Consumentenbond.nl

Geneesmiddelen zijn gevaarlijk, geloof niet alles wat je slikt

• 2 september 2017
  • 3 reacties
  • 1503 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
De manipulatie en fraude van de farmaceutische industrie, bekend mee?

'Dodelijke medicijnen en georganiseerde misdaad' is de titel van een dit jaar uitgekomen boek van de Deense bioloog en hoogleraar 'opzet en analyse van klinisch onderzoek' Professor Peter Gøtsche.

'Medicijnen zijn doodsoorzaak nummer 3 en de farmaceutische industrie liegt, bedriegt, fraudeert, manipuleert de wetenschap en doet aan omkoping om haar handel te beschermen. De beschuldigingen van Peter Gøtzsche aan het adres van Big Pharma in zijn zojuist vertaalde boek 'Dodelijke medicijnen en georganiseerde misdaad' zijn keihard. Verontrustend genoeg onderbouwt Gøtzsche deze claims haarscherp.

Citaat uit een interview door Sander Voormolen (NRC 16 november 2016):

We zouden veel minder pillen moeten slikken dan we op dit moment doen. Als je je bedenkt dat medicijnen, na kanker en hart- en vaatziekten, de op twee na grootste doodsoorzaak zijn, dan is het duidelijk dat we er een hoop uit het raam zouden moeten gooien.
Gøtzsche is hoogleraar opzet en analyse van klinisch onderzoek in Kopenhagen. Dit weekend verscheen zijn boek Dodelijke medicijnen en georganiseerde misdaad in Nederlandse vertaling. De oorspronkelijke uitgave in het Deens en Engels deed al veel stof opwaaien in de medische wereld. Gøtzsche beschuldigt de farmaceutische industrie onomwonden van ‘maffiapraktijken’, en daarmee gaat hij veel verder dan andere schrijvers die de farmaceutische industrie bekritiseerden.

Er is weinig verschil met de georganiseerde misdaad, zegt Gøtzsche, want de farmaceutische industrie gaat letterlijk over lijken om zijn doel te bereiken: woekerwinsten maken. „Geneesmiddelen zijn veel gevaarlijker dan mensen beseffen, daarom heb ik dit boek geschreven”, zegt Gøtzsche.
Hij spreekt deels uit eigen ervaring, zelfs als ‘spijtoptant’ van de farma. Nadat hij in de jaren 70 zijn studie biologie en scheikunde had afgerond, lukte het hem niet om werk te vinden. Zijn grootvader, die huisarts was, raadde hem aan in de farmaceutische industrie een baan te zoeken.
Gøtzsche werd artsenbezoeker voor het Zweedse bedrijf Astra. Al snel ondervond hij dat het zijn taak was zoveel mogelijk genees- middelen te slijten, zonder dat de gezondheid van de patiënten op de eerste plaats kwam. Als productmanager werkte hij mee aan trucs om geneesmiddelen effectiever te doen lijken en te stimuleren dat ze voor steeds meer verschillende klachten werden voorgeschreven.
Dat zette hem aan het denken; het druiste steeds meer in tegen zijn gevoel. Hij verliet de industrie en was in 1993 betrokken bij de oprichting van de Cochrane Collaboration, een organisatie van medici die zich inspant om alle bewijzen van de werking van bestaande medicijnen geregeld tegen het licht te houden. Bedrog en manipulatie waren geen uitzondering – dat was de standaard handelwijze van de farmaceutische industrie, ontdekte Gøtzsche, die snel radicaler werd in zijn opvattingen.

Bert Keizer, verpleeghuisarts, filosoof en redacteur van ‘Medisch Contact’ in zijn voorwoord:

‘Niemand heeft het probleem van Big Pharma zo onweerlegbaar, systematisch en nietsontziend op tafel heeft gelegd als de Deense hoogleraar Peter Gøtzsche. De farmaceutische industrie maakt zich schuldig aan misdadige praktijken op systematische schaal. De grote farmaceuten verdoezelen onderzoeksresultaten, verzwijgen bijwerkingen, kopen artsen om, infiltreren nascholingen, corrumperen patiëntenorganisaties, plaatsen leugenachtige advertenties en bedriegen tijdschrift- redacties via ghostwriters. Ze verdienen miljarden met hun dubieuze pillen door te liegen over de kosten van ontwikkeling en productie.’

ISBN: 9789047707349 uitg. Lemniscaat

3 reacties

Nou dit is allemaal (zoals met wel meer complot theorieën) wel weer heel kort door de bocht.
Veel medicijnen werken wel degelijk, en er is geen enkele reden om zomaar direct over te stappen op een placebo. Ja er wordt veel geld verdiend in de farmaceutische industrie, en wellicht ook veel onterecht. Maar bij de alternatieven zitten er evenmin mensen voor de liefdadigheid, en ook daar gaat veel (eveneens nutteloos overigens) geld in om.

Een beter en evenwichtiger boek is "Bad Pharma" van Arts en algemeen skepticus Ben Goldacre: https://www.theguardian.com/books/2012/oct/17/bad-pharma-ben-goldacre-review

In het Nederlands vertaald als Foute farma: https://www.bol.com/nl/p/foute-farma/9200000015038734
Reputatie 6
Badge +5
Dat de termen "geneesmiddel" en "geneesheer" in onbruik zijn geraakt zegt al genoeg. Een voorbeeld voor toegenomen medicijngebruik is de "hoge bloeddruk". Natuurgenezer A. Vogel kon 50 jaar geleden nog spreken van een succesvolle behandeling nadat de bloeddruk van zijn patiënt onder de 200 was gedaald. De grens voor beginnende hoge bloeddruk lag jarenlang op 140 maar is volgens de laatste publicatie die ik las inmiddels gedaald tot 120. Dat zorgt natuurlijk wereldwijd voor een enorme toename van "patiënten" met hoge bloeddruk die voor medicatie in aanmerking komen.
Reputatie 7
Badge +6
Gelukkig raken steeds meer mensen er van overtuigd , dat de geneesmiddelenindustrie totaal anderen belangen heeft dan de patienten. Raar , als je bedenkt dat iedereen met een gezonde dosis verstand daar zelf ook wel op zou moeten kunnen komen. Echt eng is het feit , dat geen enkele instantie de patienten beschermt tegen het maar raak voorschrijven van medicijnen waar we vaak nog zieker van worden of zelfs dood aan gaan. Het enige wat we simpel kunnen doen , is onze arts vragen om te kijken of we met minder medicijnen toe kunnen en of we wel de meest geschikte medicijnen slikken. Ik raad niemand aan om zomaar te stoppen met bepaalde medicijnen, maar vaak blijken vele overbodig of zijn de bijwerkingen zodanig , dat we beter kunnen stoppen. Ik ben gestopt met dagelijks maagzuurremmers en wat blijkt ? Ik merk vrijwel geen verschil . Een enkele keer als de maaginhoud omhoog dreigt te komen neem ik er eentje en verder niet, want maagzuur hebben we nodig voor de vertering. Prostaat ontspanners bleken een ramp aan bijwerkingen. In overleg met arts mee gestopt en het beperkte ongemak neem ik voor lief. Cholesterolverlagers heb ik geweigerd ( met bijna ruzie met de huisarts ) omdat het troep is . Met iets anders eten heb ik nu ook de goede waarden.......Conclusie : zelf ook meedenken en ingrijpen als je denkt dat het fout gaat , want WIJ zitten met de gebakken peren . Bij een arts zijn zelfs excuses vaak nog te veel gevraagd als het misgaat......

Reageer