Ervaringen met ambulance en/of spoedeisende hulp

Reputatie 2
Badge +3
De afdelingen voor spoedeisende hulp van de ziekenhuizen in Noord-Holland en Flevoland trokken onlangs aan de bel, steeds vaker kunnen patiënten daar niet meer terecht omdat er een tijdelijke patiëntenstop is. Heb jij een recente ervaring met drukte op de spoedeisende hulp (SEH), moest je lang op een ambulance wachten of kon je met de ambulance niet terecht bij het ziekenhuis van jouw keuze? Laat ons dat dan weten.

En wat vind je eigenlijk een ‘normale’ tijd om te wachten op de SEH voordat je wordt geholpen? Wij horen het graag.

11 reacties

Ik heb vorig jaar augustus mijn enkel gebroken. De ambulance was er binnen een kwartier, alleen de EH heeft een halve dag gekost. Maar ben wel tevreden. Doortje
Vorige week vrijdag heeft mijn moeder een hartinfarct gehad. De ambulance was snel ter plaatse maar omdat de klassieke symptomen niet aanwezig waren leek de noodzaak een beetje weg. De ambulance broeder vertrouwde het geheel niet en nam contact op met het dichtst bijzijnde ziekenhuis. Daar bleek een wachtlijst te zijn van +1. Alle omliggende ziekenhuizen gebeld met hetzelfde resultaat. Na een kwartier was hij het zat en zei ik kom er nu aan met de patiënt en jullie moeten haar opnemen! Zo gezegd ging ze dus mee. Daar aan gekomen hebben ze haar prima geholpen. Na verloop van uren was mijn moeder stabiel genoeg voor de hartbewaking en wat schetste mijn verbazing, daar waren diverse bedden leeg. Terwijl wij alsmaar te horen kregen dat die afdeling vol zat. Achteraf snapte ik dat het vrijdagmiddag was..... Het heeft niet met capaciteit te maken maar meer met hoeveelheid personeel. Je kan dus beter maar iets op maandag krijgen
Allereerst prima dat het zo afgelopen is. Een paar kanttekeningen: lege bedden (zeker in het weekend) betekenen niet dat er ook voldoende personeel is. Bovendien ken men op de SEH ook prioriteiten. In het SFG Rotterdam wordt ook duidelijk aangegeven wat de wachttijden zijn bij bepaalde gevallen, zulks te beoordeling aan de SEH-arts. Uiteraard vindt iedereen, dat zijn of haar geval de meeste spoed vereist maar daarvoor zijn de speciaal opgeleide SEH artsen aangesteld.
De ervaring met ambulance is nul . Als een voorbijganger belt kost je dat € 280 . SEH geeft in deze indien nodig betere hulp.
Dat klopt, de ambulance gaat van je eigen risico af. Maar als je een gebroken been hebt en op een plek ligt waar geen auto kan komen, kom je niet op de EH.
De vorige week én twee weken geleden is mijn vader van 89 jaar via de (dienstdoend huisarts) met spoed naar het ziekenhuis (SEH) gebracht wegens erge buikklachten (met name pijn, veel pijn). De eerste keer was op maandag. Via de eigen huisarts werd rond 16u15 de ambulance gebeld. (A2 rit). Deze kwam een half uurtje later en heeft mijn vader afgezet bij de SEH. Daar lag hij, in verband met de drukte, eerst een drietal uur op de gang. Weliswaar een soort afgezet gedeelte met bedden, maar toch. Enkel gezien door de triage verpleegkundige. Enige pijnstilling bestond uit paracetamol tablet, maar door het braken van mijn vader heeft dat geen effect gehad. Zoals geschreven: tegen half acht pas echt de SEH op, waar voor het eerst een fles paracetamol intraveneus werd toegediend. Tegen acht uur was de pijn minder, tegen tien uur werd pas meer naar hem gekeken. Tegen een uur 's nachts werd hij opgenomen (en mocht maandag weer naar huis.....).De tweede keer was een week later op zondag. Via de dienstdoend arts werd opnieuw een ambulance (A2) opgeroepen. Dit keer duurde het een uur en twintig minuten voordat die ter plekke was. Na één uur heb ik gebeld waar de ambulance bleef. Het bleek dat die in de buurt was geweest, maar die rit werd omgeleid naar een A1 ergens anders. Na mijn telefoontje dus nog 20 minuten moeten wachten. De rijtijd privé tussen standplaats en plaats van aankomst is ook 20 minuten........ Nu werd wel in de ambulance al een infuus inclusief pijnmedicatie toegediend. Maar opnieuw bij de SEH lang mogen wachten. Uiteindelijk ging nu mijn vader tegen twaalf uur het ziekenhuis in (nu voor een drietal dagen).
Dit is schandalig dat een man van 89 zoveel pijn moet incasseren voordat er een medicus komt . Paracetamol doet niets,de infuus werker wel

Waarom waarom de zorgverzekering is duur maar niet top. Sterkte Jan Borgmeijer
Ik vind leeftijd eigenlijk minder relevant. Ik ga er van uit dat niemand pijn hoeft te hebben. Natuurlijk zijn er gradaties en kan de ene persoon wat meer verdragen, maar toch.
Eind 2014 last van hartritmestoornissen. Ambulance deed over 15 km twintig (!) minuten. Naar ziekenhuis op 20 km via omweg meer dan een half uur. Personeel kwam niet uit de buurt en kende snelste weg niet. De daaropvolgende keer ondanks afraden door huisarts heeft mijn vrouw mij maar met eigen auto gebracht.
Onaanvaardbaar er zijn Tom Tom's geen woorden voor.!!!!
De oplossing een nationaal zorgfonds , er zijn politieke partijen dit willen.

Zoek eens op internet, helaas wordt dit forum gelezen door mensen die al kritische consumenten zijn.

Dus ik zie het er niet van komen !

Reageer