Consumentenbond.nl

En zo word je op het verkeerde been gezet door zorgverzekeraars

  • 13 november 2019
  • 16 reacties
  • 427 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Vandaag voorzichtig een begin gemaakt met het vergelijken van een aantal zorgverzekeraars i.v.m. een mogelijke overstap volgend jaar. Bij bezoek aan de website van Ohra werd ik lekker gemaakt met de volgende kreet:

 

Aangezien ik bij dit soort aanprijzingen direct al vraagtekens plaats, heb ik de verzekeringsvoorwaarden geraadpleegd om te kijken of niet ergens een addertje onder het gras was verscholen. En ja hoor.  Het betreft een restitutiepolis en hoewel je volgens de Ohra dus zelf mag bepalen naar welke zorgverlener je gaat wil dat helemaal nog niet zeggen, dat je ook van zijn diensten gebruik kunt maken.  Als het om een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat moet je bij de Ohra eerst een akkoordverklaring zien te krijgen.

 

 

En als de afdeling Medische Beoordelingen om wat voor redenen dan ook geen verklaring wenst af te geven, dan is het einde verhaal en moet je op zoek naar een andere zorgverlener.

Hoezo, vrije zorgkeuze. Altijd.Overal.

Dus beste lezer, laat je niet lekker maken met kretologie van welke zorgverzekeraar dan ook, maar lees heel zorgvuldig (hoe stomvervelend en tijdrovend ook) de verzekeringsvoorwaarden alvorens te besluiten eventueel over te stappen. 

 

 

 


16 reacties

Scherp opgemerkt! Toch kun je flink besparen hoorde ik vanmiddag op Telegraaf TV. Daar werd Ohra ook genoemd waarbij je niet gebruikte behandelingen mee kunt nemen.

Reputatie 1
Badge +1

Zojuist nog even op internet gezocht naar “oneerlijke handelspraktijken".

Het Burgerlijk Wetboek Boek 6 gaf het volgende aan:

 

Ik ben geen jurist, maar het gestelde in lid 3 komt naar mijn mening aardig in de buurt.

Ik vermoed dat Ohra het anders bedoelt. Eerst staat in artikel A.18.1.1dat er voor sommige soorten zorg , aangegeven per soort in hoofdstuk B, een akkoordverklaring nodig is. Daarna komt A.18.1.2 en A.18.1.3. 

A.18.1.1 luidt: 
Voor alle zorg geven wij aan of een akkoordver- klaring nodig is. Als daar staat dat dit nodig is, is het een verplichting dat u deze voorafgaand aan de zorg van ons heeft ontvangen. Om een ak- koordverklaring te kunnen afgeven moeten we kunnen toetsen of wordt voldaan aan de voor- waarden en of sprake is van doelmatige, passen- de zorg voor uw situatie. Het kan zijn dat we daarom aanvullende informatie moeten opvragen.

Een voorbeeld van zorg, waarvoor een akkoordverklaring nodig is, is revalidatiezorg. Zie bijvoorbeeld B.4.6. "Akkoordverklaring
Een akkoordverklaring (zie artikel A.18) is nodig voor een revalidatiebehandeling zonder opname."

In de polisvoorwaarden staat overigens minstens 20 x op verschillende plaatsen dat een akkoordverklaring nodig is. Soms is dat bij specialistische ingrepen. Maar ook vaak bij fysiotherapie, hulpmiddelen en andere zaken waarvoor je nu juist een ongecontracteerde zorgverlener kiest. 

Een restitutieverzekeraar, die zoveel hinderpalen opwerpt tegen ongecontracteerde zorg, mag volgens mij dit predicaat niet dragen. Zo leid je de zieke klanten inderdaad om de tuin en maak je hen het leven erg moeilijk. 

Ik heb in de polisvoorwaarden gezocht op “(zie artikel A.18.)”. En daaruit komen dan tientallen treffers. 

 

PS Ohra heeft exact dezelfde polisvoorwaarden als Nationale Nederlanden en de restitutieverzekering van CZ. Dus deze vallen alle drie af als echte restitutieverzekering. 

Badge +4

Ik was van plan mijn voor 2020 aangeboden restitutie zorgverzekering (-5%) van de huidige zorgverzekeraar te vergelijken met die van CZ, maar die moeite kan ik mij besparen.

Allen bedankt voor de informatie en ervaringen.

Reputatie 7
Badge +6

Dat gebeurt niet alleen bij OHRA . Andere verzekeraars met restitutiepolissen maken ook reclame met vrije keuze . Als je dan de kleine lettertjes gaat bestuderen , blijken er allerlei uitzonderingen te zijn . Wees dan eerlijk en zeg dat er ook altijd bij . Wie niet de moeite neemt om door die taaie kost van voorwaarden te worstelen of bij elke ingreep eerst te gaan bellen , riskeert te blijven zitten met een niet vergoede rekening . Is mij ook gebeurd. 

Reputatie 5
Badge +4

Ik vraag me ook af, wat is die zorg die alleen door de restitutiepolis word gedekt?
Veel niet gedekte zorg valt namelijk onder alternatief en daarvoor moet je weer een aanvullende verzekering hebben.
Het gene wat mij stoort is, dat je er pas in de loop van het jaar achter komt dat een arts geen contract heeft.
Ik heb ook besloten om van de restitutie af te stappen, omdat het plaatselijke ziekenhuis gewoon een contract heeft met mijn verzekeraar. Die 1 keer in de 10 jaar dat ik elders kom, moet ik dan even uitzoeken of het gedekt is.

Reputatie 6
Badge +6

Het is een goed advies, ook van de Bond en Idepender, Kieszorg e.d. de maatschappijen goed te vergelijken. Maar u weet wellicht dat er maar enkele grote maatschappijen zijn op de vingers van één hand te tellen. Echter  er zijn zo’wat honderden maatschappij namen, maar vele vallen onder de zelfde maatschappijen en instellingen. Achmea is een heel grote met vele maatschappij namen, Ohra, Delta Lloyd en Nationale Nederlanden is één.  En afgezien van uiterst kleine verschillen of alleen verschillen in benamingen is het zaak rekening te houden met al die samenvoegingen. De consumentenbond geeft uitgebreid uitleg omtrent zorgverzekeringen o.a.

Een belangrijk verschil tussen een naturapolis en restitutiepolis is dat je met een restitutiepolis zelf je arts en andere zorgverleners mag kiezen, zonder dat dit van invloed is op de vergoeding van zorg die je ontvangt.Ook is er nog een budgetpolis.

Restitutiepolis: wat is het en hoe werkt het? | Consumentenbond

 

Andere informatie over zorgverzekeringen.

https://www.consumentenbond.nl › zorgverzekering  of  https://www.consumentenbond.nl › zorgverzekering › vergelijker of https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/overzicht-zorgverzekeraars

 

 

Het is een goed advies, ook van de Bond en Idepender, Kieszorg e.d. de maatschappijen goed te vergelijken. Maar u weet wellicht dat er maar enkele grote maatschappijen zijn op de vingers van één hand te tellen. Echter  er zijn zo’wat honderden maatschappij namen, maar vele vallen onder de zelfde maatschappijen en instellingen. Achmea is een heel grote met vele maatschappij namen, Ohra, Delta Lloyd en Nationale Nederlanden is één.  ...

Een belangrijk verschil tussen een naturapolis en restitutiepolis is dat je met een restitutiepolis zelf je arts en andere zorgverleners mag kiezen, zonder dat dit van invloed is op de vergoeding van zorg die je ontvangt.Ook is er nog een budgetpolis.

Restitutiepolis: wat is het en hoe werkt het? | Consumentenbond

....

Het doel van dit topic is volgens mij om aan te tonen dat het NIET mogelijk is om met een willekeurige restitutiepolis "zelf je arts of andere zorgverlener” te kiezen, omdat er teveel hinderpalen kunnen worden opgeworpen in de vorm van akkoordverklaringen.

PS Delta Lloyd bestaat niet meer! ("Ohra, Delta Lloyd en Nationale Nederlanden”): CZ restitutie=Ohra=Nationale Nederlanden. De prijzen verschillen. 

Ik vraag me ook af, wat is die zorg die alleen door de restitutiepolis word gedekt?
Veel niet gedekte zorg valt namelijk onder alternatief en daarvoor moet je weer een aanvullende verzekering hebben.
Het gene wat mij stoort is, dat je er pas in de loop van het jaar achter komt dat een arts geen contract heeft.
Ik heb ook besloten om van de restitutie af te stappen, omdat het plaatselijke ziekenhuis gewoon een contract heeft met mijn verzekeraar. Die 1 keer in de 10 jaar dat ik elders kom, moet ik dan even uitzoeken of het gedekt is.

Ik ben twee jaar geleden ook van de restitutie afgestapt. Maar ik voel mij er toch niet prettig bij: als er echt iets ernstigs aan de hand is, zit je toch minder safe. Immers je kunt met restitutie ook gemakkelijker gebruik maken van buitenlandse zorg. Vooral als je langere periodes in het buitenland verblijft, is volgens mij restitutie toch beter: in het buitenland is geen enkel ziekenhuis gecontracteerd! 

Ook schijnt bij omzetplafonds een restitutiepolis wèl te helpen ( zie de betreffende topics). Veel consumenten hebben in 2018 en 2019 last gehad van omzetplafonds: ZGT, MST, Zuijderlandziekenhuis, Ikazia. Dus deze consumenten zoeken een uitweg. Ik vind dit wel belangrijk.

Reputatie 5
Badge +4

. Vooral als je langere periodes in het buitenland verblijft, is volgens mij restitutie toch beter: in het buitenland is geen enkel ziekenhuis gecontracteerd!

Ik heb een gesprek gehad met Menzis.
Voor buitenland moet je ook weer aanvullend 1 hebben. Als je zonder toestemming behandeld wenst te worden. Krijg je nu iets ernstigs mogen ze wel de eerste hulp bieden.
Maar voor gewoon een gebroken been moet je eerst met de verzekeraar bellen of b.v. de helikopter in mogen zetten om je van de berg te halen. Je kunt dat wel aangeven bij je reisverzekering bij vertrek dat het ziekenfonds dat niet dekt. Dat is in veel gevallen voordeliger.

Bij patiëntenstop in het einde van het jaar, helpt het vaak niet.
Omdat het dan druk is, met mensen die nog even op het oude eigen risico naar de dokter gaan.
Bij de tandarts merk je dat ook.
Dat is dus een negatieve bijwerking op het eigen risico.

Reputatie 6
Badge +6

Beste @lara100 . Je hebt volkomen gelijk als je uit deze opgestelde topic de conclusie trekt dat van de “oorspronkelijke” restitutiepolis weinig terecht komt.  Daar kan ik inkomen, maar het is toch eigenlijk van de gekke en daarom heb ik er de ‘oorspronkelijke’ definitie van restitutiepolis bijgezet. Zo is dat bij het begin van de zorgverzekeringen afgesproken en nu is er nagenoeg niets meer van over. Ik kijk zelf ook ieder jaar de zorgverzekeringen na, en ben goed vergelijkend al een tijdje bij Interpolis gebleven, maar zij hebben de restitutiepolis totaal geschrapt, een wat coulancere naturalispolis is er voor terug.  Dus ik ben het met je eens een restitutiepolis stelt over het algemeen niet veel meer voor.

Overigens nu wederom druk aan het vergelijken ben ik bij Interpolis goed verzekerd, hoogste bijverzekeringen, tandartsverzekering tot 500 Euro, en dat kost me totaal voor 2 personen per jaar 3900 Euro. Tot op heden ben ik voor hetzelfde pakket overal duurder uit, Independer adviseert Nationale Nederlanden, bijna 4400 euro per jaar, en ook anderen allemaal over de 4000 Euro. Maar misschien komt er nog iets. Het is voor mij allemaal wel een stuk duurder geworden, een 400 c.q. 33 euro per maand. En elders zou dat nog het dubbele zijn.

Wat het samengaan van partijen, snap ik daar nooit veel van. Aanvankelijk is OHRA door Delta Lloyd overgenomen, en even werd die naam het meest gebruikt. Nu is het Nationale Nederlanden en wordt die naam gebruikt en is Delta Lloyd  geheel verdwenen. Bij UPC zag je ook zoiets, die nam Ziggo enz. over, dus verwachtte ik de naam UPC, maar dat is nu al tijden Ziggo. Het zal wel goed zijn en mij verder een zorg zijn, maar vreemd vind ik het wel. Groet Leo.

 

Reputatie 7
Badge +6

Beide soorten polissen hebben hun voors en tegens. Wij houden onze restitutiepolissen toch maar voorlopig . De normale zorgverleners zijn meestal geen probleem . Ik krijg ook bijna nooit te declareren rekeningen . Die worden rechtstreeks afgehandeld .  Alleen gelazer met steunzolen . Deze kwamen kennelijk niet van een erkend bedrijf, dus de declaratie afgekeurd . Een begroting van de tandarts gehad . Werd afgekeurd . In plaats dat de verzekeraar het dan met de tandarts tracht op te lossen mag  IK  trachten de tandarts te bewegen om  op te sturen wat aangevuld of veranderd moet worden . Dat werkt niet en heeft ontzettend veel mails en telefoontjes gekost om het voor elkaar te krijgen . Grrrr !!!! Zaak is om niet te veel waarde te hechten aan reclameleuzen waar het in dit topic over gaat . Pas als we een polis wat langer hebben blijkt meestal dat sommige zaken  in de praktijk heel anders werkt dan in de reclames wordt voorgesteld. Het venijn zit in het voorbeeld van OHRA in dat laatste zinnetje  :  '’ Als het verzekerd is , vergoeden wij de zorg altijd '’ . Daar zit hem dus de kneep . Na eerst lekker gemaakt te worden met alle voordelen en pluspunten wordt hier makkelijk overheen gelezen . Ook bij onenigheid tussen zorgverlener en verzekeraar zoals bij mijn voorbeelden hierboven blijft de patient met de strop zitten als het niet opgelost wordt . 

Reputatie 6
Badge +6

Het is bijna altijd zo dat er voors en tegens zijn, immers ieder nadeel hebt zijn voordeel is een begrip geworden. 

Zoals al gemeld zitten wij al lange tijd bij Interpolis, nou daar zijn elders ook genoeg klachten over, maar je moet natuurlijk altijd naar je zelf kijken, wat heb je precies nodig, wat wordt gedekt c.q. vergoed, hoe is de service en kwaliteit en wat is de prijs/premie. En ook wij, we zijn wat ouder en dus meer kwalen, hebben gekozen voor de restitutiepolis. Maar die is opgeheven bij Interpolis en er is een soort verbeterde, al gemeld coulanter, naturalispolis voor terug gekomen. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. En we zijn al bij heel wat ziekenhuizen,  niet de goedkoopste, geweest.

En ieder jaar hebben we alle zorgverzekeringen vergeleken. ook nu weer. Toen de premie 12 november kwam, schrok ik wel. Voor 2 personen was ie een 400 Euro per jaar duurder geworden.  Dan denk je en nu gaat het gebeuren, nu gaan we overstappen. Ik heb voorlopig bijna alle vergelijkingssites gehad. En komt met hetzelfde pakket als bij Interpolis overal duurder uit. Wellicht als je jonger bent en nauwelijks ziek bent stap je over veel zaken heen en kan je genoegen nemen met de basispolis met ook nog een hoog eigen risico, Maar dat gaat bij ons echt niet. We hebben naast de basis de bij of plus verzekeringen echt nodig, en gezien de vergoedingen, de hoogste bijverzekering. Voor de tandarts inmiddels met allemaal kronen is de verzekering tot 500 per jaar voldoende. Kortom voor het genoemde totaalpakket heb ik van de vergelijkingssites vele verschillende zorgverzekeringen gehad, maar allemaal duurder. Ik kijk nog even verder, maar zal waarschijnlijk wel blijven zitten waar ik zit. Groeten Leo.

Reputatie 3
Badge +2

Kun je ook al voor een polis bij Naturalis terecht?😎

Reputatie 6
Badge +6

Excuses slip of the pen. Bedoeld is een naturapolis van Interpolis.:joy: .

Reageer