Consumentenbond.nl

Handig of niet? EHBO– en veiligheidsapps

• 5 september 2019
  • 12 reacties
  • 4618 Bekeken

Badge +6

Stel: je kind verslikt zich, je snijdt per ongeluk in je vinger tijdens het koken of erger… Wat nu?

Er zijn EHBO- en veiligheidsapps die je kunt raadplegen hoe je dan het beste kunt handelen en hoe je ongelukjes kunt voorkomen.

Heb jij een dergelijke app op je telefoon en zou je ‘m gebruiken?

56cd13e5-fbad-4f28-a0c1-e910d2d1f2d0.jpg

12 reacties

Reputatie 7
Heb ik niet. Van EHBO heb ik kennis, van reanimatie idem. Door voor van alles en nog wat appjes te gebruiken wordt de mens steeds afhankelijker van telefoons etc. Nog even en je krijgt instructies over een blindedarmoperatie op je keukentafel.
Ik heb als tiener een EHBO (re-animatie) cursus gevolgd op school en ik heb ook een dergelijke app op mijn smartphone. De officiële Rode Kruis EHBO app (voor Android).

Maar eerlijk gezegd? Ik zie het nut er niet helemaal van in want in de meeste gevallen is er een overduidelijk advies: bel 112. Sja, daar heb ik zo'n app dus helemaal niet voor nodig. En misschien iets te kritisch maarruh: de tijd om dit alles op die app op te zoeken had ik dus ook kunnen gebruiken om meteen 112 te bellen!

Natuurlijk ga je geen 112 bellen voor een bloedneus.. alhoewel... binnen context gezien misschien wel. En dat is mijns inziens precies het probleem: context.

En dat vind je niet terug in de EHBO app. Althans, niet in de 6 meest prominente iconen ("Bewusteloos: ademt wel", "Hevige bloeding", "Brandwond", "Ademt niet: reanimeer nu", "Vergiftiging" en "Ernstige verslikking").

Bij alle zes geldt eerst: bel 112. De informatie die je echt nodig hebt volgt pas veel later en in sommige gevallen niet eens schriftelijk maar enkel via een stem. Bij verslikking? "Sla 5 keer tussen de schouderbladen", "Voer dan 5 buikstoten uit".

Geen nuance, geen uitleg, alleen dit met een plaatje. Alleen als je de stem laat uitpraten dan hoor je pas wat je precies moet doen. En die dame praat niet echt snel....

Hou me ten goede: het is geenszins mijn intentie dit af te branden. Maar ik plaats wel enige vraagtekens bij sommige informatie die je vind in de app.

Nog een voorbeeld: "Electrocutie":

• Zorg voor je eigen veiligheid, schakel zo snel mogelijk de stroom uit. Trek de stekker uit het stopcontact of schakel de stroom uit in de meterkast. (beetje voor de hand liggende informatie denk ik).
  • Hoogspanning? Bel of laat 1-1-2 bellen (vraagje: hoe moet een leek weten wat hoogspanning precies is? Een batterij is ook spanning, een stopcontact hoger? Of misschien geldt dit toch enkel als we in een transformatorhuisje zitten of bij het spoor zijn?).
  • Zodra het slachtoffer niet meer onder stroom staat kun je eerste hulp verlenen (maar het hoe en wat wordt niet over gerept... moet ik armen verbinden? Moet ik de persoon onder de douche zetten of juist water vermijden? Zijn dit misschien brandwonden? De app rept er niet over!).
Het is allemaal goed bedoeld en ik wil echt niet beweren dat het allemaal zinloos is. Maar uiteindelijk komt het allemaal neer op "bel 112" en "gebruik je gezonde verstand". Vaak zonder echt nuttige inhoudelijke informatie te geven. Zoals die elektrocutie: dat kan brandwonden geven (afhankelijk van de situatie) maar daar lees je niks over onder dit bewuste kopje, het wordt niet eens genoemd. Daar zal misschien een reden voor zijn maar het komt desondanks onvolledig op mij over.

Kortom... Ja ik heb ook zo'n app, maar ik twijfel ernstig aan het nut ervan. Soms gebruik ik de app voor referentie maar in de meeste gevallen blijkt voor mij Internet als geheel een veel betere bron van informatie (al moet je daar wel mee uitkijken.. het bekende aanpraten (aanlezen?) van ziektes wat ook vrij veel gebeurd).
Reputatie 7
Helemaal waar.

Vertrouw op je gezonde verstand, zorg dat je ook weet wat je moet doen en wat je vooral NIET moet doen bij brand, behalve 112 bellen.
Een reanimatiecursus kan voor niemand kwaad, aan een app heb je op dat moment niets.
Ik heb de reanimatie app van de Hartstichting. Die begeleid je stap voor stap door een reanimatie. Hiermee ben ik op de hoogte van de nieuwste techniek van reanimeren, want die is wel veranderd sinds ik de cursus volgde!
Reputatie 5
Badge +4
We moeten ophouden onze hersens in een telefoon te stoppen.
Voor EHBO zou veel meer aandacht op scholen moeten zijn.
Het risico is dat mensen hun tijd verknoeien met hun telefoon in plaats van het slachtoffer te helpen.
Hands free 112 bellen en tegelijk helpen is veel efficiënter als je het echt niet weet.

@ShelLuser
En omgaan met elektriciteit komt nu een heel nieuw ding bij.
De elektrische auto.
Hoogspanning in huis, moet je denken aan een toestel met een cascade. 😉
Je moet je kennis van EHBO op peil houden. Als de nood aan de man is heb je geen tijd om iets op te zoeken. Zo'n app is wel handig om af en toe iets op te zoeken of je kennis op te halen.
Ik heb een EHBO opleiding gevolgd, inclusief reanimatie.
Veel details m.b.t. de hulpverlening vervagen met de tijd.
De app biedt de mogelijkheid om de kennis zo nu en dan op te frissen.
Tenslotte kom je (gelukkig) niet dagelijks in een situatie waarin de EHBO-kennis noodzakelijk is.
Reputatie 6
Badge +6
Het is in feite zoals @J.J.M. Janssen zegt. EHBO is zeer nuttig, nog het meest in de rimboe, maar uiteraard thuis en op straat als je er het eerste bij bent ook. Echter je moet het goed bijhouden. En dat is me een 5x gelukt en dan of vaak daarvoor al haken meeste mensen af. En een app doet daar niets aan. Nog afgezien van alle telefoon negativisme.
En het is juist op de EHBO, of Rode Kruis EHBO, leer je altijd bel zo snel mogelijk of het eerste 112 en zegt dan en waar het ongeval is en als er gereanimeerd moet zegt dat er nadrukkelijk er bij, dat wordt er meteen spoed gegeven. De 112 hulpverleners c.q. ambulance kunnen meestal meer en hebben meer mogelijkheden.
Ik heb ook bestuurlijk bij de EHBO en het Rode Kruis gezeten, en het 112 bellen staat voorop. Ik heb ook een officiële EHBO tas en zelfs traumatas en AED (allemaal zelf moeten kopen, niets krijgen), ik vind het allemaal nuttig, maar gelukkig komt het erg weinig voor, waardoor je weer snel een hoop vergeet. Nuttig allemaal maar je moet het wel bijhouden, en daar ontbreekt het heel vaak aan. Groeten Leo.
Reputatie 1
Badge
De zoveelste app waarbij mensen gaan denken het met hun telefoon te kunnen oplossen.
Ze brengen zichzelf en de omgeving daarmee in gevaar. Want als er een paniek situatie is, kan je het niet oplossen met de je telefoon.
Ik ben BHV-er en de organisatie waar ik de opleiding en de herhalingen bij volg die adviseert de app van het Rode Kruis. Deze heb ik dan ook op de hoofdpagina van mijn mobiel staan, naast die van Hartslag.nu.
Maar voor levensreddende zaken moet je toch op je kennis en verstand vertrouwen. De app is een hulpmiddel, geen wondermiddel. Ik gebruik hem wel om in een verloren momentje even door te bladeren om zo de kennis bij te houden/op te frissen. met name die genoemd zijn onder 'Meer EHBO situaties', want dat zijn onderwerpen die niet altijd worden herhaald in de cursus.
Het enige 'nadeel' is, dat je in vaak in een panieksituatie niet altijd in staat bent om zowel de app te starten alsook te bellen met hulpdiensten. Dat laatste zou je in het kader van het vermijden van paniek met een andere mobiel (van een omstander of zo) kunnen doen.
Verder een prima app. Genoeg informatie, zonder dat het teveel is. Voor studie minder geschikt, wel zeer goed bruikbaar als herhalingsmiddel (al is dat dan niet officieel..)
Badge

Ik heb zelf een geldig EHBO-diploma en hou dit ook bij met herhalingslessen.

Mijn belangrijkste advies aan iedereen is: volg een EHBO-cursus.

Ja, je moet dit bijhouden om je kennis up-to-date te houden. Maar als je kijkt naar hoeveel mensen in Nederland een EHBO-diploma hebben  dan is er al een grote winst als iedereen eenmalig in zijn leven een EHBO-cursus heeft gevolgd. EHBO-lessen op de middelbare school (tijdens gymles bijvoorbeeld) is ook een goed idee. Tenslotte zijn het vaak de jongeren die als eerste bij een ongeval aanwezig zijn. Ook fijn voor henzelf (ook voor het slachtoffer natuurlijk) als ze weten wat ze moeten doen.

In Duitsland is een EHBO-cursus verplicht bij je rijlessen. Dan heb je pas een groot aantal EHBO-ers beschikbaar.

Mijn ervaring. Mensen willen altijd helpen! Alleen weten ze vaak niet hoe.

Laatst de hulp van omstanders gevraagd om in een wachtkamer ruimte vrij te maken. Nog voor ik was uitgesproken waren stoelen en tafels al aan de kant geschoven. Maar die stonden eerst machteloos toe te kijken.

Maar de vraag gaat over EHBO- en veiligheidsapps.

Ja, deze vind ik nuttig. Gebruik zelf ook de EHBO-app van het rode kruis. Maar ook als naslagwerk.

Vooral bij 'Meer EHBO situaties' is veel nuttige informatie te vinden.

Ook bij electrocutie staan nuttige dingen, zoals schakel eerst de stroom uit.

De grootste instinker in deze situatie is dat je er zelf naast komt te liggen omdat je ook onder stroom komt te staan. LET OP GEVAAR  is niet voor niets regel 1 bij de EHBO.

Samenvatting:

EHBO-app: goed

EHBO-cursus: beter

EHBO-diploma up-to-date houden: BEST

TIP: Er zijn veel aanvullende zorgverzekeringen die een EHBO-cursus vergoeden. Tenslotte, als door jou kennis, 1 bezoek aan de spoedeisende hulp kan worden voorkomen, hebben ze al winst.

Badge +6

TIP: Er zijn veel aanvullende zorgverzekeringen die een EHBO-cursus vergoeden. Tenslotte, als door jou kennis, 1 bezoek aan de spoedeisende hulp kan worden voorkomen, hebben ze al winst.

Goede tip, dank voor het delen @Annemiek.:relaxed:  

Reageer