Consumentenbond.nl

Griepprik: Fabels en feiten

• 16 oktober 2018
  • 62 reacties
  • 40551 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Het is weer half oktober en bij zo’n zes miljoen Nederlanders ligt een uitnodiging voor de griepprik op de mat. Misschien heb jij er ook wel één gehad. Over de griepprik bestaan nog steeds veel vragen en misverstanden. “Kun je van de griepprik zelf griep krijgen? En is die griepvaccinatie niet alleen nuttig voor oudere mensen?” Tijd om wat misverstanden uit de wereld te helpen!
In dit gratis artikel uit de Gezondgids scheiden we de fabels van de feiten.

Heb jij de griepprik weleens gehaald? En wat waren je ervaringen?

62 reacties

Tja, ik behoor tot de doelgroep, heb nog geen uitnodiging ontvangen maar zal, als die binnenkomt, er geen gebruik van maken. Het exhorbitante medicijngebruik vormt al een grote milieubelasting; of zo'n prik helpt tegen het vigerende virus is onzeker en welke uitwerking die op mijn gezondheid heeft (ik gebruik geen medicijnen) is onbekend. Ik begrijp zeer wel de panische angst die de overheid heeft voor het uitbreken van een pandomie (het grote aantal slachtoffers van WOI was te wijten aan de griep en niet aan oorlogshandelingen) maar rechtvaardigt m.i. niet het opdringen van een morele verantwoordelijkheid voor het voorkomen van zo'n ramp door het accepteren van (door een echt abjecte farmaceutische industrie geproduceerde) injecties met een onzekere uitkomst. De overheid heeft dit echt aan zichzelf te wijten door een laffe houding, die de consument elk geloof in de behartiging van zijn gezondheid heeft ontnomen. Als de griep slachtoffers eist is dat een natuurlijk fenomeen en een mondiale uitbreiding kan alleen voorkomen worden door inperking van het personenverkeer. Aan de belachelijk lage prijzen waarvoor iedereen tegenwoordig de wereld rond kan reizen wordt niets in de weg gelegd. Ik zie daarom geen enkele reden om mijn huidige gezondheid daarvoor in de waagschaal te stellen
Reputatie 7
Badge +6
Ik zit ook in de leeftijdsgroep , maar haal hem al vele jaren niet meer . Ik denk er ongeveer hetzelfde over als Lisa. Daar komt nog bij dat ik slechts EEN keer in mijn leven griep gehad heb en dat is 40 jaar geleden . Mocht ik toch griep krijgen , dan is mijn lichaam momenteel nog sterk genoeg om het te kunnen doorstaan. Ik laat me niet gek maken. Als er in de toekomst echt betrouwbare info komt , kijk ik wel weer . De meningen van de vele 'deskundigen 'zijn ernstig verdeeld en zoals met alles vertroebelen zakelijke belangen de waarheid.
Reputatie 7
Badge +5
Ik ga de griepprik zeker wel halen en werkte in de tijd voor de griepprik een flink aantal jaren in verpleegtehuizen en ziekenhuizen en heb helaas de effecten van griep gezien bij, in ieder geval de doelgroepen en bij jongere mensen die een verminderde weerstand hadden.
Een stevige griep kan de weerstand flink verminderen en ligt een longontsteking op de loer met alle gevolgen van dien.
Dan worden de gevolgen niet aan de griep geweten, maar aan een longontsteking waar men niet overheen kwam.
Nadat het griep vaccinatie programma ruimer vorm begon te krijgen werden gelukkig dit soort taferelen aanzienlijk minder.
@Bert Ik heb volledig begrip voor uw bevindigen,,maar kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat in veel van die volksgezondheidsmaatregelen de machteloosheid van verzorgenden een gtote rol speelt. Wat bejaaarden betreftt zou een "crash coursë":' Wat kan ik u nog doen wat ik in de voorgaande 70 of 80 jaten verzuimd heb aan de orde moeten komen, maar zo'n cursus zit zit niet in het basispakket van de ziektekostenverzeketiing.. En voor jeugdigen met veminderde weerstand zou de vraag,. of zij ooit iets aan het soldaritiesprincipe van de verzorgingsstaat zullen kunnen bijdragen, ook in aanmerking genomen moeten worden,
Allemaal heel onaangename en moeilijke vragen en van de politiek valt op dit gebied niets te verwachten.;
Reputatie 7
Badge +5
@Lisa Boele schreef: "maar kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat in veel van die volksgezondheidsmaatregelen de machteloosheid van verzorgenden een gtote rol speelt."

Tegen virussen kun je je niet wapenen of dingen eten of doen en heeft niets met machteloosheid te maken.
Virussen hebben met specifieke weerstandopbouw te maken en helaas kun je je daar meestal niet tegen wapenen.
Sommige virussen kunnen met algemene goede voedingstoestand getackeld worden, maar andere vellen soms zelfs jongere sterke mensen, laat staan de zwakkere groepen, waaronder ook chronisch zieken, in onze samenleving.

Inenten is geen lapmiddel, als je niet inent zullen er velen niet goed doorkomen en in een ziekenhuis en/of verpleegtehuis belanden of overlijden.

Gelukkig kunnen we een aantal natuurlijke fenomenen tackelen zoals een bos kinderziektes en dat scheelt al vele kinderen in verzorgingshuizen en hoge kindersterftes.
Reputatie 7
Badge +6
Daarom pleit ik voor alleen inenten als het met zekerheid zinvol of aan aan te raden is. Over kinderziekten gaat dit topic niet , maar die inentingen zijn mijns inziens wel zinvol. De griepprik moet natuurlijk iedereen zelf afwegen , maar dit is mijn mening . Iedereen boven een bepaalde leeftijd bang maken en gratis aanbieden vind ik veel te ver gaan. Een slechte conditie , jong of oud kan wel een overweging zijn. Met al die inentingen en medicijnen negeren we het zelfherstellend vermogen van ons lichaam . Ook zijn de bijwerkingen van bepaalde middelen soms erger dan de kwaal. Vaak wordt dat pas jaren later duidelijk.
Reputatie 7
Badge +5
"Met al die inentingen en medicijnen negeren we het zelfherstellend vermogen van ons lichaam ."

Helaas zijn er een aantal bacteriën en virussen die het zelfherstellend vermogen van ons lichaam niet direct met de juiste actie volledig aankunnen.
Inenten is juist het herstellend vermogen al aansporen en leren om de juiste antistoffen en cellen te maken tegen deze virussen.
Met inenten help je het herstellend vermogen van het lichaam juist te versterken en als dan, het reeds bekende virus binnenkomt, is er direct een snelle versterkte reactie tegen dit virus en hoeft het lichaam dit niet vanaf de eerste kennismaking meer te doen, dat scheelt nu net de dagen dat je er erg ziek van zou worden en dat voorkomt een aantal ziekteverschijnselen die net te veel kunnen zijn.
@Fauve CB
Uitstekende opzet. Is het een idee dat jullie een meer algemene lijst met fabels over medicijnen en gezondheidszorg publiceren? Ik denk dat dat in een gigantische behoefte voorziet.
Reputatie 4
Badge +6
@Fauve CB
Uitstekende opzet. Is het een idee dat jullie een meer algemene lijst met fabels over medicijnen en gezondheidszorg publiceren? Ik denk dat dat in een gigantische behoefte voorziet.

Bedankt voor je suggestie A. Deen! Deze is intern doorgestuurd naar de betreffende afdeling.
Reputatie 7
Sinds mijn 59e hoor ik bij de doelgroep, toen kreeg ik een aandoening waarvoor ik heel lang veel Prednison gebruikte en dat sloopt je immuunsysteem. Ik heb nu nog geen uitnodiging. Ik heb maar één keer in mijn leven griep gehad, als kind. Toen was er een dodelijke epidemie, ik meen Spaanse griep maar het kan ook HongKong griep zijn geweest. Na die prik kwakkel ik altijd een paar dagen, of het met de griepprik te maken heeft is dubieus, het is altijd heel druk bij zo'n priksessie en er zitten altijd wel mensen tussen die snotverkouden zijn en hun virus vrolijk in de rondte proesten. Bovendien ben je van een verkoudheid meestal niet hondsberoerd, van griep wel.
In het rapport https://www.lareb.nl/media/3141/griepvaccinatie-jaarrapport-2017-2018.pdf staan resultaten van een onderzoek naar de bijwerkingen van de griepprik.
Het blijkt dat bij 45% van inentingen bijwerkingen worden gemeld. Daarvan heeft 10% last van "Influenza like illness"; zo noemen ze het want de bewering is altijd dat je de "griep" er niet van kunt van krijgen. Ja, ja...
Belangrijkste punt in de hele discussie is m.i. het feit dat nog nooit is aangetoond dat de griepprik ook daadwerkelijk werkt (minder griep/minder ernstige ziekteverschijnselen). De verrichtte onderzoeken deugen namelijk niet (zie het Geneesmiddelenbulletin in de afgelopen jaren). En dan maar blijven beweren dat medische behandelingen "evidence based"moeten zijn! Wanneer de in de griepprik geïnvesteerde miljoenen anders besteed zouden worden (bijv. in een betere thuiszorg) zouden veel meer levens gered kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad @H. Keij . Het is nooit aangetoond . Als men alleen maar denkt dat het helpt terwijl het dat niet doet, dan is het pure verspilling. En dan hebben we nog de bijwerkingen . En zelfs als het wel wat doet, weegt dat op tegen misschien een of twee keer in een mensenleeftijd de griep krijgen? Bedenk ook dat heel veel 'griep ' geen griep is maar een zware kou. Kun je ook flink beroerd van zijn , maar daar helpt die prik niet tegen.
Reputatie 7
Badge +5
https://www.henw.org/artikelen/griepvaccinatie-bewijs-voor-bescherming-weinig-studies-van-goede-kwaliteit

Griepvaccinatie van ouderen lijkt de kans op griep met meer dan 50% te reduceren. De bewijskracht is echter beperkt, vooral als het gaat om een effect op complicaties door griep. Een vergelijkbaar effect van vaccinatie op reductie van griep is gevonden voor gezonde volwassenen. Dat zijn de hoofdconclusies van de laatste meta-analyses die de Cochrane Library voorlopig aan dit thema wijdt.
Reputatie 7
Badge +6
Tja.... Dus wat is wijsheid he? Ik begrijp wel dat iemand die door persoonlijke omstandigheden geen griep kan riskeren toch maar die spuit haalt.
Reputatie 7
@Jobk Die bijwerkingen wuift men vrolijk weg, al val je na die prik half dood neer.
de griep prik is vaak de kers op de taart van het huisartsen inkomen net als vuurwerk dat is voor de detail handel
@Fauve CB

En ondertussen gaan er hierboven mensen vrolijk los op precies die fabels! :

@MrsJones
@Jobk Die bijwerkingen wuift men vrolijk weg, al val je na die prik half dood neer.

De griepprik kan bijwerkingen geven (feit)
Soms kan de arm waarin is geprikt een of twee dagen pijnlijk of dik zijn. Ook hebben sommigen de dag na de prik hoofdpijn, spierpijn, weinig energie en/of lichte koorts. Dit komt vooral voor bij kinderen die nog niet eerder griep of een griepprik hebben gehad.

@H. Keij @E.T. Wiersum
Belangrijkste punt in de hele discussie is m.i. het feit dat nog nooit is aangetoond dat de griepprik ook daadwerkelijk werkt (minder griep/minder ernstige ziekteverschijnselen)

4
Na inenting kun je alsnog griep krijgen (feit)
De griepprik beschermt niet 100% tegen griep, maar verkleint de kans erop. Als je toch griep krijgt, kan dat verschillende oorzaken hebben. Na vaccinatie duurt het ongeveer twee weken voordat het lichaam voldoende afweerstoffen heeft gemaakt om bescherming te geven. Word je binnen die twee weken besmet, dan bestaat de kans dat je toch griep krijgt.
60% Vaccinatie vermindert de kans om griep te krijgen met circa 60%. Bij oudere mensen vermindert die kans met 30 tot 70%

Beste consumentenbond: wat heeft dit voor zin? Mensen zijn nu eenmaal meer genegen de verhalen van hun buurnam te geloven ook al is dat volkomen onzin.
Reputatie 7
Badge +5
Veel mensen geloven nu eenmaal graag in oudere kennis, het liefst van honderden of duizenden jaren terug, die waren pas wijs en wisten toen al wat de natuur voor geneeskrachtigs had en dat de natuur alles op kan lossen.

Men vergeet dat de natuur zeel veel giftigs en dodelijks in zich heeft, van bacteriën, virussen en gifstoffen en dat diegenen die allerlei geneeswijzen niet hebben overleefd dit niet meer door kunnen vertellen.
Dit is één van de redenen dat alleen de "succesverhalen" in de wereld verspreid worden door de overlevers.
Ieder mens met een tuin heeft wel een plantje in de tuin staan waar hij de hele straat mee uit kan moorden.
Maar alleen een dubbelblind onderzoek brengt de juiste uitslag of iets werkt of niet.

Maar daartegenover staat dat 80% of meer van de huidige medicatie en vaccinaties uit de natuur komt en men veel nieuwe medicatie juist in de natuur vindt, omdat deze stoffen zo complex zijn, dat die nog niet na te maken zijn.
De stoffen die wel na te maken of te manipuleren zijn, zijn b.v. zeer sterke pijnbestrijdingsmiddelen en narcose middelen voor operaties, waar de onderdelen die misselijkheid veroorzaken en mortaliteit versterkten eraf geknipt kunnen worden en nu inmiddels op een operatietafel onder narcose liggen veiliger is, dan over straat lopen.
Dat was vroeger wel anders.
Reputatie 7
Badge +6
Ja @Bert zo had ik het ook gedacht dat we veel uit de natuur kunnen halen en oude wijsheden van andere volkeren had ook goede bruikbare dingen.

Wat ik op school geleerd heb: tegen bacteriën heb je antibiotica. Tegen virussen heb je niets op één ding na: inenten met verzwakte virussen zodat je lichaam daar antistoffen tegen maakt waardoor je daarna immuun bent tegen dat virus. Dat immuun zijn kan levenslang (polio, pokken) of tijdelijk (b.v. tetanus).

Griep is ook een virus. Verkoudheid is ook een virus. Een inenting tegen een virus gaat bijna niet omdat een griepvirus elke keer anders is.
Na een griep/verkoudheid krijg je niet zo snel opnieuw griep of verkoudheid.

Dat de griepprik 100% bescherming zou moeten geven is een verkeerde opvatting die ik hier hogerop lees. Een griepprik zal altijd gedeeltelijk helpen omdat het een cocktail is van een reeks voor dat seizoen te verwachten virussen. De best educated guess wordt gemaakt wat er dit jaar komt en daar krijg je dan een inenting voor.

Je zal altijd grieperig kunnen worden van een griepprik want het zijn verzwakte griepvirussen. En in een griepprik zit geen inenting tegen verkoudheid. Dus verkouden kan je altijd nog worden na een griepprik.

Ik ben de griepprik gaan halen. Bij mij is het "baat het niet dan schaadt het niet". Met kleinkinderen in de kinderopvang krijgen we soms heftige rare griepen van hun. Wat me wel verbaast is dat er nog geen politieke partij is opgestaan voor de enorme CO2 productie voor al die nensen die met z'n tweeën in de auto de griepprik komen halen bij de huisartsenpost.
Reputatie 7
Er is één dingetje dat ik me al eerder heb afgevraagd. Het griepvaccin wordt "gekweekt" in kippeneiwit. Er zijn mensen die daar allergisch voor zijn.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones

Volgens Universitair Medisch Centrum Groningen:

Komt een allergie voor de griepspuit veel voor? Het standaard griepvaccin kan kippenei-eiwit bevatten. Een allergie tegen kippenei-eiwit is niet erg zeldzaam (getallen variëren tussen 0.0004% en 1.6%). Omdat in onze voeding veel ei zit wordt een kippenei-allergie al op heel jonge leeftijd ontdekt. Mensen met deze allergie kunnen vragen om een vaccin dat op cellen gemaakt is.

De griepprik bevat dierlijke eiwitten. Hoe te handelen als je vegetariër bent? Er zitten alleen sporen van dierlijke eiwitten in het vaccin, veel minder dan bijvoorbeeld in pudding en vla. Veganisten zouden om het celkweek-vaccin kunnen vragen.
Reputatie 7
Thanks @Bert , weer wat geleerd. Het schoot me zo ineens te binnen.
Reputatie 7
Badge +5
Juist door dit soort discussies, die elders ook wel gevoerd zijn, heb ik me nog nooit laten inenten tegen Griep. Ik las ooit ergens dat iemand gemiddeld(!) eens in de 20 jaar een Griep doormaakt. Sommigen krijgen het nooit en sommigen drie jaar achtereen op rij. De Griepgolf van verleden winter is ook compleet langs me heen gegaan. Een jaar of 10 geleden heb ik een echte (maar niet ernstige) Griep doorgemaakt. Ik weet me van die tijd nog te herinneren dat ik dit niet eens zo onprettig vond. OK, ik had Griep met alle warme en koude consequenties (rillingen) van dien maar ik voelde me niet heel erg beroerd of zo. De andere kant: juist door die Griepprik kun je je de hele winter beroerd voelen en ook dat heb ik ooit ergens gelezen.

Mijn remedie is: lekker uitzieken. Stel nou dat je voor een hoop ziektes ingeënt kunt worden op een zodanige manier dat je zelden meer ziek wordt. Ben je dan klaar? Het is wellicht een hele kromme redenering die ik heb en ik ga zeker niet roepen dat ik nu de waarheid in pacht heb maar laat dat afweersysteem maar lekker eens een keer werken, is goed voor je lichaam. Je afweer systeem is dan getraind en dat werkt de volgende keer in je voordeel.

Mijn vader was, toen die nog leefde, nooit ziek en hij gebruikte dat wel eens tegen me als ik weer eens kou had gevat of verkouden was met, in mijn geval, een verhoogde kans op bronchitus. Maar juist hij was degene die ik een keer van de vloer moest tillen omdat hij dat zelf niet meer kon toen hij werd geveld door de Griep (hij was nog net in staat om mij te bellen). Hij had zich toen wel laten inenten maar in dat jaar hadden de deskundigen misgekleund door mensen in te enten tegen een Griepvirussoort die, achteraf gezien, niet de juiste bleek te zijn. Het heeft toen maanden, na de aanvankelijke Griepaanval, geduurd voordat hij weer de oude was.

Dat is mijn mening maar, nogmaals, die is niet zalig makend. Ik zie hierboven namelijk allemaal goede meningen staan.
Reputatie 7
Misschien zit er bij sommige mensen ook iets tussen de oren door wat ze hebben van "horen zeggen". Ik ben na die prik een paar keer goed verkouden geworden maar zoals ik al zei, tussen alle anderen die die prik komen halen zitten er genoeg die snotverkouden zijn en een stevige verkoudheid breng je makkelijk over, zeker in een kleine ruimte zonder ramen.

Reageer