Consumentenbond.nl

Controleer jij je tandartsrekening wel eens?

  • 27 december 2017
  • 32 reacties
  • 9830 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Onduidelijke codes en omschrijvingen maken tandartsrekeningen vaak moeilijk te begrijpen. Toch maken ook tandartsen weleens fouten. Controleer daarom toch altijd de rekening. Tips waar je op kunt letten vind je hier.

In februari 2017 bleek dat een tandarts bij honderden patiënten 200 euro te veel in rekening had gebracht voor het plaatsen van een kroon. Ik schrijf een artikel in de Consumentengids over fouten en fraude bij de tandartsrekening. Heb jij wel eens een fout in de rekening van je tandarts gevonden? Weet je waar je op moet letten? En wat heb je toen gedaan? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

32 reacties

Ik let bij de tandartscontrole altijd op hoeveel minuten worden gerekend voor het verwijderen van tandsteen. Dit wordt per 5 minuten in rekening gebracht. Bij mij duurt dit meestal minder dan 5 minuten, maar de laatste twee keer werd hier wel 2x 5 minuten in rekening gebracht. De tweede keer heb ik hier iets van gezegd aan de balie, waarna is overlegd met de tandarts. Als het goed is wordt het geld voor de tweede 5 minuten (ong 10 euro) teruggestort. Bij mijn man gebeurde overigens hetzelfde tot hij hier ook iets van heeft gezegd. Zijn rekening bevat nu standaard 1x 5 minuten tandsteen verwijderen.
Reputatie 2
Badge
Het probleem met het controleren van medische rekeningen in het algemeen is dat de zorgverlener ze rechtstreeks naar de verzekering stuurt. Je komt de meeste rekeningen niet eens te zien, of er moet al een component op staan die niet volledige vergoed wordt. De verzekeringen zijn er niet happig op om jou de rekening te sturen omdat dit extra werk is. Doorgaans bestaan de 'rekeningen' niet eens om dat er geautomatiseerd gefactureerd wordt.
wij ontvingen een rekening van onze tandarts in een periode dat zij op vakantie was (had zij ons tevoren verteld) Bovendien stonden op de rekening kwesties genoemd die niet aan de orde waren. Wij kregen die rekening toevallig te zien omdat de factuur was doorgestuurd naar de verzekering, terwijl wij niet verzekerd zijn voor de tandarts. Wij hebben een klacht ingediend bij de tandarts en de zorgverzekering. Wij kregen niet de indruk dat de zorgverzekering zeer ponder de indruk was, ook niet toen wij vertelden dat de zorgkosten op deze wijze de pan uitrijzen
De bedragen die tandartsen in rekening brengen zijn ongelofelijk.
Mijn dochter kreeg een rekening voor schoonmaken tanden 5 minuten € 12,40 en tandsteen verwijderen 5 minuten € 12,40. Ze was er heel erg verbolgen over aangezien het "schoonmaken" naar haar eigen zeggen bestond uit een straaltje water van 10 seconden. en tandsteen heeft ze bijna niet en dit duurde ook veel minder lang dan 5 minuten. Als ik als zzp'er een rekening per 5 minuten ga sturen met deze bedragen dan ben ik direct werkeloos. En dan maar afvragen waarom de premies omhoog moeten van zorgverzekeringen. Werkelijk NIEMAND bij een verzekeringsmaatschappij trekt zich er een ruk van aan over zulke bedragen. Het MAG namelijk.

ps de 2 voorbeelden van mijn dochter waren op verschillende dagen.
Reputatie 1
Badge
Ik ben ooit op mijn voortanden gevallen, en heb in plaats daarvan nu twee implantaten.
Er waren complicaties bij de behandeling, zodat die ruim drie jaar duurde.
Ik heb niet alles geverifieerd, maar ben achteraf blij dat ik nu behoorlijke "tanden" in mijn mond heb.
Mijn tandartspraktijk declareert aan de ruime kant maar levert ook kwaliteit.
Een aantal keer moest ik binnen een dag gezien worden, en dat lukte dan.
Reputatie 1
Badge
p.s. Bij die behandeling heb ik regelmatig drie kwartier bij de tandarts gezeten terwijl die daarvoor haast niets kon declareren, en voor andere handelingen werd relatief veel meer in rekening gebracht.
Ik ben voor tandartskosten verzekerd via mijn aanvullende verzekering. Ik controleer echter altijd de declaraties van mijn tandarts bij mijn ziektekostenverzekeraar. Deze zijn inzichtelijk op mijn eigen pagina waarop ik in kan loggen.
Meestal kloppen de facturen, echter niet altijd. Gelukkig is het altijd nog recht te zetten.
Wat mij opvalt, ook in voorgaande reacties, is dat de gemaakte fouten in de facturen meestal in het voordeel zijn van de tandarts. Ik vraag me daarom af of hier nog sprake is van fouten of inmiddels de grens van fraude is overschreden.
Reputatie 1
Badge
Het is niet zo eenvoudig als het controleren van een kassabon in de supermarkt.Als je voor een gecompliceerde behandeling bij de tandarts belandt krijg je van tevoren een indicatie van de mogelijke kosten en eventueel wordt dat aangepast. Het is een kwestie van vertrouwen, als leek heb ik nooit aan de tandarts gevraagd of code zus of zo nu echt aan de orde was geweest. Wat een tandarts op kan voeren is een ingewikkeld specialisme. Je moet vertrouwen hebben in een praktijk voordat je aan iets begint waarvan je weet dat het hoe dan ook in de duizenden euro's gaat lopen.
Het is niet zo eenvoudig als het controleren van een kassabon in de supermarkt.Als je voor een gecompliceerde behandeling bij de tandarts belandt krijg je van tevoren een indicatie van de mogelijke kosten en eventueel wordt dat aangepast. Het is een kwestie van vertrouwen, als leek heb ik nooit aan de tandarts gevraagd of code zus of zo nu echt aan de orde was geweest. Wat een tandarts op kan voeren is een ingewikkeld specialisme. Je moet vertrouwen hebben in een praktijk voordat je aan iets begint waarvan je weet dat het hoe dan ook in de duizenden euro's gaat lopen.

Beste Cat89: u stelt zich in uw reacties voor als een leek maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat u zelf tandarts bent gezien uw vergoelijkend commentaar.
Reputatie 1
Badge
Als je voortanden getrokken zijn en je met een plaatje (kunstgebitje) rondloopt dat kwetsbaar is ga
je niet op je strepen staan dat de behandeling sneller moet, als dat door een deskundige onmogelijk wordt geacht.
Reputatie 3
Badge +4
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Als er online een mogelijkheid was om je tandartsrekening te controleren, bijvoorbeeld door een check welke codes tegelijkertijd gedeclareerd mogen worden, zou je die dan gebruiken?

Ik ben nog steeds benieuwd naar verhalen over fouten in tandartsrekeningen! Hoor ze graag.
Mijn vorige tandarts wilde een kostbare behandeling uitvoeren en raamde dit op ruim 800 euro. Had ernstige twijfels hierover en heb een second opinion laten doen. Daar bleek dat dit niet helemaal niet nodig was. U begrijpt dat ik daarna van praktijk ben gewisseld. Advies: overweeg een second opinion als je twijfelt over een diagnose van je tandarts waarbij de voorgestelde behandeling fors in de papieren loopt.
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Als er online een mogelijkheid was om je tandartsrekening te controleren, bijvoorbeeld door een check welke codes tegelijkertijd gedeclareerd mogen worden, zou je die dan gebruiken?

Ik ben nog steeds benieuwd naar verhalen over fouten in tandartsrekeningen! Hoor ze graag.


Op de site van de NZA zijn de codes met bijbehorende behandeling te vinden, maar wat bedoelt u met "welke codes tegelijkertijd gedeclareerd mogen worden"?

Je moet die nota overigens wel ontvangen om hem te kunnen controleren. Ik wilde al bij mijn tandarts navragen waar de nota bleef voor de laatste controle toen ik per mail een betalingsherinnering ontving van famed, die namens mijn tandarts de nota's verstuurt. Omdat ik die nota niet ontvangen had en hij ook niet was bijgevoegd belde ik met famed. Daar bleek aan mijn naam een ander adres gekoppeld te zijn (door wie blijft een raadsel). Na een kafkaiaans telefoongesprek van een half uur hoop ik de nota nog net op tijd te ontvangen voordat het incassotraject gaat lopen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik controleer de tandartsrekening nooit omdat ik er vanuit ging dat het wel zou kloppen en die codes en omschrijvingen me toch niet veel zeggen. Maar een tijdje geleden was ik nog geen 10 minuten binnen geweest voor een naar mijn idee simpele vulling maar ik kreeg een nota voor een drievlaksvulling van 76 Euro. Ik vraag mij af of dat dan wel klopt.
Wanneer er een eenvoudige manier zou zijn om het goed te controleren zou ik dat zeker doen.
Vandaag bij de mondhygiëniste geweest.wat een rekening krijg je daarvoor.
Het gaat per 5min dus ik let tegenwoordig wel op dat hoe laat ik binnen kom en weg ga en hoeveel er gekletst wordt.
Ik controleer zeker de rekening,meestal klopt het maar de kosten doen mij wel schrikken.
12.39 voor 5min. Hoezo?
[quote user="N." Lageweg]
Ik controleer zeker de rekening,meestal klopt het maar de kosten doen mij wel schrikken.
12.39 voor 5min. Hoezo?

Dat tarief vind ik ook totaal onbegrijpelijk en is mij een doorn in het oog (zie topic "Rekening Mondhygiëniste"). De tandarts mag voor controle ca. EUR 20 rekenen, maar de mondhygiëniste brengt inmiddels een veelvoud in rekening. Het gaat dan wel om dezelfde praktijk, dus wellicht om die reden? Want beluister ik mijn tandarts juist, dan heeft die ook bezwaar maar is het tandartsenfront te versnipperd om bij de tariefonderhandeling met de NZA eensgezind op te treden. Sommige tandartspraktijken worden tegenwoordig door derden gefinancierd met een duidelijk winstoogmerk.
het tandartsenfront te versnipperd om bij de tariefonderhandeling met de NZA eensgezind op te treden.

Los van versnipperd, mogen ze überhaupt gezamenlijk onderhandelen? Toen de huisartsen als groep gezamenlijk wilden praten hebben ze de AFM er op afgestuurd wegens kartelvorming.
@A. Deen
Dat is dan een goede zaak, want ik ben uiteraard tegen kartelvorming. Maar maakt de vraag, hoe de mondhygiënisten het voor elkaar gekregen hebben om zo'n buitensporig tarief te mogen berekenen des te interessanter.
Reputatie 4
Badge +5
Ik controleer de rekeningen altijd. Het lijkt er sterk op dat bij M03 Gebitsreiniging per 5 minuten (€ 12,06 in 2017) je altijd nét over de eerste 5 minuten heen bent. Ook al ben je, in je gevoel, binnen een paar minuten klaar, toch 2x het tarief.
Die gebitsreiniging (bóven) het tandvlees, meestal inclusief polijsten, wordt door een preventieassistent(e) gedaan. Althans, zo hoort het. Onder het tandvlees is voor de mondhygiëniste.
Badge +2
Kreeg een boete binnen omdat ik 24 uur van tevoren je afspraak moet annuleren of verzetten. Ik moest maandag morgen en kan op zondag de tandarts niet bereikbaar is.
Ik heb zondag wel een mail gestuurd om de afspraak te verzetten Ik ben afhankelijk van mijn scootmobiel en kwam er zondag achter dat hij het niet meer deed. Hoe moet je dan 24 uur van tevoren op zondag je tandarts bereiken?
Reputatie 3
Badge +4
In de Consumentengids van deze maand staat het artikel over het controleren van je tandartsrekening. We publiceerden dit nieuwsbericht: Tandartsrekening controleren kan nu online

Zou jij gebruik maken van de service om online je tandartsrekening te controleren?
Reputatie 4
Badge +5
In de Consumentengids van deze maand staat het artikel over het controleren van je tandartsrekening. We publiceerden dit nieuwsbericht: Tandartsrekening controleren kan nu online
Zou jij gebruik maken van de service om online je tandartsrekening te controleren?



Kwam dit relatief oude onderwerp tegen en zie eigenlijk nu pas de vraag. Specifiek op deze vraag zie ik geen reacties.

Mijn reactie: nee, ik zou van deze dienst geen gebruik maken.

De reden is dat:

a. de website als tegenprestatie je NAW gegevens wenst te hebben en daar doe ik in principe niet aan mee;

b. bovendien zijn de tarieven simpelweg in te zien op sites als Tandarts.nl - tarieven 2018
of op de site van de Nederlandse Zorgautoriteit - Tariefbeschikking Tandheelkundige zorg

desgewenst kan men ze ook downloaden.

Kortom: voor mij biedt de site geen meerwaarde.
Reputatie 7
Badge +7
Ik probeer alle gezondheid rekeningen te controleren. Maar zoals hier vaker gezegd bij mij gaat ook alles rechtstreeks naar de zorgverzekeraar. Hoe kan je dan controleren? Mijn tandarts werkt met een speciaal factuurbedrijf, Fa-Med. Die gaan met de rekening rechtstreeks naar de zorgverzekeraar en ik krijg van Fa-med alleen wat ik bij moet betalen. Ik kan dus niets controleren, ook al zou ik willen.
Reputatie 1
Badge +1
Sins dit jaar verzekerd voor eventuele tandartskosten, dus ik lette er eigenlijk niet zo nauw op.

Wat me dan wel weer opvalt is, het moment dat ik in februari bij de tandarts kwam... Moesten er spontaan nieuwe foto's gemaakt worden, moest ik tandsteen laten verwijderen bij de preventieassistente , had ik ineens 4 gaatjes die zo spoedig mogelijk dicht gemaakt moesten worden, kreeg ik het advies om een knarsbitje aan te schaffen voor ''150'' euro.

Eind conclusie, binnen 3 maanden was ik dus door me dekking heen. Nu wordt ik overspoelt door e-mails dat ik weer voor controle moet komen... die heb ik inmiddels wel 3 keer genegeerd en weggegooid. zodra ze zien dat je ergens verzekerd voor bent, dan zijn het net haaien.

In de Consumentengids van deze maand staat het artikel over het controleren van je tandartsrekening. We publiceerden dit nieuwsbericht: Tandartsrekening controleren kan nu onlineZou jij gebruik maken van de service om online je tandartsrekening te controleren?
Kwam dit relatief oude onderwerp tegen en zie eigenlijk nu pas de vraag. Specifiek op deze vraag zie ik geen reacties.

Mijn reactie: nee, ik zou van deze dienst geen gebruik maken.

De reden is dat:

a. de website als tegenprestatie je NAW gegevens wenst te hebben en daar doe ik in principe niet aan mee;



Nou belangrijker:

>Hieronder een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken: – BSN nummer

Maar dat is dus illegaal...

>Een nummer dat bij wet is voorgeschreven om een persoon te identificeren, mag alleen mag worden gebruikt voor de uitvoering van die wet. Of voor doeleinden die in de wet staan. Dat staat in artikel 24 van de Wet bescherming persoonsgegevens.
Het BSN is zo’n identificatienummer. Organisaties kunnen het verbod om het BSN te gebruiken niet doorbreken door toestemming aan mensen te vragen voor het gebruik van hun BSN.

Reageer