Consumeren, Consuminderen en mens zijn

• 12 februari 2021
  • 12 reacties
  • 149 Bekeken

Badge

Beste lezer!

Ik voel een soort innerlijke diversiteit. Ik sta helemaal achter een sterke consumentenorganisatie en ik vind ook, dat de consumentenbond goed werk doet. Als ik iets groots aanschaf, dan kijk ik altijd eerst op ‘onze’ website. 

Maar er is ook een andere kant in mij. Ik zie mij zelf -god zij dank- niet alleen als consument, maar ook als iemand, die zijn bijdrage wil leveren aan minder consumeren en meer duurzaam consumeren.   En ik zou willen, dat vaker ook andere overwegingen meegenomen worden bij de test en bij alles wat de Consumentenbond doet. Die stroming vind ik helemaal niet terug. 

Een klein voorbeeld van het laatste: We konden overstappen naar een goedkopere provider van internet enz. Daar heb ik Freedom als provider gemist, terwijl zij bijvoorbeeld op bescherming van privacy voorloper zijn. 

Eigenlijk gaat het mij dus niet alleen om prijs, maar ook om kwaliteit en zou ik meer aandacht willen ‘het grotere geheel’. Die stem zou ik graag luider willen laten klinken.

Ik heb al eens op een topic gereageerd, want er zijn natuurlijk meer mensen, die er zo over denken. Ik stelde toen voor om samen op te trekken. Maar dat leidde nergens toe, helaas. En dat snap ik ook wel. We zijn ‘actief zijn en opporren’ een beetje verleerd.  En dat is niet erg, maar het is wel goed als onze organisatie ook ruimte geeft voor die insteek. De Consumentenbond is ook vanuit een dergelijke mentaliteit tot stand gekomen. 

Ik heb een keer met de klantenservice gesproken, want ik wilde namelijk stoppen vanwege bovenstaande. Daar werd me verzekerd, dat er binnen de Consumentenbond over wordt gesproken. Maar toch merk ik er te weinig van. OK, duurzaamheid leeft wel en dat is vaak wel een overweging, die men meeneemt, maar het voelt nog te veel als periferie; zo van, ja daar moeten we ook aandacht aan besteden. 

Ik zou graag - het liefst ook in overleg met de Consumentenbond - een groepje van leden vormen, die het consuminderen en een zekere ethiek als een volwaardig onderdeel van de Consumentenbond op de kaart wil zetten. Die meedenkt over hoe we dat zouden kunnen -helpen- vormgeven. 

Wie vindt dat ook? 

ps. ik moest kiezen welke categorie en daar gaan we al. Ik heb maar gekozen voor zorg&gezondheid. Ik geef toe: het is een doordenkertje. 

12 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Ik vind duurzaamheid heel belangrijk en een zeker respect voor grondstoffen, en de bron daarvan, ook. Het kan niet tot in het uiterste, maar bewustworden en bewust zijn van wat je doet lijkt me een goed begin. De Consumentenbond kan daar een voortrekker in zijn.

Badge +8

Beste @A.J. Leewis, excuses voor de vertraagde reactie. 

We besteden in onze tests steeds meer aandacht aan duurzaamheid. Op de webpagina www.consumentenbond.nl/duurzaamheid  staan nu negen productgroepen met een zogeheten duurzaamheidsfilter. Hiermee selecteer je gemakkelijk de beste én duurzaamste keuzes binnen een productgroep. Verder staan op deze pagina tips over wat je zelf kunt doen, bijvoorbeeld als een apparaat kapot gaat.

Daarnaast hebben we het Zekergroen Collectief: en helpen we consumenten op deze pagina met het verduurzamen van hun huis.

In onze tests nemen we het duurzaamheidsaspect soms ook mee. Een voorbeeld daarvan is onze test zonnebrandmiddelen (Consumentengids juni 2020), waarin alle geteste zonnebrandmiddelen ook een milieuscore kregen. Voor wat betreft je opmerking over het groepje vormen met andere leden, misschien is de Bondsraad wel iets voor je?

Reputatie 7
Badge +6

Zoveel mensen , zoveel wensen . Oftewel , het is onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken . Verder moeten er uit oogpunt van kosten keuzes gemaakt worden . Ik ben er zeker van dat de bond goed luistert naar de leden en alles wat nog meer van belang is . Daar zullen we het mee moeten doen .

Ik kan AJ Leeuwis helemaal volgen en ik ben het ook helemaal met hem/haar eens.
In de reactie van de CB zie ik weliswaar een goede poging, maar ik mis iets essentieels.

De reactie gaat namelijk uitsluitend over duurzaamheid als aspect bij het consumeren.

Leeuwis duidt echter ook op consuminderen. Daar gaat de CB niet op in. Dat vind ik geen goede keuze. Vanuit de kennis dat het aanschaffen en gebruiken van consumptiegoed (hoe duurzaam of “duurzaam” ook) voor een fors deel bijdraagt aan de problemen waar de wereld nu mee worstelt zou ik het van verantwoordelijkheidszin vinden getuigen als de CB op een of andere manier ook zou communiceren dat je als consument niet alles wat er te koop is moet gaan kopen als je duurzaam bezig wilt zijn want dan lukt het niet met het redden van de aarde en onszelf.

Helaas zijn er veel te veel mensen die quasi alles willen hebben en alles gedaan willen hebben en dan door het uitgeven van wat extra geld (20% vind men dan al schandelijk veel) denkt dat men milieuproblemen afkoopt en goed bezig is.

Reputatie 7
Badge +6

Consuminderen moeten de consumenten zelf willen . Daar kan de bond niet zo heel veel mee denk ik . Consuminderen kan ook door betere kwaliteit te kopen en niet de goedkoopste troep . Fabrikanten maken waar vraag naar is met een redelijke marge . Die geef ik  niet de schuld van die troep omdat het denk ik massaal gekocht wordt .  Echter ook bij betere en duurdere producten streven ze naar een beperkte levensduur en wordt repareren steeds lastige gemaakt . Ik zie nog niet goed met welke maatregelen deze verkeerde ontwikkelingen met kans van slagen bij te sturen zijn . Dan moeten we de vrije marktwerking loslaten denk ik en fabrikanten dwingen betere spullen te maken qua milieu en levensduur . Dat zie ik niet  snel  gebeuren .

Consuminderen moeten de consumenten zelf willen .

Dat vind ik te gemakkelijk gedacht. Bij roken heeft men dat ook erg lang volgehouden.

Het verschil maken tussen troep en kwaliteit is erg goed, maar dat niet niet het hele verhaal van consuminderen. Consuminderen gaat ook, en misschien wel vooral, over dingen gewoon NIET doen.

Als de welvaart blijft stijgen komen er namelijk alleen maar meer dingen die 'we’ willen hebben. Voorbeeldje: waarom zou niet iedereen een verwarmd zwembad in de tuin kunnen hebben? Met zonnepanelen en een warmtepomp kun je het toch duurzaam verwarmen? Niet heus dus: het maken, installeren, onderhouden en weer abreken en afvoeren van al dat spul kost veel grondstoffen. De keer erna is een andere musthave aan de beurt. Een ding is mij duidelijk: er komt een eind aan. We kunnen nog net kiezen voor een harde of een zachte landing. De huidige pandemie is denk ik een heel voorzichtig voorproefje.

Reputatie 7
Badge +6

Mee eens , dat het niet mee zal vallen om alles ten goede te keren . Het wordt een zeer lastig zo niet onmogelijk karwei om wereldwijd tijdig alles voor elkaar te krijgen , wat noodzakelijk is . Misschien grijpt de natuur zelf in een komt er een nieuw ( ander  ) evenwicht . Niet ondenkbaar lijkt me .

Badge

Beste moderator, E.T. Wiersum, AKY en Harrie LPP!

Fijn, dat jullie op mijn bericht reageren. 

Tegen de moderator wil ik benadrukken, wat ook Harrie LPP zegt: Er is gelukkig bij de CB meer aandacht voor duurzaamheid en dat juich ik toe. Maar het gaat hem en mij ook om consuminderen. 

Ik wil tegen E.T.Wiersum zeggen, dat ik het met hem eens ben, dat consumenten het zelf moeten willen en beslissen. Wat ik echter bedoel is, dat er nu meer aandacht is voor duurzaamheid en dat geldt gelukkig ook voor de CB. Het CB heeft nu bijvoorbeeld een duurzaamheidsfilter.

En dat kan je ook doen voor consuminderen. Iedereen blijft vrij, het CB besteedt echter ook daaraan meer aandacht en dan is het aan iedereen om daar al of niet voor te kiezen. Vanuit consuminderen kan je bijvoorbeeld besluiten om bladblazers niet te onderzoeken.

De moderator stelt de bondsraad voor. Ik ben daar niet op tegen, maar ik zou dan graag willen, dat we dat met een paar mensen doen, bijvoorbeeld samen met Harrie LPP en AKI. 

Om mezelf nog maar even te quoten:

Ik zou graag - het liefst ook in overleg met de Consumentenbond - een groepje van leden vormen, die het consuminderen en een zekere ethiek als een volwaardig onderdeel van de Consumentenbond op de kaart wil zetten. Die meedenkt over hoe we dat zouden kunnen -helpen- vormgeven. 

Reputatie 6
Badge +3

Wat mij betreft moet de Consumentenbond informatie geven zodat ik zelf een keuze kan maken. Een bond die probeert mijn gedrag te beïnvloeden heb ik gaan behoefte aan. In tegendeel dat roept bij mij al snel weerstand op.

Badge

Beste Jan H,

mee eens.

Reputatie 7
Badge +6

Er valt veel te consuminderen door woning te verbeteren naar een hoger energielabel. Hier https://www.energielabels.online kan je energielabels opzoeken van alle woningen, zoals die bij jou in de straat en je kennissen. Dan kun je zien hoeveel woningen er nog te verbeteren zijn. 

Groene stroom afnemen van windenergie, wie wil dat niet? Dus bouw maar zo'n windmolenpark. Maar wat doet de minister? Een grote handtekening onder een contract met Google dat alle energie van het nog te bouwen windmolenpark, goed voor een halve stad, gaat naar een nog in Nederland te bouwen datacenter. Daar doe ik niet aan mee. De stroom van de windmolens moet naar de mensen. Een datacenter heeft per uur meer water nodig dan een gezin in een jaar verbruikt. 

Er mag ook eerst veel fop de wereld uit. Maar 7% van de stroom die energiemaatschappijen in Nederland opwekken is groene stroom zoals windenergie. Toch hebben de meeste mensen een groene energie contract. Dat kan dus niet kloppen. (NB biomassa centrales zijn inmiddels fout, en wat de mensen zelf verbruiken met hun zonnepanelen is geen stroom die je van een energiemaatschappij krijgt via je groene energie contract).

Een bond die probeert mijn gedrag te beïnvloeden heb ik gaan behoefte aan. In tegendeel dat roept bij mij al snel weerstand op.

Ik denk dat de bond meer invloed op mensen en misschien wel op jou heeft dan jij denkt. Als er komende tijd van diverse merken (hypothetische, denk ik en hoop ik) pannenkoekmachines op de markt komen dan denk ik dat het op Nederlands niveau echt wel voor de omzet uitmaakt of de Consumentenbond kort daarna komt met een flink testartikel in de gids, zelfs als de kop is "Meeste pannekoekmachines deugen niet” en misschien wel helemaal helemaal als de Telegraaf daarna terugkopt "A-merkt keukenapparatuur klaagt Consumentenbond aan wegens slecht testresultaat”.
Dus een keuze om iets niet te testen kun je uitleggen als proberen te beïnvloeden maar ook als juist niet proberen te beïnvloeden.

Reageer