Consumentenbond.nl

Hoe bepaal jij de samenstelling van je aanvullende zorgverzekering?

• 17 november 2015
  • 10 reacties
  • 184 Bekeken

Badge
Deze week komen de zorgverzekeraars met hun pakketten en premies voor 2016. Hoe maak jij je keuze voor je aanvullende zorgpakket?

10 reacties

Drie mogelijke gedachtes/stappen:

1 - Wat wil ik ècht niet? Bij voorbeeld de tandarts, wanneer je hoofdzakelijk een jaarlijkse controle laat doen en om de twee-drie jaar een gaatje laat vullen. Wanneer de algemene toestand van het gebit redelijk is en vooral dagelijks onderhoud doet. Vergoeding en eigen aandeel maken dit oninteressant

2 - Wat wil ik wèl? Een vergoeding voor een nieuwe bril en/of brillenglazen. Alle twee jaren is geen luxe en een stok achter de deur om op de kwaliteit van de ogen te blijven letten. Dit jaar wilde ik preventieve onderzoeken gaan bij-verzekeren, maar nu blijkt, dat dit door mijn verzekeraar al gratis wordt aangepast. Dat is een goede ontwikkeling om tijdig afwijkingen te kunnen laten vaststellen om nader onderzoek te kunnen doen en op tijd te kunnen corrigeren alvorens echt ziek te worden.

3 - Wat neem ik preventief? Fysiotherapie als aanvullende verzekering is voor mij een eerder gokje. De achterliggende gedachte is, dat ik bij een ongelukje niet vanwegen de kosten hier geen gebruik van zou gaan maken. Maar zoals dat altijd bij alle verzekeringen is; er komt dan helemaal geen ongelukje ..... tenminste lijkt het wel, zolang je goed verzekerd bent! :-)

___________________________________________________________________________________

Inmiddels wind ik me er niet meer zó over op, dat we geen grote algemene solidaire verzekeringen à la Ziekenfonds meer hebben waarmee we met z'n allen elkáárs kosten dragen. Ik vind het jaarlijkse 'eruit-peuteren' van een maximaal eigenvoordeel absoluut a-sociaal en een negatieve manier om uiteindelijk steeds meer de kosten bij de vaak chronisch zieke veroorzaker neer te leggen. Voor ziekte kies je niet, waarom voor de goedkoopste verzekering dan wèl? Uiteindelijk betaal je daarom steeds meer zèlf......

Om verder géén 'gedoe' met allerlei polisvoorwaarden te krijgen sluit ik uit principe een restitutiepolis af. Ik wil niet voor onverwachtse uitgaves komen staan die om de één of andere gestelde kromme voorwaarde zelf betaald moeten worden. Dwangmatig door een verzekeraar naar een voorgegeven zorgverlener moeten gaan, waar ik niets mee heb, is niet mijn ding en daarmee ook opgelost.

Tenslotte. Ik vind het al jaren erg vreemd, dat de premies op voorhand naar boven worden vastgelegd, terwijl de rekeningen van veel zorgverleners over het lopende jaar en terug, nog jarenlang mogen worden toegestuurd en dus nog niet eens bij de verzekeraars binnen zijn. Evenals het teveel aan ingehouden bufferkapitaal wordt er ook dit jaar weer duidelijk met twee veel te natte vingers geschat, Door de verzekeraar, maar ook door de Overheid!

Maar.......volgend jaar gaan de premies naar beneden........wedden!
Addertjes onder het gras; Goed op de kleine lettertjes letten!!€Schippers wil samen met de zorgverziekeraars uw privacy om zeep helpen door in uw dossier te kunnen snuffelen.De zorgverziekeraars hebben afgelopen jaar €240.000,-- PER UUR winst gemaakt />>>DUS: Premies en verplichte eigen bijdrage gaan omhoog en pakketten worden steeds verder uitgekleed.
Ik heb alleen de reguliere aanvullende verzekering, waarbij ik rekening houd met de onderdelen en vergoedingen waarmee ik te maken kan krijgen. Ik had tot 31 december 2014 ook een tandartsverzekering. Die kostte zo'n € 112,- per jaar. Er wordt maximaal € 250,- vergoed, terwijl ik elk jaar veel minder declareer. Zolang mijn tandartskosten de € 112,- niet overschrijden, kost de verzekering daarvoor méér. En mocht dat een keer wel gebeuren, dan worden de extra kosten gecompenseerd door de besparingen in andere jaren.

Het vergelijken van zorgverzekeringen is onmogelijk. Je moet dan niet alleen de premies vergelijken, maar ook de voorwaarden, en dat is geen doen.

Ook ben al jaren overtuigd van het opnieuw invoeren van (een soort) ziekenfonds. De premie wordt weer ingehouden op loon en uitkering (geen wanbetalers meer!) en we hoeven niet langer de kosten van tientallen verzekeringsafdelingen, klantenservices, managers, directeuren, vormgevers, drukwerk, website, ict-ers, enz. enz. op te hoesten.

Mark Rutte bevestigt - ongewild - mijn overtuiging: "Eén instantie invoeren gaat banen kosten.". Inderdaad: Die banen worden DOOR ONS betaald!
Reputatie 2
Badge +4

Addertjes onder het gras; Goed op de kleine lettertjes letten!!€Schippers wil samen met de zorgverziekeraars uw privacy om zeep helpen door in uw dossier te kunnen snuffelen.De zorgverziekeraars hebben afgelopen jaar €240.000,-- PER UUR winst gemaakt /> /> />DUS: Premies en verplichte eigen bijdrage gaan omhoog en pakketten worden steeds verder uitgekleed.

Geplaatst door W.R. Ruiter op Nov 20, 2015.

Is dat veel?De totale zorgkosten zijn ruim 10 miljoen per uur, dan is 240.000 euro 2,4%, Niet echt om wakker van te liggen.Ook goed om te beseffen dat er ruim 5200 euro PP per jaar aan zorg wordt uitgegeven, (kinderen incluis) daar steekt die 100 euro premie per maand maar schril bij af waarbij voor kinderen niet eens hoeft worden betaald.En velen krijgen daar ook nog korting in de vorm van zorg toeslag op.

Het is dat een groot deel uit de belastingen wordt betaald anders konden we onze borst maar nat maken.

Persoonlijk kijk ik wat er in een pakket zit en wat ik nodig heb.De meeste aanvullende pakketten zijn vooral op gezinnen met kinderen gericht, wij zijn echter met ons tweeën omdat de kinderen al uit huis zijn.Dan blijkt dat de aanvullende verzekeringen eigenlijk overbodig zijn, de paar dingen die we dan eventueel zelf zouden moeten betalen zijn goedkoper dan de premie.
Effe wat anders:

Ik heb de indruk dat bij een hoger eigen risico mijn zorgverzekeraar de rekeningen van de dienstverleners betaalbaar stelt en deze niet controleert totdat het (verhoogd) eigen risico 100% bereikt is. Wie kan er iets meer over vertellen? Met dank!
Als gepensioneerd koppel ervaren wij dat de verzekeringskosten voor ziekte al sinds de invoering van de laatste wetten, ieder jaar stijgen. We hebben natuurlijk al het verdwijnen van de korting voor niet gebruik is omgeslagen in een steeds hoger wordend eigen risico plicht. Daar worden we ook al niet vrolijker van. Weinig mensen schijnen zich te realiseren dat met het ouder worden allerlei inkomsten gekort worden en vele -niet beinvloedbare - kosten stijgen. Ziektekosten zijn daar een groot voorbeeld van.

Als je dan daarnaast leest en hoort hoe het gaat met de winsten van de ziektekostenverzekeringsmaatschappijen, kun je op je klompen aanvoelen dat hier iets niet klopt. Eenieder weet dat de algemene ziektekosten in ons land jaarlijks sterk stijgen. verhogen, van jaar tot jaar. Volgens de verzekeraars verhogen zij hun premies slechts mondjesmaat, maar toch betalen wij - de ouderen - ieder jaar meer. Deze verhogingen (o.a.) leiden tot een steeds lager besteedbaar inkomen van de huidige pensionado's, waartegen zij nagenoeg niets kunnen ondernemen.

Zonder ver door te zeuren hebben wij dus nu heel kritisch gekeken naar welke aanvullende verzekring ons nu voor minder geld ongeveer gelijke dekking kunnen geven en aldus besloten om onze riante Top Aanvulling in te wisselen voor een bescheidener 50+ dekking. Dat scheelt ons als echtpaar ruim 350 euro per jaar. Wij zijn benieuwd hoe het verder gaat.
Foutje bedankt!

Als tussenopmerking even de huidige onacceptabele situatie, dat de zorgverzekeraars wéér niet op tijd kunnen aangeven met welke zorgverleners er contracten zijn afgesloten......terwijl de overstapsites al vol gas geven om overstappers te 'helpen'!

Kiezen voor wat? wanneer de verzekeraars de eigen partners nog niet eens gecontractueerd hebben.....
Wat ik heb gedaan is over de afgelopen jaren gekeken naar mijn kosten voor tandarts en andere therapieën, plus mijn eigen voorspelling voor 2016 gemaakt op basis van mijn huidige situatie. Daardoor gekozen voor hoger eigen risico en enkele configuraties voor aanvullende pakketten.

En met die info de zorgvergelijkers ingegaan en met wat instellingen gespeeld om zo tot een totaalbedrag te komen. Het is soms wel eens lastig omdat de ene verzekeraar bijvoorbeeld 35 euro per behandeling uitkeert met een maximum van 500, terwijl de ander 45 euro per behandeling uitkeert met een maximum van 250 euro. Dan is het echt even goed in Excel berekeningen maken om verschillende scenario's door te rekenen.

En dat is natuurlijk ook het lastige: je weet nooit helemaal hoe het loopt. En die onzekerheid is precies waar verzekeraars hun producten om heen bouwen.
Ben al jaren bij IZZ verzekerd, snel van betalen en weinig tot nooit een probleem.

Vorig jaar heb ik de duurste en het een na duurste pakket eruit gegooid.

De vergoedingen die je krijgt voor tandarts en eventueel een nieuwe bril zijn te verwaarlozen t.o.v. de premie die je betaald.

Nu alleen nog verzekerd voor de basis verzekering en de basis aanvullende verzekering en pakket aanvullend 1.
Raar hoor. Ik ben verzekerd bij Zilveren Kruis Achmea, per maand E 181,81, (AV 4 en tandarts 3) en mijn vriend is verzekerd bij Unive, per maand E 126,82, (AV 1 en tandarts 1). En dan nog voor ieder het eigen risico en eventueel eigen bijdragen. Dus ik kijk op 'Zorgzoeker' en die komen met een combi die ons gezamenlijk per maand E 325,- of zo kost. Dus ik kijk op Independer en krijg daar een combi die ons per maand nog veel meer kost. Dus ik kijk op 'Consumentenbond' en vindt daar voor mij de Hema die me per maand E 141,- zal kosten (AV 1 en tandarts 3) en voor mijn vriend AnderZorg wat hem per maand E 107,81 zal kosten, (fysio 9 x, tandarts 1) veel minder dus.

En dan, als ik bij Unive kom, blijkt dat ook de verzekering van mijn vriend, met dezelfde dekking, veel goedkoper kan, zelfs nog goedkoper dan AnderZorg. E 106,15, AV 2 en tandarts 1. En mijn Zilveren Kruis? Kan ook goedkoper, iets duurder dan de Hema maar met meer vergoedingen. E 149,20 met AV 3 en tandarts 3)

Raar hoor...ongemerkt is die Aanvullende 4 van goedkoop met leeftijd opgelopen naar heel duur.

Leve de Consumentenbond!

Reageer