Consumentenbond.nl
Vraag

Combinatie afspraak tandarts en mondhygiënist niet toegestaan

Badge
Goedendag,

Gisteren na een bezoek aan de tandarts in combinatie met de mondhygienist, kreeg ik te horen dat ik voortaan 2 aparte afspraken moet maken.
Dit zou in eerste instantie afgedwongen worden door de zorgverzekeraar.
Navraag leerde me dat de zorgverzekeraar (VGZ in mijn geval) niet het probleem is.
Dit heb ik gecommuniceerd met de tandarts praktijk en zij reageerden direct met de mededeling dat dit centraal aangestuurd wordt door de KNMT.
Die heb ik ook gevraagd en ook van hun heb ik per direct antwoord gekregen. (zie hieronder)

Geachte heer de Ruiter,

Het klopt niet helemaal dat deze behandelingen niet meer samen mogen. Het is zo dat er duidelijk moet zijn wie de behandeling uitvoert.
Dit betekend dus dat de tandarts onder zijn nummer de controle declareert en de mondhygiënist onder haar eigen code.
Vaak is het zo dat er binnen de praktijk (zeker een groepspraktijk) sprake is van declareren onder 1 nummer, of wanneer de mondhygieniste in loondienst is dan moet zij dit verplicht doen.
Daarnaast is het zo dat wij niet deze regeling maken, dit doet de Nederlandse zorg Autoriteit op basis van beleid van de overheid.

Met vriendelijke groet,

Mxxxxx Hxxxxxxx
Medewerker Ledenservice

T030 6076 380

LS@knmt.nl
www.knmt.nl

Nu vraag ik me af in hoeverre dit nu beleid is of dat dit een verkapte manier is voor de tandartsenpraktijken om meer te kunnen declareren.
Ik begrijp uit het bovenstaande dat het geen verplichting is, maar dat het misschien wat meer moeite kost voor de tandartsenpraktijken om te kunnen voldoen aan de eisen.

Praktijk voor mij (en waarschijnlijk vele anderen) is dat ik nu 2x een afspraak heb, 2 x vrij moet nemen, 2x naar de tandarts moet gaan, voor een bezoek van 10 minuten per keer.

Oja, als je geluk hebt mag je 20 minuten wachten. Maakt het vrij nemen toch nog een beetje zinvol 😉

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Alvast bedankt,

Diederick

9 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Het klopt inderdaad dat er nu per beroepsgroep per behandeling aparte codes zijn.
Eerder werd dit ook bij mijn verzekering gewijzigd en wijzigde de code voor de mondhygiëniste waardoor ik een kleine eigen bijdrage moest gaan betalen.

Prestatielijst 2018 - uitvoerder mondhygiënist
Reputatie 7
Badge +5
Mijn vorige tandarts was een groepspraktijk , waar ook een mondhygieniste aan verbonden was . Ik merkte dat de tandarts mij daar wel ERG graag heen wilde hebben . Daarnaast deed deze voor een deel dezelfde pijnlijke handelingen welke de tandarts een paar weken eerder ook gedaan had. Heb wel wat tips geleerd om het gebit beter te onderhouden , maar heb geweigerd om elk half jaar EN naar de tandarts EN naar de mondhiengienste te gaan. De tandarts die ik nu heb werkt alleen en dat bevalt om meerdere redenen veel beter. Let wel , er kunnen redenen zijn om wel de mondhygieniste te blijven bezoeken , maar niet in mijn geval . Mijn gevoel klopte . Mijn huidige tandarts vind het ook niet nodig en verwijdert ook tandsteen wat de vorige weigerde toen hij een mondhygienste in huis had genomen......Dat moest zij maar doen. Of deze dame in loondienst was of zelfstandig , boeit me niet , maar uit dit verhaal blijkt weer eens dat zorgverleners eigenbelang vaak vooropstellen . Dit werkt gigantisch kostenverhogend in de vorm van onnodige verrichtingen en extra belasting en ongemak voor patienten. Excuses dat het niet helemaal on-topic is . Vond toch dat ik ter aanvulling er beter voor kon waarschuwen , dat we ons niet alles moeten laten aanleunen.
Reputatie 6
Badge +5
De tandarts zal meestal tandsteen verwijderen die niet onder het tandvlees zit.
De mondhygiëniste is er voor de het tandsteen onder het tandvlees.

Als een tandarts of zijn assistente geen oppervlakkig tandsteen verwijderd lijkt dit inderdaad sterk op financieel belang wat de tandarts bij de inpandige mondhygiëniste heeft.
Ik begrijp het nog niet. Vooral de inhoud van de reactie van de KNMT niet.
Wat mag niet? Een declaratie door een tandarts voor een tandartscontrole mag niet samen gedeclareerd worden met een declaratie door dezelfde zorgverlener ( althans dezelfde zorgverlenerscode) van een mondhygienistische behandeling?
Klopt dit?
Zoja, dan begrijp ik de reden wel. Want als de tandarts beide doet, dan kan hij de verrichtingen in elkaar schuiven, waardoor het minder werk wordt.
Conclusie: moet de praktijk van TS in het belang van het gemak van de klant, dan voortaan declareren onder twee verschillende zorgverlenerscodes, resp. de tandarts en de mondhygieniste? Dat lijkt me redelijk, maar ik weet natuurlijk niet wat de gevolgen voor die praktijk zijn. Het lijkt me eerder normaal en beter dat ieder zijn eigen code heeft.
Reputatie 4
Badge +4
@Bert
Interessante lijst. Mondhygiënist(e) versus (preventie)assistent(e) : het verwijderen van tandsteen, bóven het tandvlees mag door de assistent(e) gedaan worden.

Helaas kan ik nergens een lijst vinden v.w.b. welke codes uitsluitend door een mondhygiënist(e) mag worden uitgevoerd resp. welke ook door een (preventie)assistent(e).

Voorbeeld: M03
Op Prestatie- en tariefbeschikking tandheelkundige zorg staan wel het tarief, maar of dat door een MH gedaan wordt of PA ...??
Reputatie 6
Badge +5
@cbw62 Die lijst zijn de Mondhygiënist(e) codes, niet compleet zag ik later.

Deze lijsten lijken duidelijker:

Oppervlakkig de M-codes
https://www.menzis.nl/vergoedingen/p/preventieve-mondzorg-m-codes

Zodra er tandvlees problemen zijn, dan worden het de T-codes
https://www.menzis.nl/vergoedingen/t/tandvleesbehandeling-t-codes
Reputatie 4
Badge +4
@Bert
Hartelijk dank weer.

Overigens, die 1e lijst was en is ook prima.
Reputatie 6
Badge +5
@cbw62 Jaouw lijst was ook prima, ik bedoelde met mijn eerste lijst was niet compleet.☺
Reputatie 2
Badge +2
Is je vraag hiermee beantwoord, @Dirk. de Ruiter? 🙂

Reageer