Consumentenbond.nl

Een matras 72 uur luchten voor gebruik

• 19 november 2020
  • 12 reacties
  • 248 Bekeken

Ik heb een Mline 3 matras gekocht via Beter Bed. Op internet krijg je via een veiligheidssite het advies om voor gebruik 72 uur te luchten. Weet iemand daar meer van? In de brochure staat niets over luchten voor gebruik. Wel weet ik dat goedkopere matrassen die opgerold vervoerd worden, eerst een paar dagen nodig hebben om weer in vorm te komen. Maar bij onze matras was daar geen sprake van, die is verplaatst zoals hij is gemaakt: recht.

12 reacties

Wat is een “veiligheidssite”?

Bij doorvragen op die suggestie van 72 uur blijkt die site te gaan over opgerolde matrassen.

Reputatie 3
Badge +2

Het advies zou ook betrekking kunnen hebben op dampen die nog van het nieuwe schuim afkomen. Veel matrassen worden geleverd in een plastic zak waar dampen niet goed uit kunnen ontsnappen. Ik weet niet of het om schadelijke hoeveelheden gaat, maar nieuwe matrassen kunnen behoorlijk ‘naar nieuw’ ruiken.

De site VeiligheidNL stelt dat je 72 uur moet luchten, maar het Betrouwbaar Textiel etiket volgens Oeko Tex Standard 100 , het CertiPur certificaat, het LGA certificaat, de CE markering en het HygCen certificaat moeten toch voldoende zeggen over de eventuele schadelijke stoffen. Vreemd is wel dat het Textiel Etiket wel zat op onze vorige MLine2 matras van 15 jaar geleden, maar niet op de nieuwe matras Mline 3.

Gebruik uw neus. Ruikt het nog, laat het dan uitwasemen in een kamer met open raam. De chemische stoffen in uw matras zijn in elk geval niet onderzocht op evt. schadelijkheid in combinatie met b.v. lijmverbindingen in het overige slaapkamermeubilair.  Het bewustzijn voor deze comp[exiteit  neemt toe. Het is dus aan te bevelen om de instructies van de fabrikant op re volgen 

Die site VeiligheidNL is een onafhankelijke stichting.
Dit heeft geen betrekking op een specifiek product van een fabrikant.
Bovendien, kan ik die instructie op de site niet vinden.

Reputatie 2
Badge +2

Er zit textiel aan de buitenzijde van de matras. Als textiel in containers oid vervoert wordt, worden er ook vaak insecticiden en andere middelen (zoals vocht verdrijving) in de container toegevoegd.

Als je de kunststof bescherming van de matras af haalt, duurt het enige tijd voordat de toevoegingen zijn vervlogen.  

Als er instructies bij de levering van een product horen is dat de verantwoordelijkheid van de leverancier en niet van een willekeurige internet site. Ik lees drie dagen luchten als "baat het miet dan schaadt het niet", vergelijkbaar met "gebruik altijd uw gezonde verstand", een open deur. Gebruik uw neus is ook goed advies tenzij de stoffen die erin zitten geen reuk hebben en dan heeft u er niets aan. U moet er van op aan kunnen dat uw leverancier u goed voorlicht en als u dat vertrouwen niet heeft moet u ergens anders kopen.

Reputatie 3
Badge +2

In principe moet je idd op voldoende leveranciersinformatie kunnen rekenen. In de praktijk leven we nog steeds in de echte wereld waarin dingen mis gaan.

In principe moet je idd op voldoende leveranciersinformatie kunnen rekenen. In de praktijk leven we nog steeds in de echte wereld waarin dingen mis gaan.

Eens, maar als je alle adviezen die je ongevraagd krijgt wil gaan opvolgen wens ik een ieder veel succes.

Reputatie 3
Badge +2

Daar ben ik dan ook wel weer mee eens.

Het is zelfs zo dat in veel moderne gebruiksaanwijzingen zo veel gevaren worden beschreven dat de echte gevaren van een produkt - wat je er dus echt niet mee moet doen - ondergesneeuwd raken

Reputatie 2
Badge +2

@Harrie LPP 

Als je een probleem met je product niet teveel aandacht wilt geven kun je (zoals het gezegde gaat) een boom (reëel gevaar) het beste verbergen in het bos (tussen alle andere mogelijke gevaren).

Reageer