Betaal jij meer voor je aanvullende verzekering, omdat je 'ouder' bent?

• 27 november 2014
  • 31 reacties
  • 732 Bekeken

Toon eerste bericht

31 reacties

Ik ben best bereid om voor die ander te betalen, als die ander ook bereid is voor mij (76-jarige COPD-patient) te betalen.
Er moet na al dat geoha over ouderen kosten te veel geld aan zorg eerst eens een goed onderzoek uitgevoerd worden aan wie er nu het meest aan ziektekosten/zorg geld besteed wordt! Wintesport + vluchten, weekendsporten, coma zuipen, verkeersongelukken, geweld, misdrijven, gewonden bij uitzendingen militairen, gehandicapte kinderen etc. etc. etc. MAAK EENS EEEN BEREKENING!!???
Bij Zilveren Kruis moet je ook meer premie betalen als je ouder bent.

Ze hebben 4 leeftijds categorien.

Als je er een opmerking over maakt krijg je als antwoord dat ouderen nu eenmaal een hoger risico vormen.

De opmerking dat dit leeftijdsdiscrimatie is wordt afgedaan als "ja, zo zou je er tegenaan kunnen kijken".

Nou kan degene aan de telefoon er ook niets aan doen maar dat Zilveren Kruis zoiets invoert kan echt niet vind ik.

Ze adverteren er ook niet mee want als je prijzen vergelijkt laten ze alleen de laagste prijs zien, je komt er pas achter als je verder kijkt en dan moet je nog opletten ook.

Al die Zorgverzekeraars krijgen steeds meer macht daarom ben ik ook tegen inzage in medische gegevens van mensen, ook al beweert men dat dit niet mogelijk zal zijn voor Verzekeraars. Daar geloof ik dus niet in want als het eenmaal vrij gegeven wordt is het een kwestie van tijd voordat het voor hen ook ter inzage is en ze hun toelatingseisen gaan stellen. Zorg wordt voor veel mensen zo onbetaalbaar.

Marktwerking was de slogan van de regering, maar dat kun je niet in de zorg toepassen. Gezondheid is geen produkt voor marktwerking.
Reputatie 3
Badge +4
Ik merk dat er veel woede is over het beleid van zorgverzekeraars. Ze hebben ook zo ontzettend veel macht. Toch kun je als consument wel iets van invloed uitoefenen.

De aanvullende premies zijn de grote inkomstenbronnen voor de verzekeraars, waar ze hun winst maken. Ik ben 69 jaar, nog nooit aanvullend verzekerd geweest. Drie kwart van de aanvullende zorg zal ik nooit gebruiken. Een enkele fysiotherapeutische behandeling en de tandarts betaal ik zelf. Met de uitgespaarde premie kan ik nog jaren mijn eigen behandelingen betalen.

Zoals inderdaad sparen voor de tandarts en aanvullende behandelingen.

Ik heb daarom onze verzekering bij Menzis opgezegd. We zijn naar een no nonsens verzekeraar gegaan: DSW. Dat is de enige manier om de grote hautaine verzekeraars in het gareel te krijgen.

Of overstappen inderdaad! Naar een restitutiepolis zoals DSW, ONVZ, PNOzorg. Jouw persoonlijke keuze is makkelijk te maken via onze zorgvergelijker. Vind je overstappen eng of ingewikkeld? Stel dan je vraag hier.

Ga jij stemmen met de voeten? Laat het me weten!
Kijk bij het kiezen van een zorgverzekeraar naar ethische beginselen en solidariteit; denk goed of aangeboden voordelen niet in rekening gebracht worden aan anderen die daarvan niet kunnen profiteren door omstandigheden waarvoor zij niet gekozen hebben zoals aangeboren of door werk opgelopen fysieke gebreken, opleidingsniveau en leeftijd.

Zelf ben ik al 8 jaar verzekerd bij DSW. Bekijk hun standpunten en ondersteun hen door je zorgverzekering bij hen onder te brengen. Een duidelijk signaal naar verzekeraars die het door verzekerden ingelegde geld oppotten om van het rendement aandeelhouders uit te betalen die geen enkele prestatie geleverd hebben.

DSW bepaalt de premie niet in december op basis van wat concurrerende verzekeraars vragen maar laat in september weten wat de premie vanaf aanstaande januari moet zijn op basis van verwachte kosten.

DSW geeft geen cadeau's om premiebetalers binnen te halen; deze moeten immers betaald worden uit geld (van reeds ingeschreven verzekerden) dat bestemd is voor solidaire zorg.

DSW staat voor solidariteit: geen discriminatie door kortingen te verlenen aan degenen die statistisch aantoonbaar minder zorgkosten zullen hebben en dit compenseren met de premie van degenen die (ongewild) niet tot deze doelgroepen behoren. Terecht dat het parlement de wet wil aanpassen waardoor deze kwalijke praktijken verboden worden.

DSW restitueert premie indien de reserves onnodig hoog dreigen te worden; in 2014 weer € 20!

DSW accepteert iedereen en laat keuze voor zorgverlener en ziekenhuis vrij. DSW is ook tegen sluiting van ziekenhuizen en andere zorg dichtbij.

Ja zeker betaal ik meer. Dit is m.i. zeer onterecht.

Volgens de meningen maken ouderen meer gebruik van de zorg dan jongeren. Dat is zeker niet altijd waar. Ik heb tot mijn 65e bij de overheid gewerkt. Ik had graag doorgewerkt maar dat kon niet. Men was toen nog van mening dat men het risico liep dat mensen na hun 65e weleens konden gaan disfunctioneren!!!

Is hier wel eens een echt betrouwbaar onderzoek naar geweest.? Ikzelf ben 70 jaar. Ik leef zo gezond mogelijk!: Ik rook niet en ik drink nauwelijks of geen alcohol, ga 3x in de week naar de sportschool waarvan 2x naar Yoga! ......"Dat zouden meer mensen moeten doen!"

Ik rijdt auto, gebruik de laptop en tablet, maar verplaats mij ook op de fiets. Daarnaast heb ik een behoorlijke tuin waar ik ,als het maar even kan, in werk. Natuurlijk mankeer ik wel eens wat, ook ik word wat stijver en heb andere klachten, maar dat probeer ik met oefeningen, Yoga en een dieet te verhelpen. En ik ben geen uitzondering. Ik heb diverse leeftijdsgenoten die net zo actief leven als ik. Veel jongeren en ouders met kinderen leven stukken ongezonder en gestresster dan de zgn. senioren.

Daarnaast stelt een aanvullende verzekering voor senioren, weinig voor. Wat moeten zij met anticonceptie, bevalling, kraamzorg, kraampakket, verlengde kraamzorg, advies bij borstvoedinghulp bij burnoutklachten, besnijdenis, Acnebehandeling, camouflage therapie, IVF en een plaswekker? En ga zo maar door!

Nee de senioren kunnen slechts in aanmerking komen voor een bijdrage voor een bril eens in de zoveel jaar en extra fysiotherapie. Jongeren klagen dat zij niet de zorgkosten voor de ouderen willen betalen! NB Voor mijn kinderen hebben wij zelf de verzekeringen moeten betalen destijds. Nu zijn kinderen gratis meeverzekerd! Dat heet solidariteit! Maar als het ouderen betreft, krijgt solidariteit plotseling een andere betekenis.

Senioren hebben jaren en jaren meebetaald aan de kosten van andermans kinderen. Nu zij gebruik moeten maken van de zorgvoorzieningen, laat men het afweten! Voor de zorgverzekering moeten ouderen nu meer betalen! Voor zorg die steeds minder bereikbaar wordt!

Door M.P. Klijn]

Helemaal eens met de 50-pussers !

Door W. Kockelkorn[/quote]

jazeker is er onderzoek geweest naar zorgkosten door ouderen en solidariteit van het stelsel. Het zorgstelsel in Nederland is zeer solidair. De zorgkosten in Nederland bedragen 74 miljard en een gemiddeld gezin betaalt via belasting en premies ongeveer 11.000 euro per jaar aan zorgkosten. Voor een groot deel gaat dit naar kosten voor ouderen. Even ter vergelijking: we geven in twee maanden tijd meer uit aan zorg dan een heel jaar aan bijvoorbeeld onderwijs. als we niks doen geeft een gezin straks de helft uit aan zorg. Terecht hebben we ervoor gekozen de basisverzekering op basis vsn solidariteit vast te stellen: iemand van boven de 70 betaalt evenveel als iemand van 20. De zorgkosten zijn echter wel circa 5 keer zo hoog bij iemand van boven de 70. Dat is niet erg, daar hebben we voor gekozen.

Om het een beetje betaalbaar te houden hebben we dus een basisverzekering, voor de meest noodzakelijke zorg. Die kun je zelf kiezen, iedereen moet geaccepteerd worden, geen onderscheid in premie op basis van leeftijd. De aanvullende verzekering bevat alle extra's en je kunt zelf kiezen of je dat wel of niet neemt en als je het neemt welke samenstelling dat heeft. De prijs varieert, soms naar leeftijd soms ook niet. omdat deze zorg niet tot noodzakelijke zorg behoort is solidariteit hier terecht niet aan de orde. Wil je niet betalen als oudere voor bijvoorbeeld kraamzorg dan kies je een ander pakket.

Reageer