Consumentenbond.nl

De mondkapjes zijn op

• 30 januari 2020
  • 17 reacties
  • 1459 Bekeken

Badge +2

Of ze nu wel of niet helpen als iemand er zich prettig bij voelt om een mondkapje te dragen ivm het Coronavirus moet dat kunnen. Maar dat ze op zijn!  Op het moment dat er iets plaats gaat vinden in Nederland (of in de toekomst) wat zeer besmettelijk is en waar je jezelf voor moet beschermen moet je een paar weken wachten. Ik hoop dat hier op ingespeeld gaat worden. :mask:

17 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Alleen P2 en p3 mondkapjes helpen. Die P1 papieren kapjes die je overal ziet helpen ook niet.

Leg een soort survival kit aan in huis, wat eten , drinken, kaarsen, lucifers, mondkapjes, batterijen, zaklamp enz enz dan grijpt u nooit meer mus

Reputatie 7
Badge +6

We hadden dinsdag nog een doos van 50 besteld bij Bolcom. Die kwamen nog keurig aan woensdag. Het waren fp1 maar als je er twee op elkaar doet heb je fp2.

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb voor alle zekerheid een dozijn van dit pak gekocht, nog volop verkrijgbaar...

Ik heb nog 2 rollen alu. folie om hoedjes van te maken.
Gelukkig heb ik nog niet de drang om mondkapjes te dragen,

Reputatie 5
Badge +4

Kan je die alu folie niet beter gebruiken voor het maken van mondkapjes? :sunglasses:

Even in het midden gelaten of het RIVM mondkapjes nou wel of niet aanbeveelt, ik ben van mening dat de bewuste consument zelf moet kunnen bepalen of hij/zij er verantwoord mee om kan gaan. Want dat is de crux. Bij juist gebruik verminderen mondkapjes toch wel degelijk de verspreiding van virussen.

Als zorgverlener in de uitvaartbranche vind ik het wel van belang dat ik mijn medewerkers mondkapjes dragen. 

Maar als je op zoek gaat naar mondkapjes dan zijn ze simpelweg niet (meer) te vinden. Wij hebben het hele internet ook afgezocht voor mondkapjes. Overal uitverkocht. Ik heb zelf nog wel een doosje weten te bemachtigen bij * Of zij nu nog voorraad hebben weet ik niet. Als jullie nog andere leveranciers weten dan hoor ik het graag.

*[commerciële link verwijderd door beheerder]

Badge +2

Wat mij verbaasd is dat in het buitenland de mondkapjes verplicht worden te dragen als je bijvoorbeeld naar de supermarkt moet gaan. Hier in Nederland vind men dat niet nodig en zijn ze niet te verkrijgen. Ik wacht al op mijn bestelling vanaf 26 januari. Ik vind het niet erg als mijn bestelling naar een zorgverlener gaat, maar als het op een moment wel verplicht wordt zoals in het buitenland, vraag ik me af hoe ik er aan moet komen. Ik begrijp ook niet dat in Europa geen fabrieken zijn die mondkapjes of ander beschermingsmateriaal maken. :mask:

Reputatie 7
Badge +6

Er zijn een aantal fabrieken die dat normaal niet maken , op eigen initiatief op overgeschakeld , las ik ergens . Uit de berichtgeving maak ik op dat het allemaal veel sneller had gekund en onthutsend veel verzorgers in tehuizen zonder fatsoenlijke bescherming moeten werken….

Ik begrijp ook niet dat in Europa geen fabrieken zijn die mondkapjes of ander beschermingsmateriaal maken. :mask:

Omdat men van mening was, dat alles goedkoper uit Azië moet komen.
We zijn bezig om alles wat duur is aan loonkosten uit Europa te verhuizen.
De paar fabrieken die we nog hebben verkwanselen we aan buitenlandse bedrijven, die de productie elders gaan maken en de Nederlandse vestiging uit laten sterven.

Ik draag een zelfgemaakt mondkapje, of het nou werkt of niet, ik voel mij toch veiliger. Uiteraard is het blijven controleren van onze temperatuur voor ons toch de enige manier om iets te kunnen testen. 

Een kuchje hebben wij allebei, maar zodra wij koorts krijgen dan trekken wij aan de bel. Ik heb direct een fatsoenlijke thermometer aangeschaft zonder dat wij iedere keer die kapjes moeten wisselen. Ik heb hem * vandaan. 

Toch probeer ik nog ergens mondkapjes te krijgen, mischien wel beter dan de zelfgemaakte mondkapjes.

Met vriendelijke groeten, Dirk

*[Commerciële link verwijderd door beheerder]

Reputatie 7
Badge +7

Even daar gelaten wie, of welk land, gelijk heeft, maar je ziet toch dat in veel landen mondkapjes gebruikt worden en in ons land ook bij voornamelijk dan ziekenhuizen  en/of andere medische instellingen, als ze de kapjes krijgen kunnen. Dus daar voldoen ze wel, maar voor de ‘gewone’  mens vindt onze regering het kennelijk niet  nodig. (Ik denk dat ze geen advies geven, omdat ze ook niet weten waar ze ze vandaan moeten halen).

Maar @Jan geeft al door dat hij ze toch gekocht en kregen heeft bij de Bolle. En voor de zekerheid heb ik ze maar bij Merkala gekocht en fp2. M.a.w. even goed zoeken en ze zijn best nog verkrijgbaar, zonder woekerprijzen. (Binnen een dag geleverd 17 april)  Groet Leo.

@L.J.F. de Ruiter 
Mondkapjes die echt filteren zijn geen pretje.
Ik heb ze voor mijn werk ook wel moeten gebruiken.
Ik werd in het begin na een half uur onwel, omdat ik verkeerd ademde.
Dan zie je ook wel eens mensen met een kapje met ventiel lopen.
Dat ventiel gaat open bij uitademen en blaast ongefilterd aan de zijkant uit.
Na een tijdje zit je slijm binnen en buiten aan het masker.
Wel eens aan gedacht, wat er gebeurt als iemand met astma moet niesen met zo'n masker op.

Kapje met ventiel

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Wortelstamper ,  dank voor uw advies.  Het is zoals u zegt, een mondkapje is geen pretje.  Nu heb ik de mondkapjes voor de “zekerheid” aangeschaft, dus als het dadelijk na ja en nee, toch ineens ja, ‘ verplicht’ wordt. Dan heb ik in ieder geval iets.

Nu heb ik een fantastisch mond en neus masker. Ik heb apneu en omdat enigszins tegen te gaan slaap ik met een zuurstofmasker (en uiteraard daaraan gekoppeld een zuurstof apparaat).  Welnu dat is ook geen pretje.  Het is uiteraard een veel duurder en completer apparaat dan een mondkapje, maar het gevoel is toch hetzelfde…… je bent onnatuurlijk aan het ademen.  Natuurlijk wen je eraan, maar ik wil u slechts gelijk geven, dat welk mondkapje ook, je dat niet voor je lol draagt.

En ik wilde anderen, die steeds melden nergens kapjes te krijgen, meedelen dat er voldoende adressen zijn waar ze gewoon te bestellen zijn. Google naar mondkapjes en je krijgt lijsten met drogisten en diverse bekende webshops. Let op een aantal wil er een ‘slaatje’ uitslaan en berekent veel te veel, maar voor één of een paar euro heb je ze ook, afhankelijk type 1, 2  of  3. Groet Leo.

Lees net dat ze in Duitsland in iedere deelstaat nu andere regels hebben voor mondkapjes.
In Sachsen-Anhalt is een sjaal voor je mond doen ook voldoende, maar dan moet die wel van katoen zijn.
In de Nederlandse media lees ik weer, dat mensen oude kapjes bij oud-papier doen.
Maar het is medisch afval en hoort in het restafval.

Reputatie 7
Badge +7

Ik meen dat bedekking in Duitsland verplicht is. En als er dan geen goede mondkapjes te krijgen zijn, kan ik me voorstellen dat, wellicht voor nood, een sjaal ook goed is. 

Wellicht beter dan de zending mondkapjes die Duitsland in Nederland, van criminelen weliswaar, heeft gekocht….. en nooit gekregen. De daders zijn meen ik al gepakt. Groet Leo.

@L.J.F. de Ruiter 
Hier over de grens vanaf maandag ook verplicht in de winkel.
Een probleem, ze zijn niet te koop.

En in Nederland hebben we ook nog het verbod op gezichts-bedekkende kleding.
Dus een mondkapje, mag helemaal niet.

Reputatie 7
Badge +7

Ja, het is niets nieuws, de wetgeving en degenen die daar ijzerenheinig mee bezig zijn en regels uitvaardigen, die dan  om redenen (de mondkapjes die er niet zijn) niet uitgevoerd kunnen worden. Je ‘ boerenverstand’ zeg je, ga eerst eens na of datgene wat je verplicht wil stellen er wel is. En dat dan ook nog afgezien of wetten niet met elkaar in strijd zijn. Groet Leo.

Reageer