Consumentenbond.nl

Gebruik jij wel eens melatonine?


Reputatie 4
Badge +5
Bij slaapproblemen gebruiken veel mensen melatonine, het hormoon dat door een klier in de hersenen wordt aangemaakt. Maar weet je dat verkeerd gebruik van dit supplement soms juist tot (meer) slaapstoornissen kan leiden? Rommel dus niet zelf met dit middel maar laat je goed voorlichten door apotheker of huisarts. Meer lezen? Wij spraken een slaapexpert en lieten hem 8 vragen over melatonine beantwoorden.

Gebruik jij weleens melatonine? Of heb je tips voor een gezond slaapritme?

5 reacties

Reputatie 7
Nee, ook geen andere slaapmiddelen ook slaap ik al een tijdje slecht. Het helpt als ik een paar stukjes kaas neem voor ik naar bed ga, als ik een lege maag heb doe ik geen oog dicht.
Reputatie 6
Badge +7
Lekker zo'n ''late-night-snack'' @MrsJones, alhoewel ik van te veel eten vlak voor het slapen ook juist weer niet kan slapen. 😉
Mijn tips voor een gezond slaapritme:
  • Je ritme aanhouden, rond dezelfde tijd erin, rond dezelfde tijd er weer uit.
  • Telefoon, tv en pc ruim voor het slapen uit (al doe ik dit niet altijd 😉)
  • Bij onrust of niet kunnen slapen pas ik ademhalingsoefeningen toe.
Reputatie 7
Mijn ritme is rond 02.00 naar bed en rond 09.00 eruit (sinds ik de pensioenleeftijd heb bereikt). We eten meestal rond 20.30 en omdat ik niet bepaald vroeg mijn bed opzoek neem ik dan meestal nog een kleine snack maar verder snack ik niet. Ik ben eigenwijs en laat de TV aanstaan tot ik naar bed ga, net als mijn ipad. Met mijn smartphone doe ik bijna niets, alleen bellen en SMS'en als het nodig is, ik heb geen zin in gepruts met dat kleine schermpje.
Reputatie 2
Badge +3
Apparatuur uit bijv een uur voor het slapen gaan helpt zonder meer.
Verder: bouw inspannende activiteiten in de loop van de avond af.
Maak een wandeling of fietstochtje in de avond, bij voorkeur in de natuur.
Lees een boek en val lekker in slaap.
Ik slik melatonine, maar ik heb begrepen dat een kleine hoeveelheid juist beter werkt dan een grote. Ik slik dan ook slechts 0,3 mg melatonine per nacht. Ik laat het onder mijn tong smelten voor een snellere opname. Als ik het niet gebruik kan ik een half uur tot uur wakker liggen, met het pilletje onder de tong ben ik snel vertrokken. Al is dat misschien een placebo werking. 🙂

Daarnaast gebruik ik gelatinepoeder en L-theanine om goed door te slapen.

Sinds dat regime slaap ik weer als een roos, net als toen ik een kind was, en word ik heerlijk uitgerust wakker.
Wat een tegenstelling met vroeger toen ik uren lag te draaien en een paar keer per nacht wakker werd, met als gevolg niet uitgerust bij het opstaan.

Reageer