Forse premiestijgingen, stap jij dit jaar over van zorgverzekering?

• 17 november 2016
  • 38 reacties
  • 492 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Langzaamaan worden de premies van de basisverzekeringen door de verschillende zorgverzekeraars bekendgemaakt. De premiestijgingen zijn fors, en een heel stuk hoger dan de €3,50 per maand die het kabinet op Prinsjesdag verwachtte.

Naast de premies, kunnen ook de voorwaarden van je zorgverzekering wijzigen. Het is daarom raadzaam om de verschillende polissen te vergelijken. De Zorgvergelijker biedt hierbij uitkomst.

Ben jij van plan om dit jaar te gaan vergelijken en indien nodig over te stappen? Of blijf jij sowieso bij je huidige verzekering? Wat zijn voor jou de redenen om wel of niet over te stappen?

38 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Beste A.Deen, heel vriendelijk dank voor uw reactie ik zal er zeker gebruik van maken.Ik wil niet geheimzinnig doen maar ik wil een aantal punten door geven aan de heer P.A.Bakker en wil dat toch wel een beetje prive doen.Vandaar de zoektocht voor het e-mail adres.Ik zie ook dat u nogal actief ben bij de diverse topics, ik hoop dat u andere mensen daarbij een beetje kan helpen.Wens u een prettig weekend en dat heeft er alle schijn van>

Met een vriendelijke groet!!
Als je op het linkje van de naam boven een reactie klikt kom je in een profielpagina van de persoon en daar vind je op links de optie "stuur een privé bericht". Zo zou je geheel privé mailadressen moeten kunnen uitwisselen.
Reputatie 3
Badge +4
Beste P.A.Bakker, er is inderdaad een oplossing,maar u moet nog wel even geduld hebben.Na het weekend geef ik u een berichtje en hoop dat alles dan in orde is.Blij uzelf en probeer andere mensen te helpen dat is wat ik ook probeer.Dus na het weekend meer positieve mails.Voor nu een prettig weekend Met een vriendelijke groet!!
Beste heer Zwart, Persoonlijk zou ik er geen bezwaar tegen hebben om u mijn email adres te geven,alleen denk ik niet dat ik daar dit forum voor moet gebruiken.Voordat je het weet zijn er altijd wel "grapjassen" die hier misbruik van maken.Wellicht heeft u een idee hoe ik u alsnog mijn email adres kan doen toekomen ?

En ik kan u gerust stellen,het is zeker niet mijn bedoeling om het leed van de hele wereld op mijn schouders te nemen.Ik heb al (meer dan) genoeg aan mijn eigen problemen.

Hopende op een goed idee voor wat betreft mijn email adres,stuur ik u een allerhartelijkste groet !!
Reputatie 3
Badge +4
Beste P.A.Bakker, laat mij eerst zeggen dat ik niet de persoon ben om te oordelen of u eigenwijs ben.Een ieder heeft recht op een eigen mening,of die juist is of niet maar dat doet niet ter zake.Ik wil u wel bedanken voor de lovende woorden maar dat komt door dat ik een instelling heb die nogal sociaal is. maar genoeg hier over, de laatste ontwikkelingen zijn dat ik contact heb gehad met 1* Het CBS en daar een paar kritische vragen hen neergelegd, daar zou ik nog antwoord op krijgen,want dat moest besproken worden.2* Ik heb wederom weer contact gehad met het Ministerie VWS,ook daar wat problemen naar voren gebracht en om 16.48 uur een gedeeld antwoord gekregen, de vragen die ik heb gesteld zijn doorgestuurd naar de grote bonzen.Als die eruit zijn gekomen krijg ik per e-mail antwoord, dus nog even geduld.Is het voor u mogelijk om uw e-mail adres aan mij door te sturen, zodat ik wanneer ik antwoord krijg, dat dan naar u door kan sturen? Het volgende probleem dat u naar voren bracht is dat er zoveel mensen in de ellende zijn gekomen. Maar beste heer Bakker, deze mensen kunnen toch ook het zelfde doe als ik heb gedaan, laat mij u een goede raad geven,probeer niet het leed van de wereld op uw schouders te nemen,het lukt u nooit!! Dit is een welgemeend advies.Verder wens ik u een prettige dag en tot schrijvens.

Beste heer Zwart, ik heb begrip voor uw heldere uitleg.Toch blijf ik van mening,met het risico dat u mij een tikkeltje eigenwijs gaat vinden,dat onze huidige regering en het zorgWANbeleid niet los van elkaar gezien kunnen worden.Immers nog steeds zitten 2 miljoen Nederlanders in de ellende omdat zij door de absurd hoge premies andere rekeningen niet meer kunnen betalen,zoals huur en elektriciteit.Niet voor niets was er vorig jaar een schrijfster op dit forum die,omdat zij ook in de problemen was geraakt,minister Schippers nog een ongeneeslijke ziekte toe wenste.Een mening die ik persoonlijk te ver vond gaan maar wel veelzeggend was.U weet,zelf heb ik er inmiddels hartklachten aan overgehouden.Met dank aan onze regering.

Nogmaals wil ik mijn bewondering uitspreken voor uw vasthoudendheid voor wat betreft het schrijven van brieven aan onze volksvertegenwoordigers.Wellicht wilt u ons op de hoogte houden van uw bevindingen ?

Met een allervriendelijkste groet aan u !!
Reputatie 3
Badge +4
Mijn beste P.A.Bakker, waarom zouden wij niet van mening kunnen schelen?ik heb dezelfde mening als U alleen het is naar mijn idee een beetje naief om op deze topic over politiek te schrijven.Het vliesje is zo verschrikkelijk dan en kan dan ook makkelijk over de lijn gaan.Begrijp mij goed,ik wil het een beetje buiten de politiek houden, kortom wij verschillen niet zoveel van gedachten. Het laatste nieuws is dat er vandaag door mij contact opgenomen is met het Ministerie van VWS en heb daar een aantal lastige vragen gesteld, uiteraard kon men deze niet gelijk beantwoorden, maar zouden doorgestuurd worden naar het Ministerie intern.Ik krijg wanneer er antwoorden zijn daarvan een mail bericht en heb daar een referentienummer voor gekregen, dus nog even geduld!!!! Morgen is het CBS aan de beurt want ook daar zijn een aantal vragen waar ik antwoord op wil hebben,wordt vervolgt.

Beste D.Zwart, Kennelijk voor het eerst lopen onze meningen uit elkaar. En dat mag,is verder geen probleem natuurlijk.Naar mijn mening wordt het politieke gevecht in Den Haag en (vooral) op televisie uitgevochten.Wat ik doe is slechts constateren van welke partijen wij totaal niets te verwachten hebben voor wat betreft het afschaffen of minstens drastisch omlaag brengen van het misdadige eigen risico.En dat zijn inderdaad de VVD en PVDA.En het kan geen kwaad om dat zo vlak voor de verkiezingen nogeens te benadrukken.En op dit gebied heb ik ook mijn twijfels over de PVV.

Voor wat betreft uw berekening van onze totale bijdrage aan het zorgWANbeleid van deze regering ben ik het uiteraard met u eens,doch deze uitkomst was mij al langer bekend.Deze sterkt mij echter nog meer in mijn overtuiging dat wij zo snel mogelijk van de huidige regering verlost moeten worden.

Neemt niet weg dat ik bewondering heb voor uw vasthoudendheid voor wat betreft het schrijven van brieven naar de verschillende kamerleden.Al bestaat natuurlijk het gevaar dat,wanneer ze al de moeite nemen om u te antwoorden,zaken en voornemens wellicht rooskleuriger worden voorgespiegeld dan dat men werkelijk vind of van plan is.De verkiezingen zijn immers in aantocht en een leugentje meer of minder....ach daar liggen ze in Den Haag al lang niet meer wakker van.

Met een vriendelijke groet.
Reputatie 3
Badge +4
Beste P.A.Bakker, ik wil nog een kleine toevoeging aan mijn vorige reactie doen. Er wordt alleen gerekend naar de afdracht bij de verzekeraar (premie) maar u moet eens kijken naar de inhoudingen. Die inhoudingen bij bijv. pensioen, AOW, lonen en andere uitkeringen, dan pas blijkt de afdracht aan de verzekeraar tocht veel hoger te zijn als men dacht. Te voor uzelf eens deze bedragen bij elkaar en vermenigvuldig dat met 12, ik geef u de garantie dat u ineens op andere gedachten komt. een prettige dag en pas op voor uw harst.

Met een vriendelijke groet !!
Reputatie 3
Badge +4
Beste P.A.Bakker, uw bericht stuit mij eigenlijk tegen de borst, waarom, dit begint op een politiek gevecht te lijken.Natuurlijk is de premie stijging bijna onnatuurlijk terwijl er nog zoveel op de plank ligt,het zou toch van de gekke zijn dat de verzekeraars winst willen maken en gaan speculeren met E.R. en premie's.Ik ben er fel tegen en heb daarom brieven naar 5 2e kamerleden gestuurd. Hierin heb ik gevraagd om deze praktijken met de minister kort te sluiten,.Ik hoop er binnen kort meer nieuws over te ontvangen, van 2 partijen is er al een retour bericht gekomen, nu nog afwachten over de rest.Dus blijf hopen op een gunstig , resultaat dat doe ik ook!

Met de partijprogramma's en debatten op tv is het duidelijk op welke partijen we moeten stemmen voor een lager of zelfs afschaffing van het misdadige eigen risico. Van de VVD hebben we totaal niets te verwachten terwijl politieke judas Lodewijk Asscher zelfs door een hoop PVDA stemmers niet meer wordt geloofd.
Reputatie 3
Badge +4
Ik heb zo links en rechts de berichten gelezen van u allen,wat mij verwonderd is dat er een aantal mensen zijn die verzekerd zijn bij OHRA en FBTO,, Waarom deze verwondering van mij is dat deze maatschappen een onderdeel zijn van ACHMEA dus u ben dan ook allen bij ACHMEA, vandaar.Het zou mooi zijn als deze maatschappen met elkaar zouden concurreren maar dat is helaas niet het geval.Er staat in een andere topic dat er teveel zorgverzekeraars er zijn, welnu wees er blij om, als een verzekeraar zou komen, besef dan ook dat die een enorme macht zou hebben, dat is dan een monopolie positie die kan u allen maken en breken. Bedenk ook de regel .>Of je door de hond of door de kat gebeten wordt, gebeten wordt je altijd
Waarom het plan pas eind 2017 presenteren ? Ik neem toch aan dat u niet over 1 nacht ijs bent gegaan.En uw plan moet uiteraard niet gepaard gaan met belastingverhogingen want dan is het een sigaar uit eigen doos. En zonder u te willen beledigen....uw naam "jokken" wekt niet al te veel vertrouwen.
beste allen.

de gezondheidszorg is ziek

de basispremie word elk jaar duurder het paket word steeds uitgekleder het eigen risico steeds hoger
dus de consument betaald meer en meer.voor minder zorg. de oplossing volgens de overheid die hier in een passiefe rol in aan neemt is participeren! we zijn een participatiesamenleving geworden volgens hen. waar is de verzorgingsstaat gebleven? wat nou als ik een plan heb om zorg goedkoper en laagdrempeliger te maken? zou je daar aan bij willen dragen?eind dit jaar wil ik mijn plan precenteren en in 2018 wil ik in de productiefase zijn. 2019 zullen de 1e testen plaatsvinden. wil jij hier aan bijdragen?
Het "overstap circus" draaid weer op volle toeren. Wat mij nu opvalt is dat er ook mogelijkheden zijn om via de diverse vergelijkingssites van de ene verzekeringsmaatschappij naar de andere te kunnen overstappen. Uiteraard zullen deze sites op hun beurt dus ook een graantje mee pikken van onze torenhoge premies. En wij maar betalen. Het is overduidelijk dat de hele zorg wordt gezien als "de kip met de gouden eieren" waar aan het eind van ieder jaar nogeens extra aan verdiend kan worden. Je zou bijna doodziek worden van "de zorg".
Badge
Even de knuppel in het hoenderhok.

Zou het niet mogelijk zijn, om net als bij energie leveranciers, collectief via de consumentenbond een basis verzekering af te sluiten? De eventuele aan vullende verzekeringen die voor iedereen anders zijn kun je dan zelf afsluiten bij een verzekeraar waar dat het beste uitkomt. Je hoeft volgens mij nl. niet verplicht je aanvullende verzekeringen af te sluiten bij degene waar je jouw basis verzekering hebt afgesloten.

Overigens heb ik me (als gepensioneerde) voor 2017 laten bijschrijven op de verzekering van mijn vrouw die nog werkt en via haar werk 10% korting krijgt.
Wij *moeten* wel overstappen wegens een nieuwe werkgever. We vallen niet meer binnen een collectiviteit. Gedurende een kalenderjaar mag je alleen van zorgverzekering veranderen als je van de ene collectiviteit overstapt naar een andere collectiviteit. Ik wisselde in februari 2016 van werkgever met een collectieve verzekering naar een werkgever zonder. En toen mocht ik niet zelf een zorgverzekering meer kiezen. Gelukkig via mijn dochter die bij een supermarkt werkte. Maar daar inmiddels ook niet meer. Sjonge wat een gedoe allemaal. De verzekeraars krijgen veel te veel macht. Ze gaan ook al bepalen bij wie ik terecht kan! Bizar in ons vrije Nederland!
Reputatie 4
Badge +6
Ik heb bij diverse zorgvergelijkers de site ingevuld en nog steeds loont het om te blijven bij DItzo Ik ga voor mijn vrouw en zoon (16) straks €256,80 betalen. Ik betaal extra voor fysio en de tandarts heb ik voor alle drie basis gekozen (75%).

Wat mij opviel bij de Consumentenbond is dat Ditzo niet meegenomen is in de vergelijken, terwijl deze wel goedkoper is. Waarom is dat? Ik vind dit geen goede zaak want ik ben zeer tevreden over Ditzo en nu kunnen mensen geen goede vergelijking maken.

Geplaatst door Roel1968 op Nov 26, 2016.
Beste Roel1968,

Ditzo staat wel in onze Zorgvergelijker. Wellicht kwam deze bij u niet in de resultaten naar voren als gevolg van de voorkeuren die u heeft opgegeven. De Zorgvergelijker toont enkel de polissen die aansluiten bij de door u opgegeven wensen.

Dag. Ik ben niet Anne, maar haar man, Jelle. Samen in 1 account leek ons gezellig...Overstappen van zorgverzekering? Wij krijgen er langzamerhand een sik van elk jaar opnieuw te moeten (niet verplicht, nee, maar, hoor ik steeds, als je het niet doet loop je voordeel mis) checken a. wat er nu weer veranderd is b. of overstappen loont c. wat andere zorgverzekeraars nu precies anders doen. Dat gaat zo met providers, energieleveranciers, telefoons, andere verzekeringen. De kerstmaand besteden wij liever aan prettiger zaken...

Stel nou eens, dat alle verzekerden van dit land eens allemaal voor 1 maand hun zorgverzekering zouden opzeggen. Dat ongetwijfeld niemand met dit akelig radicale idee mee zal gaan toont aan hoe we in de tang zitten van de 'vrije' markt !

Geplaatst door A. van Buuren op Nov 28, 2016.

Goedendag Jelle, helemaal mee eens.We zitten aardig in de tang,ik zou bijna zeggen in de val,bij de zorgverzekeraars.Ik liep zelf al met de gedachte om mijn verzekering op te zeggen,en dan niet voor een maand maar voor een jaar.Ik begrijp best dat dit voor de mensen die regelmatig gebruik maken van "de zorg" onbegonnen werk is,maar mijn zoon (waarvoor ik nog steeds de premie betaal) en ik maken er nauwelijks gebruik van.Ik zou dan zomaar 2300,00 euro per jaar besparen.Wanneer iemand zo een bedrag zou winnen in een loterij zou hij of zij dolgelukkig zijn.

Met vriendelijke groet!
Zoals ieder jaar ga ik ook dit jaar weer serieus kijken waar ik mijn zorgverzekering voor 2017 ga onderbrengen. Het is voor mij geen enkel probleem om van verzekeringsmaatschappij te wisselen, omdat ik het afsluiten van een zorgverzekering net zo zie als dat je een bijvoorbeeld een tv gaat kopen. Hierbij kijk je ook naar de prijs en ga je ook naar degene, die jou de gewenste tv zo goedkoop mogelijk kan leveren. Ik maak er voor mezelf een uitdaging van om een groot aantal verzekeringen met elkaar te vergelijken om daarna de beste keus te kunnen maken.
Ik blijf bij mijn eigen zorgverzekeraar want ik heb een goede dekking en prima service!!
De keuzehulp van de Consumentenbond kan helpend zijn bij de keuze van je zorgverzekering. Deze zou echter nog verfijnder kunnen worden. Het lastige is dat nu je keuze voor een verzekeringsorganisatie geen garanties biedt voor een blijvende klantvriendelijke benadering en -verzekering ook na ondertekening van het contract. Hiernaast zouden de verzekeringen een prijs-kwaliteit garantie moeten kunnen afgeven over een langere periode dan 1 jaar. Complimenten voor dit initiatief van de CB waarbij opgemerkt dat ook onderzoek naar deze klantvriendelijkheid jaarlijks gemeten zou moeten worden opdat de keuze voor de consument nog meer in positieve zin beinvloed kan worden rekening houdend met het dan beschikbare budget van de klant.
Dag. Ik ben niet Anne, maar haar man, Jelle. Samen in 1 account leek ons gezellig...Overstappen van zorgverzekering? Wij krijgen er langzamerhand een sik van elk jaar opnieuw te moeten (niet verplicht, nee, maar, hoor ik steeds, als je het niet doet loop je voordeel mis) checken a. wat er nu weer veranderd is b. of overstappen loont c. wat andere zorgverzekeraars nu precies anders doen. Dat gaat zo met providers, energieleveranciers, telefoons, andere verzekeringen. De kerstmaand besteden wij liever aan prettiger zaken...

Stel nou eens, dat alle verzekerden van dit land eens allemaal voor 1 maand hun zorgverzekering zouden opzeggen. Dat ongetwijfeld niemand met dit akelig radicale idee mee zal gaan toont aan hoe we in de tang zitten van de 'vrije' markt !
Ik stap niet over. Ik blijf bij mijn huidige zorgverzekeraar (FBTO) ondanks de verhoging van ongeveer € 8,00 p.m. Bovendien krijg ik collectiviteitskorting zodat het verschil met andere verzekeraars praktisch nihil is en ik ook zeer tevreden ben met mijn huidige zorgverzekeraar, nooit problemen gehad.
Badge
Zeer waarschijnlijk stap ik over. Ik vind het alleen heel raar dat er nog steeds onderhandeld wordt met ziekenhuizen en apothekers. Dat je naar een andere stad moet als je naar het ziekenhuis moet omdat er geen contract is of nog onderhandeld wordt. Vrije keuze bestaat in dit bestel niet omdat het allemaal goud geld kost. Moet ik van apotheker veranderen waar ze me kennen en waar ik vertrouwen in heb? Op naar het nationaal zorgfonds!

Reageer