Beantwoord

eiwit ADI Gezondgids

  • 17 February 2021
  • 5 reacties
  • 158 Bekeken

Badge +1

In de GezondGids (feb/mrt 2021) zag ik bij een artikel over bewegen en sterke spieren behouden een kader waarin wordt gesteld dat mensen van 65 jaar en ouder 1,2 gram per kg lichaamsgewicht per dag nodig hebben.

Volgens het Voedingscentrum is dit 0,8 gram per kg per dag.

Zie https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx?query=eiwitten

Welke bron heeft de GezondGids? Wat is nu het beste?

Het getal uit de GezondGids is lastig te rijmen met het advies van de Gezondheidsraad om 11% van je energiebehoefte te dekken met eiwitten. Iemand van 70 kg moet dan méér dan 3000 kcal eten om aan dat advies te voldoen!!

Han

icon

Beste antwoord door Imke 19 February 2021, 14:02

Bekijk origineel

5 reacties

Je bent een beetje aan het goochelen met getallen. Waarvan er een aantal ook niet bij elkaar horen. Het voedingscentrum heeft een heel staatje, maar ook wordt expliciet voor vegetariërs en veganisten aangeraden:

 

Veganisten hebben tot 25% meer eiwit nodig. Dat komt neer op zo’n 15 gram per dag extra voor een volwassene.

 

Verder:

Aanbevolen hoeveelheid eiwit

Gemiddeld hebben gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit per dag nodig. Dat komt neer op zo’n 56 gram eiwit voor iemand van 70 kilo.

 

Maar ook:

Te veel eiwit

Er zijn geen duidelijke aanwijzingen dat veel eiwit schadelijk is voor gezonde volwassenen. Uit voorzorg wordt voor volwassenen een bovengrens aangehouden van 25 energieprocent. Dat wil zeggen dat niet meer dan een kwart van alle calorieën uit eiwit moet komen.

Voor de leeftijdsgroep 0-5 maanden is dit 10 energieprocent, voor de groep 6-11 maanden 15 energieprocent, en voor één tot driejarigen 20 energieprocent. Bij jonge kinderen zijn de nieren namelijk nog niet goed ontwikkeld

 

Dus wat jij zegt

Iemand van 70 kg moet dan méér dan 3000 kcal eten om aan dat advies te voldoen!!

 

klopt alléén maar als je dat ene stukje waar jij op focust heel erg letterlijk neemt en verder niet naar andere aspecten en aanbevelingen kijkt.

Badge +1

Dank voor je reactie @Ronaldvr ! Helaas geen antwoord op mijn vraag.

Wel verhelderend dat je aangeeft dat je tot 25 energieprocent met eiwit mag binnen krijgen. Naar boven afwijken van dat advies van de Gezondheidsraad kan blijkbaar niet direct kwaad.

Dat veganisten meer eiwit moeten eten geeft het Voedingscentrum ook aan, 25% extra komt bij hun neer op 1,0 gram per kg per dag.
Bij het advies in de GezondGids zou dat 1,5 gram per kg per dag worden!

Je kan het goochelen noemen, maar het is toch duidelijk dat de tekst in de GezondGids afwijkt van die op de site van het Voedingscentrum en niet past bij het advies van de Gezondheidsraad.

Mijn vraag is dan ook: "wat is de bron van het advies in de GezondGids?”
Een advies dat maar liefst 50% hoger is dan wat de “officiële” instanties aanraden.

Badge +8

Hi @Zorg_Han, dank voor je vraag! Ik doe navraag bij mijn collega's en zodra ik een antwoord voor je heb, kom ik bij je terug!

Badge +8

Beste @Zorg_Han, zoals ik eerder al schreef heb ik je vragen voorgelegd aan onze experts, zij laten het volgende weten:

‘Als antwoord hebben we verschillende bronnen geraadpleegd (zie verderop in de mail), maar eerst: de 0,8 gram die door het Voedingscentrum wordt geadviseerd, is een advies voor alle volwassenen, zonder dat er gekeken wordt naar leeftijd/ omstandigheden/activiteit etc.  Die 0,8 gram is de minimale inname die een volwassene per dag nodig heeft. Ze zeggen hiernaast ook dat sommige groepen (zwangere vrouwen, zieken, sporters) meer nodig hebben. Het algemene advies van het Voedingscentrum is gebaseerd op een minimale inname. Er gaan steeds meer geluiden op dat ouderen meer nodig hebben dan die 0,8 gram, omdat een hogere eiwitinname gunstig is de spieren. Diverse onderzoekers/wetenschappers adviseren dan ook meer eiwitten per dag, om het verlies van spiermassa bij ouderen tegen te gaan en de spiermassa, kracht en functionaliteit te vergroten. Een inname van 1-1,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht/per dag zou een positief effect hebben op de gezondheid en functionaliteit van ouderen.

Deze opvatting en onderzoeken kom je veel tegen als je zoekt naar info over ouderen/gezondheid/krachttraining/voeding:

* Het leefstijlprogramma Pro Muscle, van de Wageningen Universiteit:

Het leefstijlprogramma combineert een eiwitrijke voeding met een progressieve krachttraining en is getest in Gelderland met 200 ouderen tussen de 65 en 93 jaar.

Het leefstijlprogramma wordt begeleid door diëtisten en fysiotherapeuten en bestaat uit 2 perioden van 12 weken.

Eerste periode van 12 weken:

•            2x per week een groepsles krachttraining van 1 uur onder leiding van een fysiotherapeut;

•            Individuele gesprekken met een diëtist met adviezen op maat om per hoofdmaaltijd circa 25 g eiwit te consumeren (1-1,2 g eiwit/kg lichaamsgewicht/dag).

 

Tweede periode van 12 weken:

•            Doorstroom naar sportlessen bij een fitnesscentrum of fysiotherapiepraktijk, waar krachtoefeningen deel van uitmaken;

•            Deelname aan de cursus 'Fit met eiwit', met theorie over gezonde voeding en het belang van eiwitten, en kooklessen rond eiwitrijk ontbijt, lunch en avondeten.

 

De onderzoeksresultaten zijn nog niet officieel gepubliceerd, maar geven aan dat de aanpak behoorlijk effectief is en zorgt voor een toename in spiermassa en spierkracht. De ouderen en uitvoerende professionals zijn beiden positief. Bron

 

Andere bronnen zijn publicaties:

https://www.jamda.com/article/S1525-8610(13)00326-5/fulltext

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4208946/

Zie ook deze site

AANBEVELING VOOR EIWITINNAME BIJ OUDEREN

De Stuurgroep Ondervoeding heeft recent haar nieuwe richtlijn gepubliceerd waarin de aanbevelingen voor eiwit inname voor verschillende doelgroepen zijn opgenomen. De algemene aanbeveling van de Gezondheidsraad is 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag. Toegevoegd is de aanbeveling voor gezonde ouderen van 1,0 gram/kg. In geval van ziekte zijn ook de aanbevelingen verhoogd tot 1,2 – 1,7 gram/kg.

Of deze site:

De minimale hoeveelheid eiwitten voor volwassenen (en ook voor ouderen) ligt momenteel op 0.8 gram per kg lichaamsgewicht per dag. De laatste jaren is er echter steeds meer aandacht ontstaan voor de eiwitinname bij ouderen waarbij o.a. wordt gekeken naar de eiwitbehoefte en de relatie tussen een hogere eiwitinname en het behoud van spiermassa bij senioren.

Op dit moment zijn er officieel nog geen adviezen om de dagelijkse eiwitinname voor ouderen te verhogen. Wel zijn er steeds meer aanwijzingen dat ons lichaam naar mate we ouder worden extra eiwitten kan gebruiken en meer eiwitten (1.2 gram p/kg) nodig heeft dan het huidige advies.  Eiwitten stimuleren namelijk de aanmaak van eiwitten in het lichaam (eiwitsynthese), de opbouw van onze spieren, en gaat de afbraak van spierweefsel tegen.’

 

Badge +1

@Imke   Hartelijk dank voor die zeer uitvoerige toelichting. Ik kan nog heel wat bijleren! 

Han

Reageer