Consumentenbond.nl

Feiten en fabels over gezondheid

• 2 september 2019
  • 17 reacties
  • 863 Bekeken

Badge +6
Kan lichttherapie winterdepressie verlichten? En zijn cranberry’s effectief bij blaasontsteking? Er zijn een hoop fabels over gezondheid in omloop, daarom vonden wij het tijd om de fabels van de feiten te onderscheiden. Meer weten? Lees dan hier het gratis artikel.

Welke fabels over gezondheid ken jij?

17 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Er zijn inderdaad heel wat fabels over gezondheid. En vele kende ik al. Maar je moet ook eens weten hoe velen erin geloven en hoeveel geld eraan uitgegeven wordt.
Over veel geld uitgeven, wat denkt u van smeermiddelen tegen pijn en spierpijn. In feite ook een fabel, een smeermiddel kan nooit zover door de huid dringen dat hij bij de ontsteking, c.q. de pijnveroorzaker komt. Nog afgezien als het 'zenuwpijnen' zijn, moet je je hersenen insmeren. Er zijn vele van die smeermiddelen en er gaat heel wat over de toonbank. En de reclames zijn al helemaal niet mis. Ik heb wat jaren medicijnen gestudeerd en jaren bij de farmaceutische industrie gewerkt, ik laat me daarop niet 'voorstaan', Wil slechts laten weten dat alle farmaceutische industrieën weten dat die middelen niet werken, ze liegen dus gewoon in de reclame, ja dat mag. Dat men denkt dat het wat doet, afgezien van het placebo effect, komt doordat het middel op de huid koud of warm wordt, en dan vergeet je even de pijn, is natuurlijk ook heel prettig. Groeten Leo.
Reputatie 7
Cranberries schijnen een anti bacteriële werking te hebben, ze werken dan zeker alleen tegen een blaasontsteking en niet tegen andere ontstekingen. Ik denk dat het enigszins werkt omdat je bij een blaasontsteking veel moet drinken, cranberrysap of iets anders. Veel pilletjes en smeerseltjes (van de drogist) werken alleen als je erin gelooft.
Wel raar dat de (financieel) grootste fabel namelijk homeopathie onbesproken blijft.
Reputatie 7
Ik denk dat die buiten het genoemde assortiment vallen.
Is door de consumentenbond weleens onderzoek gedaan naar homeopathische pilletjes, smeerseltjes en hevig verdunde drankjes?
Reputatie 6
Badge +6
André heeft gelijk. Uiteraard zijn al die pijnsmeerseltjes ook de meest grote flauwekul, ik liet me even leiden door de reclame die je er elke dag, bijna ieder uur over hoort en dat het smeermiddel tot in de ontsteking doordringt. Onzin, nooit bewezen, geen enkel wetenschappelijk bewijs, geen enkele significante vergelijkingstesten, gewoon ordinaire reclame leugen slogans.
Maar dat geldt uiteraard ook voor homeopathie, en als ik toch even mag al die andere kwakzalverij producten van kwakzalver therapeuten. Ik ben (toch ook) niet zo'n pleitbezorger van de farmacie, daar is heel veel mis, denk even aan de berekende prijzen, maar de producten zijn echte medicijnen, uit de treuren gekeurd en voldoend aan alle strenge eisen van de geneeskundewet. En de rest, noem het rijtje kwakzalverij therapieën maar op, geen enkele wetenschappelijk bewijs.
Maar de topic bedoelt wellicht alleen echte oude fabels, grootmoederproducten als de peulvreugd en het laurierblad, begrijpelijk. MrsJones zal daarin gelijk hebben. Maar Deen heeft gelijk al die andere zwaar commerciële nepmiddelen moeten zeker niet vergeten worden. Groeten Leo.
Reputatie 7
Grootmoeders hadden wel wat slimme tips, dropwater tegen het hoesten (alleen niet zo best als je hoge bloeddruk hebt), honing bij keelpijn, mosterdpleisters bij spierpijn (wordt loeiheet),. Jammer dat ik dat boekje niet zo snel kan vinden. Steeds meer mensen gaan zelf dokteren dankzij Internet en de vrije verkoop van een aantal medicijnen dat voorheen uitsluitend op recept verkrijgbaar was, nu in een lagere dosering te vinden bij de drogist. Of dat zelf dokteren nou slim is?
Reputatie 6
Badge +6
Beste @MrsJones , ergens stelt u iets over betuttelen. Wat zelf dokteren aangaat en zelf wat medicijnen (vaak niet echt geregistreerde medicijnen) uitzoeken betreft vind ook ik dat niet te veel betuttelt moet worden, dus als het bij het voorzichtige, behoedzame, 'normale' blijft is wat zelf dokteren wat opzoeken op internet niet zo erg....... maar uitwassen bedoel ik uiteraard niet. Echt zware medicijnen uit het buitenland halen zonder recept en zelf maar een beetje doseren, dat uiteraard niet. Ook niet allerlei handelingen gaan verrichten vanaf het internet, vaak door kwakzalvers erop gezet.
Maar er wordt al betuttelt over paracetamol, hoestdrankjes, simpele wondzalfjes e.d. De patient mag best wat mondiger worden en niet alles van de arts, die vanaf zijn zetel, die zijn er nog, wel bepaalt wat goed is. Kijk dan gerust het eens na op internet (wetenschappelijk). Ik ben beslist voorstander van de normale (wetenschappelijke) geneeskunde, maar betuttelen hoort daar niet bij, zelf wat uitzoeken, second opinion dat kan allemaal best.
Reputatie 4
Badge +4
@MrsJones
Als je over middeltjes van vroeger hebt.
Rum en echte Cognac waren toen het beste medicijn.
Lading citroen en suiker erdoor.
Dan ging je als kind helemaal op tilt en werd je weer hersteld wakker.

Oma had ook een goed middel tegen neus verstopping.
Dan kwam ze met een lepel en zij ze, ruik hier eens aan.
Dat bleek dan pure ammoniak.

Tegen kaalheid, ontlasting van kippen opsmeren.

Zo ken ik er nog veel meer.
Reputatie 7
Waar staat betuttelen? Heb ik niet gezegd. Je bent zelf verantwoordelijk.
Er zijn al geruime tijd middelen als Brufen of een afleiding ervan, Omeprazol, Zantac en andere middelen bij de drogist te vinden. Bij bijv. Brufen of Ibuprofen zou je een maagbeschermer moeten gebruiken (zoals o.a. die twee die ik net noemde). De dosering is laag maar wat let je om twee of drie pilletjes te nemen? Bij de drogist vragen ze netjes of je met het middel bekend bent, als je nee zegt kun je ook gewoon afrekenen. Het is je eigen verantwoording maar niet iedereen denkt daarover na of leest de bijsluiter. Op het Internet is bijna alles te bestellen, dan heb je een flinke kans voor veel geld rotzooi te kopen. Het staat niet in het artikel maar dat lijkt me niet volledig. Cranberries knagen is net zo goed zelf dokteren maar als het werkt is het altijd nog beter dan een lading antibiotica, er bestaat wel twijfel over de werking. Lichttherapie werkt bij de één wel, bij de ander niet, misschien zijn we niet allemaal het zelfde, daar zou het weleens aan kunnen liggen. Heeft die therapie invloed op de aanmaak van vit. D?
Reputatie 7
Sommige oma's waren wel erg creatief, de verkoudheid is over maar Pietje heeft een kater van hier tot Tokyo.
Reputatie 6
Badge +6
Sorry @MrsJones , ik ben wat te hard van stapel gelopen en ook wat door elkaar gegooid. In elk geval niet goed uitgelegd wat ik bedoelde en waarom ik van 'betutteling' gebruik maakte.
In deze topic worden verschillende nep therapieën genoemd, dus fabels over enz. Vaak wordt dan ook zwart-wit gesteld dat moet je niet en dat wel doen, dat mag niet dat wel enz. Een vorm van betutteling kwam bij me boven. En ik herinnerde dat u dat ook gebruikte, echter dat was bij de topic overgewicht. Verschillende leden (en ik ga ze niet noemen voor ik fouten maak, dus hou ik het algemeen) melden dat je verschillende zaken tegen overgewicht kon doen o.a. verplichte lessen op school, verplicht voorlichting, mogelijk ook sport enz. Daarbij gaf u aan iets dergelijks als weggegooid geld te beschouwen en enerzijds ook een betutteling. Sorry dat ik dat gebruikte bij het betuttelen van wat je wel en niet mag doen bij o.a., kijken op internet, bekijken van medicijnen, kopen van medicijnen en daar weer bedoeld de simpele medicijnen bij de drogist. Dat iemand iets op internet wil nakijken 'hoeft' niet zo erg te zijn. Ik gebruik ook voorzichtige, behoedzame en 'normale' behandelingen, doseringen e.d. en duidelijk geen uitwassen, daartoe ook bedoeld zware medicijnen. En terecht noemt u nu daarbij de zgn. NSAID's, ook prostaglandinesynthetaseremmers (vergeet het) middelen als brufen, en ibuprofen, ook naproxen, diclofenac, fenylbutazon, indometacine, zelfs acetylsalicylzuur = aspirine. Ze kunnen ernstige bloedingen veroorzaken, maag en darmbloedingen enz........ maar dus niet bij voorzichtig laag = laag gedoseerd gebruik. Hoger en vaker doseren kan levens gevaarlijk zijn. Maar we dwalen nu wat ver af, laten we het bij huis, tuin en keukenmiddeltjes houden. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +5
Ik kende geen fabels over gezondheid en in het CB artikel staan er slechts twee: nr. 6 Calciumgebruik en nr. 8. Spierpijn bij trainen. Voor mensen die gezond zijn maar nog gezonder willen worden. De rest heeft betrekking op fabels over remedies tegen bepaalde aandoeningen.

De titel "Feiten en fabels over gezondheid" schiet bij mij dan ook in het verkeerde keelgat en doet mij denken aan het itempje dat nu weer wekelijks in Radar voorbijkomt. Daar worden mensen die op sociale media enthousiast verslag doen van hun zelf verkozen gezondheidsmaatregelen weggezet als onbenullig, in de war en in elk geval niet serieus te nemen. Ik denk dan altijd "Waar bemoei je je eigenlijk mee?" In het ergste geval berokkenen zij alleen zichzelf daarmee schade en ik heb nog gehoord of gelezen dat zij daardoor de gemeenschap op kosten jagen. Dit in tegenstelling tot een groot aantal mensen die door voorgeschreven overvloedig medicijngebruik in het ziekenhuis belanden.

Als het over "fabels over gezondheid" gaat komen daarvoor m.i. allereerst in aanmerking reguliere medicijnen die in de loop der tijd door steeds "betere" (en zonder uitzondering: duurdere!) versies vervangen zijn omdat de oudere kennelijk niet goed genoeg waren. Dat moet een hele lange lijst zijn. Publicatie daarvan heeft ongetwijfeld geen zin, maar houd dan alsjeblieft eens op met de neerbuigende behandeling van mensen die naar traditionele huismiddelen grijpen. Het evt. "placebo effect" daarvan geldt onverkort voor reguliere geneesmiddelen, zoals in een lange reeks van wetenschappelijk onderzoek bewezen is. Maar van die kennis mag, :om ethische redenen, geen actief gebruik worden gemaakt.
Reputatie 6
Badge +6
Beste Lisa, je hebt deels gelijk, niet volledig want je gaat me toch niet vertellen dat reguliere geneesmiddelen tegen de meest ernstige ziektes fabels zijn, op z'n minst niet werken en waar wel alleen ernstige bijwerkingen hebben met de dood tot gevolg. Er zijn zat voorbeelden die zich afgekeerd hebben van de als origineel wettelijk geregistreerde geneesmiddellen en hebben voor alternatieven c. q kwakzalvers gekozen. Eeuwig voorbeeld, Sylvia Middelkamp (maar er zijn er vele meer). Ik zeg niet dat ze zouden blijven leven via de reguliere geneeskunde, maar dit alternatief is sowieso fout gegaan. Het is overigens slechts je laatste opmerking. Met de rest ben ik het eens, mensen kiezen zelf en alle commentaar in Radar of waar ook, kan als betutteling gezien worden. En betutteling ben ik zeker niet voor. Een welgemeend advies is nog wat anders.
Dat ook de reguliere geneeskunde niet altijd uitkomst brengt is ook juist (weet het uit ervaring), maar als hele horden sterven aan reguliere middelen dan hebben ze er veel te veel van genomen, overgedoseerd en als artsen dat voorschrijven dan deugen ze niet, dat is gewoon slecht en wat slecht is, is slecht ook in de reguliere geneeskunde.. Maar de kwakzalvers zijn toch een graadje erger en hun middelen kunnen beter gemeden worden. Het is weer wat anders dan grootmoedersmiddelen
Verder is helaas de reguliere geneeskunde, met name de middelen die de farmaceutische industrie maken COMMERCIEEL. En commercieel en concurrentie kan best goed zijn, maar op veel gebied en zeker hier heb ik er flink bedenkingen tegen. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +5
Beste @L.J.F. de Ruiter, ik wil beslist geen misverstand laten ontstaan over mijn waardering voor de reguliere geneeskunst en haar medicijnen; die staan ontegenzeggelijk op een zeer hoog niveau. Ook heb me nog nooit in het alternatieve circuit begeven. Wel gaat mijn voorkeur uit naar het soort geneeskunde zoals in https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/die-ernaehrungsdocs/index.html. Dat is ook reguliere geneeskunde, aangevuld met een studie "Naturheilkunde" die in Duitstalige landen vanuit een lange traditie altijd in ontwikkeling is gebleven.
Hier bestaat dat niet (meer) en ik vrees, dat alleen al de vertaling "natuurgeneeswijze" op afwijzend commentaar kan rekenen. En dat is contraproductief. Wij hebben in Nederland een groeiend bevolkingsdeel dat in het land van herkomst nog wel van traditionele geneeskunde wist maar hier te maken krijgt met sterk op medicijngebruik gerichte behandelingen die, als zij niet aan de vaak hooggespannen verwachtingen voldoen, voor ongenoegen zorgen en des te meer, als die medicijnen ook nog langdurig worden voorgeschreven met alle kosten van dien.
Het kan in veel gevallen dus anders, zoals uit bovenstaande link blijkt. Met de gegeven adviezen kun je ook zelf aan de gang. Wel na consultatie van de huisarts want het gaat om verandering van het voedingspatroon en (op een enkele uitzondering na) volledige afbouw van medicijngebruik over een periode van doorgaans zes maanden.
Over uw constatering, dat de productie van reguliere medicijnen een commerciële aangelegenheid is wil ik nog opmerken, dat ik dat prima vind. Het is in elk geval duidelijk en iedere medicijngebruiker kan zich daarvan bewust zijn. Niet duidelijk is, in hoeverre de levering van veelgebruikte medicijnen een rol kan spelen bij onderhandelingen die gaan over het vergoeden van steeds duurdere dan wel zeer dure (en winstgevende) nieuw ontwikkelde medicijnen. De industrie neemt daarbij ongetwijfeld een sterke positie in.
Reputatie 6
Badge +6
Beste en zeer geachte Lisa. We zijn het volledig eens. Ik was ook wat kort door de bocht, maar als ik alle facetten moet benoemen, dan wordt het een lang verhaal. Vooral bij mij 😅.
Maar nu zette ik de reguliere geneeskunde alleen tegenover de kwakzalverij. En dan doe je alles wat er tussenzit, en serieus is, geen goed. De natuurgeneeswijze hoort daar zeker bij. Vroeger, toen ik er nog lang niet was, kon men niet anders dan producten uit de natuur gebruiken. En je link geeft ook de andere mogelijkheden. En ik ben weer wat wijzer want kende de rubriek bij onze buren niet. En inderdaad als wij het vertalen als natuurheilkunde, wordt het toch snel natuurgeneeskunde en dat heeft soms een slechte naam, veroorzaakt door de kwakzalvers die ook daar zijn. Dus geen onenigheid daarover en als u kwakzalverij in de ware zin van het woord ook afwijst zijn we het helemaal eens. Er is dan naast de reguliere geneeskunde met gebruik van medicijnen van de farmacie tal van andere mogelijkheden kwalen te genezen. Omdat wellicht ervaringen van mensen niet zo positief zijn, blijven acupuncture, homeopathie, de natuurgeneeswijze enz. in het verdomhoekje. Groeten Leo.
Een like voor het gratis artikel, ik vond het nuttig om te lezen.

Wel een opmerking: honing. Ik ben geen kenner maar via Youtube volg ik wel kenners. En als er iets is wat ik heb geleerd is dat er een heeel groot verschil is tussen 'echte' honing en "supermarkt honing". Een detail wat mijns inziens in het artikel opgenomen had kunnen worden.

Via Youtube heb ik een kanaal ontdekt van iemand die - in mijn opinie - echt weet hoe je met bijen om kunt gaan. En die mening baseer ik o.a. op dit youtube filmpje (waarschuwing: niet kijken als je niet tegen insecten kunt). Maar zomaar een zwerm bijen met je blote handen oppakken en in een bijenkorf doen? Dat doe je niet "zomaar".

Er zijn meerdere filmpjes van deze imker (die ik niet allemaal ga delen) maar eentje past wel degelijk bij dit onderwerp... De imker in het eerder gelinkte filmpje besloot om honing te kopen bij zogenaamde "health stores" en heeft dat vergeleken met de honing uit zijn eigen korven.

Zie dit filmpje. Geen zorgen voor insecten: je ziet wat bijen maar je zal geen dingen zien waar sommige mensen mogelijk van kunnen iezelen. Maar hij toont een glashard verschil aan tussen "fabrieks honing" en de natuurlijke honing. Zelfs terwijl de bewuste winkels in zijn test claimde dat zij natuurlijke honing verkochten.

Aldus mijn reactie.... Maar nogmaals: ik vond het een interessant artikel, dank voor het delen!
Reputatie 6
Badge +6
Geachte @ShelLuser . Deze topic is niet van mij maar van Imke, medewerker en moderator. Zij brengen regelmatig onderwerpen voor discussies aan. Het honing verhaal staat op haar aangedragen gezondheid en fabelverhaal, nummer 11. Wij discussiëren daarover, maar zij mag van mij uiteraard u antwoord geven op de 'honingproblematiek'. Heel veel weet ik er ook niet van..... wat het 'honing' allemaal (kan) doe(n)t. Maar ben het volledig met u eens dan natuurlijke honing, zo van de imker heel wat anders is dan de supermarkthoning die verschillende keren behandeld, geconserveerd e.d. is. Maar de vraag helpt de natuurlijke honing nu tegen kwalen of is het een fabel ? Groeten Leo.

Reageer