Effecten van Vitamine D op de gezondheid van volwassenen en kinderen zijn zo langzamerhand wel bewezen

• 19 November 2021
  • 9 reacties
  • 156 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6

N.a.v. het artikel in de CG van november over gezondheidsclaims voedingssupplementen.

Zie achter de link een artikel van 7 november jl. op de Scientias site

Scientias.nl: Sommige voedingsstoffen werken ongeveer net zo als medicijnen. 

9 reacties

Wat is het probleem? De echte grote uitvinding was de ontdekking van het bestaan van vitaminen en ik geloof niet dat men sindsdien ooit opgehouden is onderzoek te doen. Dus komen er steeds nieuwe inzichten op die dan eerst weer door anderen gecontroleerd moeten worden en zo veranderd langzaam de consensus en wordt de nieuwe kennis weer in de adviezen aan ons leken verwerkt. Die molen houdt voorlopig niet op met draaien.

Reputatie 4
Badge +6

Het is alleen jammer dat maar een klein deel van de bevolking vitamine D bij slikt, terwijl dat extraatje vaak broodnodig is, zeker wanneer de r in de maand is. Zo eens in de paar jaar een bloedje laten prikken om dit soort waarden in het bloed te laten meten. Menigeen zou verbaasd staan te kijken. Door zo'n onderzoekje na een aantal maanden te herhalen kun je bovendien zien hoeveel je extra moet nemen wil het voldoende zijn.

Door de GezondGids is wel eens gekeken naar de kwaliteit van allerlei supplementen. Ik mag hier geen reclame maken, maar een huismerk dat begint met een K en eindigt met een t is goed en kost bijna niets..

Ik zou de huidige kwaliteit van visoliecapsules ook wel willen weten. En die van zink- en selenium supplementen. Test? De laatste visolietest was in 2008.

Natuurlijk werken sommige voedingsstoffen ongeveer net zo als medicijnen. Veel medicijnen komen namelijk uit de natuur, zijn natuuridentiek of er sterk op gelijkend. Voeding zit nu eenmaal vol met allerlei stoffen en er bestaat bij stoffenindelingen geen indeling in medicijnen en niet-medicijnen. Kennelijk had het artikel een pakkende titel nodig.

Reputatie 4
Badge +6

@Harrie LPP De inhoud van het artikel vind ik pakkend. Of heb je alleen de link gelezen?

Reputatie 7
Badge +6

@Luctor als ik een wat recente test tegekom zal ik hem zeker lezen en kijken wat ik ervan kan gebruiken. Maar als er geen test beschikbaar is los ik het zo op dat ik supplementen gewoon slik als die geen kwaad kunnen als je er teveel inneemt. Elke avond een schaaltje met 4 of 5 fruitdingen houdt je ook goed gezond. Nu met corona ben ik in de winter vitamine D gaan slikken, inderdaad van de K......t, want er werd van gezegd dat ouderen dan meestal toch weer de Intensive Care uit kunnen lopen na een corona besmetting. Baat het niet dan schaadt het niet, zo gaat dat dan.

@Harrie LPP De inhoud van het artikel vind ik pakkend. Of heb je alleen de link gelezen?

Zeker gelezen. Pakkend, maar niets nieuws. We zijn al duidenden jaren op zoek naar voedingsmiddelen die je zou kunnen eten bij bepaalde ziekte, denk aan de kruidengeneeskunde. Het idee is dus niet nieuw. Het idee dat er in etenswaar bepaalde stoffen kunnen zitten die een stevig effect hebben weet ook iedereen die wel eens koffie, qat, paddo's e.d. heeft gehad*.
Het probleem is het vinden van de voedingsmiddelen. Het artikel gaat er uiteindelijk over dat er nu met zeer specifiek onderzoek een paar dingen zijn aangetoond. Als dit soort technieken helpen bij het vinden van natuurlijke medicijnen dan is dat nuttig, dat is alles. Het artikel gaat mij wat te veel om de mogelijkheden die je zou kunnen hebben, het geweldige verhaal er omheen.

*: ik hou het bij koffie.

Baat het niet dan schaadt het niet, zo gaat dat dan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D#Overdosis_vitamine_D

Niet dat je zo snel een vitamine D-vergiftiging zou oplopen maar het principe van dit gezegde is gewoon erg fout. Het heeft al tot veel ellende geleid bij mensen die het letterlijk nemen.

Reputatie 7
Badge +6

Wij kregen als kind al dagelijks een eetlepel levertraan als extra vitamine D . Brrrrr ! Dat moest zodra de R in de maand was , ook al vielen de mussen van het dak vanwege de zonnewarmte . Want oom dokter had dat gezegd . Alle andere artsen waar ik later mee gesproken heb , gaven totaal geen adviezen op gebied van gezond blijven . Wel kwam mijn huidige huisarts er onlangs achter dat ik te weinig drink . Had ik zelf niet door en ik ben niet de enige vrees ik . Moet minimaal 2 liter per dag zijn .  Men gaat er kennelijk van uit , dat we ons zelf wel op de hoogte stellen betreft wat wel en niet verstandig is . Dat doe ik dan ook en raad ik iedereen aan . Nu en dan een algemeen bloedbeeld laten prikken is ook zeer aan te raden . Vooral als we wat ouder worden . Ook iets waar mijn huisarts nooit moeilijk over doet , maar nooit zelf mee komt . 

Badge +1

De Nederlandse Gezondheidsraad had in 2000 voor volwassenen van 18-69 jaar een aanbevolen dosis vitamine D van 2,5 mcg per dag. Pas in september 2008 verhoogden ze de dosis voor volwassenen tot 70 jaar naar 10 mcg per dag.

In de Verenigde Staten adviseert men van 1 tot 70 jaar 15 mcg per dag. In Canada van 9 tot 70 jaar eveneens 15 mcg.

In Duitsland liggen de waarden nog hoger. Vanaf 1 jaar en ouder 20 mcg per dag.

De Gezondheidsraad in Nederland zit in vergelijking met andere landen dus aan de zuinige kant.

Reageer