Consumentenbond.nl

Gehoortoestellen: welke firma raden jullie aan?


Mijn vrouw en ik zijn beiden 77 jaar. Wij hebben 'zwakke' oren. De vraag is: welke firma voldoet het best op hert gebied van hoortoestellen. Er wordt veel reclame gemaakt, en door de bomen zien wij het bos niet.

Heeft de consumentenbond onderzoek gedaan naar dit onderwerp?
Ik noem: Schoonenberg; Beter Horen; Hans Anders; Phonak; Oorwerk; Nova Sense; het gaat om hoge bedragen en veel ouderen.
Er is wel eens getest op batterijtjes voor oorapparaten, maar dat is toch een niet heel belangrijk detail.
Hoor graag Joep Hesseling

22 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Goed dat u dit vraagt want ze willen er allemaal geld aan verdienen en u kunt uw geld maar 1 keer uitgeven dus is het belangrijk dat u het bij een integer en verantwoord bedrijf doet. Helaas kan ik u verder onvoldoende advies hier over geven. Wellicht bestaat er net als dat voor opticiens een HBO optometristenopleiding is ook op het gebied van gehoor iets vergelijkbaars. Onafhankelijk deskundig advies staat voorop en helaas zal lang niet iedere gehoortoestelwinkel u daarvan voorzien.
Reputatie 7
Ik zou zeggen: loop een zaak binnen en stel zoveel mogelijk vragen, bijv. 'kan ik een apparaat op proef krijgen" (opletten hoe het zit met verzekering tegen verlies) welke service wordt verleend. Mijn moeder is klant bij Schoonenberg, indien nodig komt men aan huis maar er zulllen wel meer zaken zijn die dat doen. Wanner men zegt dat er geen eigen bijdrage hoeft te worden betaald is het even opletten, daar zit een addertje onder het gras.
Reputatie 7
Badge +4
@MrsJones
Op proef krijgen lijkt mij lastig om objectief te beoordelen of een gehoorapparaat goed werkt.
Ten eerste kun je dan niet vergelijken met andere apparaatjes en ten tweede zal ook een apparaat wat een redelijke verbetering teweeg brengt ook al als zeer positief ervaren worden, terwijl er dan misschien toch véél betere en wellicht ook betaalbaarder keuzes kunnen zijn.
Reputatie 7
Mijn moeder heeft er ook eens twee, niet tegelijk, op proef gehad, hoe lang weet ik niet, het is al jaren geleden,.Het wordt helemaal afgesteld net als wanneer je er meteen een koopt. Eentje was niet prettig in een groter gezelschap, die werd al snel omgeruild en die laatste vond ze wel fijn, die heeft ze gehouden. Ze is dringend aan een nieuwe toe maar ze wil niet naar de KNO, dan moet ze hem dus helemaal betalen. Het wordt wel tijd want mijn stembanden worden steeds verder uitgerekt.
Natuurlijk zullen sommige mensen al blij zijn als ze weer iets horen en dan zijn ze misschien niet zo kritisch als ze merken dat het aan de telefoon een beetje lastig is, bijv. omdat het schettert of fluit.
Reputatie 2
Badge +3
@Hesseling
In de Consumentengids van oktober besteden we aandacht aan de aanschaf van een hoortoestel en wat daar bij komt kijken. We hebben gekeken naar een aantal voorwaarden van hoorketens en vooral hoe je door slim te kiezen voorkomt dat je te veel betaalt. Nog even geduld dus!☺
Reputatie 7
Badge +4
@Frouke
Fijn dat hier ook aandacht aan gegeven wordt en advies gegeven wordt. Zelf heb ik gelukkig geen ervaring met dit soort apparaatjes maar het lijkt mij best een moeilijke materie en als consument lastig te beoordelen of iets écht, en ook op langere termijn, een goede keuze is.
Badge
Ik woon in België en heb al veel HA gehad, nu een CI + 1 HA.
Ik vertel het sinds 30j overal in het rond: koop NOOIT bij een commerciële winkel, ze zijn gericht op economische gewin, je gezondheid en comfort zijn niet hun eerste zorg!
Ga naar een gespecialiseerd revalidatiecentrum voor gehoorgestoorden: daar geven ze je onafhankelijk advies, ze werken met alle merken, hebben een uitstekende service enz... Of lukt dat niet om een of andere reden in Nederland?
Ik heb een dubbel hoorprobleem dat is dat ik maar met 1 oor hoor en dat is ook nog lawaai doof.
Ik heb al jaren hoor toestellen en heb nu goede ervaring met een onafhankelijk bedrijf alleen heeft daar de verzekering geen contract mee daardoor is het een heel probleem om een deel vergoeding te krijgen ze willen je verplichten om naar zoo' n grote keten te gaan en daar heb ik geen goede ervaring mee.
Reputatie 2
Badge +3
E. te Braake schreef:

Ik heb een dubbel hoorprobleem dat is dat ik maar met 1 oor hoor en dat is ook nog lawaai doof.
Ik heb al jaren hoor toestellen en heb nu goede ervaring met een onafhankelijk bedrijf alleen heeft daar de verzekering geen contract mee daardoor is het een heel probleem om een deel vergoeding te krijgen ze willen je verplichten om naar zoo' n grote keten te gaan en daar heb ik geen goede ervaring mee.


In het artikel gaan we uitgebreid in op hoe het zit met de vergoedingen en contractering door zorgverzekeraars. Bij de meeste verzekeraars kun je nog wel uit meerdere ketens kiezen en vaak zitten er ook kleinschaliger hoorwinkels in het aanbod. Een kwestie van even goed uitzoeken 🔎☺. We zullen hier op 9 oktober een link naar het artikel plaatsen. Je kunt het eerder ook al lezen in de Consumentengids!
Reputatie 6
Badge +5
Ook in 2012 heeft de Consumentenbond dit getest https://www.depool.nl/Horen/test%20consumentenbond.pdf

In die test wordt ook verwezen naar hoorwijzer.nl
https://www.hoorwijzer.nl/hoortoestellen/

Alleen die 15.000 ervaringen kon ik daar niet vinden. Maar misschien zit ik zelf wel niet bij de goede opticien.
Reputatie 7
Badge +7
Ha @Hesseling,

De Consumentengids van oktober is inmiddels uit. Heb je toevallig al de kans gekregen om een blik te werpen op het artikel over hoortoestellen (pagina 50)?

Ik ben benieuwd of je er iets aan hebt gehad!

Monique
Reputatie 4
Badge +5
Zoals mijn collega @Frouke al aangaf @E. te Braake , delen wij hier graag het artikel over hoortoestellen.
Veel leesplezier!

Groeten
Wendy
Specsavers adverteert in zin advertenties dat je geen eigen bijdrage hoeft te betalen ongeacht je verzekering. Ik heb een basisverzekering bij CZ met een aanvullende verzekering die echter geen recht geeft op extra vergoeding. Dus lijkt het vanuit kostenoogpunt handig om een hoortoestel bij Specsavers te kopen. Hebben lezers van dit forum daar ervaring mee? Alvast bedankt voor de reactie
Sybren
Frouke schreef:


E. te Braake schreef:

Ik heb een dubbel hoorprobleem dat is dat ik maar met 1 oor hoor en dat is ook nog lawaai doof.
Ik heb al jaren hoor toestellen en heb nu goede ervaring met een onafhankelijk bedrijf alleen heeft daar de verzekering geen contract mee daardoor is het een heel probleem om een deel vergoeding te krijgen ze willen je verplichten om naar zoo' n grote keten te gaan en daar heb ik geen goede ervaring mee.

In het artikel gaan we uitgebreid in op hoe het zit met de vergoedingen en contractering door zorgverzekeraars. Bij de meeste verzekeraars kun je nog wel uit meerdere ketens kiezen en vaak zitten er ook kleinschaliger hoorwinkels in het aanbod. Een kwestie van even goed uitzoeken 🔎☺. We zullen hier op 9 oktober een link naar het artikel plaatsen. Je kunt het eerder ook al lezen in de Consumentengids!



CZ biedt de meeste keus uit hoorwinkels, terwijl Menzis en Anderzorg zeer beperkte keus hebben. Zilveren Kruis heeft m.i.v. 2019 de mogelijkheid van eigen bijbetaling voor een beter hoorapparaat geschrapt. Dus je bent niet alleen afhankelijk van de winkel, voor de betaling ben je erg afhankelijk van de regels van de zorgverzekeraar. Ook hier helpt een restitutieverzekering soms. Immers, dat betekent (meestal) dat je naar een niet-gecontracteerde leverancier kan. Maar pas op, vaak moet je hiervoor van te voren goedkeuring vragen. Ook dit is weer verschillend per zorgverzekeraar.
Offtopic: de basisverzekering is in tegenstelling tot hetgeen zorgverzekeraars ons willen laten geloven, NIET HETZELFDE.
Badge +3
Ik heb dit onderwerp met enige verbazing gevolgd.
Er zijn vele aspecten helemaal niet ter sprake gekomen.
Ik ben al een aantal jaren drager van twee gehoorapparaten en ik zal beschrijven hoe de aanschaf van nieuwe gehoorapparaten bij mij een paar jaar geleden toeging.

Het ging heel anders dan de vorige keer, vijf jaar daarvoor.
Mijn verzekeraar had met twee leveranciers een contract afgesloten
Als je bij deze leveranciers zou kopen, werd er niets met je eigen risico verrekend.
Dat leek heel mooi, dus maar bij deze leveranciers langs.

Bij de ene leverancier (gehoorketen) werd van mij verwacht dat ik eerst bij een KNO-arts langs zou gaan om gekeurd te worden.
Daar was ik tien jaar geleden al geweest en daar was de noodzaak van gehoorapparaten reeds vastgesteld.
Ook stond op de website van de verzekeraar vermeld, dat je niet langs een KNO-arts hoefde als je reeds gehoorapparaten had.
De winkelier hierop gewezen, maar die bleef toch over een KNO-arts zeuren.
Naar een tweede winkel van dezelfde gehoorketen en die wilde ook dat ik eerst langs een KNO-arts zou gaan.
Dus maar geen gehoorapparaten bij deze gehoorketen.

Op naar een brillenketen, die opeens (voor mij) in gehoorapparaten deed.
Je moet een online afspraak maken, vaak weken van tevoren, want de audicien is maar een paar dagen per week (of minder) in de brillenwinkel aanwezig.
Bij het eerste bezoek aan de audicien bleek bij de verzekering alles anders te zijn.
Vroeger kon je elke vijf (kalender)jaren nieuwe apparaten aanschaffen en kreeg je een gedeelte van het totaalbedrag vergoed.
Tegenwoordig moeten je apparaten minimaal vijf jaar oud zijn (of ouder) voor je naar nieuwe apparaten mag kijken (dit is een doordenkertje, maar een duidelijke verslechtering voor de gebruiker).
De audicien was prima, ze deed een goede gehoortest om te bepalen hoeveel versterking bij welke frequenties in de oren links en rechts moest worden aangebracht.

Ik kon na korte tijd twee ingestelde apparaten ophalen om een poosje op proef te gebruiken (merk van contract brillenketen met verzekering).
Dat ging verder prima en na enige tijd heb ik de gehoorapparaten definitief aangeschaft.

De afrekening ging nu heel anders dan voorheen
Een kwart van de toestellen was voor mijn rekening, dat was 230 euro.
Maar wat er nog (semi-)verplicht bij kwam, was een afstandsbediening van 290 euro (je kunt niet zonder), een schoonmaakpakket van 200 euro en nog wat andere accessoires, zoals batterijen (?) voor ca. 40 euro.

Conclusie, de verzekering betaalde 690 euro (minder dan vijf jaar geleden) en ik betaalde 760 euro voor twee gehoorapparaten voor tenminste vijf jaar.

De fraaie schoonmaak set (met vloeistof) bleek niet helemaal bruikbaar te zijn, de luidsprekers aan het einde van de oorstukjes gingen telkens kapot.
Dan moest er weer een nieuw online afspraak gemaakt worden om deze te vervangen en zat ik weer een aantal dagen zonder een werkend apparaat (l/r)
Uiteindelijk kreeg ik een paar oorstukjes (l en r) op reserve en ben ik mijn vorige droog apparaat gaan gebruiken waardoor de problemen zijn opgelost.
Kanttekeningen:
In het artikel van de Consumentgids staat het aantal toestellen vermeld waaruit een klant kan kiezen.
Dat lijk heel indrukwekkend, maar ik vind het volstrekt zinloos om dat te vermelden.
Ik moet dan kiezen uit een aantal (3-15) gehoorapparaten, terwijl ik geen flauw idee heb van merken en kwaliteit, hoe moet ik kiezen uit iets waarvan ik niet weet wat het inhoudt?

In het artikel wordt helaas ook niets vermeld over bijkomende kosten die er altijd zijn en die honderden euro’s kunnen bedragen.

De indeling in categorieen verloopt via een vast protocol.
(Amsterdamse vragenlijst voor auditieve beperking)
https://www.specsavers.nl/horen/hoortest/vragenlijst-hoorprotocol
Dat lijkt heel mooi, maar heeft iemand bij de Consumentenbond dat protocol wel eens geprobeerd toe te passen?

Je moet dan een lange, lange lijst invullen met bij sommige vragen een antwoord van 1 tot 10.
Hoort u goed (links)? antwoord: 1.2.3.4.5.6.7.8.9.10
Hoort u goed (rechts)? antwoord: 1.2.3.4.5.6.7.8.9.10
en andere vragen met als mogelijk antwoord: bijna nooit, soms, vaak, bijna altijd
Vindt u het storend als de radio of tv aanstaat tijdens een gesprek? .....

Iemand die bescheiden is en het voorzichtig invult, doet zichzelf waarschijnlijk tekort.
Iemand die brutaal is en alles lekker aandikt, krijgt waarschijnlijk meer dan hij/zij nodig heeft.
Het protocol lijkt heel mooi en neutraal, maar het invullen is heel subjectief.


De brillenketen waar ik mijn toestellen heb gekocht, wilde graag op de markt voor gehoortoestellen komen (zeker een lucratieve zaak?) en heeft zijn gehoortoestellen voor een uiterst lage prijs aan mijn verzekeraar aangeboden om een voet tussen de deur te krijgen.
Zoals tegenwoordig steeds vaker bij verzekeringen is de prijs (een laag bod) het belangrijkste geweest en heeft niemand zicht op de kwaliteit van de aangeboden toestellen.

Op de website van Hans Anders staat nu een hele batterij hoortoestellen ten toon gesteld.
(er stond niks toen ik er was voor nieuwe gehoorapparaten)
De bijbehorende zeer karige beschrijving van elk apparaat levert geen enkel bijdrage aan het maken van een weloverwogen keuze, hier heeft helemaal niemand wat aan, het is de klant verblinden met non-informatie (nep informatie).

Op de website van Specsavers staat de meeste feitelijke informatie.
Wie meer over gehoorapparaten wil weten, moet vooral hier een poosje rondkijken.
Er is heel veel nuttige informatie te vinden.

Dit overzicht heeft mij veel geholpen bij het bepalen van de categorie van mijn huidige gehoortoestellen:
– Welke klasse past het best bij u
https://www.specsavers.nl/horen/soorten-hoortoestellen/private-markt


Voornemen:
Ik ben (flink) aan het sparen om de volgende keer niet meer afhankelijk te zijn van een verzekeraar, die niet eens toestaat om zelf bij te betalen als je een hogere categorie wil, het is buitengewoon klantonvriendelijk.
Ik ga dan kopen waar ik wil en wat ik wil, de verzekeraar hoeft zich hier niet meer mee te bemoeien (verder is het een prima verzekering).

Ik heb een groot gedeelte besproken van wat ik kwijt wilde.
Aan het aanschaffen van gehoorapparaten is veel meer verbonden, dan in het artikel in de Consumentengids vermeld staat.
En je moet ook geluk hebben, dat je bij een prettige winkel en vooral bij een goede audicien terecht komt.
Badge +3
lara100 schreef:



CZ biedt de meeste keus uit hoorwinkels, terwijl Menzis en Anderzorg zeer beperkte keus hebben. Zilveren Kruis heeft m.i.v. 2019 de mogelijkheid van eigen bijbetaling voor een beter hoorapparaat geschrapt.


Ik weet niet waar je dat bericht van het Zilveren Kruis vandaan hebt, maar dat is al vele jaren het geval en niet pas per 2019 (praktijkervaring).
Badge +3
Ik heb net gprobeerd een online afspraak te maken bij de Hans Anders winkel waar ik mijn gehoorapparaten heb gekocht.
Ik kan er "al" over zes weken terecht.
Je zal maar een storing een je gehoorapparaat hebben, dan zit je mooi zes weken zonder!

Ook maakte het afspraken systeem een afspraak op een andere dag dan ik had opgegeven.
Het systeem wist het verschil niet tussen donderdag (wat ik had gekozen) en dinsdag (wat niet beschikbaar was op de agenda voor afspraken).
(en als je dan emailt krijg je een geautomatiseerd bericht dat je de afspraak kunt veranderen, wat ik helemaal niet wil; tot zover de "klantenservice" van Hans Anders, met andere woorden: hoe jaag je klanten weg!)
FredW schreef:


lara100 schreef:

CZ biedt de meeste keus uit hoorwinkels, terwijl Menzis en Anderzorg zeer beperkte keus hebben. Zilveren Kruis heeft m.i.v. 2019 de mogelijkheid van eigen bijbetaling voor een beter hoorapparaat geschrapt.

Ik weet niet waar je dat bericht van het Zilveren Kruis vandaan hebt, maar dat is al vele jaren het geval en niet pas per 2019 (praktijkervaring).



@FredW , Zilveren Kruis had deze regel verstopt staan in het Reglement Hulpmiddelen. Bovendien gold het alleen voor de Basis Exclusief , dus de restitutieverzekering. In het wijzigingenoverzicht 2019 van Achmea / Zilveren Kruis, kun je zien dat dit veranderd is ( bijlage).
PS er zijn nog verzekeraars die wèl bijbetaling toestaan. Bij de volgende aanschaf dus de polisvoorwaarden nakijken! Dat kan veel geld schelen!
PS ik heb gezocht naar zorgverzekeraars die bijbetaling in 2019 toestaan. Ik heb de Amersfoortse gevonden ( zie bijlage). Over DSW ben ik niet 100% zeker ( zie bijlage).
Badge +3
@lara100
Ik heb de brochure Vergoeding hoortoestellen 2017 nagekeken.
Daar staat niet vermeld dat je bij de ene verzekering wel mag bijbetalen voor een hogere categorie hoortoestel en bij de andere verzekering niet.

Verder vraag ik mij af wat het nut is om uit te zoeken bij welke verzekeraars bijbetaling nog wel is toegestaan (bij anderhalve man en een paardenkop ?)
Ik heb geprobeerd het geheel van de gang van zaken en de (bijkomende) kosten bij de aanschaf van hoortoestellen te beschrijven en ik heb mij niet geconcentreerd op een (1) onderdeel van vele.

Ik heb mijn verhaal over hoortoestellen verteld ter algemene informatie.
Jouw zoektocht in reglementen van allerlei verzekeringen kan mij op dit punt niet boeien.
@FredW , ik gaf antwoord op jouw vraag ivm de bijbetaling.
Bijbetaling is heel belangrijk, want er zijn veel mensen die niet tevreden zijn met het aanbod van de zorgverzekeraar. Veel zorgverzekeraars geven alleen de keus tussen Hans Anders en Beter Horen. En als men daar dan ook niet in de juiste categorie wordt ingedeeld en men wil een beter toestel, dan is het ontzettend belangrijk om te mogen bijbetalen.
Dus ik begrijp jouw reactie niet: je schreef namelijk zelf: " die niet eens toestaat om zelf bij te betalen als je een hogere categorie wil, het is buitengewoon klantonvriendelijk".
De brochure waar jij je op baseerde was dus in ieder geval niet volledig.
Reputatie 7
Badge +7
Laten we onze reacties weer constructief en on-topic houden. Alle off-topic reacties zijn verwijderd.

Reageer