eigen bijdrage weekendtandarts

• 16 December 2015
  • 6 reacties
  • 653 Bekeken

Onlangs kreeg ik pijn in mijn tanden en ben ik de dag erna, op donderdag, naar de tandarts gegaan. deze heeft een tand gerepareerd en eveneens doorverwezen naar de kaakchirurg voor het verwijderen van een paar wortelresten. Ik kon terecht, maar pas de dinsdag erna, en er werd mij verteld dat dit een consult zou zijn om eerst maar eens te kijken wat er gedaan moest worden. Bij mij begon het toen al te kriebelen, omdat dit eenvoudigweg in de verwijsbrief stond en dit alleen maar dingen uitstelt. Op vrijdag begon de pijn echter ondragelijk te worden, en belde ik dus weer de tandarts. Deze gaf mij een recept voor Ibuprofen 600 en als ik maandag nog steeds pijn had, zou hij gaan proberen de kaakchirurg ertoe te bewegen de handeling gelijk uit te voeren. Natuurlijk hielp de Ibu niet, en bleef ik met een gigantische pijn zitten in het weekend. Toen heb ik zaterdag toch maar geprobeerd de weekendtandarts te bellen. Ik mocht wel komen, maar ik moest 200 cash geld meenemen voor dat er ook maar iets gedaan werd. Ik antwoordde dat ik dit vreemd vond, ik ben immers verzekerd en kan dit bewijzen? De dame antwoordde dat ik dat dan maar aan de tandarts zou moeten vragen. In de duurste maand van het jaar heb ik geen 200 euro in mijn kontzak noch op mijn rekening, dus voor mij hield het bij deze op. Op zondag, nog steeds gigantische pijn, denk ik: ik ga naar de eerste hulp van het ziekenhuis. Daar zullen ze mij toch wel moeten helpen? Vergeet het maar. Men legde mij uit dat de dienstdoende arts alleen beschikbaar was voor als iemand bijvoorbeeld een ongeluk had gehad en zijn aangezicht gerepareerd moest worden. Klaarblijkelijk, met mijn vier slapeloze nachten was ik niet ernstig genoeg. Ze vonden het wel erg dat ik nog steeds pijn had, dus hebben ze mij gezegd dat ik met Ibu moest stoppen en naast Paracetamol Diclofenac en Oxynorm 5mg (soort morfine) voorgeschreven. Ik heb vier a vijf keer gevraagd of dit wel kon met mijn normale medicatie, en men bevestigde dit elke keer. Toch had ik binnen een paar uur een dusdanige dikke wang dat ik toch even op de bijsluiter ging lezen. Ik bleek allergisch te zijn en er werd duidelijk aangegeven dat ik op moest passen met, jawel, mijn normale medicatie. Is dus niet naar gekeken! Maandag kon ik een spoedafspraak maken en werd ik eindelijk verlost van de pijn, dacht ik... Nu heb ik een drukkend gevoel op de tand ernaast en als er wind langs gaat, trek ik weer van de pijn. Ik hoop dat het spoedig overgaat.

Excuses aan allen voor deze lange intro, maar ik denk dat deze gang van zaken op zijn zachts gezegd vreemd is. Waarom rekent men 200 euro terwijl je verzekerd bent (staat volgens mij ongeveer gelijk aan: ik heb mijn rust nodig dus ik ga in het weekend niet uit mijn jacuzzi om een patient te helpen), en waarom wil men de patient niet helpen in de eerste hulp terwijl alle doktoren, dus ook tandartsen en kaakchirurgen, de eed hebben afgelegd?

Kan iemand mij dat vertellen? En zou het eigenlijk niet anders moeten?

6 reacties

Beste mijnh. van Rheenen,

Het antwoord op de eerste vraag is: ja. Ik heb het later nog eens gevraagd aan mijn eigen tandarts, hij zegt dat als iemand zo'n kaartje vindt op straat dat de tandarts dan toch zijn geld niet vergoedt krijgt. Toen ik vervolgens voorstelde een IDkaart naast de verzekerinskaart te leggen, zei hij dat dit niet zou uitmaken. Daar staat nota bene mijn foto op!

Tweede vraag: Ik wist het echt niet, ik heb dit middel nog nooit gebruikt. Van werkzame stoffen begrijpt niemand iets, daarbij als je vier keer vraagt of het geen problemen geeft met de medicatie die ik al gebruikt, en er wordt 4x gezegd dat dit idd niet zo is, vertrouw je op de arts van de spoedeisende hulp. daar ging ik waarschijnlijk de mist mee in...

Derde vraag: Klopt, lijkt mij ook overbodig. Welliswaar zonder foto, maar in de verwijsbrief stond toch duidelijk welke wortelresten hij moest verwijderen. Over vertrouwen gesproken: de kaakchirurg wist mij te vertellen dat het consult nodig was omdat niet elke tandarts de juiste diagnose stelt... Ik kan me dus wel voorstellen dat de artsen elkaar niet vertrouwen.

Vierde vraag: dat lukt niet in het weekend.

Vijfde vraag: waarschijnlijk wel, idd zonder een oorlog te creëren tussen mijn persoon en de beide artsen. Het gaat mij met name om het beleid in het weekend. Die allergische reactie was vervelend, maar kan iedereen overkomen, al denk ik toch dat ze de bijsluiter even beter hadden kunnen bestuderen. Maar misschien dat er mensen zijn die mijn verhaal herkennen, zodat een klacht wat meer draagkracht heeft en er daadwerkelijk wat mee gedaan dient te worden.

Dus: wie herkent dit en is bereidt mij te steunen in een evt klachtenprocedure?
Uw geval Is wel illustratief, in feite doet het systeem alles goed totdat blijkt dat u de noodtandarts contant moet afrekenen en dan, zo heet het tegenwoordig, weigert u zorg. Daarna draait u dan op voor de consequenties. Dat je de noodtandarts contant moet afrekenen Is voorzover ik weet echt altijd al zo geweest maar het Is de vraag of "we" willen dat "het systeem" op deze manier werkt. Een alternatief met voorschieten lijkt wel beter maar zal ook weer door ons allen betaald moeten worden
Ieder pompstation maakt dit dagelijks mee en ik heb nog nooit gehoord dat ze je dan gijzelen, je wordt wel verwacht als de sodemieter thuis geld te halen en bij voorkeur je rijbewijs of zo iets achter te laten. Ik denk dat de tandarts uiteindelijk weinig alternatieven heeft.

Je kunt ergens niet contant betalen en de pinpas doet het niet, is niet gedekt of ligt nog tthuis Hoe wordt dit dan opgelost? Krijg je een formuliertje om te ondertekenen en wordt er een kopie van de ID-kaart gemaakt? Wordt de ID-kaart als onderpand ingehouden? De politie erbij geroepen? Moet een vriend je komen 'verlossen'? Andere oplossingen?

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Dec 17, 2015.
Beste allen,

Bedankt voor de reacties!

De vergelijking tussen een tandarts en een tankstation vindt ik wat vergezocht en eigenlijk appels met peren vergelijken. Je kan namelijk met een verzekeringspasje en id kaart in de hand bewijzen dat je verzekerd bent en er dus betaald gaat worden, en dat lukt me met een rijbewijs niet.

Ik kan me voorstellen dat tandartsenpraktijken risico's willen uitsluiten, maar als je vooraf kan aantonen dat er betaald gaat worden, zou dit geen probleem moeten zijn. Mensen die dit niet kunnen de cash vragen is wel logisch (je wilt namelijk wel betaald worden voor je diensten). Maar zodra de patient kan aantonen verzekerd te zijn, lijkt mij de cash-eis overbodig.

Ook het consult bij de kaakchirurg is overbodig en verhoogt alleen maar de kosten. Hiervoor ben je verzekerd, dus de premie gaat hierdoor ook omhoog. En zo stijgen de kosten voor medische zorg gaandeweg steeds meer en is alles nagenoeg niet meer te betalen. Eigenlijk zou iemand eens met een grote schop dit soort misstanden uit de weg moeten ruimen, dan dalen volgens mij de kosten drastisch en kunnen we met zijn allen weer opgelucht ademhalen.
Wellicht heeft u de opmerkingen van v. Rheenen overgeslagen maar de vergelijking met het pompstation was specifiek een reactie op klanten die geen geld bij zich hebben. Nee een tandarts Is duidelijk geen pompstation.

Als u zegt dat een consult overbodig Is gaat u op de stoel van de dokter zitten. U bent wel erg stellig en zelfs als het in uw geval overbodig was, geldt dat dan ook in zijn algemeenheid? Sorry maar u beschikt gewoon niet over de benodigde kennis om dat te kunnen stellen.

Beste allen,

Bedankt voor de reacties!

De vergelijking tussen een tandarts en een tankstation vindt ik wat vergezocht en eigenlijk appels met peren vergelijken. Je kan namelijk met een verzekeringspasje en id kaart in de hand bewijzen dat je verzekerd bent en er dus betaald gaat worden, en dat lukt me met een rijbewijs niet.

Ik kan me voorstellen dat tandartsenpraktijken risico's willen uitsluiten, maar als je vooraf kan aantonen dat er betaald gaat worden, zou dit geen probleem moeten zijn. Mensen die dit niet kunnen de cash vragen is wel logisch (je wilt namelijk wel betaald worden voor je diensten). Maar zodra de patient kan aantonen verzekerd te zijn, lijkt mij de cash-eis overbodig.

Ook het consult bij de kaakchirurg is overbodig en verhoogt alleen maar de kosten. Hiervoor ben je verzekerd, dus de premie gaat hierdoor ook omhoog. En zo stijgen de kosten voor medische zorg gaandeweg steeds meer en is alles nagenoeg niet meer te betalen. Eigenlijk zou iemand eens met een grote schop dit soort misstanden uit de weg moeten ruimen, dan dalen volgens mij de kosten drastisch en kunnen we met zijn allen weer opgelucht ademhalen.

Geplaatst door shantamin op Dec 18, 2015.
Ik ga op de stoel van de dokter zitten? Ik denk dat het heel simpel is: patient komt bij de tandarts met een pijnklacht. De tandarts stuurt de patient door met een verwijsbrief voor de kaakchirurg omdat dit meer zijn expertise is waarin duidelijk staat wat er gedaan moet worden (in mijn geval twee wortelresten weghalen, 1 ervan is nl ontstoken). Kaakchirurg besluit tot een consult 5 dagen later (terwijl patient nog steeds pijn heeft en de ontsteking alleen maar erger wordt) om te kijken wat hij moet gaan doen, daarna wordt er pas een afspraak gemaakt (waarschijnlijk nog eens 5 dgn later?) om de handeling te gaan verrichten. Door deze werkwijze maken ze de situatie van de patient alleen maar slechter.

En het hoeft niet! Als de kaakchirurg nu eens wél in het weekend zou gaan werken, hebben ze twee dagen extra waarin ze klanten kunnen behandelen. en daarmee 32 pijnklachten minder (bij gemiddeld een half uur per patient, ik was binnen 20 min. klaar). Zodoende slinkt de wachtlijst zienderogen! De arts die het weekend heeft gewerkt, zet je de dagen daarop op stand-by (deze hoeft alleen op te draven als het echt nodig is, de rest is compensatie). Aangezien er volgens mij ongeveer 6 kaakchirurgen bij ons in het ziekenhuis lopen, moet dat toch geen problemen opleveren?

De 200 euro cash voor hulp bij een weekendtandarts blijf ik te gek voor woorden vinden. Je hebt bewijs dat er betaald gaat worden en dat accepteert men niet. Richt een waarborgfonds op voor de paar gevallen waarbij het wél daadwerkelijk fout gaat, en laat de mensen van goede wil hun zorg ontvangen. Laat de goede niet onder de kwade lijden...

Reageer