Consumentenbond.nl

Controleer jij je tandartsrekening wel eens?

• 27 december 2017
  • 32 reacties
  • 9830 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Onduidelijke codes en omschrijvingen maken tandartsrekeningen vaak moeilijk te begrijpen. Toch maken ook tandartsen weleens fouten. Controleer daarom toch altijd de rekening. Tips waar je op kunt letten vind je hier.

In februari 2017 bleek dat een tandarts bij honderden patiënten 200 euro te veel in rekening had gebracht voor het plaatsen van een kroon. Ik schrijf een artikel in de Consumentengids over fouten en fraude bij de tandartsrekening. Heb jij wel eens een fout in de rekening van je tandarts gevonden? Weet je waar je op moet letten? En wat heb je toen gedaan? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

32 reacties

Reputatie 1
Badge +2
Ik probeer alle gezondheid rekeningen te controleren. Maar zoals hier vaker gezegd bij mij gaat ook alles rechtstreeks naar de zorgverzekeraar. Hoe kan je dan controleren? Mijn tandarts werkt met een speciaal factuurbedrijf, Fa-Med. Die gaan met de rekening rechtstreeks naar de zorgverzekeraar en ik krijg van Fa-med alleen wat ik bij moet betalen. Ik kan dus niets controleren, ook al zou ik willen.
Reputatie 1
Badge +2
Via het declaratie overzicht bij je verzekeraar is dit te controleren. Zelf heb al een paar keer onjuiste declaratie's recht laten zetten. Ik meen dat je in feite de plicht hebt dit te doen om misbruik tegen te gaan.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @juano , dank voor je bericht. Ik krijg een declaratie overzicht van mijn verzekeraar echter totdat het eigen risico betaald is. Daarna zie ik niets meer. En specifiek voor de tandarts krijg ik alleen van Famed wat ik bij moet betalen. Ik heb ook het artikel in het consumentenblad gelezen, maar dat tandarts checken kost en geld en is niet erg veilig. Maar ik weet niet of bij de verzekeraar een bepaalde kostenpagina is. Zal daar eens gaan kijken en anders er naar informeren. In elk geval bedankt.
Reputatie 1
Badge +2
Beste @juano , dank voor je bericht. Ik krijg een declaratie overzicht van mijn verzekeraar echter totdat het eigen risico betaald is. Daarna zie ik niets meer. En specifiek voor de tandarts krijg ik alleen van Famed wat ik bij moet betalen. Ik heb ook het artikel in het consumentenblad gelezen, maar dat tandarts checken kost en geld en is niet erg veilig. Maar ik weet niet of bij de verzekeraar een bepaalde kostenpagina is. Zal daar eens gaan kijken en anders er naar informeren. In elk geval bedankt.Beste @juano , dank voor je bericht. Ik krijg een declaratie overzicht van mijn verzekeraar echter totdat het eigen risico betaald is. Daarna zie ik niets meer. En specifiek voor de tandarts krijg ik alleen van Famed wat ik bij moet betalen. Ik heb ook het artikel in het consumentenblad gelezen, maar dat tandarts checken kost en geld en is niet erg veilig. Maar ik weet niet of bij de verzekeraar een bepaalde kostenpagina is. Zal daar eens gaan kijken en anders er naar informeren. In elk geval bedankt.
Beste @juano , dank voor je bericht. Ik krijg een declaratie overzicht van mijn verzekeraar echter totdat het eigen risico betaald is. Daarna zie ik niets meer. En specifiek voor de tandarts krijg ik alleen van Famed wat ik bij moet betalen. Ik heb ook het artikel in het consumentenblad gelezen, maar dat tandarts checken kost en geld en is niet erg veilig. Maar ik weet niet of bij de verzekeraar een bepaalde kostenpagina is. Zal daar eens gaan kijken en anders er naar informeren. In elk geval bedankt.
Reputatie 1
Badge +2
Inloggen op de site van de verzekeraar met digid en je hebt een volledig overzicht van alle declaraties en een volledig overzicht van de stand van zaken. Groet.
Ik ben niet verzekerd voor de tandarts en moet dus de rekening zelf betalen.
Recent heb ik van Netpointgroup een declaratie ontvangen van een tandarts bezoek. Bij mijn vraag of ik de factuur mocht inzien werd aangegeven dat ik daarvoor eerst een account moet maken bij de netpointgroep. Dan zou ik de factuur kunnen inzien. dat is toch de omgedraaide wereld. Ik neem een dienst af van een tandarts en ik moet ineens bij een andere partij inloggen voordat ik kan inzien voor welke diensten ik moet betalen. Principieel onjuist. Het is wachten op de eerste slimme partij die voor dit soort factoringsbureaus facturen uitsturen of consumenten laten inloggen in een onveilige website. Ik heb gebeld met Netpointgroep met de vraag om een factuur te sturen maar dit is volgens Netpoint niet mogelijk. Inmiddels heb ik een laatste herinnering van een declaratie binnen klaarblijkelijk kan dat wel ineens op papier. Inzien via een vertrouwde portal als DIGID lijkt mij het pad te gaan. Wordt vervolgd.
Reputatie 4
Badge +5
@Roel O.
Merkwaardig...
Misschien een e-mail naar je tandarts?
Met het verhaal dat je geen gespecificeerde nota krijgt, waarop je immers recht hebt: je wilt kunnen controleren waarvoor je betaalt en of zij even (schriftelijk) die specificatie willen opgeven.
Zij hebben een dossier met alle behandelingen, dus dat moet niet moeilijk zijn. Of ze er zin in hebben, dat is uiteraard de vraag.
Als je geluk hebt bellen ze je op, iets op papier zetten kost teveel tijd en/of moeite.

Het is, helaas, inderdaad zo dat je tegenwoordig vaak voor ieder wissewasje ergens een account moet aanleggen. Soms is het slechts voor eenmalig gebruik.

Helpen onderstaande links misschien?

https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/gespecificeerde-rekening
https://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/meningsverschil/wettelijk-recht-op-een-kopie-tandartsnota

Reageer