekenbeet (vaak in de vorm van een ring), koorts, spierpijn, gewrichts-, huid-, zenuw- en hartklachten.

Houd jij rekening met teken als je eropuit trekt?

39 reacties

Ja, nu verbrand ik alle teken. Is het in verband met besmettingsgevaar niet juist gevaarlijk om teken te pletten?’
Reputatie 3
Badge +2
eventuele besmetting gaat via besmet speeksel tijdens een beet/ het bloedzuigen. Ze lopen eerst over je huid tot ze een geschikt plekje vinden om toe te slaan, dat duurt een paar minuten.

Ik plet ze los van mijn huid met een papiertje oid. Dus nee, geen gevaar.

babesiosis is overigens ook een risico voor mensen zonder milt(functie).

Ik vind teken wel super intrigerend. Net als bedwantsen 😉
Bedankt voor de tip over de tekenkaarten. Ja leuk, bedwantsen...vertel!
Reputatie 3
Badge +2
graag, maar niet hier hoor, ik krijg namelijk weleens de kritiek dat ik afdwaal van het onderwerp, wat ik inderdaad vaak doe 😉
Er komt vast nog weleens het onderwerp 'bedwantsen', want deze beestjes rukken ook op en zijn nogal eens een ongewenste gast na vakanties en bestrijden is lastig (en soms duur).
Als fanatiek mountainbiker ben ik ook alert op teken. Gelukkig vinden ze mij niet interessant of heb ik gewoon geluk gehad, ik check wel voor zover dat kan vanwege het ontbreken van een menselijke huisgenoot. Mijn katten zijn/waren daar wel wat meer gevoelig voor en die controleer ik wel geregeld. De tekenkaart kende ik niet, wel allerlei lasso' s en tangen. Ik heb net een aantal kaarten besteld. Bedankt voor de tip, ziet er erg bruikbaar uit.
Waar bestel je die tekenkaarten?
Als een teek bij de hond op een lastige plek zit, bv als er geen bot direct onder de huid aanwezig is, dan pak ik een flink stuk huid rondom de teek tussen duim en wijsvinger, zodat de teek bovenop een heuveltje komt te zitten. Het is dan veel makkelijker om de teek er goed uit te trekken.
Reputatie 7
Als ze zich hebben volgezogen houden ze het minstens een half jaar vol in een flesje met een stukje gaas er overeen.
Badge
Van de week een artikel van de Telegraaf over reuzenteken die gevonden zijn in Nederland, bij de Duitse grens. Heeft iemand deze al gezien in het echt?
Reputatie 4
Badge +5
Van de week een artikel van de Telegraaf over reuzenteken die gevonden zijn in Nederland, bij de Duitse grens. Heeft iemand deze al gezien in het echt?

Oh wat een griezel! Mocht iemand 'm tegenkomen vergeet 'm dan niet te melden via de tekenradar! (Überhaupt altijd je teken melden 😉)
Mocht je gebeten zijn, check hier wat je moet doen. Bleh, gadsie....
Badge
@Celine Goede tip de tekenradar! Ik ga hem in de gaten houden, bedankt!
Reputatie 7
Die reuzenteken kunnen twee centimeter worden. Brrrr.
Zeker ben ik er alert op! Ik heb lyme, dus dan leer je het wel... daarvoor was ik me er niet goed van bewust. Inmiddels spuit ik me altijd preventief in met een natuurlijk anti-tekenmiddel, draag het liefst een lange broek en sokken en check elke dag stelselmatig op beten (kleding check ik ook op aanwezigheid van teken).

Ik zie nog veel 'gemakzuchtig' en onoplettendheid. Scholen, sportverenigingen, natuurspeeltuinen... ik zie nog te weinig waarschuwingen. Veel mensen denken volgens mij dat het allemaal wel losloopt en dat je er met een korte kuur wel vanaf bent.
Zelf kreeg ik járen na zo'n korte kuur alsnog klachten (niet fysiek, maar cognitief... kon even kort door de bocht gezegd niet meer nadenken... heel eng). Dus alert blijven, hoe lang je tekenbeet ook geleden is... er kan sprake zijn van lyme of een co-infectie (soms in eerste instantie dus jaren a-symptomatisch)
Badge
Altijd goed inspecteren, Na verwijdering van teek(je), ontsmet ik het plekje met homeopathische calendulatinctuur en neem ik homeopathisch ledum in. Deze en andere (homeopatische) middelen heb ik altijd bij me.

Reageer