Ervaring met brillen en opticiens

  • 13 November 2022
  • 11 reacties
  • 434 Bekeken

Badge

Eind Augustus en begin September 2022 ging ik op zoek naar nieuwe brillen.

Ik ging in zee met Specsavers. De oogmeting was uitgebreid en zorgvuldig. Ik heb een nieuw brillenrecept gekregen. Begin September kreeg ik mijn 2 brillen.Één voor lezen en PC; de 2e voor het verkeer..

Tot hieraan ging alles goed.

Echter; Een paar dagen terug was ik aan het werk aan mijn PC.Ik wilde mijn bril wegleggen en toen viel zonder aanleiding het rechter-brillenglas uit het montuur. Nadat ik contact heb opgenomen met het lokale filiaal; ben ik teruggegaan naar de winkel. Ik heb het montuur en het brillenglas laten onderzoeken. Het glas was op een harde oppervlak gevallen. Ook de 2e bril heb ik laten onderzoeken.Er was gelukkig geen beschadiging aan het glas.

Mijn punt is; dit had gewoon niet mogen gebeuren. Zeker niet binnen 2 maanden ; nadat ik de bril had aangeschaft.

Ik benadruk dat dit geen kritiek is op de medewerkers in de winkel zelf. De meting is b.v. goed uitgevoerd.

Het is kritiek op het bedrijf waaraan het maken van de bril is uitbesteed. Dit was onvoldoende vakkundig.


11 reacties

@A.A.B. Maas “Het is kritiek op het bedrijf waaraan het maken van de bril is uitbesteed. Dit was onvoldoende vakkundig”


Bij mij werden de glazen besteld  (Pearl) en de opticien heeft deze er zelf in ge-(slepen)zet.

 De glazen waren binnen en de opticien gaf toen aan, dat de bril later op de dag “klaar” was.

 

Ook bij mij viel er af en toe een glas uit, er zijn daar wel meerdere opticiens in de winkel!

Bij de service (hij heeft ook de metingen gedaan) gaf hij ook aan het “zelf” in orde te maken, “want ik was op vakantie toen de glazen binnen kwamen”

14:00uur ermee terug en in de middag had hij het al zelf gefikst.

Het glas er in, en tot heden toe, er niet weer uitgevallen.🏅

 

De Specsavers is toch ook geen Low Budged winkel waar dat uitbesteed wordt?

Als het uitbesteed zou worden, moet er ook een glazenmal van het merk meegestuurd moeten worden.

Ik weet zeker dat mijn uitgekozen bril, nog zonder glazen, niet de winkel is uit geweest is.

Ook bij nw. glazen bestellen kon ik mijn bril gewoon in eigen beheer houden.

Wie bij Specsavers dan het glas erin slijpt?? blijft dan de vraag.

Reputatie 7
Badge +5

 

Het is kritiek op het bedrijf waaraan het maken van de bril is uitbesteed. Dit was onvoldoende vakkundig.

tsja, laat ik toevallig bij die toko ook twee brillen heb gekocht en de glazen zitten er nog steeds in, zijn ze nu weer vakkundig?!

1 probleem geval is natuurlijk niet voldoende om die uitspraak te doen. incidenten komen voor en ik neem aan dat het probleem gewoon opgelost is. 

en wellicht zijn er statistieken beschikbaar die je uitspraak van onvakkundig onderbouwen, maar ik vermoed van niet en dan blijft het bij een incident

De winkel krijgt de bril met glazen aangeleverd en moet controleren of eea goed op z'n plek zit. Dit is de locale winkel die z'n werk niet goed doet.

Badge

E.B.F. Stroeve : “1 probleem geval is natuurlijk niet voldoende om die uitspraak te doen. incidenten komen voor en ik neem aan dat het probleem gewoon opgelost is. “

Goede reactie.

Ik spreek hier alleen voor dit voorval. Het voorval was gebaseerd op onvakkundig werk. Of het eenmalig is; of systematisch doet er hier op dit moment niet toe. Alhoewel het wel nuttig zou zijn om een statistisch beeld te krijgen.

Badge

 Gebruiker 1644596728 ;

“De Specsavers is toch ook geen Low Budged winkel waar dat uitbesteed wordt?”

 

Of het werk uitbesteed wordt of intern gedaan wordt; daar ben ik niet zeker van. Die info heb ik niet gekregen. Ik nam aan dat het uitbesteed werd. Het gebeurt steeds vaker dat het werk waarbij deskundigheid vereist is; en het commerciële werk (verkopen) van elkaar gescheiden is.

De brillenmarkt is een monopolie van Luxottica/Essilor www.essilorluxottica.com/brands

En ook veel andere winkels zijn maar schijnzelfstandig, omdat ze verplicht moeten winkelen bij dit conglomeraat.

www.theguardian.com/news/2018/may/10/the-invisible-power-of-big-glasses-eyewear-industry-essilor-luxottica

 

Badge

Het is goed ; dat ik dit topic heb opgestart. Ik besef dat ik eigenlijk te weinig weet van hoe een opticiën-winkel intern werkt. Dat is belangrijk ; omdat mijn bril & zicht belangrijk zijn voor mij.

Het is best mogelijk dat de productie van de brillen uitbesteed worden. En dat de controle intern in het lokale filiaal wordt uitgevoerd. In dat geval is het gebrek aan competentie (op dit punt) bij zowel een medewerker van het filiaal, als het externe bedrijf.

-het is b.v. niet nodig om een opticiën te zijn ; om een oogmeting uit te voeren. Zolang de medewerker goed is ingewerkt. Dat bleek in mijn geval wel zo te zijn.

In een huisartspraktijk b.v. ; hoeven niet alle handelingen uitgevoerd te worden door de huisarts zelf. Sommige handelingen kunnen door een praktijkondersteuner uitgevoerd worden. Of door een receptionist ; als die goed is ingewerkt.

-ik weet niet in welke mate de medewerkers in het filiaal zelf; opgeleid en/of ingewerkt en/of deskundig zijn. Ik weet niet of hier serieus naar is gekeken door een organisatie.

-ik weet ook niet of de verschillende brillenwinkels de productie van de brillen bij één en hetzelfde bedrijf uitbesteden.

Reputatie 6
Badge +3

 Gebruiker 1644596728 ;

“De Specsavers is toch ook geen Low Budged winkel waar dat uitbesteed wordt?”

 

Ik weet niet of het al dan niet uitbesteden van het inslijpen van de glazen iets met low budget winkels te maken heeft.

Als ik op “glazen inslijpen” Google vind ik bedrijven die dat aanbieden en daarbij dure montuur merken noemen, die niet in budget winkels worden verkocht. Er zullen ook wel zelfstandige opticiens zijn die het niet zelf doen.

Lijkt me daarom ook geen kwaliteits- kenmerk. Het moet gewoon in orde zijn.

Op deze commerciële site vind je Informatie  voor de optiek branche over dit en vele andere onderwerpen.

www.vision-today.com/zelf-inslijpen-of-laten-doen/

 

Reputatie 5
Badge +4

...

Ik spreek hier alleen voor dit voorval. Het voorval was gebaseerd op onvakkundig werk. Of het eenmalig is; of systematisch doet er hier op dit moment niet toe. Alhoewel het wel nuttig zou zijn om een statistisch beeld te krijgen.

Nee, u sprak niet alleen over dit voorval. U concludeerde dat een bedrijf ‘onvoldoende vakkundig’ was. Dat kunt u niet doen op basis van één enkele ervaring. U kunt wel zeggen dat volgens u in dit specifieke geval de werkzaamheden onvoldoende, of onvoldoende vakkundig, zijn uitgevoerd, of dat er in uw geval slecht werk geleverd is.

Badge

Bij het opstarten van een topic  is het inderdaad belangrijk mijn woorden zorgvuldig te kiezen. Anders beschrijf ik mijn ervaring op een manier die op meerdere wijzen geïnterpreteerd kan worden.

Mijn beoordeling was inderdaad gebaseerd op mijn eigen individuele ervaring. Het is geen beoordeling; gebaseerd op statistische gegevens.

 

Ook lijkt het mij nuttig om een beter inzicht te krijgen in de fabricage en handel / verkoop van brillen.

Badge

Het valt niet mee om een goed inzicht te krijgen in de optiekmarkt.

-Ik heb gelezen over EssilorLuxottica. Het is erg groot.

https://businessam.be/essilor-en-luxottica-de-2-bedrijven-die-zowat-alle-brillen-ter-wereld-maken-2/

-er is geen goed beeld van de fabricage (o.a. kosten)  van o.a. brillenglazen en/of monturen. Ook niet bij het bedrijf waar ik klant was. Er is geen transparantie ; in o.a.  de winstmarge;  in deze markt.

-voor zover ik het weet is Specsavers geen onderdeel van EssilorLuxottica.

-De winkels horen bij de branche optometrie. Optometrie (of oogmeetkunde) is een wetenschap waarbij met behulp van metingen afwijkingen aan de ogen geconstateerd kunnen worden. Ik weet niet of dat iedere werknemer in een filiaal een optometrist of opticiën is. Ik weet ook niet of dat verplicht is.

-Een opticien is iemand die gespecialiseerd is in het aanmeten van en adviseren over brillen, contactlenzen en andere ‘correctieve optica’. De opticien is vooral werkzaam binnen de detailhandel. De opticiën is niet het bedrijf dat ontwerpt/fabriceert.

-Een optometrist sluit mogelijke medische oorzaken van oogafwijkingen uit en schrijft, zo nodig, corrigerende brillenglazen, contactlenzen of andere optische hulpmiddelen voor.

Het beroep van optometrist is sinds 15 november 2000 in Nederland wettelijk erkend en beschermd onder artikel 34 van de wet BIG. In vergelijking met een opticien (Nederland: opleiding MBO niveau 4) is de optometrist hoger en breder opgeleid. Zodoende neemt de optometrist steeds meer taken van huisarts en oogarts over in de eerste lijn van de gezondheidszorg aangaande de oogzorg.
Optometristen werken over het algemeen in optiekbedrijven, oogklinieken, en andere oogzorginstellingen.
 

 

Reageer