Consumentenbond.nl

Dure of goedkope shampoo? Welke kies jij?

• 22 maart 2016
  • 14 reacties
  • 5353 Bekeken

Schuim en warme stralen op je hoofd: voor veel mensen een lekker en schoon begin van de dag. Shampoo is niet meer weg te denken uit de badkamer. En mag best wat kosten. Maar goedkope shampoo kan ook goed zijn, blijkt uit de test van shampoo onder leden van de Consumentenbond.

Waar let jij op als je shampoo koopt? Gaat het jou vooral om de prijs of heb je een favoriet merk?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Helaas, ik gebruik helemaal geen shampoo. Heerlijk hoor, 's-morgens haal ik een nat washandje over mijn schedel en klaar is Kees. Maar ik begrijp nu wel wat ik in vroegere jaren fout heb gedaan. Ik heb mijn haar natuurlijk al die jaren te heet gewassen en nu .............. nu is het helemaal verdwenen.

😢
@Frans, je hebt het zelfs prima gedaan......

"Het beste middel tegen haaruitval is.........een kaal hoofd". Toch... ?

_________________________________________________________________________________

@Lies, ikzelf gebruik voornamelijk en gezond drupsgewijs de afgewezen of niet meer actuele restjes shampoo van mijn echtgenote. Ik heb echter géén kans op haar, Neutral shampoo NORMAL, dat juist! door een dermatoloog warmpjes werd aanbevolen (bij terughoudend gebruik) vanwegen de gewenste matige schuimvorming. Elk nadeel hep zun voordeel?

De door een deelnemer geattesteerde paardenpoeplucht heb ik in tegenstelling tot de geteste shampoo hierbij niet kunnen vaststellen. Neutral Normal bevat (zie etiket) namelijk nul % PPP oftewel 'paardenpoepparfum' ;-)). In extra vette schrift wordt op het flesje aangegeven: dermatologisch getest, voor dagelijks gebruik, reinigt en verzorgt op milde wijze, waardoor het haar zacht en soepel wordt.

NB. Ik ben me ervan bewust dat NORMAL niet identisch met het hier getestte Neutral-shampoo is.
Reputatie 7
Badge +5
Precies, dat dacht ik ook Hans.

@Frans, je hebt het zelfs prima gedaan......

"Het beste middel tegen haaruitval is.........een kaal hoofd". Toch... ?

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Mrt 22, 2016.
In het artikel over shampoos blijven de micropastics helaas onvermeld. Die zitten voornamelijk in douchegels maar kunnen ook in "troebele"/ondoorzichtige shampoo en andere verzorgingsproducten voorkomen. Wettelijk toegestaan maar daarom niet minder (bewezen) schadelijk voor vissen en andere zeevruchten waarmee ze al in onze voedselketen terecht zijn gekomen. De Duitse consumenten-tv schonk er onlangs nog aandacht aan. Anders dan in Nederland, waar het al snel te moeilijk en voor consumenten toch niet na te gaan wordt gevonden, waarschuwt men in Duitsland voor (met excuus voor evt. afwijkende spelling):

Polyethilene, Polybutene, Polyisobutene, Nylon66, Styrene/Acrylates Copolymer, Polymethyl Methacrylate.

Dit lijstje zit in mijn portefeuille en heeft zijn nut al bewezen bij aankoop van o.a. tandpasta en lippenstift.
Helaas kan ik mijn reactie niet bewerken maar er zit een schrijffout in: het gaat om microplastics en niet om micropastics.
Reputatie 4
Badge +7
Ik kijk altijd naar de ingrediënten. Helaas heb ik een allergie voor parabenen. Dit zit in veel cosmetica producten waaronder shampoo en bodymilk. Er zijn een aantal merken die werken met natuurlijke, duurzame biologische ingrediënten waaronder Rituals en Biotherm. Biotherm heeft geen shampoos, wel crèmes. De shampoos van Rituals vallen alleen niet onder goedkope shampoos (€9,50 voor 250ml). Met dure shampoo van de kapper (€17) van Kerastase doe ik maanden met een flacon van 250ml. Het verschil dat ik ervaar is dat mijn haar er sterker en gezondervan is geworden.
@Kirsten van Loon

Wat fijn, een reactie die niet over prijs maar over kwaliteit gaat. Na mijn voorraadje Guhl (daar zitten parabenen in maar ik ben niet allergisch) ga ik zeker Kerastase proberen. Ik heb in mijn woonplaats een leverancier gevonden, met enige moeite want de meeste aanbieders zitten online en daar koop ik bij voorkeur niet. Rituals weet ik niet, maar in sommige Biothermproducten zitten ook plastics. Bioshampoos heb ik geprobeerd maar voldoen niet. Het is een heel gepuzzel maar ik heb het er voor over. Vooral in parfumeriezaken tref ik verbaasde/onwetende verkoopsters als ik de ingrediënten tegen het licht houd, maar soms wekt het oprechte belangstelling. Het blijft dus de moeite waard.
Wij gebruiken altijd Biojura Waslotion van de Aldi. Dit middel is vrij van zeep met een Ph van 5,5

Is te gebruiken zowel als doucheschuim als haarshampoo. Fantastisch spul voor een lage prijs.
Badge
Beste mensen, voor dure shampoo's heb ik een heel goed en veel goedkoper alternatief, bestel via internet of koop allereerst Badzout ofwel Epsomzout, wat bestaat uit Natrium-Sulfaat (uit de zee gewonnen zout), dit is in 4 kilo-zakken voor minder als €.10,= te koop. Omdat dit meestal uit schilvers bestaande speciaal-zout is, los je het eerst op in een kom of bakje met (kokend) heet water op door er even door te roeren, vervolgens smeer je met dit dikkere water eerst je hoofd en uiteraard je haren hiermee nat, een beetje schrubben mag ook maar dat geeft daarna wel wat jeuk. Nadat je je haren en je hoofd nat zijn kun je er een (goedkope) shampoo gebruiken voor een aangename geur. Laat dit nu 20-30 minuten op en eventueel aan je hoofd en haren zitten, waarna je het met voldoende lauw-warm water uitspoelt. Als je na het afdrogen daarna je hoofdhuid en je haren voelt weet je werkelijk niet wat voor een zachtheid je ten deel is gevallen. Zelfs voor je hoofd huid maar zelfs voor je gehele lichaam is dit zelfs een hele weldaad, daarom wordt Badzout al sinds mensenheugenis over de hele wereld gebruikt omdat het zo weldadig is voor je huid en zeker je haren. Mensen met huidproblemen wordt het zeker aangeraden het te gebruiken, zeker weten dat je na 1 keer gebruik helemaal om bent zo weldadig werkt dat en het is bijkans het goedkoopste en simpelste product wat ook vaak bij grotere Tuincentra's goedkoop te verkrijgen is.

Volumeshampoo
Wordt jouw haar ook zo snel vet? Misschien moet je dan eens een handje Badzout of Epsomzout in je shampoo doen. Was je haar zoals je dat normaal doet en je zult snel genieten van minder vet haar. Wil je ook meer volume in je haar creëren? Meng dan wat Badzout of Epsomzout met gewone conditioner. Verwarm het mengsel en breng het vervolgens aan op je hoofdhuid en haar. Laat de conditioner 20-30 minuten intrekken en spoel je haar daarna uit. Gespleten puntjes zijn verleden tijd en je krijgt er volume voor terug!
Reputatie 6
Badge +5
Goedkope. Want goedkope kunnen even goed zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Shampoo, zeep, doucheschuim, deodorant enz. zijn overbodige zaken waar veel commercie achter zit. Het is helemaal niet goed voor je huid en je haar. Zij verstoren het natuurlijke evenwicht en reinigend vermogen van het lichaam zelf. Het gevolg zijn onaangename luchtjes en je vies voelen.
Wassen met gewoon water is het allerbeste. Vorig jaar was een internationaal bekende huiddeskundige op tv, een vrouw die er voor haar leeftijd erg goed uitzag en een enorme mooie gave en zachte huid had. Zij adviseerde met klem om alleen water te gebruiken en niet lang en niet te vaak. En dat is dus ook nog het allergoedkoopste.☺
Reputatie 7
Ik gebruik altijd het zelfde merk (Elvive)), bij Action kost dat de helft van wat het bij andere winkels kost. Bevalt nog steeds goed.
Reputatie 6
Badge +5
Ik gebruik nu al jaren lang H&S classic.
Mijn opa zweerde bij groene zeep, niet de vloeibare.
Van 7 kruiden shampoo heb ik jaren terug binnen een uur een dikke harde korst op mijn hoofd gekregen. Die korst gaat dan loslaten met heel veel jeuk.
De behoefte om wat anders te gebruiken heb ik niet meer.
Artara
Sinds ongeveer 3/4 jaar gebruik ik Dreft (ja, voor de vaat) om mijn haar te wassen.
Mijn haar is heel fijn en heel snel vet. Het viel me al jaren op dat de zogeheten shampoo tegen vet haar altijd een laagje op mijn haar achterliet waardoor het na het wassen eigenlijk alweer vet leek c.q. was.
Ik was er mijn haar twee keer per week mee. Tussendoor spoel ik het tijdens het douchen met lauw water.Tot op heden ben ik erg tevreden.
Mijn hoofdhuid protesteert er niet tegen.

Reageer