Consumentenbond.nl

Collectieve zorgverzekering: echt voordelig?

Reputatie 3
Badge +6
Twee derde van de Nederlanders is in 2018 collectief verzekerd. Bijvoorbeeld via de werkgever of de sportclub. Een collectieve zorgverzekering kan door de collectiviteitskorting een stuk voordeliger zijn dan wanneer je je individueel verzekert.

Maar let op: het is een misverstand dat je als collectief verzekerde áltijd goedkoper uit bent. Je kunt je zomaar onder- of oververzekeren, waardoor je (uiteindelijk) meer geld kwijt bent dan wanneer je een individuele polis zou afsluiten die beter op je wensen aansluit. Laat je dus niet te snel verleiden door het collectieve aanbod, maar ga eerst zorgverzekeringen met elkaar vergelijken en maak daarna je keuze.

Ben jij collectief verzekerd? En zo ja, kijk je elk jaar nog wel of er een individuele zorgverzekering is die beter bij je past?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Let op.
In veel energievergelijkers zijn een aantal zorgverzekeringen niet opgenomen.
Zij zijn wel een stuk uitgebreider en met een flink hoge korting op de aanvullende zorgverzekering als je tot de doelgroep behoord en daardoor in verhouding goedkoper dan op het eerste oog lijkt: Over onze test & dienstverlening
  • AZVZ (voor de maritieme sector)
  • IZA (semi-overheid)
  • IZZ (voor zorgmedewerkers)
  • VvAA (voor zorgprofessionals)
  • UMC Zorgverzekering (voor medewerkers Universitaire Medische Centra)
Reputatie 7
Bert schreef:

Dat mag ik hopen🤪
Reputatie 5
Badge +4
Bij collectieve zorgverzekering door werkgevers is het principe, dat door het aanbrengen van een groot aantal te verzekeren werknemers tegelijk een korting op de premie bedongen kan worden. Maar als zich onder die werknemers mensen met zeer hoge zorgkosten bevinden komt het aan op de bereidheid van de werkgever om (een deel van) die hoge zorgkosen voor eigen rekening te nemen. Is die bereidheid of mogelijkheid er niet, dan worden die hoge zorgkosten gewoon doorberekend in de premie voor het collectief en kan het dus zijn, dat je met een "gewone" verzekering voordeliger uit bent.
Reputatie 7
Badge +5
Men kan met een gewone verzekering zeker goedkoper uit zijn als men niet tot een specifieke doelgroep behoort, de 5-10% collectieven allen op de basis of op de aanvullende maken vaak niet het verschil, daarom ook altijd goed vergelijken.

Waar wel veel verschil in zit:
Voorbeeld doelgroep zorgverzekering georganiseerd door werkgevers en werknemers versus de goedkoopste uit de zorgvergelijker met 100% fysiotherapie en 100% tandheelkunde tot 750 euro en kronen bruggen 80% tot 1500 euro.

Omdat je een hoge zorgvraag van b.v. fysiotherapie en andere bewegingstherapie in de doelgroep hebt en uitgebreide mondzorg wilt.
De collectieve heeft een lagere premie van 634 euro op jaarbasis = 52,80 euro per maand.
De vergelijkbare gewone verzekering heeft geen directe acceptatie en de collectieve heeft wel directe acceptatie.
Reputatie 7
Badge +7
Bert schreef:

Let op.
Zij zijn wel een stuk uitgebreider en met een flink hoge korting op de aanvullende zorgverzekering als je tot de doelgroep behoord en daardoor in verhouding goedkoper dan op het eerste oog lijkt: Over onze test & dienstverlening

• AZVZ (voor de maritieme sector)
  • IZA (semi-overheid)
  • IZZ (voor zorgmedewerkers)
  • VvAA (voor zorgprofessionals)
  • UMC Zorgverzekering (voor medewerkers Universitaire Medische Centra)

Bedoel je hier toevallig zorgvergelijkers in plaats van energievergelijkers, @Bert? 😉
Reputatie 7
Badge +5
Oeps @Monique natuurlijk, nu begrijp ik ook de reactie van @A. Deen 🤔☺
United consumers geeft 10% korting op VGZ en geven een snelle respons op vragen.
Reputatie 2
Badge +2
Goed dat de consumentenbond waarschuwt dat collectiviteit niet altijd voordeel oplevert t.o.v. een individuele zorgverzekering. Nog beter om alle mogelijkheden van collectiviteit met elkaar te vergelijken. Zo kwam ik er net op tijd achter dat ik bij exact dezelfde verzekeringsvoorwaarden van Menzis via mijn lidmaatschap van Natuurmonumenten meer dan 105 euro per jaar goedkoper uit was dan via mijn lidmaatschap bij de Consumentenbond. Ik vind deze verschillen ronduit belachelijk. Al dit soort concurrentie kost gigantisch veel (reclame)geld van de zorgverzekeraars en daarnaast enorm veel tijd van de klanten. Wanneer stoppen we eens met deze onzinnige concurrentieslag?
Reputatie 7
Badge +7
Fijn dat je hier dankzij dit bericht op tijd achter kwam, @M. Vink. Omdat hier al een topic over bestaat, heb ik jouw bericht hiernaartoe verplaatst.

Reageer