Consumentenbond.nl
Vraag

Het nut van een tandartsverzekering?

Kan iemand mij het nut uitleggen van een tandarts dekking. De premie is vrijwel altijd gelijk aan de maximale dekking.

15 reacties

@M. van Luit , dit is misschien een vraag waar je het antwoord al op weet! Het nut is inderdaad heel gering. Een voorbeeld is de tandartsverzekering voor max. €250. Meestal betaal je hiervoor een premie van €10-16. Het jaarbedrag is dus €120-€192. Terwijl er maar €250 maximaal vergoed wordt. Je sluit dus een verzekering om maximaal (€250-€120=€130) of (€250-€192=€58) vergoed te krijgen.
Het nut is dus: een paar tientjes " winst" in een jaar waarin je zeker bent dat je veel tandartsenkosten krijgt. Maar je moet wel het volgende jaar de verzekering weer opzeggen. Er is een website , speciaal voor tandartsverzekeringen, die uitlegt hoe je het break-even punt kan uitrekenen. https://vergelijkmondzorg.nl/. In het geval de tandartsbehandeling goedkoper uitvalt, betaal je meer aan de zorgverzekering dan aan je tandarts. En de verzekering biedt geen soelaas in een jaar dat je hoge kosten hebt.
Conclusie: een tandartsverzekering zorgt ervoor dat je je geen zorgen hoeft te maken over een extra vulling of een extra foto. Je hebt daarvoor eigenlijk al geld gereserveerd door maandelijks een bedrag aan de zorgverzekeraar te betalen. Verrzekerden die deze verzekering elk jaar aanhouden, zijn een goudmijn voor de zorgverzekeraar.
Dank je voor je uitleg, bij mijn berekening was het zelfs nog erger. Ik heb, doordat ik nooit zorg nodig heb een geheel uitgeklede verzekering. Deze is €79. Als ik dan tandarts dekking aankruis is de verzekering ruim €20,- duurder voor een dekking van maximaal €250,- in mijn geval geheel overbodig dus. Als ik zelf de €20,- opzij zet ben ik er ook.
Reputatie 6
Badge +5
Een tandarts verzekering wordt meestal pas nuttig als je grotere kosten krijgt.

========================================
Als voorbeeld van een verzekering::
Tand­arts

Tandartskosten worden volledig vergoed, tot maximaal € 750 per jaar. Hieronder valt onder andere de (half) jaarlijkse controle, het vullen van een gaatje, een wortelkanaalbehandeling, kaakgewrichtsbehandeling of het trekken van een kies. In de voorwaarden leest u om welke handelingen het gaat.
Kronen, bruggen, implantaten, gedeeltelijke protheses en tandvleesbehandelingen worden voor 80% vergoed tot maximaal € 1.500 per jaar. Lees meer

De kosten van gebitsreiniging vergoeden wij tot maximaal 60 minuten per jaar.
==========================================

Je kunt zelf sparen, dat is goed mogelijk, maar krijg je een paar jaar achter elkaar flinke kosten, dan zul je die, in de meeste gevallen, zelf moeten betalen.

Ineens weer kunnen verzekeren gaat bij de meeste verzekeringen niet op en wordt er een keuring gevraagd en reparatie tot een bepaald niveau, tot weer toegetreden kan worden tot een verzekering.
Bij heel veel verzekeringen met een uitgebreidere tandartsverzekering staat dan ook:
! Let op, geen directe acceptatie

Het principe geld ook hier dat je een brandend huis niet kunt verzekeren en je niet uitsluitend van een verzekering gebruik kunt maken als je er alleen maar voordeel uit kunt halen.

De verzekeringen waar je je zonder keuring bij kunt verzekeren hebben vaak een zeer lage vergoeding of het zijn de duurste en de extra verzekeringspremie kan dan oplopen tot meer dan 1200 euro per jaar.
M. van Luit schreef:

Dank je voor je uitleg, bij mijn berekening was het zelfs nog erger. Ik heb, doordat ik nooit zorg nodig heb een geheel uitgeklede verzekering. Deze is €79. Als ik dan tandarts dekking aankruis is de verzekering ruim €20,- duurder voor een dekking van maximaal €250,- in mijn geval geheel overbodig dus. Als ik zelf de €20,- opzij zet ben ik er ook.

Het is interessant om te weten met welke zorgverzekeraar we te maken hebben. Ik had hem niet ontdekt!
wanneer je op de site van de Consumentenbond alleen tandartsdekking aankruist dan wordt de goedkoopste verzekering ruim €20 in premie duurder dan wanneer je niets aankruist.
Reputatie 6
Badge +5
@M. van Luit
Welke dekking kies je dan? of welke keuze maak je bij de vraag: Hoe vaak ga je naar de tandarts?

Geen dekking geeft als laagste verzekering € 105,85
Bij 250 per jaar 75% geeft 96 verzekeringen€ 116,45
Bij 750 per jaar 100% geeft 15 verzekeringen € 149,40

Maar kijk dan ook naar de andere toegevoegde vergoedingen bij Toon details, vaak zit er meer in dat bepaalde aanvullende pakket.
Op de zorgvergelijker van de Consumentenbond is de goedkoopste basisverzekering €83 per maand met maximaal vrijwillig eigen risico bij Anderzorg. En mèt tandartsverzekering €250 kost hij €93,50. Dus de prijs van de tandartsverzekering is €10,50 bij Anderzorg.
@M. van Luit , u heeft het over een verzekering van €79. Welke is dat? (Daar is vermoedelijk al collectieve korting vanaf gegaan.)
Als u mij de naam van uw zorgverzekering opgeeft, kan ik kijken wat daar aan de hand is.
Reputatie 7
Badge +5
Je hebt het mijns inziens uitstekend uitgelegd, @lara100 . Verzekeraars zijn geen weldoeners. Gemiddeld genomen zullen en moeten ze geld verdienen . Dat betekent , dat als we in staat zijn om zelf een stroppenpotje aan te houden , doorgaans goedkoper en soms zelfs veel goedkoper uit zijn. Wie echter liever een vaste tandartspremie per maand betaald om te voorkomen dat een plotselinge hoge rekening niet betaald kan worden ? Tja, dat moet iedereen zelf afwegen . Hangt ook van persoonlijke omstandigheden af . Maar ook dan kan het gebeuren dat de rekening een keer veel hoger is dan het gedekte bedrag. Dat heb ik ook tegen op dit systeem . We worden gedwongen te gokken en betalen vaak toch nog heel veel extra .
wanneer ik de hoogste eigen risico selecteer zonder aanvullende dekking is de goedkoopste verzekering €79,95 van Ziezo van Zilveren Kruis.
Als ik dan een tandarts dekking erbij selecteer met een maximale vergoeding van €250,- is de goedkoopste verzekering €107,40. Deze is dan niet van Ziezo, maar van Promovendum. Dan trek ik (misschien ten onrechte) de conclusie dat de aanvullende tandarts verzekering dan ruim €27,- per maand kost. Vermenigvuldig ik dat met 12 dan betaal je voor een maximale vergoeding van €250,- dus €324,-
M. van Luit schreef:

wanneer ik de hoogste eigen risico selecteer zonder aanvullende dekking is de goedkoopste verzekering €79,95 van Ziezo van Zilveren Kruis.
Als ik dan een tandarts dekking erbij selecteer met een maximale vergoeding van €250,- is de goedkoopste verzekering €107,40. Deze is dan niet van Ziezo, maar van Promovendum. Dan trek ik (misschien ten onrechte) de conclusie dat de aanvullende tandarts verzekering dan ruim €27,- per maand kost. Vermenigvuldig ik dat met 12 dan betaal je voor een maximale vergoeding van €250,- dus €324,-

@M. van Luit , dat vermoeden had ik al. Maar dat klopt dus niet. Dan kunt u beter Anderzorg nemen, die kost €83 en voor de tandartsverzekering €10,50 erbij. Misschien heeft u een fout gemaakt?
Als ik eerst de goedkoopste zorgverzekering van Ziezo krijg en daarna een tandartsverzekering van €250, dan komt Anderzorg voor €93,50 naar voren en niet Promovendum. Zie de bijlage.
Ja dat klopt, ik had 100% dekking ingevuld. Bij 75% kom je uit bij ziezo. Dan heb je wanneer je dat helemaal gebruikt dus een voordeel van ruim €60,- nou ja.
Overigens heb ik nu de goedkoopste verzekering van ziezo voor €79,- dan is het verschil alweer €14,50 per maand. Tel uit je winst.
@M. van Luit , mag ik je waarschuwen voor de Ziezo Selectief? Het "Selectief"-deel ( dit betekent " beperkt") kan problemen geven als je naar een ander ziekenhuis wil. En elk jaar vallen er ook ziekenhuizen af. Dit jaar is het Deventer ziekenhuis niet meer gecontracteerd voor de Zilverenkruis Budget/Ziezo Selectief. Ik denk dat de Selectief alleen acceptabel is als je in een stad woont waar meerdere ziekenhuizen , die je toch al wilde gebruiken, gecontracteerd zijn. In Noord Nederland is geen enkel ziekenhuis gecontracteerd. Dit betekent dat u met deze verzekering in 2019 niet de vrije keus hebt om te verhuizen naar Groningen of Friesland!
Ook in het westen van het land , Rotterdam, Delft, Den Haag vallen veel ziekenhuizen in 2019 weg, namelijk het HAGAziekenhuis, het Reinier de Graaf ziekenhuis ( ook in 2018 geen contract) en het Franciscusziekenhuis. Het Erasmus MC was in 2018 al niet gecontracteerd. In Rotterdam blijven alleen het Ikazia ziekenhuis en het Ijsselland ziekenhuis over.
Hoi Lara,

ik heb wel even gekeken of de ziekenhuizen bij mij in de buurt op de lijst staan.
Reputatie 3
Badge +5
Hi @M. van Luit , hoop dat het nut van een tandartsverzekering inmiddels wat duidelijker voor je is? Zou je het antwoord dat jou het beste geholpen heeft kunnen aanvinken als 'Beste Antwoord'? Zo help je anderen ook met het snel vinden van een antwoord.

Reageer