Controleer jij je tandartsrekening wel eens?

• 27 December 2017
  • 32 reacties
  • 11543 Bekeken

Toon eerste bericht

32 reacties

@A. Deen
Dat is dan een goede zaak, want ik ben uiteraard tegen kartelvorming. Maar maakt de vraag, hoe de mondhygiënisten het voor elkaar gekregen hebben om zo'n buitensporig tarief te mogen berekenen des te interessanter.
Mijn vorige tandarts wilde een kostbare behandeling uitvoeren en raamde dit op ruim 800 euro. Had ernstige twijfels hierover en heb een second opinion laten doen. Daar bleek dat dit niet helemaal niet nodig was. U begrijpt dat ik daarna van praktijk ben gewisseld. Advies: overweeg een second opinion als je twijfelt over een diagnose van je tandarts waarbij de voorgestelde behandeling fors in de papieren loopt.

In de Consumentengids van deze maand staat het artikel over het controleren van je tandartsrekening. We publiceerden dit nieuwsbericht: Tandartsrekening controleren kan nu onlineZou jij gebruik maken van de service om online je tandartsrekening te controleren?
Kwam dit relatief oude onderwerp tegen en zie eigenlijk nu pas de vraag. Specifiek op deze vraag zie ik geen reacties.

Mijn reactie: nee, ik zou van deze dienst geen gebruik maken.

De reden is dat:

a. de website als tegenprestatie je NAW gegevens wenst te hebben en daar doe ik in principe niet aan mee;

Nou belangrijker:

>Hieronder een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken: – BSN nummer

Maar dat is dus illegaal...

>Een nummer dat bij wet is voorgeschreven om een persoon te identificeren, mag alleen mag worden gebruikt voor de uitvoering van die wet. Of voor doeleinden die in de wet staan. Dat staat in artikel 24 van de Wet bescherming persoonsgegevens.
Het BSN is zo’n identificatienummer. Organisaties kunnen het verbod om het BSN te gebruiken niet doorbreken door toestemming aan mensen te vragen voor het gebruik van hun BSN.
Badge +2
Kreeg een boete binnen omdat ik 24 uur van tevoren je afspraak moet annuleren of verzetten. Ik moest maandag morgen en kan op zondag de tandarts niet bereikbaar is.
Ik heb zondag wel een mail gestuurd om de afspraak te verzetten Ik ben afhankelijk van mijn scootmobiel en kwam er zondag achter dat hij het niet meer deed. Hoe moet je dan 24 uur van tevoren op zondag je tandarts bereiken?
Reputatie 7
Badge +8
Ik probeer alle gezondheid rekeningen te controleren. Maar zoals hier vaker gezegd bij mij gaat ook alles rechtstreeks naar de zorgverzekeraar. Hoe kan je dan controleren? Mijn tandarts werkt met een speciaal factuurbedrijf, Fa-Med. Die gaan met de rekening rechtstreeks naar de zorgverzekeraar en ik krijg van Fa-med alleen wat ik bij moet betalen. Ik kan dus niets controleren, ook al zou ik willen.
Reputatie 7
Badge +8
Beste @juano , dank voor je bericht. Ik krijg een declaratie overzicht van mijn verzekeraar echter totdat het eigen risico betaald is. Daarna zie ik niets meer. En specifiek voor de tandarts krijg ik alleen van Famed wat ik bij moet betalen. Ik heb ook het artikel in het consumentenblad gelezen, maar dat tandarts checken kost en geld en is niet erg veilig. Maar ik weet niet of bij de verzekeraar een bepaalde kostenpagina is. Zal daar eens gaan kijken en anders er naar informeren. In elk geval bedankt.
Reputatie 2
Badge +2
Sins dit jaar verzekerd voor eventuele tandartskosten, dus ik lette er eigenlijk niet zo nauw op.

Wat me dan wel weer opvalt is, het moment dat ik in februari bij de tandarts kwam... Moesten er spontaan nieuwe foto's gemaakt worden, moest ik tandsteen laten verwijderen bij de preventieassistente , had ik ineens 4 gaatjes die zo spoedig mogelijk dicht gemaakt moesten worden, kreeg ik het advies om een knarsbitje aan te schaffen voor ''150'' euro.

Eind conclusie, binnen 3 maanden was ik dus door me dekking heen. Nu wordt ik overspoelt door e-mails dat ik weer voor controle moet komen... die heb ik inmiddels wel 3 keer genegeerd en weggegooid. zodra ze zien dat je ergens verzekerd voor bent, dan zijn het net haaien.

Reageer