corona zelftest

• 2 april 2021
  • 8 reacties
  • 173 Bekeken

V&D brengt corona zelftest op de markt. Met 98.8% nauwkeurigheid. Nu is dit valse informatie. Voor een medisch product met zo veel impact, mag dat wel?

8 reacties

Misleidende reclame is niet toegestaan, u kunt dit melden bij de reclamecodecommissie.

https://www.flowflexrapidtest.com/certifications/

Is er nou sprake van valse valse informatie?

Is er nou sprake van valse valse informatie?

Ik denk dat hier 2 verschillende maten van betrouwbaarheid aan de orde zijn, en ook de publieke perceptie er van: Als je deze test uitvoert volgens de manier die de fabrikant heeft getest kom je op dit getal. Echter ‘normale’ mensen lezen geen gebruiksaanwijzing, van die hem wel lezen  begrijpt een aantal hem wellicht niet of verkeerd, hebben de test duur gekocht dus als ze onderweg een foutje maken gooien ze niet de test weg en pakken een nieuwe, en zijn in algemene zin niet ‘ter zake kundig genoeg’. Dus uiteindelijk krijg je resultaten die lijken op dit welbekende plaatje dat in IT projecten veel de ronde doet:

Bij onze oosterburen, kunnen de burgers gewoon naar de apotheek gaan en gratis deze test doen.
Krijgen een bewijs mee, dat 24h geldig is.
Om b.v. naar de kapper te mogen gaan.

Bij onze oosterburen, kunnen de burgers gewoon naar de apotheek gaan en gratis deze test doen.
Krijgen een bewijs mee, dat 24h geldig is.
Om b.v. naar de kapper te mogen gaan.

Dat is toch de issue niet, de vraag is of de test nu 98.8% betrouwbaar is, waar TS de wijsheid vandaan haalt dat dit niet het geval zou zijn en of je mag adverteren met onjuiste claims. Wat onze oosterburen doen speelt geen rol in de betrouwbaarheid of het recht daarmee te adverteren en ook of je ermee naar de kapper mag lijkt mij irrelevant.

De test meet of er viruseiwitten in jouw neusslijm zitten.
Ik geloof best dat dit 98,8% betrouwbaar is.

De PCR test gaat veel dieper en zoekt naar genetisch materiaal.
Die ziet eerder of je besmet bent.

Het percentage heeft dus geen betrekking op besmet zijn met corona.
Die betrouwbaarheid is gekoppeld aan de fase waarin de besmetting is.

Badge +8

Sinds vorige week hebben we ook een artikel op onze website over de eerste corona-zelftests. Lees hier meer.

Reageer