Consumentenbond.nl

Covid toeslag bij mondhygienist

• 11 september 2020
  • 14 reacties
  • 352 Bekeken

Vanmorgen kreeg ik de factuur van mijn mondhygienist. Behalve de kosten van 89 euro voor een nazorgbehandeling (klein halfuurtje, goed betaald) stond er ook 4,26 op de factuur voor Toeslag extra kosten SARS-CoV-2.

Tandarts en mondhygienisten werken hier altijd al met mondkapjes op en ik neem aan dat ze altijd alles desinfecteren (ook als er geen corona is) Hier is weer een mooi excuus om wat extra te berekenen. Aantal patienten per dag x 4,26 is weer lekker meegenomen :-(

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

bij mij betalen ze daar extra wachtruimte van, extra desinvecterende middelen, maskers, enz enz. is je dat niet oogevallen?

Reputatie 7
Badge +6

Als de toeslag in overeenstemming met de extra kosten is , heb ik daar geen  moeite mee. Helaas is dat niet te controleren . 

Reputatie 7
Badge +4

geldt dat niet voor heel veel zaken?

Wellicht is aannemelijk maken voldoende, om nou een accountantscontrole in te zetten voor €4,26 is wat overdreven.

Badge +8

Hi @Ansje57, op deze pagina kun je meer lezen over deze toeslag.

Reputatie 7
Badge +6

Dus dat bedrag komt niet zomaar uit de lucht vallen, @Imke . Wel een raar hap-snap beleid dat het vergoed wordt afhankelijk van onze leeftijd , soort verzekering en voorwaarden.

bij mij betalen ze daar extra wachtruimte van, extra desinvecterende middelen, maskers, enz enz. is je dat niet oogevallen?

ik ga er van uit dat ze altijd alles goed desinfecteren, corona of niet. En bij ons is er geen extra wachtruimte

Wellicht is aannemelijk maken voldoende, om nou een accountantscontrole in te zetten voor €4,26 is wat overdreven.

Niemand heeft het over een accountantscontrole …..

ik heb inmiddels gezien dat ze inderdaad tot 1 november deze toeslag in rekening mogen brengen. Ik ben het nog nergens anders tegengekomen. Het is natuurlijk maar een klein bedrag maar de tarieven zijn al best behoorlijk, dat moet daar gewoon van kunnen. Ze hebben altijd al handschoenen aan, dragen een mondkapje en desinfecteren de materialen die ze per patiënt gebruiken. Ik vind het alleen een beetje overdreven om nu extra toeslag in rekening te brengen.

als de toeslag geldt tot 1 november, dan zullen daarna de tarieven wel omhoog gaan. Pffff….

Reputatie 7
Badge +4

volgens mij zie je alleen maar wat je wilt zien, dan hebben feiten niet zo heel veel zin.

@Ansje57 Volkomen terecht, dat u hier een opmerking bij plaatst. Maar de "zorg” is hier een verdienmodel geworden, dus die coronakosten (hoeveel meer mensen dan aan vorige griepepidemieën zijn daar nou eigenlijk aan overleden?) gaan ons nog lang achtervolgen. . 

Reputatie 7
Badge +4

ook jij snapt niet dat juist alle maatregelen, o.a. die van 4,26, ervoor gezorgd hebben dat het land volledig geraakt werd?!

Badge +2

Net even voor de aardigheid gekeken wat onze tandarts doet en de mondhygiënist ( andere praktijk maar tevens ook een tandartsenpraktijk) .

Enkele weken geleden nog beide praktijken bezocht ( die toeslag gold toen nog niet) en buiten  extra desinfectie materialen ( hand-gel-apparaten) zag ik geen wezenlijke veranderingen. Maar goed je kunt niet achter de schermen kijken wat er nog meer aan maatregelen nodig is. Beide praktijken hebben wachtruimtes gelijk aan balzalen dus daar is lijkt mij geen extra voorzorg nodig.

Onze tandarts: op de website.

Van 1 augustus tot 1 november 2020 hebben wij als tandartspraktijk de mogelijkheid om bij iedere patient/per dag de code c88 van 4,26 euro te declareren. Dit aangezien de materiaalkosten enorm zijn gestegen sinds de coronacrisis en verplicht zijn om een triage te doen. Wij hebben als praktijk besloten dit niet bij u als patient in rekening te brengen, maar alleen te declareren bij patienten die onder de 18 jaar zijn.

Onze  mondhygiënist praktijk rekent de toeslag wel.

Patientenfederatie Nederland heeft ook een mening: 

https://www.patientenfederatie.nl/actueel/nieuws/extra-coronakosten-voor-patienten-voor-mondzorg-onwenselijk?utm_source=Measuremail&utm_medium=email&utm_campaign=Pati%c3%abntenfedera+(CC-791

Reageer