Forse premiestijgingen, stap jij dit jaar over van zorgverzekering?

• 17 November 2016
  • 38 reacties
  • 492 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Langzaamaan worden de premies van de basisverzekeringen door de verschillende zorgverzekeraars bekendgemaakt. De premiestijgingen zijn fors, en een heel stuk hoger dan de €3,50 per maand die het kabinet op Prinsjesdag verwachtte.

Naast de premies, kunnen ook de voorwaarden van je zorgverzekering wijzigen. Het is daarom raadzaam om de verschillende polissen te vergelijken. De Zorgvergelijker biedt hierbij uitkomst.

Ben jij van plan om dit jaar te gaan vergelijken en indien nodig over te stappen? Of blijf jij sowieso bij je huidige verzekering? Wat zijn voor jou de redenen om wel of niet over te stappen?

38 reacties

Nog niet alle premies zijn bekend en op onderdelen ook de inhoud nog niet. Het is dus raadzaam eerst even af te wachten tot alles duidelijk is voor je een keuze maakt. Overigens krijg ik melding van Zilveren Kruis dat de oude Polis van Agis wordt stopgezet en overgezet naar hun eigen aanbod maar ze vergeten dat aan deze polis gezinsleden vast zitten die een heel andere keuze hebben gemaakt dan de hoofdverzekerde en die horen niets. Dat is natuurlijk wel heel raar. Telefonisch gemeld maar hoor en zie nog niets. Kunnen we ook eindelijk eens afkomen van die geldverslindende reclame campagnes en dit geld eens terug brengen waar het hoort de zorg? Marktwerking is totaal verkeerd doorgeslagen.
Reputatie 1
Badge
ik denk dat je er niets mee op schiet om over te stappen.

om dat de top hogere bonussen wil hebben

ze zeggen wel de zorg kosten worden duur maar de top word veelste duur

en dat moeten wij betalen
Ik blijf bij mijn vertrouwde verzekeraar, mede omdat ik daar korting ontvang.
nee, ik ben tevreden want mijn premie is 3,5% omhoog
Peter Beckers Harmelen.

Ik heb vanmorgen een aantal zorg verzekeraars bekeken ,

maar alleen Menzis was 3 € goed koper de rest was gelijk of duurder

dus ik stap niet over ik blijf bij OHRA.
We stappen niet over. Anderzorg is weliswaar niet de goedkoopste maar het verschil met de goedkoopste is te gering om over te stappen en we zijn verder tevreden over de service van Anderzorg.

Arnt
Reputatie 5
Badge +5
Ik stap niet over.

Met 95 euro voor een restitutie polis (dank zij een collectiviteitskorting) kan ik nergens goedkoper.Het is wel 5 euro p.p. duurder geworden, maar ook dat valt in vergelijk met anderen erg mee.De aanvullende verzekeringen zijn samen ook 5 euro duurder geworden, dus ben ik totaal voor ons samen 15 euro per maand duurder uit.
Dit jaar stap ik ook niet over. Mijn huidige zorgverzekeraar is nog steeds de goedkoopste optie (OHRA) blijkt uit verschillende de vergelijkingen.
De fysiotherapeut wordt gedwongen om een wurgcontract te tekenen. Doet hij dat niet krijgt hij geen contract. CZ is de eerste die dat doet. Gertie
Badge +1
Ik word een beetje mies van die push over overstappen. Misschien scheelt het iets, maar al je ouder bent is het niet vanzelfsprekend dat je geaccepteerd wordt bij de aanvullende verzekering van je nieuwe verzekeraar. Ook voor mondzorg geldt een wachttijd. Als je tevreden bent over je huidige verzekeraar blijf er dan gewoon; dat is ook iets waard.

Bij de een vind je wat en bij de ander laat je wat. In feite voeren ze allemaal hetzelfde beleid.
Ik stap over naar DSW. Redenen:

• Ik wordt blij van de directeur die zich duidelijk opstelt in allerlei zaken (is bv voor verlagen eigen risico)
  • Ze hebben het lef om als eerste met de premie te komen. Geen gelikte strategie, maar gewoon eerlijk naar klanten toe.
  • Nemen duidelijk stelling
  • Niet allerlei rare pakketten onder allerlei merknamen. Gewoon 1 basisverzekering restitutie.
  • De enige verzekeraar waar je precies kan zien wat je bij bepaalde aandoeningen vergoed krijgt. (probeer bij een andere maatschappij er maar eens achter te komen hoe je een insulinepomp of apneu apparaat krijgt. (leen of eigendom, hoeveel jaar je er mee moet doen etc.))
  • Ze zijn ietsje redelijker naar behandelaars. Fysiotherapeuten zijn bv de klos door het monopolie van verzekeraars. Ze krijgen wurgcontracten voorgelegd en kunnen niet onderhandelen. DSW betaalt een klein beetje meer dan anderen. Daar betaal ik graag een paar euro meer voor.
Juist als je gezond bent zou je over moeten stappen. Gewoon solidair en als je wat krijgt dan weet je gewoon waar je aan toe bent.
Ik heb bij diverse zorgvergelijkers de site ingevuld en nog steeds loont het om te blijven bij DItzo Ik ga voor mijn vrouw en zoon (16) straks €256,80 betalen. Ik betaal extra voor fysio en de tandarts heb ik voor alle drie basis gekozen (75%).

Wat mij opviel bij de Consumentenbond is dat Ditzo niet meegenomen is in de vergelijken, terwijl deze wel goedkoper is. Waarom is dat? Ik vind dit geen goede zaak want ik ben zeer tevreden over Ditzo en nu kunnen mensen geen goede vergelijking maken.
Via United Consumers regel ik ook mijn energie. Toen mijn vrouw hier niet langer kon meeliften, is zij via United Consumers overgestapt naar VGZ waarmee ze 10% premie terug krijgt.
Badge
Zeer waarschijnlijk stap ik over. Ik vind het alleen heel raar dat er nog steeds onderhandeld wordt met ziekenhuizen en apothekers. Dat je naar een andere stad moet als je naar het ziekenhuis moet omdat er geen contract is of nog onderhandeld wordt. Vrije keuze bestaat in dit bestel niet omdat het allemaal goud geld kost. Moet ik van apotheker veranderen waar ze me kennen en waar ik vertrouwen in heb? Op naar het nationaal zorgfonds!
Ik stap niet over. Ik blijf bij mijn huidige zorgverzekeraar (FBTO) ondanks de verhoging van ongeveer € 8,00 p.m. Bovendien krijg ik collectiviteitskorting zodat het verschil met andere verzekeraars praktisch nihil is en ik ook zeer tevreden ben met mijn huidige zorgverzekeraar, nooit problemen gehad.
Dag. Ik ben niet Anne, maar haar man, Jelle. Samen in 1 account leek ons gezellig...Overstappen van zorgverzekering? Wij krijgen er langzamerhand een sik van elk jaar opnieuw te moeten (niet verplicht, nee, maar, hoor ik steeds, als je het niet doet loop je voordeel mis) checken a. wat er nu weer veranderd is b. of overstappen loont c. wat andere zorgverzekeraars nu precies anders doen. Dat gaat zo met providers, energieleveranciers, telefoons, andere verzekeringen. De kerstmaand besteden wij liever aan prettiger zaken...

Stel nou eens, dat alle verzekerden van dit land eens allemaal voor 1 maand hun zorgverzekering zouden opzeggen. Dat ongetwijfeld niemand met dit akelig radicale idee mee zal gaan toont aan hoe we in de tang zitten van de 'vrije' markt !
De keuzehulp van de Consumentenbond kan helpend zijn bij de keuze van je zorgverzekering. Deze zou echter nog verfijnder kunnen worden. Het lastige is dat nu je keuze voor een verzekeringsorganisatie geen garanties biedt voor een blijvende klantvriendelijke benadering en -verzekering ook na ondertekening van het contract. Hiernaast zouden de verzekeringen een prijs-kwaliteit garantie moeten kunnen afgeven over een langere periode dan 1 jaar. Complimenten voor dit initiatief van de CB waarbij opgemerkt dat ook onderzoek naar deze klantvriendelijkheid jaarlijks gemeten zou moeten worden opdat de keuze voor de consument nog meer in positieve zin beinvloed kan worden rekening houdend met het dan beschikbare budget van de klant.
Ik blijf bij mijn eigen zorgverzekeraar want ik heb een goede dekking en prima service!!
Zoals ieder jaar ga ik ook dit jaar weer serieus kijken waar ik mijn zorgverzekering voor 2017 ga onderbrengen. Het is voor mij geen enkel probleem om van verzekeringsmaatschappij te wisselen, omdat ik het afsluiten van een zorgverzekering net zo zie als dat je een bijvoorbeeld een tv gaat kopen. Hierbij kijk je ook naar de prijs en ga je ook naar degene, die jou de gewenste tv zo goedkoop mogelijk kan leveren. Ik maak er voor mezelf een uitdaging van om een groot aantal verzekeringen met elkaar te vergelijken om daarna de beste keus te kunnen maken.

Dag. Ik ben niet Anne, maar haar man, Jelle. Samen in 1 account leek ons gezellig...Overstappen van zorgverzekering? Wij krijgen er langzamerhand een sik van elk jaar opnieuw te moeten (niet verplicht, nee, maar, hoor ik steeds, als je het niet doet loop je voordeel mis) checken a. wat er nu weer veranderd is b. of overstappen loont c. wat andere zorgverzekeraars nu precies anders doen. Dat gaat zo met providers, energieleveranciers, telefoons, andere verzekeringen. De kerstmaand besteden wij liever aan prettiger zaken...

Stel nou eens, dat alle verzekerden van dit land eens allemaal voor 1 maand hun zorgverzekering zouden opzeggen. Dat ongetwijfeld niemand met dit akelig radicale idee mee zal gaan toont aan hoe we in de tang zitten van de 'vrije' markt !

Geplaatst door A. van Buuren op Nov 28, 2016.

Goedendag Jelle, helemaal mee eens.We zitten aardig in de tang,ik zou bijna zeggen in de val,bij de zorgverzekeraars.Ik liep zelf al met de gedachte om mijn verzekering op te zeggen,en dan niet voor een maand maar voor een jaar.Ik begrijp best dat dit voor de mensen die regelmatig gebruik maken van "de zorg" onbegonnen werk is,maar mijn zoon (waarvoor ik nog steeds de premie betaal) en ik maken er nauwelijks gebruik van.Ik zou dan zomaar 2300,00 euro per jaar besparen.Wanneer iemand zo een bedrag zou winnen in een loterij zou hij of zij dolgelukkig zijn.

Met vriendelijke groet!
Reputatie 4
Badge +6
Ik heb bij diverse zorgvergelijkers de site ingevuld en nog steeds loont het om te blijven bij DItzo Ik ga voor mijn vrouw en zoon (16) straks €256,80 betalen. Ik betaal extra voor fysio en de tandarts heb ik voor alle drie basis gekozen (75%).

Wat mij opviel bij de Consumentenbond is dat Ditzo niet meegenomen is in de vergelijken, terwijl deze wel goedkoper is. Waarom is dat? Ik vind dit geen goede zaak want ik ben zeer tevreden over Ditzo en nu kunnen mensen geen goede vergelijking maken.

Geplaatst door Roel1968 op Nov 26, 2016.
Beste Roel1968,

Ditzo staat wel in onze Zorgvergelijker. Wellicht kwam deze bij u niet in de resultaten naar voren als gevolg van de voorkeuren die u heeft opgegeven. De Zorgvergelijker toont enkel de polissen die aansluiten bij de door u opgegeven wensen.
Wij *moeten* wel overstappen wegens een nieuwe werkgever. We vallen niet meer binnen een collectiviteit. Gedurende een kalenderjaar mag je alleen van zorgverzekering veranderen als je van de ene collectiviteit overstapt naar een andere collectiviteit. Ik wisselde in februari 2016 van werkgever met een collectieve verzekering naar een werkgever zonder. En toen mocht ik niet zelf een zorgverzekering meer kiezen. Gelukkig via mijn dochter die bij een supermarkt werkte. Maar daar inmiddels ook niet meer. Sjonge wat een gedoe allemaal. De verzekeraars krijgen veel te veel macht. Ze gaan ook al bepalen bij wie ik terecht kan! Bizar in ons vrije Nederland!
Badge
Even de knuppel in het hoenderhok.

Zou het niet mogelijk zijn, om net als bij energie leveranciers, collectief via de consumentenbond een basis verzekering af te sluiten? De eventuele aan vullende verzekeringen die voor iedereen anders zijn kun je dan zelf afsluiten bij een verzekeraar waar dat het beste uitkomt. Je hoeft volgens mij nl. niet verplicht je aanvullende verzekeringen af te sluiten bij degene waar je jouw basis verzekering hebt afgesloten.

Overigens heb ik me (als gepensioneerde) voor 2017 laten bijschrijven op de verzekering van mijn vrouw die nog werkt en via haar werk 10% korting krijgt.
Het "overstap circus" draaid weer op volle toeren. Wat mij nu opvalt is dat er ook mogelijkheden zijn om via de diverse vergelijkingssites van de ene verzekeringsmaatschappij naar de andere te kunnen overstappen. Uiteraard zullen deze sites op hun beurt dus ook een graantje mee pikken van onze torenhoge premies. En wij maar betalen. Het is overduidelijk dat de hele zorg wordt gezien als "de kip met de gouden eieren" waar aan het eind van ieder jaar nogeens extra aan verdiend kan worden. Je zou bijna doodziek worden van "de zorg".
beste allen.

de gezondheidszorg is ziek

de basispremie word elk jaar duurder het paket word steeds uitgekleder het eigen risico steeds hoger
dus de consument betaald meer en meer.voor minder zorg. de oplossing volgens de overheid die hier in een passiefe rol in aan neemt is participeren! we zijn een participatiesamenleving geworden volgens hen. waar is de verzorgingsstaat gebleven? wat nou als ik een plan heb om zorg goedkoper en laagdrempeliger te maken? zou je daar aan bij willen dragen?eind dit jaar wil ik mijn plan precenteren en in 2018 wil ik in de productiefase zijn. 2019 zullen de 1e testen plaatsvinden. wil jij hier aan bijdragen?

Reageer