Consumentenbond.nl

Help ons om de tarieven van ziekenhuisbehandelingen openbaar te maken!


Fauve CB
Rank
Badge+2
  • Consumentenbond team
  • 68 reacties
Ziekenhuistarieven moeten openbaar worden. Wij vinden dat de prijs die jij moet gaan betalen voor een ziekenhuisbehandeling vooraf bekend moet zijn.

De Consumentenbond vroeg verzekeraars en ziekenhuizen om de prijzen bekend te maken. Helaas is hier tot nu toe te weinig gehoor aan gegeven.

Daarom regelen wij het vanaf nu zelf! Maar daar hebben we jouw hulp ook bij nodig. Iedere consument die in het ziekenhuis is behandeld heeft namelijk een stukje ‘geheime’ prijsinformatie in handen. Door deze informatie met ons te delen help je ons op de weg naar transparantie van ziekenhuistarieven. Al meer dan 330 consumenten gingen je voor.

Ben jij in 2014, 2015 of 2016 in het ziekenhuis behandeld en bereid je rekening met ons te delen? Geef dan hier de kosten van jouw ziekenhuisbehandeling door.

Op onze Vraag & Antwoord-pagina vind je de veelgestelde vragen rondom onze actie terug. Heb je vragen die niet op deze pagina worden behandeld? Stel ze dan in dit topic.

Update december 2016Met dank aan vele consumenten die ons al de kosten van hun ziekenhuisbehandeling hebben doorgegeven, kun je nu in onze nieuwe Zorgkostenvergelijker ziekenhuistarieven controleren en vergelijken. Vergelijk jouw rekening. Ondertussen kun je nog steeds zorgkosten uit 2014, 2015 en 2016 doorgeven, zodat we de informatie in de Zorgkostenvergelijker kunnen blijven uitbreiden.

Update februari 2017Lees meer in het gratis artikel uit de Gezondgids van februari 2017en help mee met het delen van de kosten op jouw rekeningen.

25 Reacties

F. Wensink
Ik heb geprobeerd kosten door te geven, maar kreeg de volgende mededeling:

Internal Server Error

The server encountered an internal error and was unable to complete your request. Either the server is overloaded or there is an error in the application

Natalie Rosien
Rank
Reputatie 2
Badge+4

Ik heb geprobeerd kosten door te geven, maar kreeg de volgende mededeling:

Internal Server Error

The server encountered an internal error and was unable to complete your request. Either the server is overloaded or there is an error in the application

Geplaatst door F. Wensink op Sep 10, 2016.

Beste F. Wensink, goed dat je dit even doorgeeft en excuus voor dat ongemak. Gebeurde de error toen je naar de pagina met het invulformulier ging, of toen je het ingevulde formulier wilde versturen met een klik op de blauwe button Geef je kosten door? Heb je het op een andere dag/ander tijdstip nog eens geprobeerd? In elk geval zet ik de melding door naar mijn collega zodat er snel naar gekeken kan worden. Ik hou je op de hoogte.

F. Wensink
Ik kon het ingevulde formulier niet verzenden. Heb het net opnieuw geprobeerd, maar krijg dezelfde melding.

Ramona_merkt_op
Rank
Beste F. Wensink,

Bedankt voor je melding! Ik ben benieuwd met welke browser je werkte toen je het probeerde en op welk tijdstip dit gebeurde. Met jouw antwoorden kan ik de ontwikkelaars aan het werk zetten om het op te lossen. Ik hoop van harte dat het alsnog lukt! Elke factuur is er eentje

👍

F. Wensink
Ik gebruik Google Chrome als browser en heb geprobeerd ziekenhuiskosten door te geven op za 10-09 om 19.00 u en op zo 11-09 om 00.45 u. Tevens heb ik het zojuist (15.00u) opnieuw geprobeerd en weer niet gelukt. (zelfde melding gekregen).

Ramona_merkt_op
Rank
Beste F. Wensink,

Bedankt voor het antwoord. De ontwikkelaars zijn er inmiddels achter dat een aantal mensen heeft geprobeerd punten of komma's in te voeren bij het bedrag. Hierdoor is invoeren momenteel niet mogelijk. Vannacht wordt dit op de achtergrond opgelost. Wil je het morgen nog eens proberen? Bedankt alvast!

F. Wensink
@ ramona.

Ik heb een fout gemaakt bij het invullen van het bedrag. Heb in het eerste vakje het bedrag ingevuld als 7684,66.

Dit was blijkbaar de reden dat ik het formulier niet kon verzenden.

Nu ik de bedragen goed heb ingevuld kon ik de gegevens alsnog verzenden.

Probleem is door mij veroorzaakt en opgelost!!! (nl. nog voor ik jouw reactie had gezien)

Ramona_merkt_op
Rank
Hartstikke fijn en bedankt voor het delen van je ziekenhuiskosten!



👍

cbw62
CZ heeft een eerste aanzet gegeven Hulde hiervoor. Ik denk dat de database van CZ nog 'in opbouw' is. Tal van DBC codes zijn (nog) niet terug te vinden. Zelfs zaken die vaak voorkomen, staan er nog niet in. Wat te denken van DBC 190060 = Eerste polikliniekbezoek, of 190013=Afleggen van (een) herhaal-polikliniekbezoek(en) bij een lopende DBC, of 39680=Inbrengen infuus.Hoe dan ook, het is prima dat ze er mee begonnen zijn!

cbw62
Bij CZ worden de ziekenhuiskosten als 1 bedrag vermeld met xx aantal behandelingen. Dus zeg 1000 euro, 8 behandelingen.Wel wordt gespecificeerd: de datum, de behandeling, alsmede de dbc code.Waarom het bedrag er niet bij komt te staan is voor mij een raadsel. Sinds kort kan men de DBC code, met een beetje geluk, terugvinden en het bedrag er zelf bijzoeken, maar vaak mankeren de codes, resp. de bedragen nog.Er moet nog een hoop gebeuren... 🙂

=

E. Kollerie
Ik ben al twee jaar onder behandeling maar het ziekenhuis heeft bij de zorgverzekeraar nog steeds geen declaratie gestuurd. Ik heb driemaal wel een declaratie gevonden onder het hoofdstuk 'ziekenhuis' betreffende de kosten van de spoedeisende hulp van de ambulance.

Natuurlijk is transparantie een goede zaak maar primair geldt voor mij de deskundigheid en de ervaring. Deze zijn nauwelijks te traceren en de Zorgkaart Nederland veel te veel subjectief want met opmerkingen dat de specialist gevoel voor humor had schiet ik ook niets op.

A. van Reenen
Ik heb mijn zorgverzekering al eens gevraagd waarom ik niet kan zien waar mijn geld aan uitgegeven werd. Maar ze konden het mij niet vertellen. Ik moest het ziekenhuis maar bellen maar ook daar ving ik bot. VREEMD!

cbw62
Inderdaad, dat heb ik ook meerdere malen gevraagd. Er komt een verhaal over een behandeltraject, bla bla. Alles goed en wel, maar als ik de exacte dbc codes opgeef van de behandeling, wanneer, waar, dan kan men het gewoon niet vertellen. Het is bijzonder dat er kennelijk nota's betaald worden waarvan men blijkbaar niet weet hoe die samengesteld zijn. Ik geloof dat het zo ongeveer de enige situatie is waar betaald wordt, zonder de onderlinge kosten te weten.Tja ...

=

Zakelijke relatie W.J.H. Strack v Schyndel
Ik gaf zojuist een aantal ziekenhuisrekeningen door. Ik vond er ook een waarbij geen 9 maar een 6 cijferige code stond. Mijn verzekeraar accepteerde de kosten. Kan dit correct zijn? Of is de verzekeraar wat slordig in de afhandeling?

Natalie Rosien
Rank
Reputatie 2
Badge+4



Ik gaf zojuist een aantal ziekenhuisrekeningen door. Ik vond er ook een waarbij geen 9 maar een 6 cijferige code stond. Mijn verzekeraar accepteerde de kosten. Kan dit correct zijn? Of is de verzekeraar wat slordig in de afhandeling?

Geplaatst door Zakelijke relatie W.J.H. Strack v Schyndel op Okt 3, 2016.

Ik heb je vraag aan mijn collega voorgelegd. Waarschijnlijk gaat het hier om een zorgactiviteitcode. Een zorgproduct bestaat uit een aantal zorgactiviteiten. Dit zijn onderdelen van de behandeling van een patiënt, zoals bijvoorbeeld een operatie, consult of MRI-scan. Een zorgproductcode bestaat meestal uit 9 cijfers, een zorgactiviteitcode uit 6.

B. Nijenhuis
Als ik met de auto naar de garage ga krijg ik netjes gespecificeerd wat alles gekost heeft .Van het ziekenhuis zie ik nooit iets gespecificeerd ,controleren is daardoor onmogelijk. Verder is het belachelijk dat ik rekeningen soms een jaar naar de ingreep ontvang.

M.K. Sipkema
Het openbaar maken van de tarieven in combinatie met de kwaliteit van het ziekenhuis geven eindelijk inzicht of dat we bij het goede adres zijn met onze medische vragen of het laten verrichten van een operatie. Dit is m.i. de weg te gaan!

Geert-Jan Beekhuizen
Het gaat niet om ziekenhuis tarieven. Het gaat om tarieven door de zorgverzekeringen uit onderhandeld of met andere woorden: "tarieven door zorgverzekeringen opgelegd".

Jacques Nagelmaeker
Het kan openbaar als men uit het code wereld stapt. Maar zuiver benoemt wat men doet en wat complicaties kunnen inhouden qua kosten. dus een kleinschalige opzet van behandelingen en zo in geval van vergelijk het juiste krijgt. Dus wordt het code met vermelding van elke behandeling. Het moet zo een duidelijker beeld geven en de mensen moeten dan ook bij het verlaten van het ziekenhuis een briefje met code + vermelding krijgen wat gedaan is. En het allerergste is dat nooit het inkomen van de specialisten aangepakt is tot maxima, want genoeg is toch genoeg. Het restant van hun inkomen moeten zij weer terug investeren in verbetering en uitdieping van hun werk. Nu betalen wij het grootse deel van hun studie, Nadien gaan hun deklaraties onzichtbaar naar de verzekeraars en betalen wij voor allerlei onderzoeken extra, ik zou graag zien dat een specialist niet de geldmachine is maar meer zich zal bezighouden van zijn specialisme en het uitdiepen daarvan.

R. Schutz
In een land waarbij we zaken open en transparant willen hebben kan ik mij helemaal vinden in het feit dat we ziekenhuistarieven en behandelingen openbaar zouden moeten zijn.

Indien we net als met andere zaken in ons land zoals producten en diensten weten wat iets kost en wat we hiervoor krijgen stijgt het inzicht en kunnen we als consument hier bewustere keuzes in maken .

Groet,

R.Schütz

Frederic


Over transparantie gesproken: Mysterieuze rekening van Nederlandse zorginstelling zonder enkel detail.

MVG

FHC Beerens

[afbeelding verwijderd ivm privacy gevoeligheid, maar bewaard ter inzage voor onze zorgcollega's]

Frederic
Sterk verhoogde rekening voor een "toerist" of een onverzekerde patient met Nederlandse natinaliteeit die om een zeer dubieuze reden niet in aanmerking kwan voor een zorgverzekering.

MVG

FHC Beerens

[afbeelding verwijderd ivm privacy gevoeligheid, maar bewaard ter inzage voor onze zorgcollega's]

M.K. Sipkema
Zorgverzekeraar(s) zijn onduidelijk over het gevoerde beleid en handelen en communiceren autonoom naar de verzekerde toe. Even leek het als of de concurrentie gunstig ging werken voor de verzekerde door lagere jaarlasten voor de basis zorg. Inmiddels lijkt het, dat er op slinkse manieren wijze geprobeerd wordt om een hoge rekening weer bij de verzekerde te leggen. Door de roep om het toch al hoge eigen risico nog verder te verhogen en zo ook de prijs voor het basis pakket!

Het is m.i. niet nodig dat verzekeringsmaatschappijen grote reserves hebben of proberen deze te creëren.

De zorgkosten moeten eerlijk en transparant gepresenteerd worden, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Het kan niet zo zijn dat ziekenhuis A een veel hogere prijs rekent voor dezelfde behandeling dan ziekenhuis B dat is onzin!!!!!!

Fauve CB
Rank
Badge+2
Bedankt voor alle reacties! Inmiddels hebben wij een vergelijkingsmodule ontwikkeld waarin consumenten ziekenhuistarieven kunnen controleren en vergelijken. Vergelijk jouw rekening.

Fauve CB
Rank
Badge+2
Met dank aan de vele consumenten die de prijzen op hun ziekenhuisrekening hebben doorgegeven, is het nu mogelijk om [u]je ziekenhuiskosten van 2016 te controleren[/u]! De Consumentenbond zet zich er voor in dat ook de prijzen van 2017 zo snel mogelijk openbaar worden. Lees meer in het [u]gratis artikel uit de Gezondgids[/u] van februari 2017 en help mee met het delen van de kosten op jouw rekeningen.

Reageer