Consumentenbond.nl

Eigen risico zorgverzekering stijgt waarschijnlijk met 10%. Hoe denk jij hierover?

Badge
Het eigen risico voor de zorgverzekering stijgt waarschijnlijk met €10 naar €385 in 2016. Oorspronkelijk is het eigen risico bedoeld om onnodig beroep op zorg tegen te gaan, maar er komen steeds meer geluiden dat mensen zorg gaan mijden. Hoe denk jij over de verhoging van €10?

108 reacties

Volgens mij is "een onnodig beroep op zorg tegen te gaan" en "zorg mijden" exact hetzelfde. Ik vind het dan ook compleet onbegrijpelijk dat nu juist bij de meest overbelaste vertegenwoordiger van de zorg, de huisarts, deze uiterst effectieve maatregel niet ingezet wordt.
valt mij mee nog met dit bedrag
Zorg mijden en onnodige zorg zijn twee verschillende dingen. Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat de stijgende zorgkosten steeds meer bij de burger verhaalt worden maar dat er niet meer geld rechtstreeks aan zorg besteed wordt. Ik vraag me dan wel weer af waar al dat geld blijft. Het lijkt trouwens wel of het probleem van de onbetaalbare zorg, zoals de overheid schetst, onbetaalbaar gaat worden voor de gemiddelde Nederlander.
Badge
Zojuist is officieel bekend gemaakt dat het eigen risico in 2016 inderdaad €385 wordt. Dat is voor een gezin met twee volwassenen €770. Want vind jij hiervan?
Voor de meeste mensen zal dit niets uitmaken, die halen de €385 niet.

Alle chronisch zieken zijn, zoals ieder jaar, in de eerste paar maanden het hele eigen risico kwijt.
Waarom geen inkomensafhankelijke zorgpremie en het eigen risico aan de wilgen gehangen? Op deze manier worden de lasten meer evenredig verdeeld. Zelf kom ik rond van een (al 7 jaar niet geïndexeerd) nabestaandenpensioen en wat freelance werk. Geen vetpot dus en zo langzamerhand rijzen de ziekenkosten de pan uit. Dit geldt vast voor heel veel mensen met een smalle beurs.

ellen
Ik vind het zorgstelsel belachelijk. Je betaalt erg veel premie en dan moet je nog van alles zelf betalen.

Bovendien verzeker je je, voor zaken waarvan je voor 95 % geen gebruik van maakt. En de dingen die de mensen dan wel nodig hebben zoals tandarts en Fysiotherapie mag je weer apart bijverzekeren of zelf betalen. Hoe kan het dat ze in een land als België per jaar nog niet zoveel betalen als wij per maand? Ik weet wel dat als men in het ziekenhuis komt, er dan een dure rekening komt. Maar als je er geen gebruik van maakt hoef je het ook niet te betalen.

Ik had liever gezien dat er een zorgbelasting komt, die gewoon op je salaris wordt ingehouden en dat de zorg naar behoefte wordt gegeven. Men moet niet kost wat kost de mensen uitmelken voor dure zorg, maar er voor zorgen dat medicijnen betaalbaar zijn. Het grenst gewoon aan het belachelijke wat sommige medicijnen kosten. Ik zeg bezuinig bij de bron en alle mensen profiteren er van.
Het word wel heel duur ik heb meerdere chronische ziekten en ben de eerste maand al aan het bedrag, en dat terwijl ik ook medicijnen niet vergoed krijg en zelf moet betalen.
toen Hogervorst destijds met de nieuwe Zorgwet kwam , wisten vriend en vijand dat de no claim korting tijdelijk zou zijn en dat de totale premie (eigen risico plus premie) per jaar zou stijgen naar ongeveer € 1700 per jaar. Allen Hogervorst en zijn collega's wisten zeker van niet.....zo gaat dat in de politiek......
toen Hogervorst destijds met de nieuwe Zorgwet kwam , wisten vriend en vijand dat de no claim korting tijdelijk zou zijn en dat de totale premie (eigen risico plus premie) per jaar zou stijgen naar ongeveer € 1700 per jaar. Allen Hogervorst en zijn collega's wisten zeker van niet.....zo gaat dat in de politiek......
😢 Het is om te huilen, alsof de nominale en de procentuele premie samen niet genoeg zouden zijn. En als dat aantoonbaar niet genoeg is, verhoog dan de procentuele een heel klein beetje, dat is een eerlijker systeem dan dat Eigen Risico. Afschaffen dus, dat Eigen Risico!
Badge
Ik vraag me af waar dit allemaal naar toe gaat? Ben zelf chronisch ziek, in januari is mijn eigen risico al betaald, maar gaan de WAO, WIA, AOW en verdere uitkeringen omhoog, Nee

Wij moeten al die premie's en bonussen betalen die de bestuurders van maatschappijen en gezondheidsraad meekrijgen, alleen is het ooit genoeg?

Nu veel dingen ivm participatie zijn overgeheveld naar de gemeenten, zijn de 2 tegemoetkomingen die je als chronisch zieke of gehandicapte kreeg, ook komen te vervallen, dat moeten de gemeentes gaan doen, maar die mogen er hun eigen invulling aan geven.....en ja, je kunt het bijna raden want er zijn maar enkele gemeentes waar je nog iets van tegemoetkoming krijgt. Als ik voor mezelf kijk, heb ik ong. 6000 euro aan kosten per jaar en die kosten worden alleen maar hoger. Net of je ervoor gekozen hebt om ziek te worden. Daar in Den Haag en vele bestuurders in dit land hebben geen idee hoe mensen zoals jij en ik leven, en wij dus ook niet hun inkomens hebben, ze hadden het ziekenfonds Nooit moeten afschaffen.
Ze hadden dat hele eigen risico n o o i t moeten invoeren.
ik ben al jaren niet meer naar een dokter of andere zorgverlener geweest. Als ik naar de dokter ga, moet ik de medicijnen zelf betalen, ga ik naar een andere zorgverlener dan betaal ik alles zelf, en dan nog die torenhoge zorgpremie! Die is al niet op te brengen! Ik kan in ieder geval de zorg niet betalen. Eigenlijk ook de zorgpremie al niet, dus kies ik maar voor het maximale eigen risico. Misschien zal het mijn dood worden, maar als ik naar de dokter ga en dure medicijnen voorgeschreven krijg, zal ik toch niet kunnen eten, en wordt het ook mijn dood.

Dus de zorg vermijd ik maar geheel. Mogelijk levert het eens een dure ziekenhuisopname op, waardoor ik eens iets van de hoge zorgpremie zie als vergoeding maar ook dan zal ik een maand niet kunnen eten! Dat zal dan ook niet te overleven zijn .

Dus vrijwillig zal ik ook niet naar het ziekenhuis gaan. Ik blijf gewoon doorwerken, dan kost het mij in ieder geval alleen de verplichte premie. Ik zoek elk jaar demonstreren dure, want ik gebruik de zorg toch niet
Er gaat iets goed mis in de kosten van de zorg, niet beter, wel steeds duurder. Gelukkig zijn er nog echte onderzoeksjournalisten die er op af gaan ( zie http://www.ftm.nl)
gewoon schandalig die € 7,-- p.maand
Het eigen risico slaat nergens op en moet worden afgeschaft!

Hierdoor gaan laagbetaalden (zoals ik) niet meer naar de tandarts of voor controle naar de huisarts, zodat je mogelijk medicijnen moet gaan gebruiken welke je zelf moet betalen. Eigen bijdrage is goed voor de zorgverzekeraar, maar slecht voor de zorg in Nederland SCHANDALIG!
Het is niet normaal meer dat het eigen risico nog meer omhoog gaat, ik heb een chronische aandoening en moet helaas dagelijks medicijnen gebruiken dat betekend dat je de medicijnen straks alleen nog maar zelf moet betalen. De zorgverzekering zou €7,00 omhoog gaan en waarom, als wij de medicijnen moeten betalen kunnen we net zo goed de zorgverzekering opzeggen. Het geld wat wij betalen aan de verzekering verdwijnt alleen maar in de zakken van de top mensen van de verzekering.

Er moet een halt geroepen worden aan de verhoging van het eigen risico, veel mensen kunnen het niet meer betalen. Wanneer houd het eens op, is er al niet genoeg bij de burger geplukt door het kabinet.?
Met het invoeren van een eigen risico meende men het zorgverbruik naar beneden bij te stellen. "Dan gaan de mensen geen onnodig beroep doen op de ziektezorg" Ja, ja, zo werd het verkocht, maar het is gewoon een extra zorgpremie van €385 per jaar voor ouderen. Toen er nog geen eigen risico door de zorgverzekeraars was verzonnen, en ik nog jong was maakte ik nauwelijks gebruik van een arts of iets uit die sector. Nu wel meer en die €385 maak ik helaas vol. Maar de rechtvaardigheid daarin is ver te zoeken. Zeker voor mensen die niet werken en een AOW hebben met een klein aanvullend pensioen. Wij zijn de groep waar ongegeneerd van gestolen kan worden. En de zorgverzekeraars? De zorgverzekeraars verzilveren jaarlijks een paar honderd miljoen aan premieinkomen.
ik gebruik geen zorg, gelukkig maar. Maar waarom werken de zorgverzekeraars niet met een zelfde systeem als bij je autoverzekering, als je niets claimt betaal je minder premie? Ik betaal me scheel voor iets wat ik niet gebruik.
Het verplichte eigen risico is niet meer op te brengen voor de gewone burger! Als we de premie betalen via de lonen en uitkeringen betaald iedereen. Het verplichte eigen risico is dan niet meer nodig en ook apart bij betalen voor medicijnen is dan niet meer nodig.

Ik zeg dan ook: AFSCHAFFEN DAT EIGEN RISICO !!!
Ik ben het helemaal eens met de heer Huisman, als iedereen gewoon zijn/haar premie betaalt, kan het eigen risico omlaag. Net als vroeger het ziekenfonds verrekenen met salaris/uitkering. En dan gewoon je ziekenfondspasje (in combinatie met i.d.) gebruiken. En de prijzen voor medicijnen moeten veel meer omlaag. Ik heb medicijnen in Amerika aangeschaft die hier 4x zo duur zijn. Waarom, zoveel hoger zijn de kosten voor apothekers hier niet.
het mag dan wel positief bedoeld zijn geweest in 1e instantie maar ik merk steeds meer dat mensen zorg gaan mijden en zieker in het leven staan.

kwaliteit en levensvreugde kwijnen weg en de zorg wordt er echt niet goedkoper op,

Een engels gezegde is dan ook; penny wise, pound folisch.

kortom, in elk geval minderen dar eigen risico!
Ik vind het weer oneerlijk. Een cabaretier zei lang geleden in een voorstelling dat de regering het beste ouderen kan pakken. Ten eerste gaan die niet zo makkelijk demonstreren dan ten tweede als ze twee keer naar buiten gaan dan zijn ze sneller dood. Allemaal meegenomen toch ?
De eigen bijdrage is gewoon een belasting op ziek zijn. Ze zullen bestaan die Kortjakjes, maar de zieken die ik ken zijn liever gezond. En dan is het vervelend dat je van je gedaalde inkomen ook nog belasting moet betalen omdat je ziek bent.

Reageer