Consumentenbond.nl

Enorme prijsverschillen tussen ziekenhuizen


Ramona_merkt_op
Rank
Badge+2


Sinds de start van de actie Wat kost mijn zorg in 2016 hebben een paar grote ziekenhuizen en verzekeraars hun prijzen voor ziekenhuisbehandelingen bekendgemaakt. Hopelijk volgen andere zorgverzekeraars snel, zodat vergelijken van behandeltarieven voor jou als consument makkelijker wordt.

Ondertussen zijn wij vast de beschikbare prijsinformatie van behandelingen gaan vergelijken. De prijsverschillen zijn gigantisch! Soms liggen tarieven voor dezelfde behandeling wel honderden tot zelfs duizenden euro’s uit elkaar. Bekijk in dit artikel (gratis) de verschillen die we hebben ontdekt.

Wat vind jij ervan dat een behandeling in het ene ziekenhuis zo veel duurder is dan in het andere? En wat vind je ervan dat dezelfde behandeling in hetzelfde ziekenhuis een heel andere prijs heeft, omdat je bij een andere zorgverzekeraar bent verzekerd? Praat mee!
16 Reacties
Raoul Teeuwen
Reputatie 3
Badge+4
Ik ben benieuwd hoe ziekenhuizen die enorme verschillen verklaren. En goed dat de Consumentenbond de tarieven transparanter probeert te maken.
E.T. Wiersum
Reputatie 1
Badge+2
Soms kan er een goede reden achter zitten , maar dat zal lang niet altijd zo zijn en dan klopt het van geen kant. Tijd dat er ingegrepen wordt . Er wordt op allerlei manieren veel geld verspild en waar het dringend gebruikt kan worden , is er zogenaamd geen geld . De totale zorgsector kan en moet doelmatiger werken .
S.J. de Vlas
Badge
Het management van grote ziekenhuizen voert al heel lang een management dat sterk verouderd is.
Heel veel ziekenhuizen hebben niet eens een organogram. Dat Management en het middenkader kost zo ontzettend veel geld. En er zit zoveel personeel dat niet echt functioneel actief is. En het middenkader dat alleen maar bezuinigd op het personeel op de werkvloer maar niet op hun eigen baan. Dat die kosten verhaald moeten worden op de ingrepen. Dus het verschil ontstaat doordat het ene ziekenhuis organisatorisch en logistiek wel alles op orde heeft en de patiënt als klant ziet. En het andere ziekenhuis nog steeds denkt de patiënt vereerd moet zijn als ze hun ziekenhuis bezoeken.
A. Deen
Reputatie 3
De bekostiging van ziekenhuizen loopt via zgn DBC's, een afgesproken vaste prijs voor alle behandelingen en verrichtingen bij een bepaalde diagnose. Echter de voorbeelden geven het gevoel dat we het hier over prijzen voor verrichtingen hebben. Hoe moet ik dat lezen?
erikfleuren
Grote verschillen moet niet kunnen en al helemaal niet voor de zelfde verrichting in het zelfde ziekenhuis. Bij de super betalen we voor t zelfde product toch ook het zelfde!! Iemand uit n groter huis betaald toch ook niet meer voor n brood of aardappelen.
W. Otten
Een paar maanden geleden werd ik doorverwezen naar het vuUMC Amsterdam afdeling Spoedeisende hulp. Ik had een bacteriele infectie in mij elleboog opgelopen, via ee sneetje in de elleboog moest het vuil eruit. Er was die dag geen enkele andere patient aanwezig, toch heb ik 2 uur moeten wachten eer ik werd behandeld. De behandeling zelf duurde slechts 15 minuten, een paar prikken en een klein sneetje in de elleboog. Later heb ik de rekening hiervan gezien op mijn zorgpagina, deze bedroeg 2650,00 euro. Ik was hier zeer boos over en heb mijn zorgverzekering hierover ingelicht. Hun reactie was, ze vonden het wel een groot bedrag, maar ze deelde me mee dat dit vaker voorkwam en dat ze gemiddelden bereken. Dit is duidelijk een voorbeeld dat de zorgkosten belachelijk hoog gaan worden als ziekenhuizen dergelijke nota's inbrengen.

Recteficatie: Het juiste bedrag is € 2519,71 Hiervan moest ikzelf bijbetalen € 309,19 eigen risico.
jan84borgmeyerjan@gmail.com
Carpaal operatie rekening € 293 waarvan € 27.50 pfisio therapie wat ik niet had gehad. 6 weken mailen bellen kreeg ik dat terug foutje.
De rest was eigenrisico.
W. Otten
W. Otten schreef:

Een paar maanden geleden werd ik doorverwezen naar het Vu mc Amsterdam afdeling Spoedeisende hulp. Ik had een bacteriele infectie in mij elleboog opgelopen, via ee sneetje in de elleboog moest het vuil eruit. Er was die dag geen enkele andere patient aanwezig, toch heb ik 2 uur moeten wachten eer ik werd behandeld. De behandeling zelf duurde slechts 15 minuten, een paar prikken en een klein sneetje in de elleboog. Later heb ik de rekening hiervan gezien op mijn zorgpagina, deze bedroeg 2650,00 euro. Ik was hier zeer boos over en heb mijn zorgverzekering hierover ingelicht. Hun reactie was, ze vonden het wel een groot bedrag, maar ze deelde me mee dat dit vaker voorkwam en dat ze gemiddelden bereken. Dit is duidelijk een voorbeeld dat de zorgkosten belachelijk hoog gaan worden als ziekenhuizen dergelijke nota's inbrengen.

Recteficatie: Het juiste bedrag is € 2519,71 Hiervan moest ikzelf bijbetalen € 309,19 eigen risico.

WaalRe
De ziekenhuizen zouden verplicht moeten worden om vooraf prijsopgave te doen zodat de patiënt

kan shoppen dat is toch normaal met zo n hoog eigen risico !!!!
Imma
De verschillen lijken inderdaad groot. Maar toch is het in het huidige systeem heel logisch dat er verschillen zijn tussen de tarieven per ziekenhuis en per verzekeraar. Zelf ben ik logopedist; als ik een contract wil met een zorgverzekeraar, moet ik zijn aanbod gewoon slikken, met het daarbij behorende tarief. Dat betekent dat ook in mijn praktijk het tarief per zorgverzekeraar verschilt. Overigens betalen ze geen van allen het door mij berekende tarief waarvoor ik kostendekkend kan werken en ook nog een inkomen overhoud dat past bij mijn inzet, opleiding, ervaring en de aan mijn werk bestede uren: dat tarief ligt 20-25% hoger dan wat de verzekeraars mij betalen.
Nu verkeren ziekenhuizen wel in een wat betere onderhandelingspositie, maar toch zullen dergelijke aspecten ook daar een rol spelen. Het is vooral de marktwerking die hiervoor zorgt en daar heeft de politiek (helaas) mee ingestemd - namens ons allen.
Owlet
Dit is dus marktwerking, waardoor je genoodzaakt bent te shoppen. Wat vreemd is dat iedere behandeling een vast tarief heeft volgens de
wet ziekenhuistarieven.
Waarom dan de grote prijsverschillen per ziekenhuis en per verzekering? Als ze meer geld krijgen voor eenzelfde behandeling,
zijn de dienstverleners dan niet geneigd het beter, nauwkeuriger te doen?Het is ook belangrijk om te weten dat het personeel in een
Academisch ziekenhuis in loondienst is en een vast salaris heeft en de dokters, specialisten en chirurgen in een provinciaal ziekenhuis
per behandeling krijgen uitbetaald. Dit kan door de dubbele marktwerking tegen de patiënt/consument uitwerken en je teveel betaald voor
kwalitatief mindere behandeling.
J.G. Gelderloos
Badge
Assuradeuren kunnen redelijk inschatten hoeveel van bepaalde behandelingen hun verzekerden nodig hebben (wet vban de grote getallen). Voor een individu geldt het niet: je krijgt een bepaalde aandoening of je krijgt 'm niet. Als je 'm krijgt en er is een specialist / ziekenhuis nodig dan benje zo door je eigen risico. Assuradeuren maken volgens mij afspraken hoeveel geld ze over hebben voor alle behandelingen samen die ze bij een bepaakd ziekenhuis zullen afnemen. Dit bedrag wordt dan, soms wat arbitrair, verdeeld over de veelheid aan aandoeningen (dbc's). Het vervelende is dat als jouw 'kleine' behandeling door die arbitraire verdeling bij de combinatie van jouw assuradeur / jouw ziekenhuis c.q. specialist hoog geprijsd is, je de klos bent. Je hebt hier niet altijd een vrije keus: spoedeisende hulp wordt je naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis gebracht waar plek is. Ook als je wel keus hebt zul je je meestal primair niet laten leiden door de prijs maar door het vertrouwen wat je hebt in je behandelaar.
Een vraag t.a.v. zorgkosten in relatie tot het eigen risico: is het daarbij niet veel relevanter om na te gaan of en wat er aan dergelijke verschillen is in de echt 'kleine' bedragen zoals vaak medicijnen, of zitten daar ook dergelijke verschillen in bij de combinatie assuradeur / zorgverlener - apotheker(sketen). Dit zijn veelal zorgvoorzieningen die, bij afwezigheid van 'dure' ziekenhuis / specialistbehandelingen geheel binnen het eigen risico blijven dus voor rekening van de patient / consument? Het maakt dan echt wat uit of je voor dezelfde recepten per jaar € 100 of € 300 kwijt zou zijn.
likolog
Dit is vooral kwestie voor de zorgverzekeraar. Als patiënt ben je meestal direct je eigen risico kwijt. Belangrijker dan de prijs is dan de kwaliteit en de afstand tot het ziekenhuis.
Ramona_merkt_op
Rank
Badge+2
A. Deen schreef:

De bekostiging van ziekenhuizen loopt via zgn DBC's, een afgesproken vaste prijs voor alle behandelingen en verrichtingen bij een bepaalde diagnose. Echter de voorbeelden geven het gevoel dat we het hier over prijzen voor verrichtingen hebben. Hoe moet ik dat lezen?



Het zijn dbc's die vergeleken zijn. En deze hebben dus verschillende prijzen tussen ziekenhuizen, maar ook binnen ziekenhuizen als het een andere zorgverzekeraar betreft.
Ramona_merkt_op
Rank
Badge+2
WaalRe schreef:

De ziekenhuizen zouden verplicht moeten worden om vooraf prijsopgave te doen zodat de patiënt

kan shoppen dat is toch normaal met zo n hoog eigen risico !!!!



Helemaal mee eens. Artsen weten natuurlijk niet precies hoe de behandeling zal verlopen, maar het moet toch mogelijk zijn een minimum en maximum aan te geven.
Ramona_merkt_op
Rank
Badge+2
likolog schreef:

Dit is vooral kwestie voor de zorgverzekeraar. Als patiënt ben je meestal direct je eigen risico kwijt. Belangrijker dan de prijs is dan de kwaliteit en de afstand tot het ziekenhuis.



Ik snap je punt. Echter uit de gedeclareerde dbc's (ziekenhuisbehandelingen) op jaarbasis blijkt dat 50% hiervan minder dan 385 euro kost en 80% van de behandelingen kost zelfs minder dan 885 euro. Dit betekent dat een hoop consumenten toch onder hun eigen risico blijven zitten en dat shoppen voor deze groep loont!

Kwaliteit is uiteindelijk ook van belang inderdaad. Wij hopen door prijsverschillen duidelijk te maken de discussie over kwaliteitsverschillen te openen....

Reageer