Consumentenbond.nl

Eigen risico zorgverzekering gespreid betalen: het is een spaarpot voor de verzekeringsmaatschappij! Schandalig!

Beste mensen,

Ben ik nou gek of hoe zit het.
Eigenlijk bij toeval kwam ik erachter dat je het eigen risico van € 385 over 2019 gespreid mag betalen.
Hoezo dan?
De premie van onze zorgverzekeraars zijn al schrikbarend hoog. Mensen die betalingsproblemen hebben, mogen vervolgens bij de meeste verzekeraars nog eens € 38,50 per maand (voor 10 maanden) extra vooruitbetalen zodat ze worden ontlast met een te hoge rekening van de eigen bijdrage.
Hoezo dan?
Zij kunnen toch ook achteraf een betalingsregeling treffen voor het daadwerkelijke bedrag aan eigen risico?
Waarom dan?
Een zorgverzekeraar ontvangt 10 maanden lang € 38,50 van bijvoorbeeld 10.000 klanten.
Dat is op jaarbasis € 3.850.000 x rente, stel 0,25% = € 9.625 aan renteopbrengsten.
Ik ga hierbij uit van het minst renderende instrument. Andere beleggingsvormen zullen waarschijnlijk meer opleveren en 10.000 klanten is echt niet eens zoveel. Het kunnen er ook 50.000 zijn (renteopbrengst € 48.125)
Stel dat ze ergens in 2020 alles weer (zonder rente) aan de klanten terug moeten betalen, zijn ze er toch veel beter van geworden.
Asjemenou!
Als ik de zorgverzekeraars van Nederland iets zou moeten aanbevelen is dat men meer de nadruk moet leggen op een betalingsregeling achteraf zonder extra kosten en niet opbrengsten genereren over de rug van de toch al zwaar met zorgkosten belaste burger.

Gegroet,
Frans van Staa

2 reacties

Reputatie 7
De mensen die van zo'n regeling gebruik maken weten al dat ze het eigenrisico volledig gaan betalen, er valt dus niets terug te betalen. Tevens kan het gebeuren dat de grote uitgave in het begin zit en dan schiet de maatschappij feitelijk voor en dat zit niet in de berekening.
Reputatie 6
Badge +5
@hvanstaa Deze regeling is er vooral voor mensen die van maand tot maand leven en/of overzicht willen van hun maandelijkse kosten.
Wil je dit niet dan gebeurd het ook niet, je moet het zelf aanvragen.

Op deze manier weet je precies wat je per maand kwijt bent en wat je werkelijk te besteden hebt.
Als een aantal van dergelijke regelingen hebt wordt het veel overzichtelijker.
Maandelijks je huurtoeslag erbij en je zorgtoeslag en eventueel je belasting teruggave per maand van je voorlopige aanslag en nog wat van die dingen en de kosten die je toch kwijt gaat raken worden dan ook maandelijks afgeschreven.
Je weet dan exact wat je te besteden hebt en er komen geen verrassingen en kun je niet per ongeluk iets vergeten of per ongeluk toch uitgeven, omdat het nu ter beschikking is.

Het renteverlies zal de € 0,06 niet overschrijden.

Reageer