Consumentenbond.nl

Dure multifocale brilleglazen en loslatende coatings

• 23 augustus 2016
  • 48 reacties
  • 36036 Bekeken

Bekruipt u ook weleens het gevoel in een brillenzaak dat u eigenlijk weinig weet over de kwaliteit van het product dat u koopt? De enorme prijsverschillen in glazen zijn hier zeker een afspiegeling. Ik ging voor Varilux glazen, met diverse coatings tegen schittering en krassen en voor meekleurend glas. Ik koos voor de beste (volgens de opticien) en tevens ook de duurste. Het was mij toen niet bekend en ook niet verteld door de opticien dat coatings zeer gevoelig zijn voor snelle temperatuur verandering (schommelingen van 80 graden zijn teveel volgens later verkregen informatie) waardoor ze beschadigd kunnen raken. In ieder geval wordt de indruk gewekt dat er bij normal gebruik geen problemen optreden.

Ik draag mijn bril normal op mijn neus, en temperatuur verschillen van meer dan 40 graden zou ik echt wel merken. Ik ben zorgvuldig met het schoonmaken van mijn glazen en doe dat met de voorgeschreven doekjes en spuitjes. Toch ongeveer 20 maanden na de aanschaf begint de coating los te raken. Dit heb ik niet een keer ervaren maar nu in totaal 4 keer. Twee maal heb ik dat voor de helft van de prijs mogen laten vervangen, eenmaal heb ik de volle prijs moeten betalen en bij een andere opticien heb ik het kortgeleden onder garantie vernieuwd gekregen (ik had hem mijn problem op voorhand uitgelegd en hij garandeerde mij dat deze glazen geen problem zouden geven). De Varilux glazen kosten ongeveer 550 euro per stuk.

Dit kan toch niet? Kennelijk zijn die coatings niet zo goed als Varilux beweert. Daarom graag u mening of kennisgeving van soortgelijke ervaringen met multivocale glazen.

48 reacties

Mijn ervaring is soortgelijk maar dan met Hoya-glazen. Meer dan 800 euri betaald voor deze glazen en nu 3 jaar onherstelbaar beschadigd door loslatende coating. Altijd netjes verzorgd, schoonmaken met handzeep en een schone vaakgewassen zakdoek (zoals ik dat al 45 jaar doe met de brillen die ik in die periode heb gebruikt en nooit eerder een dergelijk probleem heb gehad). Ik mag toch verwachten dat brillenglazen van ruim € 800,= bij normaal gebruik meer dan 3 jaar mee gaan?

Wat ik zie op internet is dat veel consumenten problemen ervaren met loslatende coating van brillenglazen, zowel bij de dure onafhankelijke opticiens als bij de prijsvechters. Wellicht wat nader onderzoek door de Consumentenbond waard?
Bedankt voor de reactive, en ik zou ook graag wllen dat de consumentenbond hier een onderzoek naar doet
Ik zou ook graag zien dat de consumenten bond een onderzoek hiernaar in stelt. We hebben echter wel wat meer reacties nodig om dit te rechtvaardigen vrees ik.
Reputatie 6
Badge +2
Als ik een nieuwe fiets wil kopen heb ik aardig inzicht in hoe de markt in elkaar zit en wat de kosten zijn van de verschillende opties. Denk aan stalen versus aluminium frame, derailleur of naaf versnelling, al dan niet bekend merk fiets van een dealer etc. Ik kan als consument redelijk wel overwogen een keuze maken.

Het vreemde is dat dat bij de aankoop van een bril absolute onmogelijk is. Het is heel moeilijk om daar zinnige informatie over te vinden terwijl dat echt belangrijk is. Zelfstandige opticiens hebben volgens mij ook een sociale verantwoordelijkheid om als je niet zoveel geld te besteden hebt op een respectvolle manier te worden geholpen. Ze richten zich nu veel te veel op dure design monturen en geavanceerde glas opties die echt niet altijd nodig zijn. Ze laten het sociale aspect van de markt grotendeels over aan de discounters.

Ook op een fiets met terugtraprem kan ik uitstekend uit de voeten.
ook bij mijn varifocusglazen liet de coating na drie jaar zodanig los dat de bril niet meer te dragen is,altijd goed behandeld, voorgaande brillen nooit problemen mee geha
Ik heb vele brillenglazen met coatings gekocht en ken dit probleem niet. Wel is mij verteld dat de brilreinigingsdoekjes veel te aggressieve bestanddelen bevatten en dat je deze dus moet mijden. Blijkbaar verschillen opticiens daarin van mening.

Ik kocht mijn brillen (met glas) wel steevast bij een (dure) zelfstandige optimetrist (opticien is geen beschermde titel en ik heb liever iemand die écht verstand van zaken heeft). Zou dat ook nog uitmaken?

Ik heb vele brillenglazen met coatings gekocht en ken dit probleem niet. Wel is mij verteld dat de brilreinigingsdoekjes veel te aggressieve bestanddelen bevatten en dat je deze dus moet mijden. Blijkbaar verschillen opticiens daarin van mening.

Ik kocht mijn brillen (met glas) wel steevast bij een (dure) zelfstandige optimetrist (opticien is geen beschermde titel en ik heb liever iemand die écht verstand van zaken heeft). Zou dat ook nog uitmaken?

Geplaatst door Y.H. Tak op Nov 16, 2016.

Ik heb (bijna) al mijn brillen en ook deze waar nu de problemen mee zijn, gekocht bij de dure zelfstandige opticien; geen "prijsvechters" dus. Overigens heb ik meer dan eens gehoord dat ik vooral gebruik moet maken van de meegeleverde brillenreinigingsdoekjes en niet met andere reinigingsmiddelen... Met zo'n redenering wordt natuurlijk altijd wel een reden gevonden waardoor schade kan ontstaan. Mijn stelling is dat ik na aanschaf van brillenglazen ter waarde van van ruim € 800,=, toch mag verwachten dat deze glazen wel 3 tot 4 jaar ongeschonden moeten kunnen mee gaan.
Goedenavond.

Ik zit ook met het probleem dat de coating loslaat.

De bril lijkt constant vuil. Heb nooit brillendoekjes gebruikt. Maak mijn bril schoon met savon de marseille in lauw water. Toch moet ik nu echt weer andere glazen. Dit is niet leuk, daar nieuwe bril weer over de 1000, euro is. multifocaal met cilinder etc

Dit ook daar er bijna niets vergoed word. Helemaal niet leuk en dan wordt er ook nog gezegd dat tegenwoordig ieder mens bij ieder sjaaltje een zelfde kleur bril heeft. Waar werkt deze persoon.....
Voor die prijzen zou je toch wel kwaliteit verwachten! Hoe lang vinden glasfabrikanten dat hun produkt zou moeten meegaan?

En die doekjes maken blijkbaar geen snars uit...
Reputatie 6
Badge +2
Weet iemand welke fabrikant en welke coating problemen geeft zodat ik er rekening mee kan houden. Ik heb al 60 jaar een bril en bij mij gaat een bril, tot nu toe, altijd zonder problemen 5-7 jaar mee.
de multifocale glazen waar ik het over heb zijn van kunststof. Varilux heeft al meer dan tien jaar dit probleem van loslatende coatings na verloop van enkele jaren en steevast krijg je te horen dat dit komt doordat mijn bril aan extreme temperatuursverschillen bloot zou staan. Nou daar merkt mijn neus (waar die bril opstaat de gehele dag) weinig van en de temperatuur op mijn slaapkamer's nachtkastje is zeker niet extreem.
In mijn geval waren het glazen van het merk Hoya. Dat schijnt een van de betere merken te zijn maar daarmee praat ik slechts de verkoper van de glazen na... Het is een goede suggestie om te inventariseren welke merken er vele of weinig last van hebben maar dat lijkt mij meer iets voor de Consumentenbond om te doen.
Badge
Ik vind ook dat de consumentenbond weer eens aandacht aan multifocale brillen moet gaan besteden. Ik ben mij nu gaan orienteren, draag altijd lenzen, maar wil er nu een bril naast voor af en toe. ben geschrokken van de bedragen en van de verschillende typen multifocaal. en dat voor af en toe gebruik. ik heb ook de indruk dat opticiens mij het duurste van het duurste willen verkopen. hoe kan je als leek beoordelen of de bril straks wel goed aangemeten wordt. ik vraag me zelfs af of ik niet beter een enkelvoudige bril kan kopen.En afgaand op de test van de CB uit 2011 hoe beoordeel je als leek of het montuur we goed is.

Ik weet nu in elk geval welk merk glazen ik niet moet kopen, bedankt voor die informatie.
Helemaal mee eens. Een gericht onderzoek door de consumentenbond is juist hier zeer welkom.
Ook heb ik brillen gehad van een keten en 3 optieken. Met de brillen van de keten/ optiek/ en opticien heb ik geen last van een bolling gehad, nooit problemen mee gehad. Vaak had ik wel last dat de bril die dan weer recht gezet moest worden. Deze service heb ik als goed ervaren.

Ik ben bij heel veel budget winkels en zelfstandige optieken, zelfstandige opticiens en optromist geweest in Den Haag, Groningen, Leeuwarden, Amsterdam en Rotterdam geweest. Ik merk ook dat opticiens/ brillen winkels./ optieken zo weinig mogelijk willen vrijgeven over de brillenglazen, en proberen ze dit gesprek snel af te kappen.Ik hoop dat de consumentenbond hier onderzoek naar kan doen. Het merk van de bril en de kwaliteit van de bril die je kan testen in de winkel zelf is duidelijk, maar de glazen daar weet je bijna niks over. Je moet het zelf maar uitzoeken, uit zich zelf zullen ze er niet zo snel over begonnen, en zijn ze er kortaf over.

ik vind dat de opticiens ook te veel met brillen lopen te stunten Ik denk dat dat ten nadelen gaat van de duurdere/ betere merken, die zijn daardoor niet meer verkrijgbaar, bij de opticien/ optiek. Na aankoop van mijn laatste bril , en nu vind ik dat ik heel weinig keuze heb, en mijn oude merk (bril ging 5 jaar mee vind het daarom goede kwaliteit, en nooit problemen mee gehad) word door veel winkels niet meer verkocht,) doordat er ketens / opticiens zijn die de kwaliteit van de brillen en glazen niet hoog in het vaandel hebben, alleen voor de prijs gaan. en zelfs soms een gratis 2e bril aanbieden of heel veel korting aanbieden. en helaas lijd hier de zelfstandige/ betere optieken/ opticiens onder, die dan weer proberen te concurreren, omdat ze bang zijn dat ze hun klanten kwijt raken. Ik vind het jammer. Ik vind dat de consument keuze hoort te hebben, voor budget en de normale prijs. Ook vind ik dat de hoge kortingen niet kunnen als de kwaliteit van de bril of glazen achteruit gaat. Kan de consumentenbond hier onderzoek naar doen?
Reputatie 6
Badge +2
Vroeger had je echte brillenmerken zoals Rodenstock, Eschenbach, Menrad etc. Die bestaan nog wel maar zijn moeilijk verkrijgbaar omdat ze onder voet worden gelopen door de marketing machine van de mode merken. Die mode merken maken zelf geen brillen, verkopen alleen hun naam voor veel geld. De brillen worden meestal ergens in China gemaakt. Maar uiteindelijk is het de consument die zich laat leiden door de marketing en reclame die de toekomst bepaald. Bedrijven als Specsavers en Pearl maken van brillen een wegwerp product. Je koopt geen nieuwe bril omdat je 'm nodig hebt maar omdat je op het einde van het jaar nog recht hebt op een vergoeding van je verzekering. Ik vind dat we zo niet met de zorg om moeten gaan. Het middensegment van de markt, een kwalitatief goed product gemaakt in een fatsoenlijke fabriek tegen eerlijke arbeidsvoorwaarden heeft het moeilijk.
Ik heb onlangs een nieuwe bril moeten kopen vanwege het loslaten van de coating. Een glas was 6 jaar oud en een ander nog geen twee jaar. Twee verwijten werden mij in een paar winkels gemaakt: 1e een bril draag je ongeveer 4 jaar, en ten 2e als je merkt dat de coating loslaat komt dan meteen terug, vanwege de garantie. Het liefst eens in het kwartaal. Maar ik wil helemaal niet naar de stad om mijn bril te laten poetsen!

1e Waarom moet je min of meer een bril na vier jaar vervangen? De sterkte was nog goed.

2e Die coating, maak a.u.b. een product dat niet zo gevoelig is. Vroeger had ik daar nooit last van.

De consumentenbond mag van mij daar een artikel aan wijden.
Reputatie 5
Badge +7
Hartelijk dank voor al jullie reacties. Ik heb jullie wens naar een onderzoek door de Consumentenbond doorgegeven en er is zeker aandacht voor dit onderwerp. Zodra er meer bekend over een mogelijk onderzoek, laat ik het in dit topic weten. Blijf ondertussen jullie ervaringen hier delen, dank je wel!
Ik ben toe aan een nieuwe bril en besloot eerst de Consumentenbond te raadplegen voor ik tot aanschaf overga. Helaas kan ik hierover niets vinden!! Terwijl er toch zoveel brildragers zijn. Hoe maak ik nu een goede keuze in het grote aanbod opticiens? En al die verschillende soorten glazen? Zijn er dan helemaal geen testen op het gebied van opticiens?
Reputatie 1
Badge +2
Omdat ik halo's zag rond lichtbronnen, werd mij twee jaar geleden - door de keten die zich jaar op jaar de beste noemt - een nieuwer multifocale bril aangemeten. De meting verliep vreemd. Terwijl ik al jaren beiderzijds +1,75 heb, had mijn linker oog ineens nog maar een waarde 0 nodig en mijn rechter een waarde +2,25. Toen de bril klaar was, kon ik er niet goed door zien. Ook de halo's deden zich nog steeds voor. Misschien moet u maar eens naar de oogarts, werd mij geadviseerd. Uiteraard moest ik wel eerst ruim € 1000,- afrekenen. De oogarts vroeg waarom ik niet eerder gekomen was: ik had gevorderde staar in beide ogen. Dat had de opticien moeten zien! Binnen een paar maanden heb ik staaroperaties ondergaan. Aan de dure bril heb ik niets meer. De opticien voelde zich niet geroepen een prijskorting toe te passen.
Kan de Consumentenbond ook online brillenshops gaan testen.

Zoals CharlieTemple, Brillaro, Brillen24, een overzichtje staat op brillenshop.nl

De brillen zijn hier veel goedkoper dan in normale winkels, maar wat is de kwaliteit van deze brillen?
Bedankt voor jullie reacties in dit topic. We krijgen veel klachten over loslatende coatings. In het najaar zullen we er in de Consumentengids een artikel aan wijden.

Kan de Consumentenbond ook online brillenshops gaan testen.

Zoals CharlieTemple, Brillaro, Brillen24, een overzichtje staat op brillenshop.nl

De brillen zijn hier veel goedkoper dan in normale winkels, maar wat is de kwaliteit van deze brillen?

Geplaatst door C. Keijzer op Feb 27, 2017.
Ik heb (inmiddels) drie verschillende brillen laten voorzien van nieuwe multifocale glazen bij Brillenglazen.net*. De oudste bril is nu 3,5 jaar oud de coating is nog steeds perfect.

Ook merk ik geen verschil met de sterkte, de glazen zijn beslist niet minder dan bij m'n oude opticien maar wel een heel stuk goedkoper.

*[CommerciËle link verwijderd door beheerder]
Badge +2
Ik heb wel eens last gehad van crackelé in de coating. Dat was nadat ik de oven opendeed en er net te dicht op stond. Dat geeft dus wel degelijk een forse temperatuurschok. Destijds kreeg ik nieuwe glazen. Ik bedoel maar, het is wel degelijk mogelijk om je bril zo'n temperatuurschok te geven.

Andere mogelijkheden waarbij de coating kan loslaten: schoonmaken met warm water. Houd het lauw, dan kan het niet misgaan.

Wat je vooral niet moet doen, is van die verpakte brillenpoetsdoekjes gebruiken, of poetsen met papier. Dat schuurt de coating eraf. Gebruik een microvezeldoekje of een theedoek.

Overigens ben ik heel erg tevreden over mijn recente aanschaf in de actie 'gratis glazen' van Hans. Ik wilde wel eens weten hoe dat basisglas varifocaal was, en dit was wel erg goedkoop. En: ik merk geen verschil met mijn vorige, dure glazen. Gezien het enorme prijsverschil, ik heb nu dus voor 39 euro een varifocale bril met antikras en ontspiegeling, sta ik mijzelf nu wel toe om af en toe met een tissue te poetsen, en neem ik de slijtage op de koop toe. Ik kan me wel voorstellen dat ik deze bril niet als eerste varifocale bril had willen hebben, omdat ik destijds wel een tijd moeite had om te wennen. Maar nu heeft Hans er dus een klant bij.

Reageer