Consumentenbond.nl

Een goede bril kopen: 6 vragen over brillenglazen beantwoord

• 22 januari 2018
  • 6 reacties
  • 16199 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Het is een ware zoektocht om tegen een redelijke prijs een bril te vinden, die lang naar tevredenheid meegaat. @G. Postma vroeg vorig jaar in zijn topic over brillenglazen terecht: “Bekruipt u ook weleens het gevoel in een brillenzaak dat u eigenlijk weinig weet over de kwaliteit van het product dat u koopt?” De reacties waren niet van de lucht, dank jullie wel daarvoor!

We vroegen opticiens waar zij eigenlijk hun glas vandaan halen. Want het is toch raar dat je als consument de fabrikant van zo’n duur product niet kent? En we geven antwoord op 6 belangrijke vragen over het kopen van multifocale glazen en glazen voor veraf. Het artikel uit de Consumentengids is gratis voor iedereen te downloaden.

Wat verwacht jij van een goede bril en van je opticien? Praat mee, laat je reactie achter.

6 reacties

De optiekmarkt wordt door een paar grote spelers gedomineerd. Met name Luxxotica heeft een veel te groot marktaandeel waardoor er te weinig concurrentie is en de prijzen te hoog zijn.

Ik kocht mijn laatste bril, met cylinders en varifocus ontspiegelde glas glazen voor €70 (!) online. Ik ben er erg tevreden over. Een goede oogmeting is wel heel belangrijk en vergeet niet te vragen at je PD (oogafstand) is. Mijno pticiën rekent €25 voor de meting.

Een nadeel kan zijn dat je niet heel goed kunt kijken of de bril je staat. De websites hebben vaak wel een mogelijkheid om je eigen foto onder de bril te bekijken. Ander nadeel is dat je het montuur voorzichtig zelf moet bij buigen na opwarmen met een föhn.

Goede ervaringen met Zenni uit Bangkok en het Nederlandse Charlie Temple
Reputatie 1
Badge +1
Door Ovinks reactie hierboven is me nu ook duidelijk waarom mijn brillenleverancier (geen keten) zoveel service kon geven. Tot twee keer toe moesten er andere glazen gemaakt worden omdat wat er geleverd werd echt niet voldeed; ik kon er niet goed door kijken, alles wiebelde of ik bleef maar koppijn krijgen, ook na drie weken. Zonder extra kosten werd tot twee keer toe een ander type glazen gemaakt. Nu snap ik waardoor. Ik betaal dus meer, maar krijg daarvoor ook meer; het risico ligt dus voor een groot deel bij de brillenman. Of dat prijsverschil in verhouding is, is voor mij lastig te zeggen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb sinds enkele jaren van een gerenommeerde opticien die al meer dan 50 jaar bestaat contactlenzen met een leesgedeelte en dat bevalt me uitstekend! Het werkt anders dan bij een bril, je hoeft niet omlaag te kijken om te lezen maar je kijkt permanent door beide gedeeltes en je hersenen filteren er uit wat je op dat moment nodig hebt. Dus als je veraf kijkt zie je gewoon scherp in de verte, als je iets leest kun je ook hele kleine lettertjes op bijvoorbeeld een verpakking in de supermarkt perfect lezen. Ik had al 28 jaar vormvaste hoogzuurstofdoorlatende contactlenzen maar lezen werd de laatste jaren minder en ik had geen zin in een leesbril. Deze lenzen met leesgedeelte bevallen echt super. Alleen de eerste paar dagen moeten sommige mensen even wennen en kunnen eventueel soms korte momenten enige duizeligheid ervaren.
Als u geen ervaring hebt met lenzen zou ik het zeker overwegen of uitproberen.
Je hebt nooit meer een vette of beslagen bril, hij zakt niet af, klemt niet, je kunt met lenzen zwemmen en douchen en sporten. Ideaal. ☺
Reputatie 5
Badge +6
Voor mij werkt https://www.zennioptical.com/ prima.
Ik heb sinds enkele jaren van een gerenommeerde opticien die al meer dan 50 jaar bestaat contactlenzen met een leesgedeelte en dat bevalt me uitstekend! Het werkt anders dan bij een bril, je hoeft niet omlaag te kijken om te lezen maar je kijkt permanent door beide gedeeltes en je hersenen filteren er uit wat je op dat moment nodig hebt. Dus als je veraf kijkt zie je gewoon scherp in de verte, als je iets leest kun je ook hele kleine lettertjes op bijvoorbeeld een verpakking in de supermarkt perfect lezen. Ik had al 28 jaar vormvaste hoogzuurstofdoorlatende contactlenzen maar lezen werd de laatste jaren minder en ik had geen zin in een leesbril. Deze lenzen met leesgedeelte bevallen echt super. Alleen de eerste paar dagen moeten sommige mensen even wennen en kunnen eventueel soms korte momenten enige duizeligheid ervaren.
Als u geen ervaring hebt met lenzen zou ik het zeker overwegen of uitproberen.
Je hebt nooit meer een vette of beslagen bril, hij zakt niet af, klemt niet, je kunt met lenzen zwemmen en douchen en sporten. Ideaal. ☺

Ik draag al jaren hoogzuurstofdoorlatende lenzen maar lenzen en kraanwater (douchen) gaat bij mij toch echt niet goed.
Ik koop mijn bril ook liever online. Heb een goede ervaring gehad bij Smart Buy Glasses*. Bij hen kan je via de virtual try-on zien hoe die bril bij jou zou staan, dat heeft de doorslag gegeven. Ze bieden ook de laagste prijs aan en hebben veel acties met kortingen, op die manier worden ook de merken van Luxxotica, die ze aanbieden, betaalbaarder.

*Commerciële hyperlink verwijderd door beheerder.

Reageer