Gezondheid: waar moet de Consumentenbond zich op richten?

• 24 August 2015
  • 8 reacties
  • 162 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6
Ik had contact met iemand van 'team gezondheid' van de Consumentenbond. Daar werd ik uitgenodigd ideeen te geven over waar de CB zich de komende tijd op zou moeten richten qua Gezondheid. En al pratend ontstond het idee om die vraag maar hier aan de hele community voor te leggen.

Daarom dit topic. Waar moet de Consumentenbond zich volgens u de komende jaren op gaan richten op het gebied van zorg en zorgverzekeringen?

8 reacties

Bedankt voor uw bemiddelende rol......maar heeft u zelf helemaal geen idee?

We worden allemaal ooit zelf patiënt!

Primair dus vijf minuten voor twaalf om naast de verwachte kostenbesparingen (en winstminimeringen) het preventieve pad op te gaan, met daardoor minder zorgkosten en het effect van 'een zich beter voelen', dus veel plezieriger te kunnen leven.

Antwoord: Pro-actieve benadering vanuit de CB met een duidelijk intelligent plan van aanpak voor de lange termijn, zonder directe populaire bewijzen. Vraag de deskundige Willem Vermeend eens, als voorzitter van de NPHF (Nederlandse Public Health Federatie) en de NPCF (Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie), om alvast een paar deskundigen te noemen........om te beginnen!

* Ikzelf sport overigens niet, ook nooit gedaan en mankeer daardoor ook op hogere leeftijd nog helemaal niets ;-)), maar let eerder op voeding en een geestelijke fitheid!
Tweede tip....duitse architecten vragen!

Onderzoeken, promoten en begeleiden van het idee meer-generatiehuizen.

https://www.movisie.nl/praktijkvoorbeeld/meergeneratiehuizen-duitsland

Reputatie 5
Badge +6
Bedankt voor uw bemiddelende rol......maar heeft u zelf helemaal geen idee?

Ik was er nog niet toe gekomen daar over te denken. Dingen waar ik aan denk:

1. Hoe we de kosten beperken
  2. Meer transparantie: zowel bij declaraties als bij kwaliteit van de geleverde zorg
  3. Waarom er nummerus fixus geldt voor (bepaalde) arts-opleidingen (mi beperkt dat goede marktwerking (schaars aantal artsen > geen prijsdruk))
  4. In hoeveel gemeentes nieuwe inwoners nauwelijks keuze hebben qua artsen (ik heb dat zelf in meerdere gemeentes meegemaakt qua huisarts en tandarts: je kunt dan maar bij 1 terecht, vaak staan die slecht bekend) en zonodig daar iets aan doen
  5. Verder terugdringen van verspilling (mijn moeder kreeg 2 rollators, maar het lukte niet om er 1 terug te geven ... ik vermoed omdat niemand die er wat aan kon doen er belang bij had)
De kosten van de gezondheidszorg lijken mij voor consumenten veruit het belangrijkse onderwerp. Helaas gaat het dan niet om kosten voor de gezondheid (goed voedsel, schone lucht, schoon water, rust en ruimte) maar om ziektekosten die blijven stijgen. De vraag is: waarom? Wat zijn die ziektes die kennelijk steeds meer en duurder worden en waarvoor wij elk jaar een hogere rekening in de vorm van verzekeringspremie moeten betalen? Je kunt geen kosten besparen als je niet weet waardoor ze veroorzaakt worden. Het ontbreken van rekening en verantwoording vind ik ronduit verbijsterend. In deze computergestuurde tijd, waar verzekeraars met behandelcodes werken, moet het toch mogelijk zijn een inzicht te geven in welke ziektes wat kosten en vooral, waarom ons dat steeds meer geld kost. Zolang dat niet duidelijk is kun je niet aan preventie doen en is van gezondheidszorg geen sprake.
Reputatie 3
Badge +4
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb ze gisteren op de bijeenkomst gedeeld met de aanwezigen en ik ga nu aan de slag met het uitwerken van de ideeen! Flink wat van jullie suggesties gaan we uitwerken! Ik zal jullie in een volgende fase weer informeren. Blijf reageren 🙂
Zorg eigen bijdrage betalen man en vrouw beiden ziek beiden dus 2 maal eigen bijdragen eigen kosten medicijnen niet vergoed aanvullend verzekerd fysio eigen bijdragen 221 per 4 weken betalen dan heb je niets meer over. Om te leven
op eigen risico. een keer met ambulance mee, verplicht. en moet nu 375,00 betalen. kon ik beter een taxi nemen. ik vind dit niet normaal.kan ik hier tegen in gaan
Wellicht is het nuttig beter te kijken daar de fraude die alom aanwezig lijkt te zijn in het systeem. Voorbeelden die ik heb meegemaakt: 1. een podoloog die de kosten van de steunzolen over meerdere behandelingen wil uitsmeren. 2. Mondzorgverzorging idem: 3. Aanschaf gehoorapparaten: rommelen met de verschillende gehoorklassen, zodat een toestel volledig kan worden vergoed ("die kopen we dan terug en daarvan betalen we uw goedkopere apparaten") 4. Een opticien die een bril defect wil maken om het nieuwe glas na een foute oogmeting te laten vergoeden. Toppunt: mijn rechtsbijstandverzekering leek dit wel een goed idee. Toch was de bril helemaal niet kapot, wel was de oogmeting niet goed. 5. Audiciens die blijven beweren dat een aparte verzekering nodig om defecten de komende jaren te vergoeden (na controle bij de CB blijkt dit vaak garantie te zijn, verzekering is overbodig). Tandartsen die -niet gegeven- verdovingen declareren. Opvallend is wel dat in al deze gevallen gevraagd (behalve de tandarts) werd zelf te declareren bij de zorgverzekeraar. Toch is het gewoon fraude. Niet doen dus. Als ik zo om me heen luister komt dit veelvuldig voor.

Reageer