Eigen bijdrage Wmo in 2019 voor iedereen gelijk!

• 27 november 2018
  • 18 reacties
  • 1069 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
De Wmo wordt uitgevoerd door gemeenten en heeft als doel om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen en zelfstandig deel te laten nemen aan de samenleving. Om dit te bewerkstelligen kan de hulpbehoevende burger via de gemeente voorzieningen aanvragen, zoals huishoudelijke hulp, een boodschappendienst, een traplift of een scootmobiel.

Het nieuwe ‘abonnementstarief’ dat volgend jaar ingaat, moet de administratie rondom de Wmo een stuk eenvoudiger maken. Iedereen betaalt dezelfde eigen bijdrage, ongeacht de voorziening waar gebruik van wordt gemaakt. Ook het inkomen en vermogen spelen geen rol meer in de berekening!
17,50 per maand voor iedereen.

Nee dus de hoge/hoogste inkomens kunnen dat voor meegeef prijsje verwerven!

Ik hoef daar gelukkig ( no) geen gebruik van te maken.

Had ik toch van een Christen UNie en cDA iets socialer verwacht, van vVD en "66 wel verwacht

Het topic is gesloten voor reacties

18 reacties

Reputatie 7
Badge +5
We moeten oppassen dat we hier niet verzanden in te politieke discussies. Weliswaar ben ik daar zelf ook niet vies van maar dat doe ik het liefst op andere sites met als uitzondering echte consumentenonderwerpen waarop de politiek te nadrukkelijk zijn licht op laat schijnen zoals bijvoorbeeld de pensioendiscussie.

Maar ik ben het met je eens. D66 zie ik al niet eens meer als rechts en de VVD is verworden tot ONfatsoenlijk rechts. Mede daarom moet ook de ene en na de andere VVD'er het veld ruimen uit de kamer.

Ik zeg niet dat ik dé oplossing al in huis heb maar jaren geleden heb ik al eens ergens betoogd dat je de WMO beter zou kunnen afschaffen. Stel een team mensen samen die de noodzaak tot een WMO-voorziening beoordelen en na een positieve beoordeling schaf je het ding gewoon zelf aan of je huurt het. De kosten betaal je gewoon zelf en die zijn nadien aftrekbaar van de belasting. Maak een staffeling zoals die er nu ook al is voor aftrekbare ziektekosten in die betekenis dat hoe lager je inkomen is hoe hoger de procentuele ophoging is. Voor die mensen die (echt) niet in staat zijn om de kosten voor te schieten verzin je een voorschotregeling.

Maak zo veel mogelijk gebruik van abonnementen en huur zoals er nu ook al is voor scootmobielen en douchestoelen.

Misschien moet je een uitzondering maken voor huishoudelijke hulp maar we hebben al een PGB voor thuiszorg en dit kun je dus ook doortrekken naar huishoudelijke hulp.

Sterkste schouders, zwaarste lasten, dat was toch ooit het credo van de PvdA?

Los daarvan, ik zou best ook Zorgtoeslag willen ontvangen, mijn verzamelinkomen is daar laag genoeg voor maar mijn vermogen zit me in de weg. En als je vermogen niet voor het ene laat meespelen doe dat dan ook niet voor het andere.
Reputatie 7
Badge +5
Veranderingen eigen bijdrage in 2019

Vast bedrag Wmo

Ondersteuning vanuit de Wmo kost vanaf 1 januari 2019 voor alle huishoudens maximaal € 17,50 per vier weken. Bij de berekening van de eigen bijdrage wordt niet meer gekeken naar de hoogte van het inkomen en vermogen.

U betaalt nooit meer dan € 17,50. Gemeenten kunnen wel een lagere eigen bijdrage vaststellen. Bijvoorbeeld voor huishoudens met een minimuminkomen.
Reputatie 7
Badge +5
Achteraf gezien, misschien is dat idee voor een maximale(!) eigen bijdrage van € 17,50 per maand toch zo gek nog niet.

Dat hoge inkomen of dat vermogen heb je natuurlijk ergens in je leven verworven. Het lijkt onredelijk om iemand, die lang heeft doorgestudeerd en zijn leven daarna keihard heeft gewerkt, op het eind van zijn leven dat allemaal weer af te pakken onder de noemer 'sterkste schouders, zwaarste lasten'.
Ik heb het destijds althans als zeer onredelijk en zelfs als onbeschoft ervaren dat mijn vader in het verpleeghuis verdween en er na een half jaar beslag werd gelegd op zijn AOW omdat de overheid bang was dat hij anders zijn hoge eigen bijdrage niet zou kunnen betalen. Dat deed men met een uitleg die letterlijk(!) luidde: 'Dat doen wij om het voor u makkelijker te maken'.
Gelukkig overleed hij binnen een week nadat die hoge eigen bijdrage was in gegaan en dus bleef de schade toen beperkt.

Bovendien hebben we al zaken waarbij de hoogte van het inkomen of het vermogen een rol speelt en waarbij dus inderdaad de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen ook al is dat nu nog in het redelijke.

• De Algemene heffingskorting is al inkomensafhankelijk. Hoe meer je 'verdient' hoe lager die algemene heffingskorting is.
  • Iemand die veel verdient of vermogen heeft krijgt al geen huur- of zorgtoeslag meer
  • Er is al een verhoging voor lage inkomens bij de fiscale aftrek van specifieke zorgkosten
  • Bovendien is er de Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten, een tegemoetkoming voor mensen die weinig inkomen hebben en daardoor geen maximaal gebruik kunnen maken van hun recht op aftrek van de specifieke zorgkosten.
  • Daarentegen is de 'boete' weer niet inkomensafhankelijk. Met andere woorden: een vermogend iemand lacht om een boete van € 100,- terwijl iemand met een minimuminkomen moet beslissen dat ze nu toch een paar dagen zonder warme maaltijd moeten doen.
Tja, er is nu eenmaal ongelijkheid in de wereld maar dat ga je ook nooit oplossen. Bovendien is dat niet in alle gevallen onredelijk. Want waarom zou je nog zes jaar studeren om arts te worden terwijl je als postbezorger hetzelfde verdient?

Tot slot verwijs ik nog naar de volgende links:
  • Kabinet neemt maatregelen om stapeling van zorgkosten tegen te gaan
  • Slimme functionele oplossingen
  • Volgens het bijgaande artikel lijkt het toch niet onredelijk. Ik citeer een bijdrage van een van de reageerders op het artikel: 'Per 1 Januari zijn mijn kosten voor de eigen bijdrage aan het wmo 60% van mijn netto inkomen. Veel van mijn medebewoners zitten in hetzelfde schuitje en graven onszelf financieel in een graf aangezien wij afhankelijk zijn van de zorg hier. Ik snap dat de zorg duur is maar de kosten van de zorg drukken nu boven op de problemen waar wij in de eerste plaats in de zorg terecht zijn gekomen en een oplossing lijkt verder weg dan ooit.'
Als je dit leest dan lijkt de nu verzonnen maatregel toch helemaal niet zo onredelijk.
Reputatie 7
Badge +5
@F. den Oudsten Ik was er nog over aan het nadenken, maar dat hoeft niet meer, je hebt het perfect verwoord.☺️
Reputatie 7
Badge +5
Dank je wel @Bert
Reputatie 7
Badge +6
Ja hoor @F. den Oudsten . Goed gesproken. Wil er alleen bij zeggen , dat een goed stel hersens en als gevolg daarvan een uitstekend inkomen ook een kwestie van geluk hebben is. Ik vind het onverdedigbaar intellectueel minder bedeelden die vaak ook hun hele leven keihard gewerkt hebben voor een laag loon extra in armoede te dompelen . Als ze dan ook nog gezondheidsproblemen krijgen ( vaak door ongezond werk ) , zijn ze dubbel de pineut. Het verschil tussen arm en rijk is te groot in dit rijke land . Die vaste bijdrage en andere genoemde maatregelen zie ik zeker als een vooruitgang.
Reputatie 7
Badge +5
Ja, @E.T. Wiersum mee eens en dus is het een taak van de politiek om een goed evenwicht te vinden tussen enerzijds ‘sterkste schouders, zwaarste lasten ’ en een eerlijkere inkomensverdeling voor die minder bedeelden maar dan niet op een manier dat die sterkste schouders op een kwetsbaar moment in hun leven alles, waar ze zo hard voor hebben gewerkt, weer moeten inleveren.

Ik heb eens een discussie gelezen tussen iemand die studenten verweet dat ze studeerden op kosten van de samenleving door middel van de studiefinanciering en daar vóór voor hen gratis onderwijs. De een of andere gepensioneerde Drs. die zat mee te lezen had daar echter een goed antwoord op. Hij zei (even in mijn eigen woorden):

‘Ja, dat kun je nu wel zeggen maar na mijn studie ben ik gaan werken en door mijn hoge inkomen heb ik gedurende mijn actieve jaren heel veel belasting mogen betalen en daardoor evenredig veel aan de Nederlandse samenleving mogen bijdragen’

En in mijn ogen had hij daarbij wel een punt.

Het is niet onze taak of die van de Consumentenbond om daar nu een gulden middenweg in te vinden. Dat is puur en uitsluitend een taak van de politiek en dus gaan wij dat hier en nu niet oplossen.
Reputatie 3
Badge +4
@F. den Oudsten

Als reactie op je 1 e en ook laatste reactie, "oppassen voor een politieke discussie" , tja als het hier om bedrijf A, B, C, etc, iets doet wat je niet in de haak vind wordt dat bedrijf ook met naam genoemd, dus waarom de politieke partijen, regering, die dit beslissingen neemt niet?

Om voor WMO in aanmerking te komen, is al een commissie namelijk de gemeente stuurt iemand voor een keukentafelgesprek!
Reputatie 7
Badge +5
Omdat @josiee we hier zitten op een forum van de Consumentenbond. Het gaat dus in eerste instantie om onze belangen als consument en niet om onze belangen als kiezer, belastingbetaler, ingezetene of burger van Nederland.

Overigens voer ik best de nodige politieke discussies maar dat doe ik niet hier tenzij ............tenzij het ook onze belangen als consument raakt zoals de belangen van ons als consumenten van pensioenfondsen of ziektekostenverzekeraars.

Voorbeeld: ik heb een hele duidelijke en uitgesproken mening over de invoer van migranten of het stiekem ondertekenen van de verklaring van Marrakesh of over Merkel met haar 'Wir schaffen das'.

Die discussie voer ik ook maar niet hier!
Reputatie 3
Badge +4
Veranderingen eigen bijdrage in 2019Vast bedrag Wmo

Ondersteuning vanuit de Wmo kost vanaf 1 januari 2019 voor alle huishoudens maximaal € 17,50 per vier weken. Bij de berekening van de eigen bijdrage wordt niet meer gekeken naar de hoogte van het inkomen en vermogen.

U betaalt nooit meer dan € 17,50. Gemeenten kunnen wel een lagere eigen bijdrage vaststellen. Bijvoorbeeld voor huishoudens met een minimuminkomen.

Gemeenten KUNNEN een lagere bijdrage vaststellen, kan dus per gemeente verschillen!!!!!
Willekeur?
Even voor de duidelijkheid ik behoor niet tot de minima, heb door mijn werk als vrijwilliger bij de Zonnebloem wel veel mensen gezien, met alleen een AOW 'tje en voor die 17,50 per maand veel is!

Er kan en is in het verleden ook wel gebeurd een commissaris van de Koning(in) voor haar gehandicapte echtgenoot een WMO ondersteuning voor 17,50 per maand aanvragen!
( weet niet hoeveel de eigen bijdrage, als die er al was in die tijd was)
Maar dat is dus volgend jaar toegestaan en die betalen dat dan via de belasting, als ze geen slimme "buitenland"constructie hebben!

en 2018, Het tarief in de eerste schijf gaat 0,10% omhoog, dat uit de tweede en derde schijf 2,75% omlaag. Het tarief in de hoogste belastingschijf daalt 0,2%.

2019 Ook hier een kleine stijging van de belastingtarieven in schijf 1 en verder een daling

* Opmaak aangepast door beheerder.
Reputatie 3
Badge +4
@F. den Oudsten

" Want waarom zou je nog zes jaar studeren om arts te worden terwijl je als postbezorger hetzelfde
verdient?"
Toch een vraagje, u bedoeld dat een studerende student ( al of niet met bijbaantje) hetzelfde verdiend
als een postbezorger?
Reputatie 7
Badge +5
Nee, ik bedoelde een al afgestudeerde en praktiserende arts.
Reputatie 7
Badge +5
@josiee schreef: "Er kan en is in het verleden ook wel gebeurd een commissaris van de Koning(in) voor haar gehandicapte echtgenoot een WMO ondersteuning voor 17,50 per maand aanvragen!"

Deze persoon betaald nu 51,95% belasting over zijn bruto inkomen, krijgt geen huursubsidie en geen zorgtoeslag en krijgt geen Algemene heffingskorting en heeft een hoog drempelbedrag voor er zorgkosten afgetrokken mogen worden van de belasting.

Ik heb geen medelijden met mensen die een dergelijk inkomen hebben, maar zij zijn het grootste deel van hun salaris al kwijt zodat de lage inkomens ook procentueel veel minder belasting betalen, huursubsidie en zorgtoeslag kunnen krijgen en een lagere drempel hebben om zorgkosten af te trekken alsmede gebruik kunnen maken van de algemene heffingskorting en een tegemoetkoming specifieke zorgkosten, alsmede allerlei kwijtscheldingen van gemeentelijke belastingen en eigen bijdrage WMO.

Ik weet dit zo goed, omdat ik ook ervaren heb dat het absolute minimum weinig is, ik heb er ook een aantal jaren van rond moeten komen, maar gelukkig is er in Nederland wel het solidariteitsprincipe wat behoorlijk goed werkt.
Ik had een dak boven mijn hoofd en een warm huis en iedere dag te eten en een ziektekostenverzekering.

Ik herhaal nu voor het grootste deel @F. den Oudsten , maar het lijkt of je daar aan voorbijgaat.
Reputatie 3
Badge +4
@Bert

++ Om huurtoeslag te kunnen krijgen, mag uw toetsingsinkomen niet te hoog zijn. In 2019 mag uw inkomen als u alleen woont niet meer dan € 22.700 per jaar zijn (€ 22.675 voor AOW’ers). Woont u niet alleen, dan mag het inkomen van alle bewoners samen niet meer dan € 30.825 per jaar zijn (€ 30.800 voor AOW'ers). Zelfde geldt zo'n beetje ook om voor zorgtoeslag te krijgen.

Is nogal een verschil tussen iemand die net iets meer inkomen heeft om voor die toeslagen/subsidies in aanmerking te komen en de (aller) rijksten, daar maakt deze eigen risico WMO geen verschil in!

Hebben de rijksten wel het meeste profijt van de hypotheekaftrek en zo weten ze nog wel meer ( buitenlandse) ontwijk trucs, die betalen echt geen 51,95% over hun hele inkomen .
Denk ook niet dat die in een huurcomplex zullen wonen, waarvoor je huursubsidie kunt aanvragen,
noch afgezien van hun inkomen!

U c.q. meent werkelijk oprecht dat de rijksten 51,95% over hun hele inkomen betalen??
Vandaag weer het bericht over Shell, dure accountants kennen de wegen!

Ga niet voorbij aan @F. den Oudsten ben het met hem en jou c.q. niet eens, maar dat lijkt me toegestaan!
Reputatie 7
Badge +5
Ik haak af hier. De hele discussie en de wijze waarop deze wordt gevoerd boeit me niet langer.
Reputatie 7
Badge +5
@josiee Het is geen mening, met meningen hoef je het niet eens te zijn, het zijn feiten die we plaatsen.
Iedereen is uiteraard vrij om haar/zijn mening te hebben, alleen om de feiten daar kun je niet omheen, hoe goed je ook je best doet.
Reputatie 3
Badge +4
@ Bert , tja gaan we het hebben over feiten en meningen en wat volgens de één feit en volgens de ander alleen een mening is!

Krijg steun uit door mij niet verwachte hoeken,

Raad van State deelt kritiek op abonnementstarief Wmo

Naar Financiën Wmo
28 november 2018
De inkomensafhankelijke eigen bijdrage is een belangrijk instrument om de balans te bewaken tussen toegankelijkheid van ondersteuning en de beheersbaarheid van de uitgaven op de langere termijn. Gemeenten wordt dit instrument ontnomen door de invoering van het abonnementstarief.
Dat stelt de Raad van State (RvS) in zijn advies over invoering van het z.g. abonnementstarief voor de eigen bijdrage aan Wmo-voorzieningen. Het advies betreft zowel het Besluit verlaging eigen bijdrage Wmo (dat per 1 januari 2019 moet ingaan) als het wetsvoorstel abonnementstarief (met als invoeringsdatum 1 januari 2020).
Het voorstel maakt onvoldoende duidelijk waarom het instrument van eigen bijdragen wordt gemaximeerd op een vast bedrag, ongeacht de inkomens- of vermogenspositie.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is kritisch over het plan. "Het betekent dat er gebroken wordt met het principe 'bijdragen naar draagkracht'", stelt de VNG. Mensen met hogere inkomens die huishoudelijke hulp nu zelf betalen, kunnen straks een beroep gaan doen op de gemeente. "Dat gaat ten koste van de mensen die dit niet zelf kunnen regelen en betalen", zei de VNG vorige week nog na overleg met minister Hugo de Jonge. (ANP
Reputatie 7
Badge +7
Omdat @josiee we hier zitten op een forum van de Consumentenbond. Het gaat dus in eerste instantie om onze belangen als consument en niet om onze belangen als kiezer, belastingbetaler, ingezetene of burger van Nederland.

Overigens voer ik best de nodige politieke discussies maar dat doe ik niet hier tenzij ............tenzij het ook onze belangen als consument raakt zoals de belangen van ons als consumenten van pensioenfondsen of ziektekostenverzekeraars.

Ik sluit me hier volledig bij aan. Omdat de discussie dreigt te ontsporen en een heel sterk politiek tintje begint te krijgen, wordt het topic hierbij gesloten.