Consumentenbond.nl

Dure multifocale brilleglazen en loslatende coatings

  • 23 augustus 2016
  • 48 reacties
  • 36039 Bekeken

Bekruipt u ook weleens het gevoel in een brillenzaak dat u eigenlijk weinig weet over de kwaliteit van het product dat u koopt? De enorme prijsverschillen in glazen zijn hier zeker een afspiegeling. Ik ging voor Varilux glazen, met diverse coatings tegen schittering en krassen en voor meekleurend glas. Ik koos voor de beste (volgens de opticien) en tevens ook de duurste. Het was mij toen niet bekend en ook niet verteld door de opticien dat coatings zeer gevoelig zijn voor snelle temperatuur verandering (schommelingen van 80 graden zijn teveel volgens later verkregen informatie) waardoor ze beschadigd kunnen raken. In ieder geval wordt de indruk gewekt dat er bij normal gebruik geen problemen optreden.

Ik draag mijn bril normal op mijn neus, en temperatuur verschillen van meer dan 40 graden zou ik echt wel merken. Ik ben zorgvuldig met het schoonmaken van mijn glazen en doe dat met de voorgeschreven doekjes en spuitjes. Toch ongeveer 20 maanden na de aanschaf begint de coating los te raken. Dit heb ik niet een keer ervaren maar nu in totaal 4 keer. Twee maal heb ik dat voor de helft van de prijs mogen laten vervangen, eenmaal heb ik de volle prijs moeten betalen en bij een andere opticien heb ik het kortgeleden onder garantie vernieuwd gekregen (ik had hem mijn problem op voorhand uitgelegd en hij garandeerde mij dat deze glazen geen problem zouden geven). De Varilux glazen kosten ongeveer 550 euro per stuk.

Dit kan toch niet? Kennelijk zijn die coatings niet zo goed als Varilux beweert. Daarom graag u mening of kennisgeving van soortgelijke ervaringen met multivocale glazen.

48 reacties

Ook ik verdwaal in het woud van opticiens. Is een dure, niet aangesloten opticien bij een keten nu beter? En waarom verschilt de meting van de oogarts een volle punt met die van de opticien? En is een apart optometrist echt te adviseren boven een opticien? Ik ondersteun dan ook van harte een opticientest
Badge
Ondanks dat het al een aantal maanden geleden is, wil ik wel iets kwijt over het verschil oogmeting opticien/optometrist/oogarts en glazen.

Opticien: een opticien, die ook daadwerkelijk een diploma heeft, is 3 a 4 jaar naar school geweest en heeft in verschillende onderdelen examen moeten doen voor dat zij een oogmeting uit kunnen voeren. Opticien zijn kan iedereen, daarom moet er ook goed gekeken worden of er iemand met een diploma een oogmeting doet is dit namelijk niet zo dan heeft het weinig nut.

Optometrist: optometrie is een opleiding waarbij er ieder blok een ander onderwerp wordt besproken/ geleerd. Het opmeten van ogen wordt in 6-8 weken volledig geleerd. Bij deze opleiding wordt er meer gekeken naar oogziektes o.i.d dan het daadwerkelijk meten van de ogen.

Oogarts: een oogarts druppelt de ogen, waarbij de oogspieren ontspannen en het oog zich niet kan instellen. Een oogarts komt altijd hoger uit als een oogmeting van een opticien. Uit ervaring weet ik ook dat een grote hoeveelheid oogartsen geen subjectieve oogmeting doet, maar een computer oogmeting, hierbij wordt dus ook niet gecontroleerd of u ook daadwerkelijk lekker met deze sterkte kijkt.
Tevens moet een recept van een oogarts altijd gecontroleeed worden bij de opticien (gaarne narefractie staat er op uw blaadje) tenzij er iets is m.b.t oogziektes o.i.d dat dit onmogelijk maakt.

Dit wilt niet zeggen dat een oogmeting van een optometrist of oogarts niet goed is, zij zijn alleen meer gespecialiseerd in andere dingen. Afhankelijk van uw ogen, medicatie gebruik of ziektes heeft iedereen bij een ander iemand meer baat.

Mijn tip is wel om te kijken of er een meting gedaan wordt waarbij u daadwerkelijk letters of cijfers moet opnoemen en waar niet alleen gekeken wordt met een computer. Vraag ook altijd na de oogmeting of er met een pasbril kan worden gekeken of de sterkte daadwerkelijk bij je past.

Over verschillende brillen glazen:
Bij iedereen past een ander soort glas. Vroeger waren glazen van mineraal, tegenwoordig wordt er meer gebruik gemaakt van kunststof.
Mineraal is altijd helderder dan kunststof, is sterker, krast minder en over het algemeen hecht de coating beter op dit materiaal. Nadeel is dat het een stuk zwaarder is als kunststof.
Kunststof is lichter, maar dikker. Bij het dunner laten slijpen van de glazen voor hogere sterkes wordt er gebruik gemaakt van miniscuul kleine deeltjes lood. Dit lood zorgt ervoor dat de breking van het licht vertraagd wordt waardoor er met een dunner glas toch het zelfde wordt bereikt als een dikker glas. Nadeel hiervan is wel dat het beeldkwaliteit minder helder wordt waardoor sommige mensen een gele/blauwe rand kunnen zien voornamelijk bij witte vlakken, of schermen. Het enige waardoor dit opgelost kan worden is door een dikker glas te kiezen.

Prijs van de glazen heeft te maken met de geadvanceerdheid van de glazen en hoe meer bewerkingen erop zitten. Ook hier geldt dat dit per persoon anders is. Sommige mensen zijn gewoon gevoeliger dan andere mensen.
Bij multifocale glazen dit het verschil in de breedte van het lezen/verte en tussengebied. Sommige mensen hebben meer baad bij de duurdere glazen omdat zij gevoeliger zijn voor de vertekeningen die deze glazen geven, hoe meer verschil er tussen de verte sterkte en leessterkte zit, hoe meer vertekeningen het glas heeft, hoe meer je moet meebewegen met het hoofd tijdens het lezen.
Andere mensen merken hier niks van en kunnen de hersenen zich zo aanpassen aan de vertekeningen of zelfs het wegwerken hiervan dat zij met goedkopere glazen net zo tevreden kunnen zijn.

Kortom het verschil zit niet alleen in de glazen maar ook in de mensen. Bij een goede brillen zaak wordt er daarom ook aandacht gegeven aan de persoon en wordt daar het juiste glas bij gezocht. Zoek dus een zaak waar jij je als persoon lekker bij voelt en waar er naar je geluisterd wordt. Dit kan zowel bij een goedkope opticien zijn, maar ook bij een dure opticien. Vraag ook naar de gewenningsvoorwaarden.
Zes jaar geleden begon de coating van mijn essilor glazen los te laten. De zelfstandige opticien Verkerk in Nijkerk verving deze glazen. Na ongeveer drie jaar liet de coating onlangs weer los.Verkerk vond dat dit niet mocht gebeuren en stelde voor nieuwe glazen te vergoeden. Toen uit hun gegevens bleek dat mijn actuele glazen al een vervanging waren voor glazen van drie jaar daarvoor, werd vergoeding of coulance niet meer aangeboden. Ik zou weer "gewoon" een nieuwe bril of nieuwe glazen moeten aanschaffen.
Ook na mijn reactie aan Essilor bleek dit bedrijf evenmin bereid tot een tegemoetkoming.
Een en ander betekent dat betrouwbare kwaliteit van Essilorglazen voor een bedrag van rond € 500 per stuk nauwelijks drie jaar meeegaat.
Welk merk is nu wel betrouwbaar?
Fred de Boer
Reputatie 4
Badge +4
Ik heb ook een bril met multifocale glazen. Het is mijn tweede met de vorige heb ik zeven jaar gedaan. Het eerste wat ik doe als ik opsta is mijn bril opzetten, het laatste wat ik doe voor ik mijn bed in ga is mijn bril afzetten. Het is het gebruiksvoorwerp dat ik het meest intensief gebruik, Het moet dus gewoon goed zijn. Daarom mag het ook wat kosten, en bij lang gebruik zijn de extra kosten verwaarloosbaar. Ik ga naar een echte opticien, geen grote keten. Hij is misschien wat duurder, maar toen ik twee dagen nadat ik mijn vorige bril had een glas beschadigde, zette hij gratis een nieuw glas in. Hij had daar geen enkele verplichting toe. Kortom, bespaar niet op je glazen, investeer er in.

Ik heb mij nooit beperkt gevoeld. Ik heb geen probleem met het langdurig gebruik van een beeldscherm. De eerste keren is het even zoeken naar wat het beste deel is om door te kijken. Ik denk dat bij duurdere glazen het verloop tussen de verschillende sterktes geleidelijker is en daardoor comfortabeler is.
Reputatie 4
Badge +4
Nog even een nagekomen gedachte, een open deur en waarschijnlijk overbodig, maar toch.
De coatings kunnen niet tegen grote temperatuurverschillen. Let dus op bij het schoonmaken (vette vingers) dat je geen heet water gebruikt.
Reputatie 5
Badge +5
Ik lees met stijgende verbazing alle klachten over loslatende coatings. Zelf gebruik ik al jaren multifocale brillen van de budgetketens en kennelijk doe ik alles wat onze lieve heer verboden heeft: poetsen met brillendoekjes of afwas en heet water, droogmaken met een stukje keukenrol, boven de hete pan hangen, etc. Maar ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met de coating...
Reputatie 3
Badge +4
Hartelijk dank voor al jullie signalen in dit topic. Het is duidelijk dat dit onderwerp aandacht verdient. Mede met dat in het achterhoofd hebben we onderzoek gedaan naar het kopen van multifocale glazen en glazen voor veraf. Lees er meer over in mijn nieuwe topic wat verwacht je van een goede bril, waar je ook het artikel dat in de Consumentengids van februari 2018 verschijnt, gratis kunt downloaden. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Bedankt voor jullie reacties in dit topic. We krijgen veel klachten over loslatende coatings. In het najaar zullen we er in de Consumentengids een artikel aan wijden.


nog niet gezien, of heb ik iets gemist?
Reputatie 5
Badge +5

nog niet gezien, of heb ik iets gemist?



Is het al najaar dan...? 😉
najaar 2017 is al geweest ja....., bericht was van begin maart 2017
Reputatie 7
Badge +7

Bedankt voor jullie reacties in dit topic. We krijgen veel klachten over loslatende coatings. In het najaar zullen we er in de Consumentengids een artikel aan wijden.

nog niet gezien, of heb ik iets gemist?

Ik vraag het even voor je na. 🙂
Reputatie 5
Badge +5
najaar 2017 is al geweest ja....., bericht was van begin maart 2017

Oeps, niet goed gekeken... sorry! 😳 🤐
Reputatie 4
Badge +5
Dag @W.L.M. Tamis , mijn collega Monique heeft nog even nagevraagd bij onze onderzoekers hoe het nu precies zit. Het aangekondigde artikel over coatings blijkt te zijn vervangen door het artikel waar mijn collega @Ramona_merkt_op het in haar topic over heeft.

Het groot aantal meldingen over coatings hierboven breng ik nogmaals onder de aandacht bij de hoofdredacteuren van de Consumentengids en Gezondgids - je weet immers maar nooit.

En dan nu tijd voor de zonnebril 😎. Goed zonnig weekend!
Badge
Brillencentrale Nijmegen – Craquelé coatings

De multifocale glazen van mijn bril blijken na ruim een jaar op de coating een heel fijn craquelé patroon te vertonen, die bij het autorijden ’s nachts hinderlijk stoort door beeldvorming van sterretjes rondom scherpe lichtpunten. De bril is daardoor in het verkeer onbruikbaar.

Opticien de Brillencentrale in Nijmegen heeft de bril naar Essilor de glazenleverancier gestuurd, die het defect wijt aan blootstelling aan een hoge temperatuur van minstens 60 graden C. Dat zou dan gebeurd moeten zijn door de bril bijvoorbeeld in de volle zon op het dashboard van de auto te laten liggen. Een verwijtbare handeling, leverancier/producent Essilor weigert daarom de glazen kosteloos te vervangen.

Het oorspronkelijke montuur plus glazen kostte ruim 1000 euro. De opticien komt me tegemoet met een voorstel de kosten voor vervanging gelijkelijk te delen, zodat ik voor 493 euro de glazen in mijn bril kan laten vervangen door nieuwe.

Een waarschuwing of een bepaling in de leveringsvoorwaarden die attendeert op het kunnen optreden van dit soort verschijnselen bij overigens normaal gebruik is mij niet bekend. Ik bestrijd de hypothese dat ik de bril in een warme auto zou hebben laten liggen waardoor dit effect opgetreden zou zijn.

De opticien raadt me aan tevens een tweede goedkope bril van mindere kwaliteit (smaller leesgedeelte) extra te nemen voor 300 euro voor als ik in warme landen verblijf. Dat lijkt me geen acceptabele oplossing. Mijn schade is dan 793 euro.

Kortom: ijskoude douche, in de eerste plaats voor Essilor, in de tweede plaats voor de opticien die dit m.i. met zijn leverancier dient te regelen. Gezamenlijk een productfout financieel afwentelen op de klant is geen juiste houding.

Hoe dit op te lossen?
Reputatie 5
Badge +7
Ietwat off topic maar wel interessant voor brillendragers: De Consumentenbond onderzocht de kwaliteit van oogmetingen bij verschillende bekende optiekzaken. Om te werken in een brillenzaak heb je namelijk geen diploma nodig: iedereen mag dus je ogen opmeten. De testresultaten zijn opvallend! Lees meer in het nieuwe topic Oogmeting bij opticien: klopt jouw meting altijd?.
Ik heb de ervaring eveneens dat de coating van mijn bril snel los laat. Mijn huidige en vorige bril hebben hetzelfde probleem . Als ik goed naar mijn bril kijk, zie ik volgens mij aan de binnenkant van de bril craquelles verschijnen. Dat betekent dat mijn zicht hierdoor sterk wordt belemmerd. De bril behandel ik volgens de voorschriften, uitsluitend zachte doekjes en nooit met agressieve of warme vloeistoffen. Het opmerkelijke is dat ik twee oudere billen heb, waarschijnlijk zonder een coating, ook dun en licht, die absoluut geen probleem hebben. Bij navraag bij opticiens als Hans Anders, Specsavers enz, wordt gesteld dat het absoluut onmogelijk is om een bril te leveren zonder coating. Ik begin het vermoeden te krijgen dat dit probleem met loslatende coatings een industrie geheimpje is. Ik zou hierbij ook de Consumentenbond willen oproepen om een onderzoek hiernaar uit te voeren.
Reputatie 7
Badge +5
@R.A. van der Sanden Ben benieuwd bij welke opticien of brillenketen is.

Misschien is het de kwaliteit van de betreffende brillenketen of het merk van de glazen.

Ik klop het wel even af, nog nooit ervaren.
Badge
Reactie van Essilor op mijn klacht over craquelé coating:

code:
Beste heer Groosman,

Allereerst vervelend om te horen dat u een probleem hebt met de nog zo goed als nieuwe glazen. Het contact over dit soort problemen dient in alle gevallen via uw opticien te gaan.
Inmiddels heb ik uw opticien van de Brillencentrale in Nijmegen gesproken, hij heeft wat ik begreep geprobeerd om vanmorgen contact met u op te nemen. De glazen van uw bril zijn niet door ons geleverd, maar door HOC.

Wanneer een glas craquelee is, betreft het geen productiefout. Dit specifieke probleem ontstaat bij plotselinge grote temperatuurswisselingen. Zoals het openen van een vaatwasser of het laten liggen van een bril in een auto.
Dat is ook de reden dat er geen garantie geldt op het probleem wat nu is opgetreden. Een verblijf in warme landen met brillenglazen van Essilor zou gewoon zonder problemen moeten kunnen.
Ik hoop u hierbij iets meer informatie te hebben gegeven. We hopen dat u er met de opticien samen op een goede manier uit kunt komen.

Met vriendelijke groet,

Ellen

Met vriendelijke groet,

Customer service Essilor
Marconistraat 9, P.O. Box 102
6900 AC Zevenaar, The Netherlands
Tel: +31 (0) 88-0888111 - Fax: +31 (0) 88-0888112

Website: www.essilor.nl


Oorspronkelijke kosten voor de bril waren ruim 1000 euro.
De Opticien De Brillencentrale biedt aan om eenzelfde bril als vervanging van de huidige onbruikbare te leveren voor 500 euro - 'Gedeelde kosten, gedeelde smart'.

Daar ben ik niet op ingegaan omdat ik van mening ben dat het een productiefout c.q. een fout in het geleverde product is.
Essilor dicht mij een behandelingsfout van de glazen toe: 'Eigen schuld, dus eigen verantwoording.'
Is het normaal dat als je een bril koopt bij Charlietemple dat de garantie tot aan de voordeur is.
want na een paar weken bleek dat de coating was losgegaan, zonder dat de bril gevallen was.
Na een mail naar Charlietemple heb ik de bril opgestuurd, kreeg een paar dagen later een antwoord.
Wat een ieder zal verbazen, de coating was idd beschadigd maar het glas ook, dus werd er niets vergoed, ja ik kon een nieuw glas kopen. of de bril daar maar laten, Na enige vervelende mails heb ik de bril maar weer terug laten sturen, Meteen de laatste keer Charlietemple
Reputatie 4
Badge +5
Na de wettelijke garantie van 2 jaar heeft een product ook nog een 'levensverwachting', een periode waarin redelijkerwijs mag worden aangenomen dat het niet kapot gaat.

Zie b.v. Levensduur van digitale apparaten (Consumentenbond)
of UNETO-VNI Tabel met gemiddelde gebruiksduurverwachtingen

maar glazen van een bril...?

Door de bank genomen gaat iedereen daar voorzichtig mee om en hebben glazen niet of nauwelijks te lijden, dit in tegenstelling tot b.v. een wasmachine.

Zeker bij duurdere merk glazen zou de opticien (lees: fabrikant) meer coulance moeten tonen.
Reputatie 7
Badge +5
Charlietemple je betaald niet veel en krijgt niet veel, eerlijk toch?
Weinig betalen en veel krijgen lukt zelden.
Reputatie 4
Badge +5
Voor de goede orde, zoals gezegd, ik heb het niet over goedkope glazen. Als daar wat mee gebeurt, vervelend, maar voor een klein bedrag koop je weer nieuwe. Het wordt echter vervelend wanneer er een probleem ontstaat bij glazen van 3-4 of 500 euro per stuk en de garantie periode inmiddels verlopen is.
Reputatie 7
Badge +5
@cbw62 Ik reageerde op het Charlietemple verhaal 1 bericht boven het jouwe.☺

Reageer