Ik haal ongeveer iedere twee maanden mijn 'vaste’ zalf op herhaalrecept bij de apotheek. Even bellen, inspreken en het staat klaar. Af en toe komt het natuurlijk voor dat het niet op voorraad is en dat mij een alternatief wordt geboden.
Afgelopen keer is dat gebeurt, alleen wel een alternatief dat zes keer duurder is dan het 'gebruikelijke’. De apotheek heeft mij voor de duidelijkheid wel ingelicht over de werking van het alternatief maar niet over de prijs. Ik schrok dus enorm toen ik de rekening kreeg.
Na een telefoontje met een apotheker kreeg ik eigenlijk te horen dat ze er zelf ook niet trots op waren maar dat er weinig aan te doen valt. Zij hebben naar eigen zeggen voldaan aan de voorwaarde om een alternatief te leveren als een medicijn niet op voorraad is.
Nu vraag ik mij af wat mijn rechten hierin zijn en waar en of ik ergens nog aanspraak op kan maken. Ik kan op internet weinig vinden over de ‘regels’ bij het aanbieden van een dúúrder alternatief. Overal gaat het over een goedkoper en merkloos alternatief.
Dus kortom: waar heb ik recht op?