Bloeddonoren betalen?

Toon eerste bericht

127 reacties

Opmerking DRK e.a.

Het Deutsche Rote Kreuz als grootste organisatie geeft geen vergoeding voor Blutspenden. Alhoewel de tendens tot kleinere kadootjes zoals een versnapering of pr-balpoints regionaal in de lucht ligt. Betalende organisaties geven ongeveer € 20.- per bloedafname. Omdat er pas na 12 weken een volgende bloedafname gedaan mag worden is het qua inkomensverbetering geen goede tip. De kleinere organisaties gebruiken de vergoedingen voor onkostenposten die gemaakt moeten worden voor voorlichtingsbrochures en oproepen. Plasmasponsoren vormen echter een uitzondering, zij worden wÈl beloond, omdat dit voor de donor meer dan een uur extra tijd kost en kan tot wel € 1.200,- per jaar opleveren.

Hoogte van de vergoeding (vertaling)

Voor volbloed donaties is de vergoeding is meestal 15 - 25 euro voor een volbloeddonatie. Voor plasmadonaties en bloedplaatjes donaties zijn de uitkeringen iets hoger en, afhankelijk van de provider, meestal tussen de 25 en 40 euro. Uitgaande van een vergoeding van 30 euro voor een plasma donatie, die ongeveer 40 keer per jaar kan worden uitgevoerd, kom je op circa 1.200 euro per jaar. Men zou kunnen spreken bloeddonoren van de part-time baan bloeddonor.]

HÖhe der AufwandsentschÄdigung

FÜr Vollblutspenden liegt die VergÜtung in der Regel bei 15 - 25 Euro fÜr eine Vollblutspende. FÜr Plasmaspenden und Thrombozytenspenden liegen die AufwandsentschÄdigungen etwas hÖher und variieren je nach Anbieter Üblicherweise zwischen 25 und 40 Euro. Rechnet man mit einer VergÜtung von 30 Euro fÜr eine Blutplasmaspende, die rund 40 Mal im Jahr durchgefÜhrt werden kann, so kommt man auf rund 1.200 Euro pro Jahr. Man kÖnnte also quasi vom Nebenjob Blutspender sprechen.

Waarschijnlijk kan de topicvraag met de marktwerking beantwoord worden: genoeg aanbod of te weinig aanbod bepaalt of er vergoed MOET worden en is ook erg afhankelijk van voor welk 'product'!

De overstap van het Rode Kruis naar Sanquin was voor mij overigens een reden om niet meer te doneren........(betaalde sponsoren mogen van mij vÓÓr).

Was ik toen de enige die afhaakte?
An sich wel en waarom een kleine vergoeding, geef gewoon wat het waard is.

Reageer