Hoe beoordeel jij de informatievoorziening van je arts voorafgaand aan een behandeling?

  • 17 February 2016
  • 1 reactie
  • 107 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Een medische ingreep (hoe klein ook) kan aardig wat impact hebben. Om een weloverwogen beslissing te maken over het te bewandelen medische pad, is goede informatievoorziening en voorlichting van de arts noodzakelijk.

Hoe vind jij dat jouw medisch specialist je heeft geïnformeerd over je medische ingreep? Heeft hij of zij je voldoende verteld over de risico’s die de behandeling met zich mee kan brengen? En zijn er alternatieve behandelopties met je besproken?

We zijn benieuwd naar jullie ervaringen!

1 reactie

Reputatie 4
Badge +6


Ik heb al meerdere keren meegemaakt, dat ik vooral de huisarts en zèlfs een specialist informatie vanuit internationale onderzoeken kon toesturen waarvan zij nog géén weet hadden. Artsen zijn ook maar mensen en kunnen vaak de vloed aan informatie niet meer verwerken. De band met dit soort openstaande behandelaars wordt daardoor echt intensiever in het voordeel van beide. Helaas is de gebruikte (internationale) vaktaal een hindernis voor informatiezoekende leken.

Het komt voornamelijk op de instelling van de arts aan, of hij/zij zó met een patiënt wil samenwerken, maar voor jezelf opkomen en dóórvragen is helemaal geen vanzelfsprekendheid uit tijdgebrek. Dus mijn aanbeveling is om de gegeven informatie te checken in bestaande literatuur, op het internet of via patiëntenverenigingen. Daarna een vragenlijstje maken en een dubbele afspraak om meer op ooghoogte te kunnen communiceren. Kom je er sámen uiteindelijk niet uit, is het legitiem om (sámen) af te spreken een second-opinion aan te vragen.

MIJN BEOORDELING: Helaas hebben artsen vaak NIET de tijd om je goed/uitvoerig te informeren en kiezen ook de door henzelf plat-gelopen brede paden.....zoals een info-brochure meegeven.

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Feb 17, 2016.
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Tijdgebrek mag natuurlijk geen reden zijn dat de patiënt onvoldoende geïnformeerd wordt over een aanstaande behandeling. Heb je je ongenoegen over de gang van zaken tegenover de specialist ook geuit? En werd er een oplossing geboden?

Reageer