Bloeddonoren betalen?

Toon eerste bericht

127 reacties

Overal waar (zoveel mogelijk) geld vergaren een doel is geworden en geen middel meer is, gaat dit ten koste van de oorspronkelijke (idieËle) inhoud.
Ook ik was in het verleden bloed donor en deed dit voor mensen die het nodig hebben.

Maar toen ik na de bevalling van mijn dochter twee zakken bloed nodig had vond ook ik het onredelijk dat ik daar zoveel voor moest betalen.

Voor mij was dat geen reden om te stoppen.

De reden om te stoppen was de bloedtransfusie zelf. Mijn bloed werd daardoor niet meer als betrouwbaar gezien.
Ik krijg ook dat gevoel maar het moet als donor toch een koud kunstje zijn contact te zoeken, dan weet u het precies.
An sich wel en waarom een kleine vergoeding, geef gewoon wat het waard is.
Landelijke en Regionale Donorraden, dat klinkt goed, iemand al eens contact mee gehad?
Ik begrijp dat Sanguin gewoon een bedrijf is, wellicht kunnen de donoren in aandelen beloond worden, dan profiteren zij mee in de winst. Sowieso lijkt het mij logisch dat de bv Nederland zo'n belangrijke concessie eens per vijf jaar openbaar aanbesteed. Waarom zouden wij deze goudmijn gratis weggeven?
Wie gaat er eigenlijk over wie is eigenaar?
Et voila, na de vergrijzing komt de betaling. Ik begin te begrijpen dat die generatie zo zuur is:
Ik heb de voorkeur ,gezien het laatste artiekel in de consumentengids, voor Of betalen (vergoeding geven), Of prijs korten voor de ziekenhuizen en zeker inkopen van bloed mogelijk maken daar waar het verantwoord goedkoop is.
Badge
Een kleine vergoeding is altijd prima, maar ze moeten er gewoon voor zorgen dat ze in de top van Sanquin niet teveel verdienen. We zijn allemaal vrijwilligers, die er niets voor hoeven te hebben. (lijkt mij)
Ik heb onlangs voor de vijftigste keer bloed gegegeven. Dat betekent dat ik vanaf mijn 21e twee keer per jaar heb bloed gedoneerd. Behalve tijdens zwangerschappen en borstvoeding. Als vrouw ben ik nu meer dan 25 jaar trouwe donor. Wat mij bij de vijftigste donatie het meest stak was de nonchalante manier waarop mij een gelamineerd a4tj werd toegeschoven om iets uit te zoeken. Ik kon kiezen uit een aantal relatieve prullaria. Wetend wat de bloedbank aan zijn donoren verdient is dit beschamend. Ik hoef geen geld want dit doe ik uit ideële motieven maar een passender blijk van waardering voor zoveel inzet en trouw vind ik op zijn plaats. Bij de vakbond krijg je bijvoorbeeld een feestje en bloemen na vijfentwintig jaar lid te zijn. En waarom zou het bloed van donoren niet op een aantal voor de donor wetenswaardige punten kunnen worden onderzocht?
Reputatie 5
Badge +6
Ik ben een aantal jaren donor geweest (gestopt na een verhuizing, waarbij het te lastig werd te combineren met werk/mogelijk tijden/lokaties).

Voor mij was de "mijn bloed wordt op een aantal punten gechecked" in principe voldoende beloning Ik kan me niet herinneren dat me ooit verteld is dat ik evt reiskosten vergoed kon krijgen Dat er veel kosten gemaakt worden die terugverdiend moeten worden begrijp ik. Het gaat dus om de verhouding kosten/inkomsten/winst(reserves) ("non-profit" etc zegt me weinig meer sinds ik snap dat dat ook kan betekenen dat bestuursleden buitensporig worden beloond en dat dat wordt gezien als normale kosten) Nu ik hier lees dat bestuurders dik betaald werden (en evt andere misstanden), geeft me dat een heel bittere nasmaak. Dus fijn als dat aan de kaak gesteld wordt. Dat er winst gemaakt wordt zou ik niet primair vertalen met dat donoren dan dus meer moeten krijgen, maar dat vooral moet worden gezorgd dat salarissen normaal zijn (kennelijk hebben sommige mensen heel bijzondere ideeen over wat normaal is), voorzieningen niet verouderd, en prijs voor afnemers als ziekenhuizen in verhouding met kosten
Ik vind dat niemand hier aan zou moeten verdienen. Sanquin zou al het verdiende geld in moeten zetten voor medisch onderzoek in Nederland. Dus geen winsten uitkeren aan aandeelhouders en bestuurders via bonussen. Gebeurd dat wel dan gaat het systeem met gratis doneren mank. Dan hebben de donoren recht op een redelijke vergoeding.
Zogauw de bloedbank een echte non-profit organisatie (zoals het rode kruis) is.

Zonder winst, beursgang en vette salarissen voor de bobo's!

Ga ik me weer opgeven als bloeddonor!
Tijdens de kredietcirisis ben ik uit frustratie gestopt, als trombocytaforese donor. Als je binnenkwam, moest je soms een half uur wachten op een PC die weer eens plat lag. Dan werd je geholpen door een afnamepost die zwaar onderbezet was. Dan lag je aan een tromb.forese app. die regelmatig haperde!! (gaf vele malen alarm af) Het bleek dat de hoge heren het maar niet eens konden worden over welke apparaat, ze nou als vervanging zouden aanschaffen.(smeergeld?) Nou met de kertst kreeg je daarvoor na een heel jaar elke 6 weken doneren (van ca 1,5 uur per keer liggen.) Een "prachtig" klein gekleurd post-it boekje!! De heren vingen in die tijd een salaris van ca 300.000 euro per jaar voor deze "geweldig"georganiseerde organisatie!!!!

De lieve vriendelijke afname(meestal) dames treft geen blaam. Het was duidelijk een zelfsturende afdeling. Die ondanks alles probeerde de tent draaiende te houden.

Maar de heren vonden dat ze recht hadden op dit vorstelijke salaris, omdat ze zoveel mensen "moesten aansturen".!!!

Ik vind dat een bloedbank(duidelijke naam)(i.p.v. een "Sanquin") net als het rode kruis een nonprofit organisatie moet zijn. Dus bloed dat een must is voor de laagste prijs aanleveren!

Bloed nodig hebben, is geen luxe! Ik zou dan met een leuk kerstpakket al tevreden zijn! En geen beloning per gift vragen!
Gelukkig zijn er ook nog positief denkenden in dit land. Ik ben dan ook blij met de reactie van MG Leeuw. Deze draagt bij tot verbeter ideeËn.

Dhr v Rheenen (meer dan 500 berichten sinds 2014) kan zich het beste aansluiten bij de Ouderenpartij waar hij met zg lotgenoten mee kan klagen. Jammer genoeg vindt hij zich "dwarsligger" die de weg zou banen. Echter op deze manier komen we nooit tot iets positiefs. Graag adviseer ik hem dan ook zaken vanui een positieve kant te bekijken. Klagen, op deze manier, heeft nog nooit iets opgelost
Sinds 1966 ben ik donor. Inmiddels plasmadonor. Tot nog toe ruim 220 donaties. Ik heb altijd en begrepen dat Sanquin een bedrijf is dat kosten heeft en winst wil maken. Vooralsnog blijf ik doneren. niet uit winstbejacht, wat ik bij menige reactie begrijp, maar als hulp voor medemensen die mijn donatie nodig hebben. Het zal je vader, moeder, man, vrouw of kind maar zijn die nietgeholpen kan worden omdat geen middel voorhanden is.

Wel zie ik dat de beloning voor de donoren steeds krapper wordt en de beloning voor de directeuren steeds hoger. Het kan mij niet weerhouden tochdonor te blijven.

Enig punt van mij is; geef donoren een cadeau ( na een x aantal malen doneren ) dat enige waarde heeft. Nu kreeg ik een waterfles voor 200 x doneren. Ik heb dan daar ook voor bedankt. Ook de handoeken en andere frutsels geven geen blijk van waardering voor de donor.

Als eerder gesteld is dit voor mij geen belemmering. Ik blijf donor en spreek hulde uit voor de medewerkers van de bloedbank die altijd kundig en hulpzaam zijn.
Sinds 1960 ben ik donor. Nooit is mijn urine punt van onderzoek geweest. Naar mijn mening doet de zg. E Onrust dan ook alleen maar zijn naam ere aan en kletst dus uit zijn/haar nek. Ook de genoemde € 100,00 slaat natuurlijk nergens op. Misschien een idee dat klager onrust een koppeltje gaat vormen met klager van Rheenen en een eigen bloedbank cq klaagbank gaan oprichten. Ik wordt hier eigenlijk scheitziek van.

Credo blijft; doe mee maar klaag niet. Neem contact op met politieke partijen als je de salarissen van directie Sanquin te hoog vindt. Dit gezeur levert echt niets op.

Doe iets maar zeur niet. ( luister een naar dit lied van AMG Schmit.
Onlangs bericht ontvangen dat de bloedafname in Almere verhuist is, van het centrum naar een afgelegen locatie. Dit houdt in dat ik 2 uur reizen kwijt ben als ik met het openbaar vervoer en een stuk moet lopen. Dan praten we nog niet eens over de bloedafname. Als we dat in geld omrekenen, al is het alleen maar het vervoer, dan moet er vet geld bij dus dat is niet de bedoeling. Dat een bloeddonor dus betaald wordt lijkt mij meer dan redelijk.

Ook de discussie over de verdiensten van Sanquin wordt door Sanquin niet weerlegd. Dus blijkbaar is het niet helemaal fris wat er zoal gebeurd. Vandaar dat ik de bloedbank vooralsnog vaarwel zeg, totdat de tijden beter worden.
Met inmiddels ruim 150 donaties heb ik sinds mijn 18e al een flinke duit in het zakje van de bloedbank gedaan. Ik hoef er geen vergoeding voor, ik doe het om mensen te helpen. Ik heb al wel enkele keren contact opgenomen met Sanquin om te protesteren tegen de absurd hoge beloningen die aan de top worden uitgekeerd. Dan krijg je een of ander verhaaltje terug dat ze zo goed leiding geven aan zo'n groot bedrijf en dat zo'n beloning in lijn is met de directies van grote ziekenhuizen. Dus? Ik vind ook dat die directies veel te veel betaald krijgen in vergelijking met de mensen die het werk "aan het bed" doen. Voor mij dus geen argument wat het beleid van Sanquin goedpraat. Van dat "goed leiding geven" merk je overigens nauwelijks iets op de werkvloer, de donorassistenten krijgen meerdere keren per jaar te maken met veranderende apparatuur en/of procedures, regelmatig storingen, overplaatsingen naar allerlei vestigingen (met bijbehorende lange(re) reistijd) en allerlei ingewikkelde zaken die de tijd die ze met de donoren kunnen doorbrengen, beperken.

Natuurlijk kan ik stoppen met doneren uit onvrede over dit wanbeleid, maar daar dupeer ik die graaiers niet mee. Wel de mensen die het bloedplasma hard nodig hebben. Daarom ga ik toch maar gewoon door.
Reputatie 1
Badge
@R.Ouwehand

Reiskosten worden niet automatisch vergoed, maar je kunt bij de balie een declaratieformulier vragen waarmee je je reiskosten kunt declareren.Binnen een paar dagen heb je het dan op je bankrekening staan.

Er wordt echter, om mij onbekende redenen, geen ruchtbaarheid aangegeven.

Eigenlijk zou er door de baliemederwerk(st)er op gewezen moeten worden. Of gewoon een bakje met formulieren op de balie.
Reputatie 1
Badge
Ik heb tot nu toe ca. 80 keer bloed gegeven en wil het graag blijven doen. HÉt moment dat er betaald wordt voor donatie, ben ik bloeddonor af. Bloed geven doe je voor elkaar omdat het nodig is en niet om er geld aan te verdienen. Ik vind donorschap en commercie niet met elkaar te rijmen.

Daarom ook stoppen met commerciËle activiteiten bij Sanquin. Zo gauw commercie om de hoek komt kijken verschijnen er euro-tekens bij (sommige) mensen in de ogen, waardoor noodzakelijke belangenafwegingen gekleurd worden door privÉ-belangen. Denk maar aan bonussen, verliezen afwentelen op de publieke bloedvoorziening etc. Dat is iets wat we niet willen bij een instituut wat al decennia lang, en hopelijk nog veel langer, op verantwoorde wijze bloed levert aan de ziekenhuizen, bloed waar wij allen van afhankelijk zijn.

Mijn bloed is alleen voor mensen die het nodig hebben (transfusie) en daar geef ik het graag gratis voor, maar ik geef geen bloed om er handel mee te drijven.
Reputatie 1
Badge
Ik ben in 1972 donor geworden in Enschede. Je werd eerst opgeroepen voor een medische keuring waarbij je wel degelijk urine moest inleveren. Als je goedgekeurd werd, werd je enkele weken later opgeroepen om bloed te geven, meestal bij nacht en ontij. Later, in Utrecht, werd de keuring en bloedafname gecombineerd en ook werd daar later het inleveren van urine afgeschaft. Het verschilt dus idd per ziekenhuis. Een vergoeding vind ik nog steeds niet nodig, ik zie het nog altijd als een sociale en/of morele verantwoordelijkheid om bloed te geven.

Ik deel de mening van de Hr van Rhenen vwb

"...dat de Topic Starter Frouke van de Consumentenbond uiteindelijk met onze reacties iets bij Sanguin wil gaan bereiken nÀmens de Consumentenbond, ondanks het feit, dat Sanquin ons HIER in de kou heeft laten staan, niet deelneemt en naar Facebook en elders verwijst.! "

De reactie van Sanguin vind ik beneden de maat. Blijkbaar zijn we als donor niet interessant. Zolang ze ons bloed maar krijgen vinden zij het wel goed. Daarbij verwijs ik nadrukkelijk naar het bestuur en niet naar de mensen op de werkvloer: deze mensen doen hun werk op een voorkomende en professionele manier. Vwb de beloning heb ik al eerder aangegeven dat ik de salarissen van het bestuur te hoog zijn (evenredig met hun arrogantie en omgekeerd evenredig met hun transparantie) . Net als Hr. van Rhenen vind ik de Balkenende-norm voldoende voor de hoogste baas.

Je richten tot de politieke partijen is niet direct nodig, ook als (leden van) de Consumentenbond moeten we toch wel iets kunnen bereiken.
Reputatie 1
Badge
1. Beloning bestuur Wat betreft de beloning voor het bestuur van Sanguin moet je google raadplegen en geduld hebben.. Via het jaarverslag is het niet eenvoudig te vinden. Klik op http://www.sanquin.nl/over-sanquin/pers/facts-and-figures/ en scroll helemaal naar beneden. Daat staat dat het bestuur samen 759.000 Euro verdient, wat overeenkomt met 3795 zakken bloed van 200 euro. Als je gaat zoeken op de uitsplitsing van de beloning naar bestuurder dan wordt je telkens verwezen naar het jaarverslag. Maar nooit direct naar het overzicht. De Telegraaf heeft dit toch voor 2013 gevonden blijkbaar. Zie http://www.telegraaf.nl/dft/22834547/__Topsalaris_bestuur_Sanquin__.html Kortom echt transparant zijn ze er niet over. Opm. Toch nog gevonden, het staat bij overige gegevens http://2013.jaarverslagsanquin.nl/jaarverslag-2013/a1069_Overige-gegevens?intPage=4 2. Facebook Zoals velen al aangeven: ook ik heb geen Facebook en ik zal zeker geen discussie op Facebook voeren over dit soort zaken. Ik zou graag zien dat Sanguin op deze discussie bij de Consumentenbond aanhaakt. Als ze de donoren serieus nemen doen ze dat. Ook vind ik dat de Consumentenbond in dit opzicht ook niets op Facebook heeft te zoeken. 3. Voor wat betreft commerciËle aktiviteiten De bloedbank moet zich goed realiseren dat de meeste mensen vanuit een sociale verantwoordelijkheid bloed geven en dit met plezier pro deo doen. Daarom moet de bloedbank erg terughoudend zijn met commerciËle aktiviteiten (en met beloningen bestuur!). Vrijwillig gegeven bloed mag niet gebruikt worden om winst te maken of ergens anders in de organisatie (commerciËel) gebruikt worden om verliezen te dekken. Bloed is van ons en voor ons! Ondanks al mijn kritiek hierboven zal ik bloed blijven geven. Gewoon omdat het nodig is.
ik geef al jaren bloed, totaal meer dan 50 keer, het kost een donor elke keer een hele avond, dus ik vind datminimaal de reiskosten automatisch vergoed zouden moeten worden

Reageer