Consumentenbond.nl

Griepprik: Fabels en feiten

• 16 oktober 2018
  • 62 reacties
  • 40551 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Het is weer half oktober en bij zo’n zes miljoen Nederlanders ligt een uitnodiging voor de griepprik op de mat. Misschien heb jij er ook wel één gehad. Over de griepprik bestaan nog steeds veel vragen en misverstanden. “Kun je van de griepprik zelf griep krijgen? En is die griepvaccinatie niet alleen nuttig voor oudere mensen?” Tijd om wat misverstanden uit de wereld te helpen!
In dit gratis artikel uit de Gezondgids scheiden we de fabels van de feiten.

Heb jij de griepprik weleens gehaald? En wat waren je ervaringen?

62 reacties

Reputatie 7
Periodiek controleren op influenza?
Reputatie 7
Badge +5
@M.H.G. Ickenroth schreef: "Het immuunsysteem moet sterk genoeg zijn om een griep te voorkomen."

Je kunt dit wel graag willen, maar helaas gaat dat niet op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_griep

Aanvankelijk was het virus niet dodelijk, maar dat veranderde al snel. De Spaanse griep begon met hoge koorts, hoesten, spierpijn en keelpijn, gevolgd door extreme moeheid en flauwtes. Men verloor zoveel energie dat men niet meer kon eten en drinken. De ademhaling werd steeds moeilijker en binnen enkele dagen trad de dood in. De Spaanse griep had de opmerkelijke eigenschap om jonge volwassenen te treffen.
Reputatie 7
https://newscientist.nl/nieuws/de-zeven-keer-in-de-geschiedenis-dat-de-griep-flink-huishield/

Hier nog een paar,

Nummer 5 is de enige griep die ik ooit heb doorgemaakt. Ik herinner me zelfs nog dat ik een keer ben flauw gevallen. Ook dat is tot nu toe de enige keer in mijn leven dat me dat is overkomen.
Jaarlijkse algehele controle zou goed zijn voor iedereen en voor risicogroepen zeker. Gelukkig zijn steeds meer apothekers al bezig met een jaarlijkse update van geneesmiddelen bij patiënten die veel geneesmiddelen gebruiken.
Reputatie 7
Een jaarlijkse algehele controle beschermt niemand tegen griep en ook niet tegen een verkoudheid.
De controle biedt ook geen bescherming, maar de opvolging van de adviezen die gegeven worden kunnen wel beschermen tegen allerlei aandoeningen, waaronder de griep. De griepprik biedt ook niemand de zekerheid geen griep te krijgen.
Reputatie 7
Een virus kan bij iedereen toeslaan, hoe gezond je ook bent, alleen kunnen bij de één de gevolgen ernstiger zijn dan bij de ander. Als een preventief onderzoek en lifestyle advies griep kan voorkomen kan het vast ook gebroken ledematen voorkomen.
Hier stop ik de discussie. Het is zinloos om op zo'n opmerkingen te reageren.
Reputatie 7
U kunt niet tegen een grapje??
Reputatie 3
Badge +5
💉 Het is weer oktober, heb jij de oproep om je te laten vaccineren dit jaar al weer binnen?
Reputatie 6
Badge +5
@Sophie
Ja, half oktober is de vaccinatie.
Ik sla het nooit over.
Volgende week ga ik de griepprik halen, zoals ik al vele jaren doe.
Een (1) keer heb ik na de griepprik toch een flinke griep gehad, die griep variant zat dat jaar toevallig niet in de griepprik.
De vaccinatiegraad bij allerlei inentingen daalt tot gevaarlijk lage percentages (zie de waarschuwing van de Verenigde Naties voor mazelen), vooral door onbetrouwbare informatie op de sociale media.

Reageer