Consumentenbond.nl

E sigaret in het nieuws

• 30 september 2019
  • 5 reacties
  • 477 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
De E sigaret is enorm in het nieuws.
In de Verenigde Staten rinkelen alle alarmbellen rond de e-sigaret. Volgens Amerikaanse media zijn er twaalf doden en honderden mensen met longklachten opgenomen in het ziekenhuis door deze sigaret

In Engeland zijn tot nu toe 74 meldingen binnengekomen van gezondheidsproblemen die mogelijk worden veroorzaakt door het gebruik van de e-sigaret. Bij 49 patiënten wordt gesproken van ‘serieuze kwalen’. Dat blijkt uit rapporten van de Britse gezondheidswaakhond MHRA.

Volgens Esther Croes, arts-epidemioloog van Trimbos Instituut is de e-sigaret wel minder gevaarlijk dan een gewone sigaret. "Maar de e-sigaret is niet ongevaarlijk. Maar hoe gevaarlijk hij precies is, daar zijn we nog niet helemaal achter. Dat moet de komende jaren blijken."

Wat is er nu echt waar van de E sigaret. Er schijnen verschillende E sigaretten te zijn?
Zelf rook ik helemaal niet, geen gewone en geen E sigaretten. Voor mij staat buiten kijf dat 'sigaretten' ongezond zijn, dus vond ik we zijn op de goede weg. Maar het blijkt anders te zijn. Wellicht een discussie waard. Is het paard van Troje weer binnengehaald?

5 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Als ik er over lees, zie ik dat er in zo'n ding een gloeidraad zit met een bosje vezels er in.
De vloeistof verdampt dan in de vezels.
Na een tijdje zijn ook de vezels verdwenen en moet je de gloeidraad(coil) vervangen.
Sommige vezels zijn van natuurlijk katoen, maar je hebt ook synthetische.
Dus je hebt niet alleen met de vloeistof te maken.
Reputatie 7
Badge +7
U hebt gelijk @Wortelstamper . Je moet veel over de E sigaret lezen, wil je er wat vanaf weten. En de E sigaret wordt wel elektrische sigaret als e-liquid sigaret genoemd.
De elektrische sigaret kwam 15 jaar geleden op de markt. Ongeveer drie procent van de Nederlanders 'dampt' er wel eens mee. Hij bestaat uit drie delen: een batterij, een houder voor vloeistof en een mondstuk. De vloeistof die erin zit bestaat onder andere uit nicotine en een smaakstof.
De kwaliteit van de E-sigaret is belangrijk maar de uiteindelijke smaak wordt natuurlijk bepaald door de E-Liquid.
Daarnaast bepaalt de E-Liquid ook voor een groot deel het gevoel in de keel bij het inhaleren. De viscositeit van de E-Liquid wordt bepaald door de verhouding van propyleen glycol (PG) en vegetable glycerine (VG). PG en VG zijn de basis vloeistoffen in E-Liquid.
Er zijn E-Liquids met een hoog PG gehalte in de basis. Echter de voorkeur van veel dampers gaat eerder uit naar een hoog VG gehalte ivm de betere dampontwikkeling, natuurlijk zoetere smaak en zachtheid in de keel.
Veel voorkomende verhoudingen PG/VG zijn: 30/70 – 40/60 – 50/50 – 60/40 – 70/30 – 80/20.
Dit alles heb ik ook moeten bestuderen, want met roken heb ik niet zoveel op, maar de actualiteit vraagt toch om er iets vanaf te weten. Per land schijnt echter de E sigaret te verschillen, waardoor de gezondheidsklachten ook per land (kunnen) verschillen. Men zoekt (de industrie) toch steeds alternatieven voor de 'sigaret', medicijnen zijn ook al geadviseerd. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +5
Ik bedoel dus, je ademt dus ook de slijtage van het apparaat in.
Met name die vezels waarin het verdampt.
Reputatie 7
Badge +7
Begrepen , je hebt dus met veel meer (gevaarlijke) stoffen te maken dan alleen vloeistof, maar erger nog dan men dacht toen de E sigaret op de markt kwam. Nu blijkt dus de optelsom van alle stoffen die men nu kent en dus nu vrijkomen, gevaarlijker dan gedacht. Radar heeft gisteravond en groot deel van het programma aan de E sigaret gewijd. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Uiteraard heeft niet iedereen naar de Rubriek Radar op TV gekeken, maar de E sigaret is daar uitgebreid aan bod gekomen. Zij konden uiteraard op TV diverse bronnen aan het woord laten, zoals het Trimbos instituut, welke ik in het eerste bericht ook geciteerd heb, sorry vergeten te melden. Uiteindelijk hebben zij ook uit diverse nieuwsbronnen uitgelegd hoe het nu precies met de E sigaret zit, dus de vele verschillen, de verschillende vloeistoffen enz., zoals ook ik opgezocht heb.
Radar liet ook de tegenstrijdigheid zien dat de Nederlandse E sigaret door de industrie en handel hier als veel beter beschouwd wordt dan die 'buitenlandse". Trimbos denkt daar toch anders over. De E sigaret is relatief nog kort op de markt en bij de gewone sigaret heeft het ook tig jaren geduurd eer ieder er wel van overtuigd was dat het slecht (kanker) voor de gezondheid is. Men verwacht dat de E sigaret na verloop van tijd ook gezondheidsklachten zal geven. Dat is al erg genoeg, men raadt de sigaret af en noemt andere manieren om van het 'roken of dampen' af te komen. Groeten Leo.

Reageer