Bloeddonoren betalen?

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 30 reacties
Bloedbank Sanquin verdient geld aan de handel in medicijnen gemaakt van bloedplasma. Dit plasma is afkomstig van donoren die hun bloed gratis afstaan. In bijvoorbeeld Duitsland krijgen donoren per donatie een kleine vergoeding. Wat vind jij: zouden donoren hier ook betaald moeten krijgen?

127 reacties

Reputatie 1
Badge +1
De Duitse aanpak komt mij erg klantvriendelijk over en lijkt me een uitstekend middel om contact te leggen en te onderhouden met de professionele staf van Sanquin, zonodig ook om afspraken te maken c.q. vast te leggen voor face-to-face-contacten. Ik vind de soort en/of kwaliteit van de vergoedingen en/of cadeautjes eerlijk gezegd niet zo belangrijk, veel belangrijker is de mogelijkheid tot inspraak/medezeggenschap, de regeling van privacy en de veiligheid van de donoren.De Duitse aanpak biedt daartoe althans de opening.
Allereerst moet ik even duidelijk maken,zonder te schreeuwen,dat ik totaal geen voorstander ben van onze huidige gezondheidszorg Heel wat jaartjes geleden,toen de bloedbank nog werd beheerd door het Rode Kruis,heb ik hun een voorstel gedaan voor een totale bodycheck als tegemoetkoming voor de gratis bloeddonatie.Dat vonden ze een beetje teveel van het goede,gezien de zÉÉr oppervlakkige keuring voor bloeddonatie.Op dat moment was ik zo ongeveer 15 jaar donor.Het licht aan de Nederlandse volksaard in het algemeen om rekening te houden met je medemensen.Volg de regelmatige inzamelingsacties.Dit is uniek voor Nederland.Daarom heb ik ook jarenlang belangeloos bloed gedoneerd. Na de genoemde weigering ben ik ermee gestopt.Daarna ziet de commercie er wel brood in en neemt het heft in handen.Hierdoor wordt weer een stukje van onze gezondheidszorg weggegeven.We moeten ons niet vergapen aan andere systemen en alleen maar kijken hoe we de goede items in ons systeem kunnen inpassen.In Europa moeten we onze eigen waarden en normen kunnen vasthouden,soevereiniteit. Niet afhankelijk van een Brussels Parlement,waar we in al die jaren ook al niet vrolijker van zijn geworden.
Reputatie 1
Badge +1
Wat ziet u, heer Kockelkorn, dan als de goede items in ons systeem en waarom zouden we niet mogen kijken hoe men bij onze buren in Duisland het geregeld heeft, welke goede items men heeft gezien en geÏnternaliseerd heeft? En welke item daarin voor ons een goede zaak zou kunnen zijn en dus wellicht het waard zouden zijn ook in ons systeem in te passen in overleg met Sanguin? Dat lijkt me alleen maar verstandig en in het belang van de donoren. En in dit kader is al helemaal geen sprake van enige relatie met of bemoeienis van het Europese Parlement. Dat instituut noemen heeft in deze discussie geen enkele zin.
Reputatie 1
Badge +1
Welke goede items, heer Kockelkorn, ziet u dan in ons systeem en waarom zouden we niet kijken naar bijv. hoe men het bij onze buren in Duitsland heeft geregeld? Welke goede items men daar heeft gezien en geÏnternaliseerd en welke daarvan bruikbaar en toepasbaar kunnen zijn in ons systeem en dus wellicht de moeite waard zijn om in te passen in ons systeem in overleg met Sanguin? Dar lijkt me alleen maar verstandig en in het belang van de donoren. En met een Europees Parlement heeft dat geen enkele relatie of bemoeienis en het heeft dan ook geen enkele zin dit instituut in deze discusie te berde te brengen.
Ik ben een plasmadonor maar omdat de Top zoveel verdiende, heb ik reiskosten aangevraagd en dat was mogelijk. Ik vul elke keer een declaratie formulier in 44km en kreeg de vergoeding elke keer ongeveer 4maal 12,60euro. Elke keer werd ik gebeld voor een afspraak maar sinds vorig jaar september blijft het er stil. Februari heb ik nog een melding gedaan met de vraag dat de of de kosten te hoog omdat ik geen oproep meer krijg. Maar dat was niet het geval. Echter tot nu toe niets meer Sanquin gehoord....
In reactie op:

Ik ben een plasmadonor maar omdat de Top zoveel verdiende, heb ik reiskosten aangevraagd en dat was mogelijk. Ik vul elke keer een declaratie formulier in 44km en kreeg de vergoeding elke keer ongeveer 4maal 12,60euro. Elke keer werd ik gebeld voor een afspraak maar sinds vorig jaar september blijft het er stil. Februari heb ik nog een melding gedaan met de vraag dat de of de kosten te hoog omdat ik geen oproep meer krijg. Maar dat was niet het geval. Echter tot nu toe niets meer Sanquin gehoord....

Ik wil nog niets insinueren, maar uw beschreven ervaring is hopelijk een incident.......of zijn er meer gelijkwaardige ervaringen van klantduping?
STATUS:

In afwachting op een reactie van Sanquin, zoals een ontvangstbevestiging, termijn voor een in behandelingnemen of een directe post op onze community.......
Reputatie 4
Badge +4
In reactie op:

STATUS:

In afwachting op een reactie van Sanquin, zoals een ontvangstbevestiging, termijn voor een in behandelingnemen of een directe post op onze community.......

Dan kun je lang wachten. Ik heb drie keer contact gezocht met Sanquin, verspreid over enkele jaren, met klachten en kreeg pas antwoord, als ik na drie maanden wachten een aangetekende brief naar de directie stuurde.
In reactie op:

In reactie op:

STATUS:

Dan kun je lang wachten. Ik heb drie keer contact gezocht met Sanquin, verspreid over enkele jaren, met klachten en kreeg pas antwoord, als ik na drie maanden wachten een aangetekende brief naar de directie stuurde.

Door M.G. Leeuw

U geeft aan, dat het procedere via de website niet functioneerde. Bent u de in de link aangegeven weg gegaan?

http://www.sanquin.nl/bloed-geven/ik-geef-bloed/landelijke-donorklachtencommissie/
Reputatie 4
Badge +4
Ik heb de laatste keer inderdaad via het contact formulier op de website ingediend. Om vervolgens daarna drie maanden op een reactie te mogen wachten. De vorige keren is dat schriftelijk via Tante Post gedaan. Je krijgt wel een keurige (automatische) bevestiging dat je klacht ontvangen is.

Ik heb verder van deze discussie een beetje raar onderbuik gevoel gekregen. Er wordt geklaagd over de “vergoeding” van het bestuur. Dit speelde zich af in 2012 en is inmiddels bijgesteld. Wat betreft het “verdienen” aan het verwerken van Amerikaans bloed, daar is in maart door de Kamer vragen over gesteld en het bestuur van Sanquin schijnt bezig te zijn om deze geldstromen te scheiden. Wat daar verder mee bedoelt (gaat) worden, zullen we moeten afwachten. Ik zou daar mijn gedachten wel bij hebben.

Zo zou het bestuur het ziekenhuis-cao voor het personeel kunnen accepteren. De verticale plasma afname machines kunnen worden vervangen. Deze zijn oud, maar worden helaas geleased en dus een melkkoe voor de firma die ze leased aan Sanquin. Ik zou aan de nieuwe machines amper 30 minuten hoeven te liggen om 650 cc te doneren, waar ik nu ruim 40 minuten bezig ben. De IT zou eens goede mensen kunnen aannemen. Een medewerker op een afname locatie is gemiddeld tot 15 minuten bezig om in te loggen op het systeem, als dat al lukt.

Sanquin is een stichting. Een stichting mag geen winst oogmerk te hebben. Dit zou dus door de overheid gecontroleerd dienen te worden.

Ik geef, om er mensen mee te helpen. Dat blijf ik ook doen, ook al wordt er aan mijn donaties verdient. Ik begrijp dan ook veel van de reacties hierboven niet. Mensen die al jaren geleden zijn gestopt, vinden het nu blijkbaar nodig om Sanquin te bashen. Goed, er zijn misstanden, maar om nu zo na te trappen? Als u straks in het ziekenhuis ligt en medicijnen, bloed of trombocyten nodig heeft, wilt u die toch ook graag ontvangen? En de ziektekosten verzekeringsmaatschappijen zijn ook de armste niet… (laten we het daar maar eens over hebben).

Nee, ik ben geen medewerker van Sanquin, nooit geweest ook. Alleen een donor met over de 250 donaties. Ik moet altijd nog denken, aan mijn trombosietendonatie, waar de naam van het ziekenhuis en de patiËnt al op stond, waar het naar toe moest. Dat geeft mij een goed gevoel. Ik heb misschien kunnen bijdragen aan het herstel van iemand. Daar doe ik het voor.
Gelukkig zijn er ook nog positief denkenden in dit land. Ik ben dan ook blij met de reactie van MG Leeuw. Deze draagt bij tot verbeter ideeËn.

Dhr v Rheenen (meer dan 500 berichten sinds 2014) kan zich het beste aansluiten bij de Ouderenpartij waar hij met zg lotgenoten mee kan klagen. Jammer genoeg vindt hij zich "dwarsligger" die de weg zou banen. Echter op deze manier komen we nooit tot iets positiefs. Graag adviseer ik hem dan ook zaken vanui een positieve kant te bekijken. Klagen, op deze manier, heeft nog nooit iets opgelost
Dit bericht slaat echt werkelijk nergens op en vind ik onbehoorlijk!

En inhoudelijk voegt het ook helemaal niets toe.

In reactie op:

Gelukkig zijn er ook nog positief denkenden in dit land. Ik ben dan ook blij met de reactie van MG Leeuw. Deze draagt bij tot verbeter ideeËn.

Dhr v Rheenen (meer dan 500 berichten sinds 2014) kan zich het beste aansluiten bij de Ouderenpartij waar hij met zg lotgenoten mee kan klagen. Jammer genoeg vindt hij zich "dwarsligger" die de weg zou banen. Echter op deze manier komen we nooit tot iets positiefs. Graag adviseer ik hem dan ook zaken vanui een positieve kant te bekijken. Klagen, op deze manier, heeft nog nooit iets opgelost

In reactie op:

Gelukkig zijn er ook nog positief denkenden in dit land.

Dhr v Rheenen (meer dan 500 berichten sinds 2014) kan zich het beste aansluiten bij de Ouderenpartij waar hij met zg lotgenoten mee kan klagen.

Bedankt voor uw 'advies', ik ga er echt niets mee doen en blijf verder postief op de topic-vragen reageren, meestal wÈl om iets in beweging te krijgen en niet om alles bij het oude te laten, terwijl er 'duidelijke mankementen' door deelnemers geregistreerd worden.......ook hier op deze topic! Lees maar eens terug, waar u overigens uw eigen opbouwende? reactie over frutselhanddoeken als beloning van Sanquin weer zult tegenkomen. Voor gezellige artikelen leest u beter de niet-interactieve Margriet of de Libelle, dit is een echter een community, waar op een forum meningen gedeeld worden. Een brainstormlijstje wordt doorgaans niet bekritiseerd, maar als basis voor mogelijke verbeteringen genomen.

Uw negatieve instelling over de Ouderenpartij is op voorhand onbegrijpelijk, arrogant en zelfingenomen, dÀt noemt u een positieve instelling? Probeer dat eens beter uit te leggen a.u.b. want hiermee zet u een hele groep uit onze samenleving gewoon maar even aan de zijlijn, het liefst op uw eigen nieuwe topic van G.A.M.Jacobs.
Hallo ... ik geef m'n hele leven al bloed , begonnen in militaire dienst in 1965 .... ik zit nu op zo'n 150 donaties , en gelukkig zelf nooit bloed nodig gehad , Wat mij in het hele gegeven tegenstaat is dat 'n directeur van onze ,, bloedbank ,, 'n kapitaal verdient , en dat ik als inmiddels slecht betaalde A.O.W. er ... want mijn opgebouwde bouwpensioen valt door malafide bouwbaasjes wat tegen , er was in het verleden nog niet zo'n goede controlle hierop .... Maar dat is mijn probleem ... wat ik graag had gezien ....Is dat donoren , 'n korting kregen op hun zorgverzekering .... Ik betaal al m'n hele leven zo'n 100 euro in de maand zorgpremie , en kom gelukkig nooit bij 'n huisarts of iets dergelijks , alleen bij m'n tandarts voor preventief onderhoud .... Dus betaling kan eenvoudig verrekend worden in de korting op de zorgverzekering .... Voor mij dus niet echt interessant meer , omdat ze mij er binnenkort met 70 ... bij de bloedbank uitgooien ... vriendelijke groet , Utrechtse Jantje ...
Ik heb er niet zo'n moeite mee dat Sanquin geldt verdient aan bloed, als tenminste een belangrijk deel van de winst ook ten goede komt aan onderzoek e.d. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis in mijn regio heeft vorig jaar ruim 8 miljoen winst gemaakt en het jaar daarvoor zelfs meer dan 10 miljoen euro. Zorginstellingen moeten steeds meer bedrijfsmatig werken! Sanquin dus ook.

Ik ben al meer dan 40 jaar volbloeddonor en weet me te herinneren dat de oude bloedbank ook niet zo heel veel extra deed. Voor mij geld vooral dat ik met mijn bloed anderen wil helpen. Prettige bijkomstigheid is dat ik zelf regelmatig wordt gecontroleerd en mijn bloed ook. De suggestie om donoren eens uitgebreider te onderzoeken vind ik overigens wel de moeite waard.
Ook ik was in het verleden bloed donor en deed dit voor mensen die het nodig hebben.

Maar toen ik na de bevalling van mijn dochter twee zakken bloed nodig had vond ook ik het onredelijk dat ik daar zoveel voor moest betalen.

Voor mij was dat geen reden om te stoppen.

De reden om te stoppen was de bloedtransfusie zelf. Mijn bloed werd daardoor niet meer als betrouwbaar gezien.
Vanmiddag heb ik nogmaals de suggestie naar Sanquin gestuurd om aan ons CB-forum deel te nemen......(en een ontvangst-bevestiging per e-mail gekregen)

Dit is toch een eigentijds democratisch medium, waarop Sanquin open met donoren, oud-donoren en (nog-)niet-donoren kan communiceren op een positieve en creatieve manier. Mij is niet bekend of Sanguin een eigen forum heeft ingericht. Op de vraag of het negatief is om kritisch te kijken naar Sanguin, of het zelfs erg is om een nestbevuiler te zijn, een artikel uit de Groene Amsterdammer als antwoord:

http://www.groene.nl/artikel/nestbevuilers--2

http://www.consumentenbond.nl/community/forum/consumentenzaken/zorg-gezondheid/bloeddonoren-betalen
Ik begrijp de reactie van Hr. Th de Jong wel, ik snap ook niet dat je als donor moet betalen , als je zelf .of je dochter bloed nodig mocht hebben ... Beetje schandalig in dit moderne Nederland ... IK heb inmiddels zo'n 150 donaties gedaan , en nog nooit zelf 'n ziekenhuis nodig gehad hoor , maar het zou toch van de zotte zijn .... dat als ik het nodig had , ik ervoor zou moeten betalen .... trouwens ... tot 100 donaties geven ze je van allerlij dingetjes , bij bepaalde donaties ... na de 100e keer , blijft dit practies helemaal achterwege ... toen ik er onlangs eens 'n woord aan spendeerde , mocht ik als 'n soort troost , iets uitzoeken , en kon ik kiezen uit 'n handoek ...of 'n speelgoedautootje .... mij lijkt het 'n goed idee ! om donoren te registreren en dit dan doorgeven naar de zorginstellingen , en bijvoorbeeld eventueel gratis bloed te geven als de donor dit zelf nodig mocht hebben .... Of 'n korting te geven op de maandelijkse premie ..........
Reputatie 2
Badge +2
Bloed geven om levens te redden is helemaal niet nodig. Er bestaat al vele jaren bloedvrije geneeskunde

en chirurgie wat beter en veiliger is. Bloedtransfusies zijn een gevaarlijk geneesmiddel bij operaties. Er

bestaat risico op overdracht van virussen,bacterieËn of parasieten en kunnen tevens allergische reacties

optreden die de nieren en longfunctie beÏnvloeden. Het beste bewijs voor een bloedvrije behandeling zijn

de ongeveer 8 miljoen Getuigen van Jehovah wereldwijd die geen bloed tot zich nemen.
Reputatie 4
Badge +4
In reactie op:

Bloed geven om levens te redden is helemaal niet nodig. Er bestaat al vele jaren bloedvrije geneeskunde

en chirurgie wat beter en veiliger is. Bloedtransfusies zijn een gevaarlijk geneesmiddel bij operaties. Er

bestaat risico op overdracht van virussen,bacterieËn of parasieten en kunnen tevens allergische reacties

optreden die de nieren en longfunctie beÏnvloeden. Het beste bewijs voor een bloedvrije behandeling zijn

de ongeveer 8 miljoen Getuigen van Jehovah wereldwijd die geen bloed tot zich nemen.

Zeker zelf Jehova getuige, als je dit gelooft.

Probeer dit aan ouders te vertellen, die een Rhesus kind verloren hebben. Of aan mensen met de bloederziekte.

Mensen die bij een ongeluk veel bloed hebben verloren, kunnen nu alleen nog gered worden met bloed, gedoneerd door donoren. Lees ook eens: http://www.gezondheidsnet.nl/bloed/kunstbloed-komt-steeds-dichterbij Je bewering slaat nergens (nog) op.

[Tekst door beheerders verwijderd. Kritisch taalgebruik mag, op de man spelen mag niet.]
Autologe bloedtransfusie misschien een alternatief om veiligheidsredenen of uit geloofsovertuiging? Als uw gezondheidstoestand dat toelaat, kunt u in aanmerking komen voor een zogenaamde “autologe transfusie”. Dit houdt in dat u voorafgaande aan een operatie uw eigen bloed laat afnemen om dit tijdens de operatie weer terug te krijgen. Als u uw eigen bloed toegediend wilt en kunt krijgen, komt u in de maand voor de operatie enkele malen naar de bloedbank om bloed af te laten afnemen. Tijdens de operatie of kort daarna kan het eigen bloed weer worden teruggegeven. Wanneer u tijdens de operatie veel bloed verliest, is het niet uitgesloten dat u toch nog bloed van een donor krijgt toegediend. Om voor een “autologe transfusie” in aanmerking te kunnen komen, moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan: • Uw algemene lichamelijke conditie moet goed zijn. • Uw minimum leeftijd moet 18 jaar zijn. • U moet meer dan 50 kilo wegen. • Uw bloedvaten moeten geschikt zijn om vaker bloed af te nemen. • De testen op bloedoverdraagbare ziekten moeten negatief zijn. • De datum van de operatie moet ruim van te voren vaststaan. Het is ook mogelijk om op de operatiekamer, vlak voor de operatie of vlak vÓÓr of tijdens de narcose, bloed af te laten nemen. Het tekort aan bloed in uw lichaam wordt meteen aangevuld met een zoutoplossing. Na de operatie krijgt u het bloed weer toegediend. Deze methode kan alleen worden toegepast bij operaties met doorgaans weinig bloedverlies. OPMERKING: Onbekend of een ziekenhuis (via de verzekering) iets in rekening stelt en/of via Sanquin een eigenbloedvoorraad ingevroren kan worden. Wie heeft kennis daarover of zelfs ervaring hiermee?
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb weinig meer toe te voegen aan de discussie.M.i. zijn alle argumenten, wensen en comclusies wel naar voren gebracht en is de discussie eigenlijk met de mededeling van dhr.Van Rheenen van 5 juni dat hij Sanguin opnieuw heeft uitgenodigd voor dit forum tot een einde gekomen. De bijdragen daarna hebben naar mijn mening t.a.v. het discussiepunt - donoren wel of niet belonen - geen nieuwe gezichtspunten opgeleverd. Tenzij Sanguin reageert of zich echt nieuwe gezichtspunten aandienen zal ik mij verder van bijdragen onthouden.
heel verstandig hr.Vos ... dat ga ik ook doen ...vriendelijke groet van Utrechtse Jantje ...
@F.H. Vos en @utrechtse jantje @frouke (CB) e.a.

helaas lukt het mij niet om nu tegen het verwachte en door jullie aangekondigde einde van deze discussie en in afwachting op een reactie van Sanquin, het complete en geactualiseerde brainstormwenslijste als afsluiting nog eens te posten, het systeem heeft namelijk NIET de copy/paste/functie.

Het bedoelde wenslijstje staat op pagina-3, 30-05-2015, 17.42h en zal, wanneer er tÒch nog verdere adviezen en tips geplaatst zouden worden, steeds door mij, dus ook nog achteraf, geactualiseerd blijven worden.

[Opmerking redactie: het wenslijstje is hier te vinden] (Bedankt voor deze service, H.G. van Rheenen)

Ik hoop, dat Topic Starter Frouke binnenkort nog wel een eindcommentaar gaat leveren en/of wil uitleggen of ze deze interessante topic met een strategie opgestart heeft.......en komt er een vervolg, een bericht of een actie?

VRAAG aan de techniek: Kunnen forumteksten ooit wÈl kopieerbaar gemaakt worden?
Jaren ben ik plasma-donor geweest en kreeg doorvoor reiskostenvergoeding. Ik reisde per auto iedere 3 weken van krimpen aan de lek naar Rotterdam.

Op een gegeven moment werden deze reiskosten gehalveerd met de meededeling dat ik ook weleens tegelijk boodschappen zou doen in Rotterdam!!

Deze meededeling vond ik buiten proporties en ben gelijk afgehaakt en gezegd: Zoek voor mij een ander!!!

Ik vind het niet nodig om een vergoeding voor het geven van bloed te ontvangen, maar wel de reiskosten van 2 x 20 km per keer!!!

Reageer