Consumentenbond.nl

Bij het invullen van online zelftests maak ik me niet druk om mijn privacy. Eens of oneens?

• 24 januari 2017
  • 13 reacties
  • 358 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Op het internet zijn tal van zelftests en trainingen op gezondheidsgebied te vinden. Vaak gaan ze over zaken waar je waarschijnlijk niet graag mee te koop loopt, zoals depressie of alcoholmisbruik. Des te zorgwekkender dat de beveiliging van verschillende online zelftests te wensen over laat, zo bleek uit onderzoek van de Consumentenbond. Bekijk in het gratis artikel 'Intieme gegevens te grabbel' uit de Consumentengids van februari wat de zwakke plekken van zulke websites zijn. Ook vind je tips om je online privacy beter te beschermen.

Bij het invullen van online zelftests maak ik me niet druk om mijn privacy, eens of oneens?
Laat ons weten wat jij vind in een reactie!

13 reacties

Reputatie 2
Badge +2
Als we u nog niet weten dat we, als we online gaan of zijn, dat er door weet ik niet wie over onze schouder wordt meegekeken , dan ligt dat voor een groot deel aan je zelf. . Er bestaat iets zoals beveiliging van je apparatuur als je on-line gaat.

Bovendien ben ik er heilig van overtuigd dat die zelftests er maar met één doel zijn ontworpen en dat is de commercie ( farmaceutische industrie), bemoeizucht van de zorgverzekeraar en zo zijn er genoeg anderen die graag willen weten of je iets hebt want de reclamemailtjes en de reclamefolders liggen al klaar voor verzending en jouw gegevens worden voor veel geld doorverkocht aan iedereen die daar maar voor wil betalen.

Als ik wil weten of ik depressief ben, misschien iets onder de leden heb of weet ik wat dan ga ik naar mijn huisarts en die kan , zo heb ik ondervonden, mij precies vertellen wat er aan scheelt of als hij/zij het niet weet weet hij/zij wel bij wie ik te rade moet gaan.

Bovendien een flinke portie gezond verstand en luisteren naar je lichaam voorkomt een heleboel ellende en daar hoef ik geen zelftest voor te doen op mijn pc of wat dan ook
Even los van dat ik die shit nooit invul want dat is er juist op gericht om zoveel mogelijk gerichte klantinformatie vast te leggen. Maar ik zie ook hier icoontje van twitter en facebook op de pagina staan. Dat is ook vastleggen van info door die partijen, kan dat van de site worden verwijderd ? Google, Bing, Facebook, Twitter, en zo zijn er nog wel wat scripts die worden uitgevoerd.
Reputatie 2
Badge +4
Als je onbekent wilt blijven kun je een vpn verbinding maken.

Er zijn gratis vpn aanbieders , meer die verzamelen ook jou gegevenseen zijn beperkt in gebruik.

Beter is een abonnement nemen bij een vpn provider, dat kost dan wel elke maand geld

Vaak kun je met grote kortingen een jaar abonnement krijgen.

Iedere vpn provider heeft eigen aandacht gebied, sommige garanderen ook absolute privacy.

Dat hangt samen met het land waar hun hoofd kantoor staat, het is gebonden aan de wetten van dat land.

Een ander voordeel is Nederlandse tv kijken in het buitenland als je op vakantie bent.

Je legt dan een vpn tunnel aan naar een Nederlandse server van hun (let op dat ze wel een server in Nederland hebben staan) en je kunt kijken naar alles waar Nederlandse auteurs rechten op zitten.

Klinkt ingewikkelde, maar een kind kan de was doen.

Programma of app instaleren van de gekozen provider en de server aanwijzen waarmee je kontakt mee wil maken en klaar is kees.

Mogelijk kan de CB daar eens wat uitgebreider op in gaan.
Op internet MOET men ten alle tijden goed uitkijken wat men prijs geeft en welke sporen anderen kunnen gebruiken wie dat niet doet is erg naïef en goed gelovig en komt er t.z.t. achter dat anderen aan de haal gaan met de gegevens.
De privacy moet altijd worden gewaaborgd. Ik kijk daar goed naar.
Via de Digitaalgids van de consumentenbond houd ik me aardig op de hoogte van de mogelijkheden om gluurders, pikkers en stalkers buiten mijn internet activiteiten te houden. Met de Mozzila firefox browser en de mogelijkheden daar je privacy en beveiliging eenvoudig zelf naar keuze in te stellen ben je al goed op weg. Haal je vervolgens nog enkele ad-ons hulpjes op dan wordt het al moeilijk je te volgen. Mocht je een website bezoeken die perse reclamedingetje kwijt wil voordat je toegang krijgt zoals bij de telegraaf, dan kun je alsnog ongezien en ongecheckt voordat er cookies geplaatst worden de pagina verlaten. Als een site mij wil blokkeren vanwege mijn instellingen blokkeer ik hen. Wil ik zelf bij een gezondheidspagina gluren, dan zoek ik naast wat ik wil weten ook altijd naar zaken waar ik helemaal niets mee van doen heb. Vragen die ik stel zijn van mijn overgrootmoeder, antwoorden van mijn overleden peetoom enz. Met eigen creativiteit valt voldoende te weten te komen zonder dat je jouw identiteit echt blootgeeft. Bij zelftest speel ik met de test, immers er is niemand die beter weet hoe het met mij gesteld is dan ik zelf. Ik wens u hetzelfde toe: fuck the own body tests.
Privacy is geen issue . Je telefoon nummers worden verkocht net als emailadressen . De gemeente en het rijk hebben er geen enkele boodschap aan. Als je gaat vechten tegen gemeente over privacy woord het van tafel geveegd .Incompetetie is bij beide het geval.

Bezwaren over parkeeroverlast woord door verwezen naar verkeer. Groen (over) last doorverwezen naar groen afdeling
Ik doe sowieso nooit mee aan zelftests, dus hoef ik wat dat betreft geen rekening te houden met mijn privacy
Vaak denk ik alleen aan het nut wat het voor mij kan hebben en te weinig aan de mogelijke gevolgen. Dus ik vertrouw te veel op de goede bedoelingen van de aanbieder
Gewoon niet aan beginnen
Natuurlijk moet je je privacy bewaken...hoe kan het anders dat ik nogal eens persoonlijk gerichte reclame ontvang. Reclame waar ik niet om gevraagd heb ! Zelfs van gezondheids producten. Dan twitter ik zelfs niet eens, doe niet mee in Instagram of Linked In en ben niemands vriend op Face Book. En bij twee officiële "betrouwbare" gezondheids sites heb ik wel invoerproblemen ondervonden......
Als je onze website voor het eerst bezoekt krijg je een cookiemelding. Hierin verwijzen we naar het cookiebeleid. Hierin staat welke cookies we (bij een akkoord van de bezoeker) plaatsen en welke gegevens deze verzamelen. Je hebt de keuze om deze cookies te weigeren. Er worden dan alleen analytische cookies geplaatst. Deze verzamelen alleen anonieme statistische data. Er worden dan dus geen cookies geplaatst die inbreuk kunnen maken op je privacy. Uiteraard wegen we altijd (ook als je onze cookies accepteert) zorgvuldig af of bepaalde cookies echt nodig zijn, en zullen we alleen cookies plaatsen die voor onze bedrijfsvoering noodzakelijk zijn. Wil je weten hoe je cookies moet verwijderen, gebruik dan dit stappenplan.
Reputatie 4
Badge +3
@Free Spirit
Het probleem is dat de VPN providers vertellen dat ze niet loggen, maar is dat ook zo?
VPN is maar een van de oplossing deel van het probleem (IP adres), het probleem zijn ook Cookies, Canvas fingerprints, trackers op websites... Ook op CB websites. Volgens uMatrix zijn er op deze pagina nog altijd: Google Analysitcs & New Relic.
Als je hier meer over wil weten: het Panopticlick artikel van de EFF is uitgebreider.
https://panopticlick.eff.org
Voor het volgen op 't net zijn meer maatregelen nodig: Tor, uMatrix waarbij de eindgebruiker bepaald wat wel of niet toegestaan is (dit gaat verder dan alleen NoScript).
pi-hole als addon op je netwerk kan ook een stuk helpen. ( https://pi-hole.net/ )

Dat doet niet alleen de CB maar ook anderen waardoor Google & New Relic (en al die anderen) ook inzicht krijgen naar wat iedereen zoekt, vraagt, etc. (Ten minste de URL van de pagina waar gewerkt wordt). Dit is natuurlijk allemaal gedekt door de "Privacy Policy" van de organisatie die de trackers inhuurt, maar de extra data die verkregen wordt valt daar niet onder en kan gewoon verzameld en verkocht worden. (Is in de US de normale gang van zaken, een bedrijf die dat niet doet is niet goed bezig voor haar aandeelhouders).

Reageer