Consumentenbond.nl

Goede leefstijl als medicijn


Reputatie 3
Badge +6
Steeds meer mensen met een chronische ziekte gaan gezonder leven om mogelijk te kunnen stoppen met pillen en prikken. Ook artsen stimuleren dit steeds vaker, omdat er gevallen zijn waarbij mensen van een chronische ziekte genezen of minder klachten van hun ziekte ervaren door een gezondere leefstijl. Zo kunnen mensen met diabetes type 2 veel baat hebben bij een koolhydraatarm dieet. En mensen met astma kunnen hun klachten vaak verminderen door een gezond eetpatroon en sportieve manier van leven.

Wil jij hier meer over lezen of ben je benieuwd wat een goede leefstijl nu precies inhoudt? Goed nieuws! We delen dit artikel over leefstijl als medicijn uit de Gezondgids gratis met je.

Hoe is het gesteld met jouw leefstijl? Overweeg je om op bepaalde punten te verbeteren, of ben je blij met jouw manier van leven? En heb jij misschien ook ervaring met verminderde gezondheidsklachten na het aanmeten van een gezondere leefstijl? Praat mee!


17 reacties

Eigenlijk heb ik maar één leefstijlprobleem: een soort computerverslaving.

De Community van de Consumentenbond levert daaraan een stevige bijdrage.
Reputatie 7
Badge +7
Het is nog niet te laat om te veranderen, @Léonz... 😉 Al zullen we je wel missen.
Reputatie 2
Badge +4
Ik krijg inmiddels tamelijk ongezonde braakneigingen van de woorden gezonde leefstijl. Kennelijk een soort conditionering met ongewenst effect.
Nou, nou, Luctor, een gezonde leefstijl is wel degelijk van wezenlijk belang.

Je ziet het pas als je verandert/veranderd bent.

Zoals Monique reeds zei: het is nog niet te laat.
Reputatie 2
Badge +4
@Léonz Wie zegt dat ik veranderen moet? Misschien is mijn leefstijl wel goed voor mij.
Mijn bezorgdheid werd opgewekt door uw braakneigingen.

Braakneigingen zijn vaak een symptoom van een onderliggend gezondheidsprobleem.

U zegt zelfs dat het “tamelijk ongezonde braakneigingen” zijn. Het kan van kwaad tot erger gaan.
Reputatie 2
Badge +4
@Léonz Zeker. Dank voor uw bezorgdheid. Waarschijnlijk is de rechtstreekse oorzaak toch de overload aan een bepaald type berichten op/ in allerlei media. Het medicijn is die niet meer te lezen. Misschien is dat het wel! Ik ben het vermijdende persoonlijkheidstype aan het worden!
Reputatie 6
Badge +6
Op een dag word je oud en dan ga je nadenken over dingen waar je anders nooit over nadenkt.
Kan je ouder worden dan je ouders met een gezonde leefstijl. Ja dat wil ik. En hoe probeer ik het?

  • al 37 jaar niet roken
  • al 7 jaar niet zuipen, maximaal 1 glaasje per twee dagen
  • minder koolhydraten als aardappels. wit brood
  • veel meer groente, bonen
  • twee keer per week vette vis, sardien, vissticks, vette makreel, haring
  • geen bult meer op je bord, een stuk minder
  • elke dag twee sneetjes volkoren brood en een glas melk
  • minder rood vlees
  • onder de zes gram zout per dag blijven
  • op wekelijkse basis handvol ongezoute nootjes, dus geen zoute pinda's
  • elke dag minimaal een half uur wandelen, liever een uur
Ja het werkt, leef al langer dan m'n moeder, die rookte veel. M'n vader was taaier, nog vier jaar te gaan.

Weet iemand dat, volgens mij ga je door langdurige stress in je leven eerder dood.
Hallo Luctor,

De berichten waarop u waarschijnlijk doelt, neem ik eigenlijk mijn hele leven al niet serieus.

De stand van zaken ontdekt men langs de weg van introspectie en in iets mindere mate via geluiden van omstanders.
Jan schreef:

Weet iemand dat, volgens mij ga je door langdurige stress in je leven eerder dood.


Zeker weten!

Stress is de ergste gezondheidsbedreiger die er is. Dit geldt ook voor "gezonde stress". ☺
Reputatie 2
Badge +4
@Jan Ouder worden dan mijn vader (97) gaat mij waarschijnlijk niet lukken. Hij leefde weliswaar op suikers (met geen spoor van diabetes). Maar dronk of rookte niet. Verder deed hij waar hij zin in had. Had geen stress, was op dat punt niet om te krijgen. Maakte van zijn passie zijn werk. Werkte tot zijn 75e (in een qua foute belasting vederlichte functie). Dat kon niet voorkomen dat de laatste 7 jaar van z'n leven een lijdensweg waren. Er is meestal wel iets dat er eerder mee ophoudt dan de rest van het lichaam.
Mijn moeder leefde ook gezond, maar werd slechts 60 door onoordeelkundig handelen van artsen. Zij kwam uit een lijn van mensen die allemaal heel oud zijn geworden. Ik wil maar zeggen. Hoe gezond je ook leeft, misschien helpt dat, misschien ook niet.
Achter een foto van mijn moeder uit begin jaren '30 zat een stukje van een krant uit die tijd. Inmiddels bijna een eeuw oud dus. Er stond een artikeltje met voedingsadvies. Het had vandaag geschreven kunnen zijn. Tot nu toe verschijnt er op dat gebied weinig nieuws.
Dat beetje minder (van alles) formuleerden mijn ouders als 'met mate'. Maar 'voeding op maat' lijkt me een betere weg. Daarvoor komt kennelijk binnenkort een test beschikbaar die inzicht geeft in wat voor elk individu de beste voedingsmiddelen zijn.
Ik werd als baby en kind vetgemest (dikke baby's gaf status). Wat ze toen niet wisten is dat je de vetcellen die je al tijdens de zwangerschap en als baby en kind aanmaakt nooit meer kwijtraakt. Plus tientallen andere oorzaken van overgewicht. Dat 'met mate' wordt daardoor een hol begrip. Het lichaam is ingesteld op en vraagt om meer. Al beweeg ik me suf, het is van stress en roken dat ik min of meer op gewicht blijf. Inmiddels ben ik dus minstens 10 kilo te zwaar en het gaat er niet meer af.
Die voedingsmiddelentest ga ik t.z.t. bestellen. Misschien komt daar iets uit dat wel nieuw voor me is. Maar illusies heb ik niet. Ik moet het vooral van m'n (goede) genen hebben. Die verdeling in 25% genen en 75% omstandigheden kloppen misschien ook niet, dat zou best eens 50/50 kunnen zijn, want dat is bij vrijwel alles zo.
Reputatie 5
Badge +4
Van "stress" staat inmiddels wel vast, dat een grote (zo niet de grootste) bedreiging voor de gezondheid is. Zo'n algemene term biedt weinig houvast voor aktie, maar wel als je je realiseert, dat het gaat om een zó grote mate van spanning, dat terugkeer naar een oorspronkelijk veerkrachtige toestand verhinderd wordt. Dat geldt dan met name voor het verwerken van de moderne lawine aan zintuigelijke indrukken, onder tijdsdruk. Een vergelijking met computers gaat niet op. Mensen zijn ingesteld op het verwerken van veel meer dan "data" alleen en profiteren ook niet van de ongebreidelde hoeveelheid energie in de vorm van electriciteit die aan automatisering wordt besteed.

Praktisch gezien beperkt mijn eigen "gezondheidsprojectje" (met andere gezondheidsfactoren in beeld en naar vermogen beoefend) zich tot het meten van de bloeddruk. Zo'n meter ontving ik ooit van mijn werkgever in het kader van een gezondheidsproject waarvan de leverancier ongetwijfeld een mogelijke productiviteitsverhoging van de medewerkers in het vooruitzicht stelde.

Een hogere bloeddruk meende ik op sommige ogenblikken al eens geconstateerd te hebben en door zo'n meter werd dat bevestigd. Dan kun je nagaan wat de mogelijke oorzaak is en daar zelf iets aan doen. Waarbij mij opviel, dat een systolische druk onder 140 jarenlang als gezond gold, maar dat die nu onder 120 zou moeten zijn. Wie dat bepaalt is me een raadsel, maar vermoedelijk komt dit inzicht uit de VS en een gezelschap waarin de farmaceutische industrie goed vertegenwoordigd is. Dat leidt bij mij in elk geval niet tot stress en een verhoogde bloeddruk.
Reputatie 2
Badge +4
@Lisa Boele Over wat een gezonde bloeddruk zou zijn wordt al heel lang gesteggeld. Het zou nu toch vooral om de bovendruk gaan. En die mag vanaf 60 jaar hoger zijn omdat naar mate mensen ouder worden ze dat nodig hebben om goed te functioneren. Net als bij cholesterol. Ook die waarde schijnt naar mate men ouder is hoger te mogen zijn. En is zelfs een teken van gezondheid.
Het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde zegt dat voor personen van 60 jaar en ouder die geen diabetes, familiaire hypercholesterolemie of manifeste hart- en vaatziekte hebben, 160 mmHg als grens geldt voor verhoogde systolische bloeddruk.
De streefwaarde voor LDL-cholesterol bedraagt 1,8 mmol/l in de Europese richtlijn en 2,5 mmol/l in de Nederlandse. Het is verwarrend dat richtlijnen over hetzelfde onderwerp verschillende streefwaarden hanteren. Huisartsen zullen doorgaans de Nederlandse richtlijnen volgen, terwijl cardiologen uitgaan van de Europese richtlijnen. Zo kunnen patiënten onbedoeld tegenstrijdige adviezen krijgen. Daarnaast blijken de lage streefwaarden in de praktijk niet haalbaar.
In het Belgisch Geneesmiddelenbulletin staat: Hoewel er dwingende bewijzen zijn die het empirisch behandelen met statines van vrijwel alle patiënten met een hoog cardiovasculair risico (ongeacht hun LDL-cholesterolwaarden) ondersteunen, zijn er geen klinische bewijzen dat het bereiken van de in de richtlijnen genoemde (arbitraire) streefwaarden van de LDL-cholesterolconcentratie door middel van dosisverhoging en dosisaanpassingen van statines een voordeel oplevert voor de patiënt, dan wel veilig is.
Statines zijn dus op zichzelf voor patiënten met cardiovasculair risico wel nodig, maar de streefwaarden zijn losgelaten.
Reputatie 6
Badge +5
De onderdruk is het belangrijkste voor de gezondheid, rond de 80 is normaal en boven de 90 vergt aandacht.

De bovendruk kan veel meer uit elkaar lopen.
Ooit was er een regel 100 + de leeftijd, maar dat wordt uiteindelijk te hoog met de huidige stijgende leeftijd.
Maar iemand op een flinke leeftijd met een bloeddruk van 160 is niet vreemd en daar moet je niet te veel aan gaan sleutelen.

Maar als je ouder bent met wat verkalkte vaten moet de bovendruk wel wat hoger zijn om het hele lichaam van voeding en zuurstof te voorzien.
En een dan te lage bloeddruk leidt tot duizeligheid bij ouderen en dan wordt de valkans weer te groot met alle gevolgen van dien.
Reputatie 2
Badge +4
Het blijft vooralsnog schimmig wat normaal is. Tussen 90 en 100 onderdruk wordt op dit moment kennelijk gezien als mild verhoogd. En matig verhoogd is tussen 100 en 110. Vanaf 60 jaar lijkt - zolang het duurt - de streefwaarde 160/90 te zijn.
Ben zeer benieuwd hoelang het nog duurt voor ook de BMI-waarden op de schop gaan.
Reputatie 6
Badge +5
Onderdruk normaal is 70 - 90 afhankelijk van inspanning en spanningsvolle situatie.
Te laag is niet snel, als je niet duizelig bent.

Bovendruk is normaal vanaf 110 - 160 (180) afhankelijk van inspanning en spanningsvolle situatie en leeftijd.
Maar bij "jongeren" moet de bovendruk wel weer snel naar beneden gaan in rust en zonder spanning.
(normaal waarden bij inspanningsfietstesten)
Reputatie 5
Badge +4
Hartelijk dank voor deze uitgebreide toelichtingen. Mijn bloeddrukmeter kan, zo te zien, voorlopig weer de kast in.
Met de geschiedenis van het cholesterol heb ik me nooit actief beziggehouden. Tegelijk met de eerste waarschuwingen (uit de VS) tegen een "hoog cholesterol" werd een campagne gestart tegen het eten van (vooral dierlijk) vet. Ik ben toen gelijk afgehaakt; bleef liever roomboter eten. Dat product is inmiddels gerehabiliteerd, wat aan de prijs te merken is. Blijkt ook een prima leverancier van omega-3 vetzuren te zijn, maar alleen als het afkomstig is van koeien die vers gras eten.

Reageer