Blockchain in de zorg: zie jij dat zitten?

Reputatie 2
Badge +1
Het Zorginstituut Nederland is een praktijkproef begonnen rondom blockchain in de kraamzorg. Samen met zorgverzekeraar VGZ wil het Zorginstituut bekijken of het mogelijk is om de burger meer controle te geven over zijn zorggegevens. Ongeveer 50 jonge moeders krijgen in een app een blockchain wallet met daarin het aantal uren dat zij mogen inzetten voor kraamzorg. Elke dag ontvangt de ouder een melding in de app om akkoord te geven over de geleverde zorg van die dag. Bij goedkeuring van beide partijen worden de uren naar de verzekeraar gestuurd, die het kraamzorgbureau direct uit de wallet van de ouder betaalt.

Je krijgt zo, als het goed, is meer controle over je eigen zorggegevens. Wat vind jij van deze proef? Zie je een toekomst voor blockchain in de zorg? Of willen we daar liever niet aan beginnen? Laat het ons weten!

Meer informatie over de praktijkproef vind je in onderstaande video. Mocht je meer willen weten over Blockchain zelf, bekijk dan dit artikel op onze website.

15 reacties

Ik krijg er een "oplossing op zoek naar een probleem" gevoel bij. Ik dacht dat hèt probleem in de zorg de exorbitante kosten per uur zijn. Dus alles dat bijdraagt aan het feit dat mensen minder uren nodig hebben of dat goedkopere krachten ingezet kunnen worden leveren een bijdrage. Ik snap niet hoe blockchain dat gaat doen maar hé, het is een proef. Er komt ook een evaluatie neem ik aan.
Tuurlijk, de BlockChain. Waarom ? Dit probleem kan ook met andere veilige technieken worden opgelost. Het concept lijkt me prima, de uitvoering niet. BlockChain vereist heel veel rekenkracht en voegt in dit geval volgens mij niet heel veel toe. Er zijn echt andere manieren om dit proces te automatiseren en veilig te doen. Maar BlockChain is hot en dus springen er gelijk allerlei marketeers op om dit te omarmen.
Wat een onzin zeg, wat probeert u(men)hiermee te bereiken ?dat het goedkoper wordt voor een verzekeringsmij, controle dat kan nu ook al als je dat wilt gewoon inloggen op je account bij de zorgverzekeraar.
Net als vroeger heb je nog steeds zelf alle touwtjes in handen alleen doen we dat face to face, afspraken maken over de inzet wanneer wie wat waar.....
Wat zijn de opbrengsten voor de gebruiker klant ?
Reputatie 6
Badge +5
Een vraagje, Wat is blockchain?
Ik zag dat er ook een toelichtende filmpje bij zat en nu ben ik pas helemaal overtuigd dat block chain hier gewoon bijgesleept wordt om subsidie voor nieuwe technologie los te peuteren. Niets in de use case vraagt om nieuwe technieken, er wordt ook niet aangegeven welke nieuwe unieke bijdrage block chain dan heeft en dat lijkt mij niet voor niets. Een app waarop de ouders de gedeclareerde uren kunnen goedkeuren, wow, in één woord wow. Niets over de vreemde situatie dat geen kraamverzorgster oningepland verschijnt en uren registratie door kraamverzorgsters dus helemaal niet nodig is en je alleen de uitzonderingen op de planning hoeft aan te geven. Als we de processen nou gaan stroomlijnen doe je dan goed.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi @TijsZonderH,

Kan je iets met deze uitleg? 🙂
Reputatie 6
Badge +5
pff ingewikkeld. Maar dankjewel!
Voor de mensen die Ethereum en de nieuws erachter volgen, het ethereum blockchain is hier perfect voor geschikt. En dus zeker mogelijk!!!

*

* Commerciële link verwijderd door beheerder.
Reputatie 2
Badge +1
@A. Deen en @P. Hendriks Blockchain staat nog in de kinderschoenen. Het is nu vooral de tijd om te experimenteren, zodat de mogelijkheden en beperkingen van deze technologie beter in beeld komen. Wellicht een ‘oplossing zoekt probleem’-geval, maar dat zal blijken uit de praktijkproef.

Een mogelijk voordeel van blockchain in deze praktijkproef is dat alle betrokken partijen een kopie van de geregistreerde uren kraamzorg ontvangen. Na bevestiging van alle partijen kan deze data niet meer veranderen. Een effectievere administratie lijkt mij. En als patiënt weet je sneller waar je aan toe bent, want je controleert de urenregistratie vooraf.

Zoals ik verder begrijp is er in de praktijkproef geen tussenkomst van een bank. De patiënt heeft namelijk een blockchain wallet en de verzekeraar betaalt de zorgverlener uit deze wallet. Om eerlijk te zijn, blijft dat een beetje hocus pocus voor mij. En de vraag is of dat een voordeel is voor de patiënt..
Om in het kraambed al een administratie te moeten voeren lijkt me niet fijn. En om te merken dat de door consumenten zo braaf en ijverig bespaarde energie volop gebruikt wordt voor nieuwe vormen van automatisering vind ik nog veel erger. Of zorgt die blockchain technologie juist voor een grote energiebesparing? Dat zou ik dan wel graag willen weten als ouder die zijn kind een toekomst met schone energie gunt.
Reputatie 7
Badge +7
Om in het kraambed al een administratie te moeten voeren lijkt me niet fijn. En om te merken dat de door consumenten zo braaf en ijverig bespaarde energie volop gebruikt wordt voor nieuwe vormen van automatisering vind ik nog veel erger. Of zorgt die blockchain technologie juist voor een grote energiebesparing? Dat zou ik dan wel graag willen weten als ouder die zijn kind een toekomst met schone energie gunt.
Daar ben ik dan inderdaad ook benieuwd naar. @Aniek CB, kan jij hier wellicht over zeggen?
@A. Deen en @P. Hendriks Blockchain staat nog in de kinderschoenen. Het is nu vooral de tijd om te experimenteren, zodat de mogelijkheden en beperkingen van deze technologie beter in beeld komen. Wellicht een ‘oplossing zoekt probleem’-geval, maar dat zal blijken uit de praktijkproef.

@Aniek CB
Blokchain zelf staat helemáál niet in de kinderschoenen. De technologie is (voor computerbegrippen) al vrij oud en werd wel voor het eerst echt toegepast in 2009. De manier waarop het werkt is vrij duidelijk en het concept relatief eenvoudig: Er ontstaat een publiek (openbaar) grootboek van alle boekingen, zodat iedereen kan controleren dat diens handelingen correct zijn uitgevoerd. Al die boekingen zijn onuitwisbaar gemaakt en "beveiligd" met een cryptografische sleutel, en iedereen kan dus in principe de gehele keten zien en controleren, en omdat het openbaar is en er heel veel kopieën bestaan is het onmogelijk om valse transacties in de keten toe te voegen.

Overigens lijkt dit me meer een uitvoering van (Ethereum) Smart Contract en dan gaat het dus niet zozeer om betalingen, als wel om de noodzaak van een derde -controlerende- partij te vermijden:

Smart contracts allow the performance of credible transactions without third parties. These transactions are trackable and irreversible.[1] Smart contracts were first proposed by Nick Szabo, who coined the term, in 1994.

Met de daadwerkelijke toepassing van BlockChain wordt op dit moment volop geexperimenteerd, ook de diverse nationale banken (Onder meer onze eigen DNB ) experimenteren er volop mee.

@Monique van de Beek :
Wat betreft de energie behoefte, dat is alleen noodzakelijk en afhankelijk als er een bepaalde vorm van BlockChain wordt gekozen, waarbij voor alle nieuwe transacties "werk" moet worden verricht, en dat "werk" kost energie (en hoe langer de keten van transacties wordt hoe méér). Dat is echter niet bij alle implementaties het geval.
@Ronaldvr Ook jij vertelt dat er leuk mee geëxperimenteerd kan worden. Fijn, ik zie liever dat er eerst nagedacht wordt wat het voordeel dan is en als er geen voordeel is kunnen we het experiment ook achterwege laten. Een publiek grootboek over gewerkte uren in de kraamzorg. Dat is toch echt wat waar we altijd al op hebben zitten wachten. Wat mij betreft bevestig je het gevoel dat er partijen een leuke subsidies voor nieuwe technologie getoucheerd hebben en nu "oplossing zoekt probleem" aan het spelen zijn.
Van energiebesparing is dus geen sprake. Toch vreemd, dat voor ons huis een energielabel vereist is maar voor het verwachte energiegebruik van technologische innovaties niet. Intussen wordt de lelijke aanblik van grootschalige installaties voor schone energie vergoelijkt met de mededeling dat daarmee wel een hele woonwijk van energie voorzien gaat worden. Die vergelijking ontbreekt voor een product als b.v. de Bitcoin waarvoor blockchaintechnologie nu een enorme hoeveelheid energie verbruikt. Daar red je het niet met de constatering, dat de onttrokken energie slechts gelijk is aan die voor een woonwijk en zul je in de vergelijking waarschijnlijk hele steden moeten betrekken.

Zo blijft de opwekking van schone energie een druppel op een gloeiende plaat en wringen gemeentes zich in vreemde bochten om nog iets van een doelstelling te behalen. In mijn woonplaats worden op grote schaal bomen gekapt, zogenaamd om ruimte te maken voor de resterende. Afvalhout is biobrandstof en voldoet op dit moment aan een of andere officiële norm voor de opwekking van schone energie. En passant schept die kaalslag ook ruimte voor het neerzetten van een windturbine in elke wijk. Als dit het energiebeleid voor de toekomst is kun je ook begrijpen waarom er bij de gemeenteraadsverkiezingen met geen woord over gerept wordt.
Reputatie 2
Badge +1
De resultaten van de praktijkproef blockchain in de kraamzorg zijn bekend. Zorginstituut Nederland concludeert: de deelnemende ouders, kraamzorgaanbieders en zorgverzekeraar zijn enthousiast over de proef. Met name over het extra inzicht, de bewustwording en de regie die er onder de ouders ontstaat.

Wel zijn er nog grote vraagstukken, zoals privacy, toezicht en digitale identiteit. ‘Er was met name discussie over de vraag: hoe weet je wie er achter de telefoon zit’, aldus de bedenker van het systeem, in het FD.

Voordat blockchain de administratie in de kraamzorg gaat verbeteren, is er nog veel werk te verzetten.

Reageer